2016-05-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmun
Jag vet att att man är väldigt duktig på vad man gör, men att projektet i sig skulle genererar plus i statskassan är ju trams.

Inte ens Norge, Finland eller Danmark har valt JAS. Det säger en del.

Du kan tramsa om ringar på vattnet bäst du vill... Vi vet båda att sånt skitprat inte betyder ett skit.

Det har gjorts utredningar i ämnet. Om du väljer att inte tro på det så är ditt problem, jag kan inte bry mig mindre.
Citera
2016-05-18, 15:37
Medlem
Turrluffs avatar
Kul! Men Kvinnan talar väldigt lågt

BTW, börjar inte denna tråd bli lite väl lång, känns otymplig. Detta kanske är en bra tid att avsluta tråden och påbörja en JAS-39 Gripen 2.0 tråd?
Citera
2016-05-18, 16:03
Medlem
Visa planhelvetet, orkar inte med dålig engelska och oförberedda talare.
Citera
2016-05-18, 16:06
Medlem
wasfuns avatar
http://www.svd.se/forsta-bilderna-har-ar-nya-gripen-e/om/nya-gripen

Streamen verkar ligga efter...
Citera
2016-05-18, 16:16
Medlem
Turrluffs avatar
Snygg presentation

Synd med musiken bara, den var skit.
Citera
2016-05-18, 16:18
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Snygg presentation

Oja, mycket bra gjort Märks att dom lagt ner pengar och resurser på eventet.
Citera
2016-05-18, 16:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Oja, mycket bra gjort Märks att dom lagt ner pengar och resurser på eventet.
Ja, den var tjusig. Vad jag vill se (och höra!) den i luften med lite snabba manövreringar...
Citera
2016-05-18, 16:45
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Nån sa att den här evigthetstråden blivit för lång. Kanske vi kan starta om med Jas version E som indrodroduserades i dagarna?

Inte vet jag, men som amatör krävs det lite hjärna att kunna ha åsikter om dess styrsystem. Vad jag vet är troligen att Saabs tekniker använder sig av programeringsspråket APL.

Det känns surt när man inte kan säga nåt annat .. men men.. :-)

Inte så vettigt att sitta på internet och läcka hemligheter En svensk tiger.
Citera
2016-05-18, 16:58
Medlem
Jag tycker det är skoj med det geopolitiska, att Danmark och Norge väljer bort JAS.

Man vill ju nog hellre ha USA i ryggen än Sverige kanske. Jag tar för givet att det ingår en massa "salt" i avtalen med USA - subventionerade priser - garantier om atomskydd etc.
Citera
2016-05-18, 17:59
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
... bla bla

Det krävs lite att man läser på för att ens börja programmera en microcontroller.

Sen måste man gör sin egen brännare för att kunna programmera sin egen microcontroller.

Det är inget för er normala killar och tjejer.
Berätta gärna mer hur det känns att leva på 80-talet, har du skaffat en VHS-bandspelare än?
Citera
2016-05-18, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Jag tycker det är skoj med det geopolitiska, att Danmark och Norge väljer bort JAS.

Man vill ju nog hellre ha USA i ryggen än Sverige kanske. Jag tar för givet att det ingår en massa "salt" i avtalen med USA - subventionerade priser - garantier om atomskydd etc.
Salt i priset? och vad är subventionerat??
Citera
2016-05-18, 18:29
Bannlyst
Citat:
Det vore mig förmätet att gissa vilket programspråk styrsystemet i JAS är skrivet i.

Jag gissar på APL. Det är ett språk som utvecklats hos volvo och är relativt högstående.

Ett språk som inte är högstående är assembler. Populärt bland vissa nördar men jag kan inte tänka mig att dom använder det i krigsplan.

Assebler är ganska primitivt. Dock om man vill som amatör programmera microcontrollers kan det vara bra att veta.

Dock möjligen inte om man vill programmera svenska stridsplan...

Nån volvotekniker bör finnas på nätet och bekräfta eller förneka mig?

- - -

Med det sagt.

Det krävs lite att man läser på för att ens börja programmera en microcontroller.

Sen måste man gör sin egen brännare för att kunna programmera sin egen microcontroller.

Det är inget för er normala killar och tjejer.
Det är med all sannolikhet skrivet i ADA och C,man måste ha en kompilator också så egna språk nja inte idag.

Du behöver inte kunna mycket för att programmera en mikrokontroller, det räcker att vilja göra det och att gå in på Kjell & Co och köpa ett Arduino kort, ladda hem utecklingsmiljön och skriva lite enkel kod det följer med exempel och allt du kan behöva.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/arduino/utvecklingskort/arduino-startpaket-p87875

Prova själv, du kanske gillar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in