Citat:
Ursprungligen postat av
Folkmun
Det vore mig förmätet att gissa vilket programspråk styrsystemet i JAS är skrivet i.
Jag gissar på APL. Det är ett språk som utvecklats hos volvo och är relativt högstående.
Ett språk som inte är högstående är assembler. Populärt bland vissa nördar men jag kan inte tänka mig att dom använder det i krigsplan.
Assebler är ganska primitivt. Dock om man vill som amatör programmera microcontrollers kan det vara bra att veta.
Dock möjligen inte om man vill programmera svenska stridsplan...
Nån volvotekniker bör finnas på nätet och bekräfta eller förneka mig?
- - -
Med det sagt.
Det krävs lite att man läser på för att ens börja programmera en microcontroller.
Sen måste man gör sin egen brännare för att kunna programmera sin egen microcontroller.
Det är inget för er normala killar och tjejer.

Det är med all sannolikhet skrivet i ADA och C,man måste ha en kompilator också så egna språk nja inte idag.
Du behöver inte kunna mycket för att programmera en mikrokontroller, det räcker att vilja göra det och att gå in på Kjell & Co och köpa ett Arduino kort, ladda hem utecklingsmiljön och skriva lite enkel kod det följer med exempel och allt du kan behöva.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/arduino/utvecklingskort/arduino-startpaket-p87875
Prova själv, du kanske gillar det