2016-05-17, 23:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Tidigt i tråden lanserade jag teorin att NB kanske utfört dådet under rus av Rohypnol, aka Flunitrazepam, och det utifrån egna erfarenheter som "normal" brukare av dessa sömnpiller. Om man inte går och lägger sig kan man göra knasiga grejer. Väldigt logiska saker, blandat med total kaos.
Det skulle kunna stämma in på utförandet här. Men det är en sak som felar. Flunitrazepam sitter i ca 3,5 h. NB måste ha tagit dem precis innan han började fixa fönsterblecket ungefär, för att de skulle ha slutat verka när de åkte till Handlar'n i Källby.
Ett annat sömnmedel av samma typ (benzo) är Stilnoct. Jag har bara ringa erfarenhet av det, men jag tror det är potentare men att det istället har kortare verkan. Är dock osäker.
Nedan en tråd som tyvärr inte diskuterar hur länge Stilnoct sitter i, men den ger ändå ett hum om hur ruset kan verka vid överdosering.

(FB) Vad får man ut av Stilnoct?

Citat:
Ursprungligen postat av Galtsurka
Stilnoct-Tomten kommer och tittar ut ur garderoben. Det är vad du får ut utav Stilnoct.
Man kan inte riktigt säga vad som ska hända.

Kort förklarat, din hjärna somnar men din kropp håller igång ändå. Med lite alkohol i kroppen så kan detta sluta vartfan som helst. Sök på Stilnoct i forumet så ska du nog hitta både tripprapporter och olika inlägg om hur jävligt det kan bli om man käkar lite för mycket stillisar och dricker öl.

Går du och lägger dig och blundar hårt direkt efter intag så funkar den dock väldigt bra som insomningsmedicin.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-05-17 kl. 23:39.
2016-05-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag skrev om hur man bemöter en psykopat, NB har inte blivit bemött på på det viset av förhörsledarna.

F.ö tycker jag många av lögnarens punkter stämmer in på NB. Du behöver f.ö inte svara på mina inlägg, jag struntar i vad du skriver.

NB blev inte bemött på detta viset (som psykopat) av förhörsledarna.
Förhörsledarna tyckte att den metoden som används med psykopat passade inte i fall med NB, dem bedömde att han inte är psykopat.
2016-05-17, 23:24
Bannlyst
Citat:
Studien om lögnare handlade alltså inte om psykopater som ljuger utan "vanliga" människor. Stor risk/chans att både Breivik och Pettersson var just psykopater.
Jovisst och det är halva poängen. Om man tror sig ha en bra skattningsskala för lögnen så passerar just psykopaterna, fastän då vet man ju inte heller om att de är just psykopater utan tror att de är vanliga människor som inte ljuger. Vilket belyser svårigheten, när psykopaterna kommer att passera sållningen så är det ingen effektiv sållning. utan ett selektivt urval av "eventuellt kanske"
2016-05-18, 00:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tidigt i tråden lanserade jag teorin att NB kanske utfört dådet under rus av Rohypnol, aka Flunitrazepam, och det utifrån egna erfarenheter som "normal" brukare av dessa sömnpiller. Om man inte går och lägger sig kan man göra knasiga grejer. Väldigt logiska saker, blandat med total kaos.
Det skulle kunna stämma in på utförandet här. Men det är en sak som felar. Flunitrazepam sitter i ca 3,5 h. NB måste ha tagit dem precis innan han började fixa fönsterblecket ungefär, för att de skulle ha slutat verka när de åkte till Handlar'n i Källby.
Ett annat sömnmedel av samma typ (benzo) är Stilnoct. Jag har bara ringa erfarenhet av det, men jag tror det är potentare men att det istället har kortare verkan. Är dock osäker.
Nedan en tråd som tyvärr inte diskuterar hur länge Stilnoct sitter i, men den ger ändå ett hum om hur ruset kan verka vid överdosering.

(FB) Vad får man ut av Stilnoct?
Har också egen erfarenhet av dessa "flunisar". Ett riktigt potent bensopreparat. Men som
alla bensodiazepiner lätt att gå och bli beroende av. Bör därför användas med försiktighet.
Några direkt knasiga grejer har man lyckligtvis inte känt sig benägen att syssla med
bara för att man haft detta ämne i kroppen. Åtminstone inte vad jag vet om...
Rätt välkänt faktum att en hel del kriminella stoppar i sig av rohypnol/flunitrazepam inför brottt
för att göra sig mera "avskärmade", hämningslösa och självsäkra.
Som exempel kan nämnas personer som medvetet använder preparatet på
ett sätt som tar bort all empati och skapar en känsla av oövervinnerlighet.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276393/FULLTEXT01.pdf

Men har vi några indikationer på att just Nerijus skulle haft ett pågående bruk av denna
benso? Eller någon annan sort?
Det har tidigare framförts tankar om ett möjligt användande av amfetamin har jag för mig.
Men ingen uppgift som styrker en sådan användning eller användning av någon annan drog
heller. Bara öl och lite brandy emellanåt verkar det röra sig om för hans vidkommande.
Fast vad vet man - här kanske både söps och knarkades...

Stilnoct slutligen som du nämner är väl ingen benso och anser jag vara fullständigt värdelös
skit. Som rent sömnmedel betraktat.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-18 kl. 00:15.
2016-05-18, 00:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
NB måste ha tagit dem precis innan han började fixa fönsterblecket ungefär, för att de skulle ha slutat verka när de åkte till Handlar'n i Källby.
Man kan prata i nattmössan också.
Varför skulle NB ta en sömntablett på dagtid? Det låter mer som om du letar ännu en ursäkt för aset.

Citat:
2016-05-18, 00:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man kan prata i nattmössan också.
Varför skulle NB ta en sömntablett på dagtid? Det låter mer som om du letar ännu en ursäkt för aset.
Jo, det skulle han kunna göra. Tar han två, tre stycken små tabletter så får han ett rus
istället för att hamna i ett tillstånd av trötthet. Blandas det dessutom med öl eller sprit
förstärks ruseffekten.
Mihailovic som mördade Anna Lindh missbrukade flunitrazepam och var påverkad av detta
när han klev in på NK den där ödesdigra septemberdagen 2003 och fick syn på dåvarande
svenska utrikesministern.
Citat:
Mijailo Mijailovic tog Rohypnol före mordet på utrikesminister Anna Lindh.
Det slår åklagaren Agneta Blidberg fast.
- Effekterna är kända även i missbrukarkretsar. Det är en försvårande omständighet att Mijailovic tog Rohypnol, säger advokat Leif Silbersky.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10441387.ab
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-18 kl. 00:34.
2016-05-18, 00:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bra länk.

"Some have suggested that psychopaths might rightfully be considered a different species because they’re so different with respect to the critical attributes that most of us think define us “human.” But there’s certainly no solid scientific foundation for that notion. Nonetheless, during my many years dealing with psychopaths, I was most struck by the fact that many considered themselves not only very different from the rest of us, but also clearly superior to us because they did not carry with them the vulnerability that typically accompanies having feelings and a conscience. And it’s their pathological sense of superiority, a truly malignant narcissism, that gives rise to their sense of entitlement to prey on those they regard as inferior creatures.

Whether it’s the result of genes, a peculiar mindset, an ingrained pattern, or even an evolutionary variation, psychopathy is a very different and dangerous animal indeed. And according to DeBecker, nature has given us the “gift of fear” (e.g., hair standing up on the back of our neck, uneasiness and queasy stomach, etc.) to alert us when we’re in the presence of a predator. Unfortunately, some of us fail to trust our instincts and allow ourselves to be taken in by the the great charm of which they’re capable and to fall under their spell. And by the time the spell is broken, it’s often too late. That’s why, as I advise in all my writings, it’s so crucial to trust your gut over your heart or even your head. And when your gut tells you you’re in the presence of a predator, run!"

Känner man håret resa sig i nacken, spring! Ligger mycket i det, problemet är väl just att man inte litar på sin instinkt utan tror inte att det kan hända just mig. Man vill känna tillit och viftar bort farhågor.
2016-05-18, 00:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Adriana tyckte Medelplanaresenären var "svettig, stressad och komplicerad". "Komplicerad" var kanske hennes gut feeling som identifierat en psykapat.

Tur för henne att hon hade sin magkänsla, åldern spelade nog in här, erfarenhet av diverse människor under livet. Hon var jurist och har träffat på en del exemplar under åren.
2016-05-18, 00:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, det skulle han kunna göra. Tar han två, tre stycken små tabletter så får han ett rus
istället för att hamna i ett tillstånd av trötthet. Blandas det dessutom med öl eller sprit
förstärks ruseffekten.
Mihailovic som mördade Anna Lindh missbrukade flunitrazepam och var påverkad av detta
när han klev in på NK den där ödesdigra septembererdagen 2003 och fick syn på dåvarande
svenska utrikesministern.
Jag har koll på missbrukare. Jag har fått en massa tips på cocktails och då snackar vi inte planteringsteorier och blod.
.. Bevare mig väl för uppfinningsrikedomen ihop med missbruk. NB behöver knappast diskuteras i termer som att inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Han raglar knappast omkring dreglande med en pizza i handen i Källby.

2016-05-18, 00:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nja, inte brist på bekräftelse. Men det är relativt vedertaget att ett barn som inte bekräftas, som negligeras, som inte nån bryr sig om hamnar i farozon och i värsta fall rejält snett. Det är samspel i en sån interaktion som ger förmåga att inse rätt och fel, vad som är korrekta normer och beteenden i sociala sammanhang. Bekräftelse handlar om fostran likaväl som närhet och kärlek. Att bli sedd. Att bli korrigerad. Att bli bekräftad.
Däremot så ser jag det mer korrekt att tala om vårdare för vem som helst kan ha denna roll för barnet.
Det verkar gå bättre för de som haft en bra uppväxt.
Inom psykopati talar man dock om flera faktorer som genetiskt och socialt/fostran/uppväxt. Att det i grunden är nåt mer med individen som du skriver om. Det blir inte bättre av av att denna person negligeras och glider in i en fantasivärld istället och utvecklar hat. Alltså som genetiskt predisponerad att ha en slags fallenhet för... ondska via sin brist på empati. Oförmåga till moral. Psykopati dämpas med åldern men det sägs väl mer ha med att testosteronhalten sjunker per automatik (drift, aggressioner). Inte att de blir i sig snällare. Personligheten och generna är väl som de är.

Barn som har en dålig hemmiljö på olika sätt kan hamna snett, det håller jag med om. Det är bara det att jag tror genetiken spelar en mycket stor roll när det gäller just psykopati.

Som jag skrev förut så är det inte så länge sen autism ansågs bero på miljö, det vet man nu att det inte gör. Psykopati kommer att gå samma väg tror jag. I en gammal lärobok från 70-talet läser jag också att schizofrena har mödrar med höga, gälla röster. Så det har funnits många märkliga förklaringar till specifika psykiska sjukdomar genom tiderna, oftast innebar miljön på den tiden just modern. Speciellt relationen mellan mödrar och söner har skärskådats.
2016-05-18, 00:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Barn som har en dålig hemmiljö på olika sätt kan hamna snett, det håller jag med om. Det är bara det att jag tror genetiken spelar en mycket stor roll när det gäller just psykopati.
Jag är med på den och det är så det diskuteras - inte pga uppväxt mol allena. Sen finns dysfynktion i frontallob, förminskad Amygdala och transmittorsubstanser och så vidare.
2016-05-18, 00:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Jovisst och det är halva poängen. Om man tror sig ha en bra skattningsskala för lögnen så passerar just psykopaterna, fastän då vet man ju inte heller om att de är just psykopater utan tror att de är vanliga människor som inte ljuger. Vilket belyser svårigheten, när psykopaterna kommer att passera sållningen så är det ingen effektiv sållning. utan ett selektivt urval av "eventuellt kanske"

Det är sant. I studien beskrevs också att man lättare tror på en charmig person som ser bra ut och i den gruppen kan ju mycket väl en psykopat befinna sig. Så man får ta det med en nypa salt såvida man inte i studien har räknat med ett visst "bortfall".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in