2016-05-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Min fråga är om polisen direkt på måndag morgon 8/6 riktade sig in på att visa att Nerius är mördare. Undersökning av Nerius arbetsplats direkt efter Lisas försvinnande visar detta. Behandlingen av Irina, direkt efter att kroppen hade hittats, bygger på att hon är mördarens hustru.

Min grundtanke är att svensk rättsväsende har överskattat sin förmåga till objektiva lösningar och glömt att sanningen kommer fram enbart genom en dialog. I fallet Thomas Quick fanns ingen dialog, jag hittar inte sådant heller om utredningen som arbetar för att visa att Nerius är en sexualmördare. Karaktärsvittnen får säga sitt, men vem Nerius är lämnas åt sidan.

Konflikten med EU-rätten är allvarligt. Konflikten kring Julian Assange har visat att svenska åklagaren låser fast hur förhöret ska äga rum utomlands. Fallet Irina har man dragit raka linjer utan att tänka vad betyder att huvudförsvararen tingas vittna på ett sätt som uttryckligen förbjuds i Sverige. En anhörig får inte vittna under ed i Sverige.

Du blandar olika ytterligheter hej vilt. Får nästan känslan av att du är politiker. Inget fall är det andra likt och i detta fall har NB varit självmarkerande från första kontakten.

Om du skrotar ner ditt velande kan det undras vad du egentligen menar.
2016-05-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Lisas pappa är inte psykopat så därför reagerar han med känslor när den spydiga och oförskämda Rönnbäck ljuger och förtalar honom inför rätten. Helt normal reaktion av honom att svara på det då han inte är anklagad för något - han är inte mer än människa. Han var där som far till offret som skändats grovt och mördats på det allra vidrigaste sätt. Det var inte Lisas far som fick rubriker i media pga dåligt uppförande i rätten, det var Rönnbäck som fick det. Hon passerade gränsen för vad som är ok, med råge, därav alla negativa skriverier om henne sen.
Om man reagerar på att pappan sa till Rönnbäck att sluta ljuga och sen bad om ursäkt och får det till att han "har svårt att kontrollera sig själv och därför har starkt behov av att kontrollera andra och även förundersökningens framfart" - då anser jag att man själv lider av empatistörningar.
Det är faktiskt riktigt illa, riktigt sjukt att få hans högst normala reaktion till något fult.
Fy fan alltså!
Stackars Lisas familj, vilka empatilösa dårar det finns.
Hoppas att de slipper såna i sin närhet.
Instämmer. Jag tycker generellt att vi i Sverige är alldeles för rädda för känslor. I en amerikansk domstol kan målsägaren få rikta ett anförande direkt till den tilltalade och det kan bli mycket dramatiskt. Usch vad känslosamt och vulgärt, säger svensken. Jag tycker att det är en form av uppriktighet och uttryck för yttrandefriheten och jag tror att det kan ha en helande funktion för brottsoffret. Att i en svensk domstol sitta och avhandla de mest omänskligt groteska våldshandlingar i ett tonläge som liknar ett styrelsmöte i en frimärkssamlarförening gör ett närmast overkligt intryck. SH sitter där som målsägare i ett mål, där "tvisten" gäller svarandens påstådda berövande av hans dotters liv. Att han kunde klara denna ålagda behärskning så väl är ofattbart.
2016-05-17, 18:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Rättsprocessen är inte avslutad. Ingenting har förklarats. Viktiga fakta och vittnesmål har förbisetts med. Utredningen har inte varit förutsättningslös. Den har heller inte varit professionellt skött.
Ingen domstol har analyserat åklagarens påståenden utan godtagit allt.
Ingen har gett svar på varför någon har tagit mobilen från kroppen och spritt utvalda delar. Ingen har heller ifrågasätt uppenbart motsägelsefulla vittnesmål som syftat till att smutskasta NB.

Listan kan göra lång.

Detta kommer att fortsätta. Det blir en resning. Frågan är när. När släpper lojaliteter och rädsla?
Jo, du, gumman lilla, det är så jävla avslutat som det kan bli ska jag tala om för dig.
"Resning", jo, du, dream on baby. Jag såg nog din framfart i tråden om det brutala mordet
på den förmögne bonden i Småland och där lät det likadant.
"Rättsskandal" och kommande resning för dottern som var med och planerade mordet på
sin egen pappa för att få ut det enorma arvet på 50 miljoner nånting.

Har du sett någon resning där än? Nä, det har du inte och det får du inte heller se
beträffande lustmördaren från Litauen. Det kan jag försäkra dig i denna stund.

Att du med flera tycker att Lisas mördare ska få gå fri är fan magstarkt.
2016-05-17, 18:38
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Du måste ha hamnat i fel man på Wikipedia. Jag har sysslat med teknik i början av 1960 talet. Redan min lis-avhandling 1964 gällde byggnadskostnadsindex och doktorsavhandlingen 1968 lånetaket för bostadshus.

Om du vill gå genom mina yrkesmeriter bör du också berätta vem du är, annars blir det bara som ett förhör utan anledning. Mina inlägg bör ge innehåll för debatten eller lämnas obesvarad. Jag är tveksam om det är meningsfullt att skriva här. Stämningen lockar inte till öppen diskussion.

Du föreslog själv att vi skulle söka dig på Wikipedia och jag har hittat den man du säger dig vara. Själv finns jag inte på Wikipedia och föredrar att vara anonym vilket du också fått vara om du hade velat.
2016-05-17, 18:41
Medlem
Citat:
Min fråga är om polisen direkt på måndag morgon 8/6 riktade sig in på att visa att Nerius är mördare. Undersökning av Nerius arbetsplats direkt efter Lisas försvinnande visar detta. Behandlingen av Irina, direkt efter att kroppen hade hittats, bygger på att hon är mördarens hustru.

Min grundtanke är att svensk rättsväsende har överskattat sin förmåga till objektiva lösningar och glömt att sanningen kommer fram enbart genom en dialog. I fallet Thomas Quick fanns ingen dialog, jag hittar inte sådant heller om utredningen som arbetar för att visa att Nerius är en sexualmördare. Karaktärsvittnen får säga sitt, men vem Nerius är lämnas åt sidan.

Konflikten med EU-rätten är allvarligt. Konflikten kring Julian Assange har visat att svenska åklagaren låser fast hur förhöret ska äga rum utomlands. Fallet Irina har man dragit raka linjer utan att tänka vad betyder att huvudförsvararen tingas vittna på ett sätt som uttryckligen förbjuds i Sverige. En anhörig får inte vittna under ed i Sverige.
Du tar konspirationstänkandet till nya höjder. På måndag morgon sökte man efter en försvunnen person, som man hoppades kunna återfinna levande. Inget lik - inget mord, inget mord - ingen mördare, ingen mördare - ingen misstänkt.

Konflikten med EU-rätten ? Någon sådan har jag inte hört talas om i samband med fallet LH. Det kanske är din åsikt att EU-rätt har kränkts i fallet ? Hurså ? Anspelningen på JA får mig att befara att du är på väg in i en logisk cirkel.

På det hela taget tycker jag att du ställer så omfattande frågor och samtidigt förbehåller dig själv problemformuleringsprivilegiet, så att en god del av de över 100000 inläggen hiitills kunde vara applicerbara. För mig att bemöta dessa vore som att ta om hela processen under 11 månader, när jag tvärtom tänkt mig att runda av mitt engagemang, nu när jag ser målet som avklarat. Om mot förmodan en resning skulle bli aktuell i framtiden, så skulle det finns nytt stoff att diskutera. För den intresserade kan förstås en diskussion med utgångspunkt i domen rymma intressanta frågeställningar om brottets karaktär och gärningsmannens psyke.
2016-05-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus ljuger lika dåligt som han letar mask och fiskar....

Du har rätt i att främlingsfientlighet och hat spelade en avgörande roll i det här fallet.
Nerijus ogillade ju svensken och i sina sjuka fantasier så spelade han upp en scen med en svensk, blond och nätt ung kvinna som offer. Sen förverkligade han sin fantasi. Kvinnor var nämligen också främlingar och fiender för Nerijus. En främling, någon han inte kände, någon som inte kunde försvara sig. Då fick han utlopp för sitt raseri, sitt hat, sitt kontrollbehov och sin sexualitet.

Att NB ljuger i förhör är helt uppenbart.
Han uppträder exakt som någon som inte har rent mjöl i påsen. En som döljer sanningen brukar antingen vara helt tyst eller fåordig. En som är sanningsenlig brukar vara mer pratför då han inte hela tiden måste minnas vad han sagt.
2016-05-17, 18:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det passar inte alls till NB - man kan inte säga att han kände sig viktig och bäst,
och att han började berätta och skryta hur smart han var när han begick brottet.

Angående beteenden som har samband med lögn.
Vilka passar till NB?
  • Har du sett att han t ex lyfter hakan, att hans pupillerna förstoras?
  • Berättade han motsägelsefulla, ologiska berättelser?
  • Repeterade han ord och fraser i onödan?
  • Hade han brist på samarbetsvilja?

Jag skrev om hur man bemöter en psykopat, NB har inte blivit bemött på på det viset av förhörsledarna.

F.ö tycker jag många av lögnarens punkter stämmer in på NB. Du behöver f.ö inte svara på mina inlägg, jag struntar i vad du skriver.
2016-05-17, 19:13
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det forskas nog väl på psykopati som sådant - rekommenderar Professor Anna Dåderman också (Knastertorr som föreläsare men djup kunskap) då du gillar att förkovra dig. Aktuell kring Quick btw då han (tyvärr) ältas i tråden nu.
http://www.hv.se/sv/forskning/forskare/alfabetisk-ordning/anna-daderman
http://urskola.se/Produkter/175371-UR-Samtiden-Forskning-i-vast-Lurad-av-en-psykopat
Sen vet jag som sagt inte hur det är ställt gällande förhörsteknik och jag är säker på att kunskapen haltar inom områden som behöver vara alerta (skola, vård). Det man ser är ju töntiga tester på fb: Här kan du kolla om din kollega är psykopat. Eh..
Sen tror jag däremot att GMP besitter mer kunskap. Åsgård som en gång var med och initierade gruppen var till FBI för studier angående profilering. Rättspsykologi ligger inom nischen också.

Det här hade varit nåt att få vara med på då det begav sig. The 20th Conference of European Association of Psychology & Law (EAPL) i Göteborg:

Jag gillade verkligen Anna Dådermans föreläsning om psykopater. Hon var allt annat än knastertorr. Bara inledningen tog tag i en "Vad är det som händer på nätterna? Det gäller att vara på sin vakt. Man måste ha kunskap". Hon relaterade också till föregångare i branschen som Lars Lidberg som är i dignitet med Åsgård och Levander. She knows the ropes, undoubtly.

Min erfarenhet är blygsam jämförelsevis. En av hennes statements brände fast och det var rådet till kvinnor som råkar i klorna på en psykopat. "Lämna honom" uppmanade hon samtidigt som hon uppgivet yttrade att det är inte så lätt att komma loss.

Jag har tidigare nämnt min gamla handledare som verkat på Långholmens RPK innan Huddinge öppnades. Hon sa så här vid ett tillfälle till kvinnorna i församlingen "Flickor! Akta er för dom där perfekta männen på dansgolvet". Hon hade dessförinnan berättat om sexualsadistiska utredningsfall som uppfört sig korrekt för att inte säga förföriskt.

Nog sagt om den förföriska trevligheten som en och annan gått på..

Ett hugskott. Apropå den biologiskt/evolutionära aspekten doftar det neandertal där preditatorn hade en roll att fylla bortom flockens samarbete. En vacker dag kanske vi kan utforska däggdjurshjärnan.
Senast redigerad av arkmike 2016-05-17 kl. 19:27.
2016-05-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Tre (3) personer har gjort uttalanden till Nerijus omedelara fördel. Han själv, Irina och Arne.
Arnes vittnesmål handlar om Nerijus karaktär i rollen som anställd samt ett märkligt tvärsäkert uttalande om vem som varit och inte varit i byssjan. Finns det någon som tillskriver det något värde? Jobbade Arne och Nerijus skuldra vid skuldra 24/7?
Återstår Nerijus själv och Irina. De skulle alltså vara de enda som är ärliga i hela denna historia. Resten skulle alltså ljuga och fabricera.
Vi är väldigt många som har vissa problem med den bilden. Det är inte jättesvårt att förstå varför Nerijus skulle ljuga. Samma med Irina som vill ha sin försörjare vid sin sida. Däremot går jag fullkomligt bet på varför så många samtidigt skulle hitta på att beljuga Nerijus. En "random" gästarbetare från Litauen. Varför är så mycket prestige investerad i att just han som oskyldig skall skaka galler? Vem är den verklige GM om vilken det råder sådan konsensus att han eller hon till varje pris måste skyddas? Hade Sverige fortfarande varit katolskt hade jag kunnat tänka mig påven.
Det behöver inte vara så att alla medvetet ljuger för att skydda någon speciell person. Det kan vara så att alla vill få mördaren dömd och när man nu har hittat en person som polisen anser vara den skyldige så vill man hjälpa till på alla sätt man kan. Eftersom den som polisen anser vara skyldig är en litauisk gästarbetare med dålig hygien och tvivelaktig moral så är det väldigt lätt för alla att inse att i detta fall har polisen tagit rätt person och alla vill hjälpa till. Vittnesmål är oftast väldigt osäkra och ju längre tiden går ju mer osäkra blir de och jag är också väldigt övertygad om att vittnesmålen påverkas av vad vi omedvetet tror eller vill tro.
Alla ville att gärningsmannen skulle dömas för detta hemska brott. Alla ville hjälpa till så gott de kunde.
2016-05-17, 19:16
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det passar inte alls till NB - man kan inte säga att han kände sig viktig och bäst,
och att han började berätta och skryta hur smart han var när han begick brottet.

Angående beteenden som har samband med lögn.
Vilka passar till NB?
  • Har du sett att han t ex lyfter hakan, att hans pupillerna förstoras?
  • Berättade han motsägelsefulla, ologiska berättelser?
  • Repeterade han ord och fraser i onödan?
  • Hade han brist på samarbetsvilja?

Var du med på förhören och såg hans pupiller och haka?
De tre sista punkterna är ju NB i ett nötskal.
Lögner är väl motsägelsefulla och ologiska?
Och hans mantra var ju.
Har aldrig träffat henne. Det har han ju sagt massor av gånger.
Är det inte att repetera ord och fraser?
I onödan är det också eftersom ingen tror på honom.
Vilket ynkligt kräk han är som inte kan ta ansvar för det han har gjort.
Och brist på samarbete är ju det enda han visar i alla förhören.
2016-05-17, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och det har ingen sett på två dagar? Varför fick en medlem ur Gruppen Vän till familjen (fupens versaler) detta infall?
Ja det är underligt. Nerijus är också underlig.
Rent principiellt kan Nerijus ha planterat om det för att känna hur mäktig han är och att han därmed styr utredningen ...

Att den som vill ha ledtrådar och inte funnit några vidare, då går tillbaka till de kända platserna där ledtrådar hittats är ganska logiskt. Vill du verkligen veta så får du nog fråga personen du ifrågasätter!

Rent teoretiskt blir reflekterande föremål förhållandevis betydligt mycket ljusare i mörkret om de får en strålkälla riktad på sig och måhända ljuset. Vilket också skulle kunna vara en förklaring.
2016-05-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag skrev om hur man bemöter en psykopat, NB har inte blivit bemött på på det viset av förhörsledarna.

F.ö tycker jag många av lögnarens punkter stämmer in på NB. Du behöver f.ö inte svara på mina inlägg, jag struntar i vad du skriver.

Det är sällan någon blir bemött som psykopat i ett förhör. Det brukar vara något som utkristalliseras av förhören. Om det nu inte redan finns i deras historik.

Ingen som begår brott av detta slag kan ju anses fullt frisk. Hade detta skett för ca 25 år sedan hade det med all sannolikhet blivit sluten vård. Tiderna förändras och ribban höjs och idag blir det livstid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in