2016-05-17, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Absolut om du är villig att betala för biljetterna.
Annars står det beskrivet och förklarat i länken jag gav dig - eller någon av de nya här nertill...
För övrigt skrev jag det i bilen och det blev lite fel, du väger 0,5% mindre vid ekvatorn (inte 0,3)..

http://image.gsfc.nasa.gov/poetry/ask/a11511.html
http://www.livescience.com/32504-would-i-weigh-less-at-the-equator.html
http://sciencequestionswithsurprisinganswers.org/2014/01/07/do-i-weigh-less-on-the-equator-than-at-the-north-pole/
http://www.sciencefocus.com/qa/why-dont-we-weigh-more-poles-we-do-equator
http://io9.gizmodo.com/for-the-most-enjoyable-weight-loss-ever-head-to-the-eq-1563303042
http://curious.astro.cornell.edu/about-us/42-our-solar-system/the-earth/gravity/94-does-your-weight-change-between-the-poles-and-the-equator-intermediate

osv...

Så inga bevis för heliocentrismens teorier i vanlig ordning bara blind tro. Att man påstår dessa saker är ju nämligen någonting man måste göra för att få ihop sin teori så har man då noll bevis för saken är det bara ytterligare nonsens på papper helt utan bäring. Jag drog nämligen upp det från början för att jag läst om centrifugalkraften och dess effekter på människors vikt men man har aldrig lyckats bevisa det i ett visuellt experiment någonsin vilket borde världens enklaste sak att göra för tex NASA.
Citera
2016-05-17, 16:58
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Men hur mäter man en meter om man inte först vet hur lång metern är i din värld?
Hur vet man att mätinstrumentet vet hur lång en meter är när man inte själv vet det?

För att ge dig den geografikunskap du uppenbarligen aldrig fick i fjärde klass pga din hemskolning, så vet man att skalorna är korrekta eftersom de är baserade på fasta definierade värden. 1 meter är en meter är 100 centimeter är 1000 millimeter för att man bestämt att det är så. en Meter är en måttenhet och inte en sak som du kan leka lastbil med i sandlådan.
Vadå min värld? En meter är en meter inga konstigheter. Men man kan inte mäta nått i en kartbok och utgå att det är en skala baserad på verkligheten, så funkar det helt enkelt inte.
Citera
2016-05-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Vadå min värld? En meter är en meter inga konstigheter.

Fast du ifrågasatte ju att en meter var en meter och påstod att ingen kan veta det förrän man provmätt.
Ska du nu backa från det påståendet och säga att du hade fel när du ifrågasatte det och helt plötsligt nu tycker att tusen millimeter är en meter utan att du först behöver kontrollmäta den?

Citat:
Men man kan inte mäta nått i en kartbok och utgå att det är en skala baserad på verkligheten, så funkar det helt enkelt inte.

Jo, en kartbok (om den är detaljerad nog) är nämligen framräknad utifrån dessa fasta och redan definierade förhållanden.
Citera
2016-05-17, 17:11
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral.Byrd
Nej det gör vi inte. Ingen människa har någonsin sett "the dark side of the moon". Vi ser precis samma sida som vi alltid gjort och officiella heliocentriska teorin är att ca 59% av månen syns. Du får nog lära dig din egen teori först innan du ger dig in i den här diskussionen.

För att dom aldrig bevisats såklart och jag förstår skillnaden mellan verkligheten och Hollywood. Varken Jesuiterna, sionisterna, nazisterna eller NASA är hemliga så vilka hemliga påhittare pratar du om? Vad som är dumt och ologiskt är att tror att du bor på en snurrade boll trots att du aldrig varken känt snurret eller sett någon kurva, att tro på saker trots total avsaknad av bevis är dumt. Andra planeter är en nödvändighet för heliocentrismen, teorin faller direkt utan andra planeter så du saknar helt poäng här.

Lär dig skillnaden på, the darkside och the farside.

Amatör.
Citera
2016-05-17, 17:11
Medlem
Citat:
Därför att den enbart kan vara platt eller rund, finns helt enkelt inga andra alternativ

Men hur kom du fram till det?
Ditt påstående kan ju endast vara sant i en värld där de enda naturliga formationerna som förekommer i universum är antingen Runt eller Platt.

Citat:
Det är alltså 50% att den är rund och 50% att den är platt.

På samma sätt som att det är 50% chans att dina föräldrar är syskon då menar du?
Citera
2016-05-17, 17:23
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Fast du ifrågasatte ju att en meter var en meter och påstod att ingen kan veta det förrän man provmätt.
Ska du nu backa från det påståendet och säga att du hade fel när du ifrågasatte det och helt plötsligt nu tycker att tusen millimeter är en meter utan att du först behöver kontrollmäta den?

Jo, en kartbok (om den är detaljerad nog) är nämligen framräknad utifrån dessa fasta och redan definierade förhållanden.
Ja givetvis måste man provmäta annars har det liksom ingen innebörd, det fattar du väl själv?

Nej en kartbok är inte framräknad korrekt, det är liksom ingen som har jämfört bilderna på kartan och satt ihop dom i verklighet för att få fram en skala som är flera miljoner mindre. Seriöst e du så här trög på riktig också eller spelar du bara dum för att försöka få folk att skratta åt dig?
Citera
2016-05-17, 17:25
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Men hur kom du fram till det?
Ditt påstående kan ju endast vara sant i en värld där de enda naturliga formationerna som förekommer i universum är antingen Runt eller Platt.

På samma sätt som att det är 50% chans att dina föräldrar är syskon då menar du?
Jag har forskat kring ämnet väldigt länge och kommit fram till den slutsatsen. Så antingen är den rund eller platt, eftersom att den kan vara platt är för att folk länge i historien trodde jorden var platt, det var ingen som trodde den tex var kubformat eller dylikt. Man trodde helt enkelt att jorden antingen var rund eller platt.
Citera
2016-05-17, 17:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral.Byrd
Så inga bevis för heliocentrismens teorier i vanlig ordning bara blind tro. Att man påstår dessa saker är ju nämligen någonting man måste göra för att få ihop sin teori så har man då noll bevis för saken är det bara ytterligare nonsens på papper helt utan bäring. Jag drog nämligen upp det från början för att jag läst om centrifugalkraften och dess effekter på människors vikt men man har aldrig lyckats bevisa det i ett visuellt experiment någonsin vilket borde världens enklaste sak att göra för tex NASA.

Självklart är det lätt att bevisa - men att som du föreslår utgå från en människas vikt vore förstås extremt korkat eftersom den kan ändras under resan eller t.o.m. under dygnets timmar. Klokare vore förstås att kontrollmäta det på en statisk vikt, vilket t.ex. har gjorts i detta experiment med en trädgårdstomte (en utmärkt symbol för alla platta-jorden tomtar): http://gnomeexperiment.com

Experimentet är gjort av ett företag som tillverkar precisionsvågar för att visa varför de i normalfallet kalibrerar dem efter var på jorden de ska användas... NASA har förhoppningsvis bättre saker för sig än att överbevisa idioter.
Citera
2016-05-17, 18:24
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ja givetvis måste man provmäta annars har det liksom ingen innebörd, det fattar du väl själv?

Nej en kartbok är inte framräknad korrekt, det är liksom ingen som har jämfört bilderna på kartan och satt ihop dom i verklighet för att få fram en skala som är flera miljoner mindre. Seriöst e du så här trög på riktig också eller spelar du bara dum för att försöka få folk att skratta åt dig?

Så enfaldig men samtidigt så full av hubris.

Du har fortfarande inte ens gett en bra anlednung varför jorden skulle vara platt.

Alla förklaringar FE ger är oehört komplexa och avsmalade. De gör godtyckliga antaganden, som att solen är en spotlight.

Ställ det mot de förutsägbara och enkla förklaringarna du får av att kroppar är sfäriska..

Och sen får du även ta med konspirationen som är en grundbult i FE. Att enormt mycket människor skulle veta om detta och ljuga för alla.
Citera
2016-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Jag har forskat kring ämnet väldigt länge och kommit fram till den slutsatsen. Så antingen är den rund eller platt, eftersom att den kan vara platt är för att folk länge i historien trodde jorden var platt, det var ingen som trodde den tex var kubformat eller dylikt. Man trodde helt enkelt att jorden antingen var rund eller platt.

Då har vi en till som har FORSKAT, dessutom länge.

Vilken forskning är det och vilket universitet gick du på.

Jag är extra intresserad av forskningens namn, jag levde i tron att ingen forskning existerade för att fastslå om jorden är platt eller sfärisk.
Citera
2016-05-17, 21:01
Medlem
Citat:
Jag har forskat kring ämnet väldigt länge och kommit fram till den slutsatsen.

Lust att redovisa ett par utdrag ur den forskningen?
Citera
2016-05-17, 21:07
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Därför att den enbart kan vara platt eller rund, finns helt enkelt inga andra alternativ försök att förstå det. Det är alltså 50% att den är rund och 50% att den är platt.
Det där har du bara hittat på eftersom det är så pinsamt för dig att erkänna att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in