2016-05-17, 16:38
Medlem
För en månad sedan hade Teracom inbrott där utrustning stals, inte helt osannolikt att dessa två händelser har med varandra att göra.
Citera
2016-05-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Möjligen att någon mutter kan splittras om den brister men verktygen kommer då verkligen inte att "formligen explodera". Tänk på att när plåten lossnar så startar den från stillatående, efter någon dm har den lämnat verktyget bakom sig och har då inte kommit upp i någon jättehög hastighet. Jag tror du överdramatiserar detta ordentligt.

Hade jag gjort detta så hade jag nog lossat spännmuttrarna på de långa stängerna som är parallella med linorna och inte alla skruvarna på plåtarna, betydligt mindre skruvande och så slakas vajern lite successivt. Jag vet inte varför man lossar alla de skruvarna som det gjorts här.
Vi kanske har gemensamma intressen, den filmen såg jag för bara ett par veckor sedan. Fast den är väl inte så värst lik det inträffade.

Kan de vara delvis svetsade? (kan inte rätta terminologin men du kanske förstår ändå vad jag menar)
Citera
2016-05-17, 16:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
http://i.imgur.com/P8lX3rj.png
Undrar lite lätt om det kan vara flera bultar som är lossade lite lätt för att skapa en glappande effekt. Bulten längst bort under handen ser väl ut att ha lite mycket luft under sig eller är det en ögats illusion?

Bilden 46 - 47 sekunder in i klippet
Det är nog en illusion eller brist i filmningen i så fall. Muttern kan ju inte gärna sväva i luften ovanför flänsen utan borde legat emot denna även om den vore lossad. Såvida inte skruvarna kärvar i hålen men jag tycker det ser rent och snyggt ut så de borde inte gärna göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
Svårt att se men jag tycker att de tre nedre bultarna ser sträckta och demolerade ut.
Som om att muttern lämnats kvar på de sista gängorna.

http://imgur.com/DQANxEt
Ja men det är ju liksom svårt att undvika att det blir så. För att ta den här tidsfördröjningshypotesen ända in i kaklet (hoppas jag): Det är ju ta mig fan helt jäkla omöjligt att förutse hur mycket man behöver lossa för att det ska rasa efter någon viss tid eller överhuvudtaget med fördröjning. Jag ser det som fullkomligt uteslutet att någon tänker "jag lossar de muttrarna och sedan lämnar jag de muttrarna så mycket lossade så rasar det om x timmar" utan jag är övertygad om att man bara lossat och lossat tills det rasade. Risken är ju annars stor att det inte rasar alls och då skiter sig projektet. Dessutom tror jag de flesta attentatsmän vill se resultatet live på samma sätt som pyromaner brukar återvända för att beskåda branden de startat.
Citera
2016-05-17, 16:43
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Nej. en sån där sak "provar" men ej.
Det skulle innebära en stor risk att allt avslöjas.
Om det handlar nån form av organiserad sak. Gissar jag att man bör titta inom landet förslagsvis åt höger.
och varför just åt höger? varför inte åt vänster?
Citera
2016-05-17, 16:44
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Möjligen att någon mutter kan splittras om den brister men verktygen kommer då verkligen inte att "formligen explodera". Tänk på att när plåten lossnar så startar den från stillatående, efter någon dm har den lämnat verktyget bakom sig och har då inte kommit upp i någon jättehög hastighet. Jag tror du överdramatiserar detta ordentligt.

Ja fullt så dramatiskt lär det inte bli även om det kan vara ordentligt med spänning i vajern.
Kolla ca 35 sekunder in i klippet. Inte samma masttyp, men det ger en liten bild av hur det kan gå till.
https://www.youtube.com/watch?v=Nxx7TkfdTJU
Citera
2016-05-17, 16:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Då hade jag rätt ändå när jag skrev vajer i början av tråden...har det nämnts nåt hur lång tid det tar att bygga upp masten igen?
Citera
2016-05-17, 16:46
Medlem
elbels avatar
Finns det nån liten möjlighet att avgöra när sabotaget utfördes?

Kan det ha gjorts före klättringen?
Citera
2016-05-17, 16:47
Bannlyst
Citat:
Det är nog en illusion eller brist i filmningen i så fall. Muttern kan ju inte gärna sväva i luften ovanför flänsen utan borde legat emot denna även om den vore lossad. Såvida inte skruvarna kärvar i hålen men jag tycker det ser rent och snyggt ut så de borde inte gärna göra det.
Såg det mer som att bulten tagits loss med bricka och sedan satts på utan bricka vilket väl i princip skulle kunna ge en sådan effekt? Det är mer en en ruta som ger effekten kolla gärna 46 - 47 sek in i videon. Det är ju inte på solsidan heller utan i skuggan vilket gjorde mig fundersam.
Citera
2016-05-17, 16:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
Kanske har vi det, alternativt så livnär vi oss på att veta sånt här skit haha.
Du har helt rätt i att det inte är särskilt likt, för utom de krafter som är inblandade.
Man vill aldrig stå i närheten när väldigt många F måste ta vägen någonstans väldigt fort..
Väldigt många N menar du Nä visst men att lossa de sista varven med en blocknyckel i rät vinkel mot skruvens längdaxel ger inte så farlig reaktion i nyckeln ens om mutter och plåt sprätter iväg med en väldans acceleration. Nu blir jag sugen på att testa men jag vill ju inte vara utan TV, vad fanken ska jag skruva på?

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kan de vara delvis svetsade? (kan inte rätta terminologin men du kanske förstår ändå vad jag menar)
Det tror jag inte, det var de inte på 72 m-masten jag var och glodde på i alla fall.
Citera
2016-05-17, 16:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ja fullt så dramatiskt lär det inte bli även om det kan vara ordentligt med spänning i vajern.
Kolla ca 35 sekunder in i klippet. Inte samma masttyp, men det ger en liten bild av hur det kan gå till.
https://www.youtube.com/watch?v=Nxx7TkfdTJU
Nä precis, inte särskilt dramatiskt.
Citera
2016-05-17, 16:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Finns det nån liten möjlighet att avgöra när sabotaget utfördes?

Kan det ha gjorts före klättringen?
När masten välte borde man veta på sekunderna när då TV- och radiosändningarna upphörde i samband med detta. Jag tror inte för fem öre att något var lossat när killarna klättrade i masten utan att lossandet av vajrar skedde omedelbart före kollapsen.
Citera
2016-05-17, 16:52
Medlem
Frittframs avatar
Citat:

Ja men det är ju liksom svårt att undvika att det blir så. För att ta den här tidsfördröjningshypotesen ända in i kaklet (hoppas jag): Det är ju ta mig fan helt jäkla omöjligt att förutse hur mycket man behöver lossa för att det ska rasa efter någon viss tid eller överhuvudtaget med fördröjning. Jag ser det som fullkomligt uteslutet att någon tänker "jag lossar de muttrarna och sedan lämnar jag de muttrarna så mycket lossade så rasar det om x timmar" utan jag är övertygad om att man bara lossat och lossat tills det rasade. Risken är ju annars stor att det inte rasar alls och då skiter sig projektet. Dessutom tror jag de flesta attentatsmän vill se resultatet live på samma sätt som pyromaner brukar återvända för att beskåda branden de startat.

Vi måste nog helt enkelt enas om att vi har olika åsikter här.
Ingen av oss kan bevisa något i nuläget.
Men det är absolut inte omöjligt att veta hur mycket som måste lossas, men det kräver avancerade kunskaper i hållfasthet och materiallära. Mer kunskap än vanliga lekmän besitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in