Citat:
Ursprungligen postat av
Frittfram
Det är inte plåtarna som är faran. Dom åker som du påpekar i en förutbestämd riktning!
Det du skadar dig på är splitter och verktyget som inte kommer att flytta på sig lite snällt utan formligen explodera av kraften när fästet släpper.
Möjligen att någon mutter kan splittras om den brister men verktygen kommer då verkligen inte att "formligen explodera". Tänk på att när plåten lossnar så startar den från stillatående, efter någon dm har den lämnat verktyget bakom sig och har då inte kommit upp i någon jättehög hastighet. Jag tror du överdramatiserar detta ordentligt.
Hade jag gjort detta så hade jag nog lossat spännmuttrarna på de långa stängerna som är parallella med linorna och inte alla skruvarna på plåtarna, betydligt mindre skruvande och så slakas vajern lite successivt. Jag vet inte varför man lossar alla de skruvarna som det gjorts här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frittfram
I denna video vid ca 2 min kan du se vad som händer när några tons statiskt tryck plötsligt frigörs.
Döm själv om du vill stå där och hålla i verktyget.
https://youtu.be/PmvKlnhMjUw?t=110
Vi kanske har gemensamma intressen, den filmen såg jag för bara ett par veckor sedan. Fast den är väl inte så värst lik det inträffade.