2016-05-17, 16:16
Medlem
dark horses avatar
Uppenbarligen har man lyckats väl med att lossa muttrarna. De nedre gängstängerna på det närmsta fästet är lite bockade, troligen av att plattan "kilat" fast innan det släppte. Hade de lämnat bult halvvägs avskruvad för att det skulle slitas loss av sig själv skulle nog gångstavarna varit betydligt mer bockade och demolerade.
Citera
2016-05-17, 16:17
Bannlyst
http://i.imgur.com/P8lX3rj.png
Undrar lite lätt om det kan vara flera bultar som är lossade lite lätt för att skapa en glappande effekt. Bulten längst bort under handen ser väl ut att ha lite mycket luft under sig eller är det en ögats illusion?

Bilden 46 - 47 sekunder in i klippet
Citera
2016-05-17, 16:21
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Och innan man ger sig på en såpass stor och omfattande operation i ett skarpt läge är det fördelaktigt att prova i liten skala först, och se hur det hanteras. Nästan som ett, vad heter det nu igen...

Stresstest var det ja!
Nej. en sån där sak "provar" men ej.
Det skulle innebära en stor risk att allt avslöjas.
Om det handlar nån form av organiserad sak. Gissar jag att man bör titta inom landet förslagsvis åt höger.
Citera
2016-05-17, 16:23
Medlem
SituationReports avatar
Det minst galna av alla spekulationer nu är att det är ett sabotage mot Sveriges sändningar efter ESC.
Citera
2016-05-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Uppenbarligen har man lyckats väl med att lossa muttrarna. De nedre gängstängerna på det närmsta fästet är lite bockade, troligen av att plattan "kilat" fast innan det släppte. Hade de lämnat bult halvvägs avskruvad för att det skulle slitas loss av sig själv skulle nog gångstavarna varit betydligt mer bockade och demolerade.

Möjligt, men hur skadade är gängorna på stavarna, bilden jag sett har för dålig upplösning för att kunna förstoras.

Vilka skadorna blir beror ju på hur stora krafter som sätts i kraft, lite likt ett plåster som dras av sakta eller fort så blir det olika skador.
Citera
2016-05-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om det handlar nån form av organiserad sak. Gissar jag att man bör titta inom landet förslagsvis åt höger.

Ja, man slår sannolikt inte sönder sin egen "megafon".
Citera
2016-05-17, 16:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
Det är inte plåtarna som är faran. Dom åker som du påpekar i en förutbestämd riktning!
Det du skadar dig på är splitter och verktyget som inte kommer att flytta på sig lite snällt utan formligen explodera av kraften när fästet släpper.
Möjligen att någon mutter kan splittras om den brister men verktygen kommer då verkligen inte att "formligen explodera". Tänk på att när plåten lossnar så startar den från stillatående, efter någon dm har den lämnat verktyget bakom sig och har då inte kommit upp i någon jättehög hastighet. Jag tror du överdramatiserar detta ordentligt.

Hade jag gjort detta så hade jag nog lossat spännmuttrarna på de långa stängerna som är parallella med linorna och inte alla skruvarna på plåtarna, betydligt mindre skruvande och så slakas vajern lite successivt. Jag vet inte varför man lossar alla de skruvarna som det gjorts här.
Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
I denna video vid ca 2 min kan du se vad som händer när några tons statiskt tryck plötsligt frigörs.
Döm själv om du vill stå där och hålla i verktyget.

https://youtu.be/PmvKlnhMjUw?t=110
Vi kanske har gemensamma intressen, den filmen såg jag för bara ett par veckor sedan. Fast den är väl inte så värst lik det inträffade.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-05-17 kl. 16:30.
Citera
2016-05-17, 16:28
Medlem
Frittframs avatar
Svårt att se men jag tycker att de tre nedre bultarna ser sträckta och demolerade ut.
Som om att muttern lämnats kvar på de sista gängorna.

http://imgur.com/DQANxEt
Citera
2016-05-17, 16:29
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Ja, man slår sannolikt inte sönder sin egen "megafon".
Jag åsyftar höger om höger.
Citera
2016-05-17, 16:33
Medlem
kodsnickrarns avatar
Det var nog helt enkelt enklast att lossa de muttrar som satt i skruvarna ingjutna i fundamentet än de rackarns stora som är till wirespänningen. Jfr. med hunden som klev runt på fundamentet så är ju de i storlek som hundens nos, och det var en Golden om jag inte såg fel... typ M60 eller nåt sånt?

Rätt rejäl sak att lossa, dessutom kontradragen mot en annan så du behöver dessutom två verktyg för att få isär dem.

Muttrarna i fundamentet är avsevärt mindre och kan nog hanteras med lite normalare doningar, även om det nog krävs förlängning på skaftet för att rå på dem.

/K
Citera
2016-05-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Ja, så är det säkert, dessa grupper har ju gjort flera tidigare aktioner just för att stoppa media
Citera
2016-05-17, 16:37
Medlem
Frittframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Möjligen att någon mutter kan splittras om den brister men verktygen kommer då verkligen inte att "formligen explodera". Tänk på att när plåten lossnar så startar den från stillatående, efter någon dm har den lämnat verktyget bakom sig och har då inte kommit upp i någon jättehög hastighet. Jag tror du överdramatiserar detta ordentligt.

Hade jag gjort detta så hade jag nog lossat spännmuttrarna på de långa stängerna som är parallella med linorna och inte alla skruvarna på plåtarna, betydligt mindre skruvande och så slakas vajern lite successivt. Jag vet inte varför man lossar alla de skruvarna som det gjorts här.
Vi kanske har gemensamma intressen, den filmen såg jag för bara ett par veckor sedan. Fast den är väl inte så värst lik det inträffade.

Kanske har vi det, alternativt så livnär vi oss på att veta sånt här skit haha.
Du har helt rätt i att det inte är särskilt likt, för utom de krafter som är inblandade.
Man vill aldrig stå i närheten när väldigt många F måste ta vägen någonstans väldigt fort..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in