2016-05-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-My-Dad
Känns inte troligt, det mesta inom FM har redan NATO-standard och då känns det ej troligt att NATO skulle härja på Svensk mark. Det skulle motverka sitt syfte om man åker fast.
Även om du skulle ha rätt kan det finnas folk här i Sverige som vill påskynda den processen. Jag ser hur som helst inga vinster för Ryssland att göra något sådant här, vare sig de själva, deras ombud, eller deras sympatisörer. Jag har efterfrågat motiv men inte fått några. Bara en påminnelse om en flygprovokation för några år sedan. Vad nu den egentligen syftade till. Med allt detta sagt tror jag snarare på vandalism än sabotage eller terror.
Citera
2016-05-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok09
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22830136/713/normal/ae5958d89df77/mast-bor%C3%A5s-7.jpg
Text från AB:
På bilderna syns hur någon skruvat loss de bultar som fäster mastens stålvarjar i betongfundamentet.

Menar de inte de tre övre fästena då? Det ser ju ut som att alla muttrar sitter på plats på bilden.
Citera
2016-05-17, 12:17
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Syns att det sista muttrarna man skruvat av är de nedersta, då gängstängerna dessa suttit på krökts när fästet vridit sig mot masten.

Kan ju inte varit kul att skruva av de sista, lär ju sprätt iväg med en j-vla fart när det släppte...
Bara wirens egenvikt är ju några ton.

/K
Citera
2016-05-17, 12:18
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Syns att det sista muttrarna man skruvat av är de nedersta, då gängstängerna dessa suttit på krökts när fästet vridit sig mot masten.

Hur kan man hinna skruva av de absolut sista nedersta muttrarna utan att skada sig och träffas av stålstycket som sitter fastskruvat i fundamentet?
Om man nu verkligen skruvat av alla muttrar så borde ju hela fästanordningen slungas iväg en enorm kraft precis i det ögonblick sista muttern lossas som det är sådan enorm spänning i dessa vajrar (vilket jag tror det är) som folk påstår?
Citera
2016-05-17, 12:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Aftonbladet skriver att polisen har tre teorier; pojkstreck, "rättshaverister" eller "internationellt spår" (alltså stresstest av svensk infrastruktur). Jag tror inte någon tror att detta skulle vara ett pojkstreck, "rättshaverister" förstår jag inte riktigt, det är ett konstigt mål att ge sig på. Rimligen handlar det om någon som har intresse i att undersöka Sveriges förmåga att reparera och kompensera för en sådan här mast. Jag hade tippat på att Sveriges sådan förmåga är särdeles dålig.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IranianBoost
http://www.expressen.se/gt/bultar-kan-ha-skruvats-loss-fran-masten/

Polisen vägrar bekräfta på vilket sätt masten fallit trots vi sett tydliga bilder på bultfästena. Varför skulle det leda till spekulation att bekräfta att någon skruvat loss bultarna? Finns det mer i historien tro?
De ville väl inte berätta för andra presumtiva ligister hur lätt det är men nu sedan bilderna kommit ut så är det ju lite för sent att försöka hålla det hemligt.

Citat:
Ursprungligen postat av truthnow56
haha pajas Sverige men så är det ju när ett statligt ägt bolag är inblandat terracom vad gör dom på dagarna, fikar, pillar sig i naveln och åker på studieresor för våra skattepengar.

var ju för fan folk och klättra i masten, då borde man höjt säkerheten redan då.
bultarna är ju för fan inte ens svetsade en sån liten grej hade stoppat detta
Pajas-Sverige säger du. Hur skyddas liknande masters linfundament i exempelvis Danmark, Tyskland, USA, Ryssland eller något annat land du känner till? Du kanske ska säga pajasplanet istället och hoppas att det är bättre på Mars eller någon fjärran himlakropp?

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Lägg ned själv, din arrogante fan! Vem har skrivit om "regelrätt krig"? Bara du själv. Jag har inte förnekat att Ryssland har uppträtt hotfullt. Jag har heller inte påstått att Nato har uppträtt hotfullt. Men kan du bevisa att Nato inte skulle kunna operera eller har opererat mot svenska mål i syfte att påskynda processen mot ett Natomedlemskap? Om inte: Håll käft! Vi får nämligen tycka och anta olika, förstår du. Du har ingen rätt att ringakta mig och mina åsikter om du inte har på fötterna som bevisar motsatsen.
Jo du förnekade det efter att jag talade om deras fingerade bombanfall och sa att de har ju inte bombat på riktigt precis som om det vore det enda som kan utgöra hot. Ryssland har alltså uppträtt hotfullt mot Sverige. Har du några exempel på hot från något NATO-land?

Jag tror egentligen varken att Ryssland eller NATO ligger bakom detta men skulle det vara en av dessa två så har den första uttryckt hot mot oss vilket inte den andra har.

Citat:
Ursprungligen postat av sexlaxarienlaksaks
Varför blev just denna mast utsatt för sabotaget och med så kort varsel? Som sagt, jag tror på ett samband mellan videoklippet och sabotaget. Det är någon person som sett klippet och blivit inspirerad att utföra gärningen. Sannolikheten pekar mot det om vi kollar på TID och PLATS men det är ju klart att det kan vara någon person/grupp som inte sett klippet men oddsen för det lär vara hög.
Visst är det lite misstänkt att någon åtminstone skulle fått inspiration av grabbarnas film men det är ju inte säkert, det finns faktiskt slump här i världen också.
Citera
Medlem
dark horses avatar
"– Allt var systematiskt avskruvat och infettat. Det måste ha krävts rejäla verktyg för det var många stora bult och det har suttit åt ordentligt."

Det är troligen en stor del av "utmaningen" om det varit tekniskt intresserade ingenjörsämnen till ungjävlar som velat se om det går och vad som händer i en "real life" laboration. Det är en genuint svensk egenskap, om får tro våra politiker, att gilla omöjliga "utmaningar".
Citera
Medlem
DragonOnWall8s avatar
[quote=rotesau|57293107]

http://imgur.com/Ymkn4ZO

Det ser ut att vara M10 kanske M12or.

Om jag stressade så skulle jag dra upp dom 16st muttrarna på typ 3 minuter,
med användande av hylsa & skruvdragare.
Citera
2016-05-17, 12:21
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
På Eniro ser det inte ut att vara vägbom. Som det ser ut på Eniro är där bara ett par hus och vid infarten från det som jag förmodar är gamla R40 sen inga hus om man tar skogsvägen till höger. Kan man tänka sig att det kommer en och annan med lokalkännedom, typ svampplockare, hundrastare etc som kör in där?

Ja det verkar som att åtminståne denne Youtube-postare använder den vägen för jag har sett en annan film som jag inte hittar nu där han och hundarna passerar en vägbom på väg mot det aktuella fundamentet som syns här:
https://www.youtube.com/watch?v=0msBoz677TA
Citera
2016-05-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Hur kan man hinna skruva av de absolut sista nedersta muttrarna utan att skada sig och träffas av stålstycket som sitter fastskruvat i fundamentet?
Om man nu verkligen skruvat av alla muttrar så borde ju hela fästanordningen slungas iväg en enorm kraft precis i det ögonblick sista muttern lossas som det är sådan enorm spänning i dessa vajrar (vilket jag tror det är) som folk påstår?

Man kanske lät dem vara sista biten. Med ordentligt med olja/fett så skruvar de nog upp sig själva den sista biten. Sabotaget kanske genomfördes för flera veckor sedan.
Citera
2016-05-17, 12:23
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IranianBoost
http://www.expressen.se/gt/bultar-kan-ha-skruvats-loss-fran-masten/

Polisen vägrar bekräfta på vilket sätt masten fallit trots vi sett tydliga bilder på bultfästena. Varför skulle det leda till spekulation att bekräfta att någon skruvat loss bultarna? Finns det mer i historien tro?

Det finns mycket mer i denna story.

1: BT och AB satt och höll på bilderna och refererade sen till varandra långt innan släppet, man inväntade nog MSB:s extramöte som skulle starta kl 12.

2: De högupplösta bilderna på fundamentet pekar på att kabelskorna aldrig skruvades loss helt, utan person x lossade i specifik ordning skorna så pass mycket och tog bort kritiska muttrar så att masten fortfarande stod kvar, men skulle falla vid hård blåst eller hög belastning, alltså en planerad kedjereaktion.

Alltså visar fotona att detta dåd skett för flera dagar sedan och har gjorts när det varit helt vindstilla. När masten föll i Söndags var det mellan 5-7 sekunmeter, vilket pressen har förvanskat till vindstilla.

Detta ger 2 motiv:
1: Att masten skulle falla vid när vindbyarna skulle komma tillbaka, och ge förövaren tid och sopa igen luktspår för spårhundar etc.

2: Att förövaren visste om att några smågrabbar skulle upp i masten och gick ut före för att försvaga masten i en slags sjuk beräkning att deras klättrande skulle ge sådan belastning att mastens övre delar skulle rasa.

Att personen som gjorde detta har kännedom om beräkningar verkar vara fallet.
Masten föll alltså genom att de få bultar som höll kvar kabelskorna gav efter och det förklarar också de skador som finns på gängorna på vissa bultar.

Kort sagt var masthaveriet en tidsinställd aktion.
Det är därför som polisen och press uppträtt så mysko, nu är det full fart att kolla alla kabelskor på alla högmaster i Sverige....
Citera
2016-05-17, 12:23
Medlem
Sammanställning av raset av Häglaredsmasten - Vad vi vet

-SOS Alarm får uppgifter om att masten har rasat ca: 22.30 söndag kväll.
-Boende uppges ha sett ljussken från masten vid raset samt muller och dån vid nedslaget.
-Vid midnatt spärrade Polisen av platsen.
-Polisen är 100% säker att masten saboterats.
-Ingen kameraövervakning finns vid masten.
-Larm finns endast till byggnaden.
-Bultar till vajerfästen har skruvats ur, bultfästen har böjts.
-5s/m vindstyrka vid marknivå.
-Teracom sätter in extra bevakning vid alla master dagen efter fallet.
-Polisen ber personal i tjänst vara uppmärksam på personer i Teracoms arbetsuniform under tisdagsmorgonen, pga risk för sabotage.
-Ungdomar har klättrat i masten dagar före raset, dessa är avskrivna ur utredningen men videomaterial inifrån mastens område har funnits på nätet i flera dagar.
-Polisen arbeter utifrån flera teorier, bla pojksträck och internationell grupp.
-Stora delar av Sjuhäradsbygden har fortfarande på tisdagen problem med radio och tv.

Övrigt:
-Tidigare i år stals arbetsuniformer, rakelenheter och klätterutrustning från Teracoms lokaler. Man fruktade sabotage. Säkerheten runt masterna höjdes ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in