2016-05-17, 11:56
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det finns två vägar upp, det är en grusväg som går över kullen, från gamla R40 på ena sidan och ner till Dalsjöfors samhälle på den andra sidan. Från denna grusväg går det en vägstump på 500-600 meter in till själva masten. Grusvägen över kullen är kurvig och brant och vägstumpen in till masten är en återvändsgränd. Ett dåligt val att fälla just den här masten om man snabbt vill komma därifrån alltså. Det finns såklart möjlighet att ställa bil eller annat fordon en bit i från och gå genom skogen för att inte bli sedd.

Det ligger en del hus efter vägen och däruppe känner "alla alla" så en främmande bil eller person skulle bli uppmärksammad. Det var ju inte alltför sent på kvällen heller, så folk var ju vakna. Om någon märkt vad som pågick och hunnit larma polisen så vore det enkelt att spärra av båda nedfartsvägarna. En märkligt vald tid och plats för ett sabotage om det var utfört av någon med någorlunda IQ. En halvberusad lokalbo eller ett ligistgäng som gav sig på detta mer eller mindre spontant känns mer logiskt.

Ja det hade knappast gått att köra därifrån obemärkt när TV och ljusen slocknat hos grannarna längs vägen. De gick ju ut och undrade vad som hänt.
En bit upp i backen fr gamla R40 går det ju in en skogsväg till höger som går att köra ganska långt så att man kommer till en gångstig upp till västra fundamentet, - vet du om den är avstängd med vägbom fortfarande?
Håller med om att troligen en lokalbo gett sig på det här illdådet, kanske en förbannad farsa som fått syn på ungdjäveln i klätterfilmen, hämtat sin långa hjulmutternyckel samt den batteridrivna mutterdragaren och gått i väg med orden: "Att nu jävlar är det färdigklättrat".
Citera
2016-05-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok09
Tack.

Helt otroligt att Polisen inte tagit med sig alla brickor och bultar som bevismaterial!

Där ser man att de även försökt lossa de två nedre fästena. En batteridriven mutterknackare med förlängd hylsa och smörjfett gör jobbet snabbt tänker jag.

Förvisso en idiot som tagit sig förbi avspärrningarna för att ta bilder men bra för tråden att se. Vad hände med den skärpta bevakningen?

Var ser man att de gett sig på fästena för de två nedre vajrarna?
Citera
2016-05-17, 12:00
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthnow56
haha pajas Sverige men så är det ju när ett statligt ägt bolag är inblandat terracom vad gör dom på dagarna, fikar, pillar sig i naveln och åker på studieresor för våra skattepengar.

var ju för fan folk och klättra i masten, då borde man höjt säkerheten redan då.
bultarna är ju för fan inte ens svetsade en sån liten grej hade stoppat detta

de där bultarna ska väl kunna dras åt efter några år om så behövs
Citera
2016-05-17, 12:01
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Håller med om att troligen en lokalbo gett sig på det här illdådet, kanske en förbannad farsa som fått syn på ungdjäveln i klätterfilmen, hämtat sin långa hjulmutternyckel samt den batteridrivna mutterdragaren och gått i väg med orden: "Att nu jävlar är det färdigklättrat".

Nja, känns ju ändå som att man vill reka och försäkra sig om att man kommer fram med rätt verktyg. Om en arg farsa hade gjort detta så borde han ju haft rätt lång tid på sig att fundera över vad han är på väg att iscensätta, är ju ändå en rätt allvarlig grej detta. Dels kostar det ju tid bakom lås och bom, dessutom kostar det ju en jävla massa skadestånd om han åker fast, inte speciellt snällt av en farsa att blåsa ungarnas arv pga en TV-mast.

Känns som lite väl för mycket att göra pga av att ungarna klättrar i masten menar jag. Åker han dit så sitter han själv riktigt i skiten med förmodligen några år bakom galler och då är man ju inte mycket till pappa.
Senast redigerad av Oh-My-Dad 2016-05-17 kl. 12:03.
Citera
2016-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Företaget som har ramavtal för en ny mast borde polisen kika lite på. Särskilt om dom har lite arbete framledes.

WIBE har inte dåligt med jobb.
Citera
2016-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sluta nu, kan du inte förstå att ett land kan uppträda hotfullt mot ett annat utan att gå till regelrätt krig? Ryssland har uppträtt hotfullt mot Sverige och andra länder i sitt närområde, så djävla enkelt är det. Inga NATO-länder har däremot hotat Sverige av den enkla anledningen att vi är kompisar. ...
Lägg ned själv, din arrogante fan! Vem har skrivit om "regelrätt krig"? Bara du själv. Jag har inte förnekat att Ryssland har uppträtt hotfullt. Jag har heller inte påstått att Nato har uppträtt hotfullt. Men kan du bevisa att Nato inte skulle kunna operera eller har opererat mot svenska mål i syfte att påskynda processen mot ett Natomedlemskap? Om inte: Håll käft! Vi får nämligen tycka och anta olika, förstår du. Du har ingen rätt att ringakta mig och mina åsikter om du inte har på fötterna som bevisar motsatsen.
Citera
2016-05-17, 12:03
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Var ser man att de gett sig på fästena för de två nedre vajrarna?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22830136/713/normal/ae5958d89df77/mast-bor%C3%A5s-7.jpg
Text från AB:
På bilderna syns hur någon skruvat loss de bultar som fäster mastens stålvarjar i betongfundamentet.
Senast redigerad av Lodbrok09 2016-05-17 kl. 12:05.
Citera
2016-05-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
1. Det finns många äldre som tittar på Youtube.
2. Däremot tittar inte alla på allt som läggs upp på tuben, det finns ju tusentals år av filmmaterial där så ett organiserat sabotage kan inte uteslutas bara för att klätterfilmen lades upp så kort tid före, gärningsmännen behöver ju inte haft en aning om den filmen.

Varför blev just denna mast utsatt för sabotaget och med så kort varsel? Som sagt, jag tror på ett samband mellan videoklippet och sabotaget. Det är någon person som sett klippet och blivit inspirerad att utföra gärningen. Sannolikheten pekar mot det om vi kollar på TID och PLATS men det är ju klart att det kan vara någon person/grupp som inte sett klippet men oddsen för det lär vara hög.
Citera
2016-05-17, 12:05
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Lägg ned själv, din arrogante fan! Vem har skrivit om "regelrätt krig"? Bara du själv. Jag har inte förnekat att Ryssland har uppträtt hotfullt. Jag har heller inte påstått att Nato har uppträtt hotfullt. Men kan du bevisa att Nato inte skulle kunna operera eller har opererat mot svenska mål i syfte att påskynda processen mot ett Natomedlemskap? Om inte: Håll käft! Vi får nämligen tycka och anta olika, förstår du. Du har ingen rätt att ringakta mig och mina åsikter om du inte har på fötterna som bevisar motsatsen.

Känns inte troligt, det mesta inom FM har redan NATO-standard och då känns det ej troligt att NATO skulle härja på Svensk mark. Det skulle motverka sitt syfte om man åker fast.
Citera
2016-05-17, 12:05
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Ja det hade knappast gått att köra därifrån obemärkt när TV och ljusen slocknat hos grannarna längs vägen. De gick ju ut och undrade vad som hänt.
En bit upp i backen fr gamla R40 går det ju in en skogsväg till höger som går att köra ganska långt så att man kommer till en gångstig upp till västra fundamentet, - vet du om den är avstängd med vägbom fortfarande?
På Eniro ser det inte ut att vara vägbom. Som det ser ut på Eniro är där bara ett par hus och vid infarten från det som jag förmodar är gamla R40 sen inga hus om man tar skogsvägen till höger. Kan man tänka sig att det kommer en och annan med lokalkännedom, typ svampplockare, hundrastare etc som kör in där?
Citera
2016-05-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Äsch,de borde ju spana efter moppekillar istället ju.Gärna folkölsdrickande...

Ett annat alternativ, som jag inte vet om det diskuterats i tråden tidigare, är ju en vanlig förbannad svenne. Att se samhällets pågående förfall kan ju få det att koka över för den bäste, och om man vill visa masternas utsatthet finns det bara två sätt: antingen att påtala det för berörda myndigheter/politiker/polis. Det resulterar i en djup gäspning och ett tack innan de somnar om. Eller att fälla en mast! Jäklar vilken fart det blivit nu. Just denna är ju perfekt: oskyddad, långt in i skogen, ingen risk för personskador.
Citera
2016-05-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IranianBoost
Tror inte dessa publicerats här innan. Närbilder på bultfästena.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22830126.ab

Syns att det sista muttrarna man skruvat av är de nedersta, då gängstängerna dessa suttit på krökts när fästet vridit sig mot masten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in