2016-05-17, 11:38
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IranianBoost
Tror inte dessa publicerats här innan. Närbilder på bultfästena.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22830126.ab

Tack.

Helt otroligt att Polisen inte tagit med sig alla brickor och bultar som bevismaterial!

Där ser man att de även försökt lossa de två nedre fästena. En batteridriven mutterknackare med förlängd hylsa och smörjfett gör jobbet snabbt tänker jag.

Förvisso en idiot som tagit sig förbi avspärrningarna för att ta bilder men bra för tråden att se. Vad hände med den skärpta bevakningen?
Citera
2016-05-17, 11:39
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det finns två vägar upp, det är en grusväg som går över kullen, från gamla R40 på ena sidan och ner till Dalsjöfors samhälle på den andra sidan. Från denna grusväg går det en vägstump på 500-600 meter in till själva masten. Grusvägen över kullen är kurvig och brant och vägstumpen in till masten är en återvändsgränd. Ett dåligt val att fälla just den här masten om man snabbt vill komma därifrån alltså. Det finns såklart möjlighet att ställa bil eller annat fordon en bit i från och gå genom skogen för att inte bli sedd.

Det ligger en del hus efter vägen och däruppe känner "alla alla" så en främmande bil eller person skulle bli uppmärksammad. Det var ju inte alltför sent på kvällen heller, så folk var ju vakna. Om någon märkt vad som pågick och hunnit larma polisen så vore det enkelt att spärra av båda nedfartsvägarna. En märkligt vald tid och plats för ett sabotage om det var utfört av någon med någorlunda IQ. En halvberusad lokalbo eller ett ligistgäng som gav sig på detta mer eller mindre spontant känns mer logiskt.

Ponera att man ställt sitt fordon en bra bit från platsen, valt att gå igenom skogen för att minimera upptäckt, släpat med sig hyfsat stora verktyg. Då kan man kanske utesluta att det är någon tjockis som knallat upp dit på fyllan för att fälla masten?

Kan ju tänka mig att det krävs en ganska god fysik för att promenera upp dit igenom skog och mark i ganska brant lutning konkandes på utrustning som behövs för att lösgöra muttrarna. Har personen dessutom vart ensam så har det ju givetvis tagit en bra stund att genomföra hela operationen tänker jag. Åtminstone 2-3 timmar?
Citera
2016-05-17, 11:39
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/gt/helikopter-ska-plocka-bort-delar-av-masten/
Innebär detta att polisen misstänker flera sabotage? Varför skulle man annars gå ut med detta idag?

Äsch,de borde ju spana efter moppekillar istället ju.Gärna folkölsdrickande...
Citera
2016-05-17, 11:40
Medlem
Är det någon med djupare teknisk kunskap om master som kan berätta vad det är för ledare som går från fjärde bultfästet, längs betongfundamentet och tillsynes ner i marken på båda betongfundamenten på aftonbladets bilder.
Citera
2016-05-17, 11:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag var bekant med och innehavare av både blocknycklar och smörjfett när jag var i moppeåldern, ingen raketkirurgi som krävs för det. Jag förstår inte hur en del kan tycka att detta kräver någon som helst specialkunskap, planering eller resurser. Hur svårt är det att lossa några muttrar liksom?
Det jag menar är verkligen inte att det skulle vara svårt - jag skulle fixa det lätt. Vad jag däremot menar är att småttingar inte nödvändigtvis känner till att smörja är bra och har tillgång till, eller råd med, verktyg. Jag fattar inte heller varför vissa tror att man måste flytta hela Kockums varv till stället för att förstöra en mast som hålls uppe med oskyddade vajrar...
Citera
2016-05-17, 11:41
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Är det någon med djupare teknisk kunskap om master som kan berätta vad det är för ledare som går från fjärde bultfästet, längs betongfundamentet och tillsynes ner i marken på båda betongfundamenten på aftonbladets bilder.

En jordlina, eller mer exakt potentialutjämningsledare.
Citera
2016-05-17, 11:42
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Åskledare kan ju vara en möjlighet för att avlasta att all ström går via masten?
Citera
2016-05-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok09
En jordlina, eller mer exakt potentialutjämningsledare.

Tack, jag misstänkte det men hade hoppats att det var någon sensor. För mycket begärt för ett skyddsobjekt i Sverige.
Citera
2016-05-17, 11:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Vad jag menade var är att en fingerad attack och en verklig attack är två vitt skilda saker, även om båda kan sägas vara skrämseltaktik. Fingerade attacker är välbekanta inom försvarsområdet, medan verkliga attacker på marken absolut inte är det. Man kan inte dra några som helst generella slutsatser mellan en fingerad och en verklig attack, om nu en sådan har förekommit. Och i så fall tror jag mer på Nato än på Ryssland. Men ska jag satsa några pengar tror jag mer på en nyinflyttad granne som har tröttnat på utsikten.
Sluta nu, kan du inte förstå att ett land kan uppträda hotfullt mot ett annat utan att gå till regelrätt krig? Ryssland har uppträtt hotfullt mot Sverige och andra länder i sitt närområde, så djävla enkelt är det. Inga NATO-länder har däremot hotat Sverige av den enkla anledningen att vi är kompisar.

Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Borås stad gör just nu säkerhetsrutiner i förberedelse för krig. Reservledningar, reservrör för vatten and so on går man just nu igenom. Det ni...
Reservledningar för vatten? Någon enstaka stamledning från vattenverk till staden möjligen men inte mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Bristande underhåll , bultförbanden har inte bytts ut i rätta intervaller etc. Ni kan bara fundera vilka krafter bultarna utsätts för när en sån mast vajar i vind, expanderar vid värme, krymper i kyla osv.
Jag hade på uppdrag förr innan jag sålde företaget att utföra vissa jobb på dessa master och de flesta har i princip lämnats åt sitt öde, det man hörde när man påpekade brister var alltid att de hade schema för underhåll bla bla men i verkligheten är det bs.
Speciellt längs västkusten där de är utsatta för ett fruktansvärt klimat med salt är de riktigt dåliga.
Så sätter min hundralapp på det istället någon främmande makt.
Nej, raset beror inte på bristfälligt underhåll utan att någon har smort in och därefter lossat ett gäng muttrar från staglinornas infästningar i markfundamenten.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Nää men vad i helvete är det där för konstruktion??

Hur enkelt som helst att skruva lös ju. Sitter ju inte ens lås på bultarna som kunde stoppa impuls-sabotage... Hade ju varit tämligen enkelt att göra något som fäller in hela spännkonstruktionen istället för att exponera de på sådant sätt.
Ja precis, hur enkelt som helst! Det skulle i alla fall höja ribban några snäpp att bara hägna in fundamenten med ett staket och gärna larma det inhägnade området med. Det stoppar inte en mer avancerad attack då man kan sätta en termitladdning på en lång stång och haka på linorna stående utanför staketet (beror förstås på hur stort område man hägnar in) men det är ju rätt mycket knepigare än att bara ta en blocknyckel och knalla ut i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det finns mycket i samhället som är sårbart. I skogen finns många flis- och rishögar att tända på för en impulspyroman, och sådant kan leda till ett Fort McMurray hos oss.

Nu ska man övervaka masterna... Man bör sätta lås på töjningsvajren. Och givare som larmar när dragspänningen försvinner. Inte så svårt, men det tar lite tid att genomföra.
Att larma när dragkraften försvinner är för sent, då är masten redan på väg ner men ett intrångslarm att någon befinner sig vid fundamenten kan ju ge tid att ingripa innan det är för sent.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag håller med. Helt skruvad stämning i tråden: Där raketforskare från främmande makt använt "specialverktyg" för att sänka masten.

Jag påstår fortfarande det handlar om moppe-pojkar som skruvat lite och fått ner masten.
Jag tycker inte man kan utesluta någon gärningsman, varken moppepojkar, tjuriga gubbar, jihadister eller ryssar så länge man inte haffar gärningsmannen eller får något annat personligt spår på vederbörande. Samtliga dessa kategorier (och kanske några fler som jag inte tänkt på) har både teknisk möjlighet och tänkbart motiv. Man kan, utifrån ens egna preferenser (typ vilka man tycker sämst om) bara spekulera så länge vi inte får mer spår efter gärningsmannen/männen.
Citera
2016-05-17, 11:51
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Intressant att GM gett sig på fästmuttrarna (16 muttrar per staglina) och inte sträckanordningen (två dubbelmuttrar per staglina). De mindre muttrarna är ju enklare att dra loss, men tar längre tid (givet att man har riktiga grejor) vilket kan tyda på att GM har haft begränsat med utrustning till sitt förfogande.

Jag misstänker att vi kan sluta fundera på Spetsnaz och istället fokusera på lokala förmågor eller Borgström/annan motiverad samhällshaverist.
16 på de två bakre, 12 på de främre. Men det verkar ha varit snabbare att kapa de gängade stavarna som ingår i spännanordningen.
I en Youtube video där man fällde en iofs betydligt mindre mast som bara hade såna här spänn justering med gängor i varje ända (vet inte vad de heter) så kunde de med bara händerna lossa spänningen och få slack på vajrarna innan de kapade. Med rätt nyckel borde det gå även på en stor mast. Vid en annan fällning av större mast var en gubbe först uppe halvvägs i masten och lossade ett av förbanden mellan sektionerna med handkraft för att masten skulle vika sig och falla på en mindre yta.
Undrar om där är enormt stor dragkraft på fästena när det inte blåser. Jar förmodar att masten uppemot toppen kan röra sig åtminstone en halvmeter eller mer.
Citera
2016-05-17, 11:54
Medlem
Citat:
Jag kommenterar inte på vilket sätt masten har fallit det blir spekulation, säger Jan Johansson.

http://www.expressen.se/gt/bultar-kan-ha-skruvats-loss-fran-masten/

Polisen vägrar bekräfta på vilket sätt masten fallit trots vi sett tydliga bilder på bultfästena. Varför skulle det leda till spekulation att bekräfta att någon skruvat loss bultarna? Finns det mer i historien tro?
Citera
2016-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Vadfan händer i detta land? ett skyddsobjekt utan larm, övervakningskameror, vakter, sensorer....

haha pajas Sverige men så är det ju när ett statligt ägt bolag är inblandat terracom vad gör dom på dagarna, fikar, pillar sig i naveln och åker på studieresor för våra skattepengar.

var ju för fan folk och klättra i masten, då borde man höjt säkerheten redan då.
bultarna är ju för fan inte ens svetsade en sån liten grej hade stoppat detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in