Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Vad jag menade var är att en fingerad attack och en verklig attack är två vitt skilda saker, även om båda kan sägas vara skrämseltaktik. Fingerade attacker är välbekanta inom försvarsområdet, medan verkliga attacker på marken absolut inte är det. Man kan inte dra några som helst generella slutsatser mellan en fingerad och en verklig attack, om nu en sådan har förekommit. Och i så fall tror jag mer på Nato än på Ryssland. Men ska jag satsa några pengar tror jag mer på en nyinflyttad granne som har tröttnat på utsikten.
Sluta nu, kan du inte förstå att ett land kan uppträda hotfullt mot ett annat utan att gå till regelrätt krig? Ryssland har uppträtt hotfullt mot Sverige och andra länder i sitt närområde, så djävla enkelt är det. Inga NATO-länder har däremot hotat Sverige av den enkla anledningen att vi är kompisar.
Citat:
Ursprungligen postat av
FujitsuNakajima
Borås stad gör just nu säkerhetsrutiner i förberedelse för krig. Reservledningar, reservrör för vatten and so on går man just nu igenom. Det ni...
Reservledningar för vatten? Någon enstaka stamledning från vattenverk till staden möjligen men inte mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
bastard666
Bristande underhåll , bultförbanden har inte bytts ut i rätta intervaller etc. Ni kan bara fundera vilka krafter bultarna utsätts för när en sån mast vajar i vind, expanderar vid värme, krymper i kyla osv.
Jag hade på uppdrag förr innan jag sålde företaget att utföra vissa jobb på dessa master och de flesta har i princip lämnats åt sitt öde, det man hörde när man påpekade brister var alltid att de hade schema för underhåll bla bla men i verkligheten är det bs.
Speciellt längs västkusten där de är utsatta för ett fruktansvärt klimat med salt är de riktigt dåliga.
Så sätter min hundralapp på det istället någon främmande makt.
Nej, raset beror inte på bristfälligt underhåll utan att någon har smort in och därefter lossat ett gäng muttrar från staglinornas infästningar i markfundamenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hoocher
Nää men vad i helvete är det där för konstruktion??
Hur enkelt som helst att skruva lös ju. Sitter ju inte ens lås på bultarna som kunde stoppa impuls-sabotage... Hade ju varit tämligen enkelt att göra något som fäller in hela spännkonstruktionen istället för att exponera de på sådant sätt.
Ja precis, hur enkelt som helst! Det skulle i alla fall höja ribban några snäpp att bara hägna in fundamenten med ett staket och gärna larma det inhägnade området med. Det stoppar inte en mer avancerad attack då man kan sätta en termitladdning på en lång stång och haka på linorna stående utanför staketet (beror förstås på hur stort område man hägnar in) men det är ju rätt mycket knepigare än att bara ta en blocknyckel och knalla ut i skogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
quark
Det finns mycket i samhället som är sårbart. I skogen finns många flis- och rishögar att tända på för en impulspyroman, och sådant kan leda till ett Fort McMurray hos oss.
Nu ska man övervaka masterna... Man bör sätta lås på töjningsvajren. Och givare som larmar när dragspänningen försvinner. Inte så svårt, men det tar lite tid att genomföra.
Att larma när dragkraften försvinner är för sent, då är masten redan på väg ner men ett intrångslarm att någon befinner sig vid fundamenten kan ju ge tid att ingripa innan det är för sent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag håller med. Helt skruvad stämning i tråden: Där raketforskare från främmande makt använt "specialverktyg" för att sänka masten.
Jag påstår fortfarande det handlar om moppe-pojkar som skruvat lite och fått ner masten.

Jag tycker inte man kan utesluta någon gärningsman, varken moppepojkar, tjuriga gubbar, jihadister eller ryssar så länge man inte haffar gärningsmannen eller får något annat personligt spår på vederbörande. Samtliga dessa kategorier (och kanske några fler som jag inte tänkt på) har både teknisk möjlighet och tänkbart motiv. Man kan, utifrån ens egna preferenser (typ vilka man tycker sämst om) bara spekulera så länge vi inte får mer spår efter gärningsmannen/männen.