2016-05-17, 10:30
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Så, då är det 1 dag & 5½ timmar kvar till visningen av Gripen E, jag har ett par frågor,
är det nån som sitter på lite info?

- Kommer dom köra en runda, eller blir det ett plan på en scen med ett skynke på/av?
- Har SAAB redan testflugit Jas Gripen E/F modellerna?
- Hur många plan är färdigbyggda?

Från det till nyheten FM gick ut med i morse, 75% av Sveriges Jas-39 flotta sitter stilla i hangar,
i väntan på att repareras..?!
-Vad slags reparationer snackar vi om här, är det seriösa grejer eller lättfixat?

I vilket fall så är det katastrof att vi bara har tillgång till, typ 25 kärror!
Senast redigerad av DragonOnWall8 2016-05-17 kl. 10:50.
Citera
2016-05-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
På den Gripen som flyr i dag har/er det et større problem i alle fall.
Slutligen drabbas Gripen av att skärmarna i planet släcks. Ibland bara någon, i värsta fall alla.
http://www.expressen.se/nyheter/hemliga-dokument-jas-har-allvarliga-fel/
Ja, se där! Men det låter snarare som att det är mjukvarurelaterat än att skärmarna går sönder?

Om den saken blir bättre eller sämre med fler eller färre skärmar är kanske inte så lätt att svara på.
Citera
2016-05-17, 11:11
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Så, då är det 1 dag & 5½ timmar kvar till visningen av Gripen E, jag har ett par frågor,
är det nån som sitter på lite info?

- Kommer dom köra en runda, eller blir det ett plan på en scen med ett skynke på/av?
- Har SAAB redan testflugit Jas Gripen E/F modellerna?
- Hur många plan är färdigbyggda?

Från det till nyheten FM gick ut med i morse, 75% av Sveriges Jas-39 flotta sitter stilla i hangar,
i väntan på att repareras..?!
-Vad slags reparationer snackar vi om här, är det seriösa grejer eller lättfixat?

I vilket fall så är det katastrof att vi bara har tillgång till, typ 25 kärror!
Vad jag förstått kommer inte planet flyga förrän i höst. Det är skynke av... Det enda som flugit av E/F är ju demonstratorn. Den har ju flugit några år nu.

Kan tänka mig att de är i "träda" tills de behövs. Det är ju inte helt billigt att operera typ 100 kärror. Vilket idag är ett rätt fett flygvapen. Om vi om x antal år har 60 operativa E/F då är det mycket. Danskarna ska ju klara sig på 27 F35or. Och norskarna på 30-40 st.

Jag tror att det p.g.a. kostnader som man väljer att låta merparten av planen i hangarer och oanvända. Det är väl lite uppgraderingar som ska till. Har svårt att se att det är så mycket reparationer. Det är nog mest att få dom i skick att använda. Kostar flis.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-05-17 kl. 11:16.
Citera
2016-05-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Kan tänka mig att de är i "träda" tills de behövs. Det är ju inte helt billigt att operera typ 100 kärror. Vilket idag är ett rätt fett flygvapen. Om vi om x antal år har 60 operativa E/F då är det mycket. Danskarna ska ju klara sig på 27 F35or. Och norskarna på 30-40 st.

Nå er det ingen signaler at Norge ikke kjøper inntil 52 fly som er bestemt. Ettersom 4 fly skal være i USA for opplæring så utgjør flåten 48 fly. Hva Danmark gjør med opplæringen vet jeg ikke, men mulig de kjøper seg inn hos noen av de andre landene.
Citera
2016-05-17, 13:30
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nå er det ingen signaler at Norge ikke kjøper inntil 52 fly som er bestemt. Ettersom 4 fly skal være i USA for opplæring så utgjør flåten 48 fly. Hva Danmark gjør med opplæringen vet jeg ikke, men mulig de kjøper seg inn hos noen av de andre landene.
Visst, det är mycket möjligt. Men alla är ju inte beställda än. Och när vi själva köper/bygger våra Gripen så har det blivit lite kapningar i antalet plan. Så även om du har helt rätt i antalet "projekterade" plan är så är det stor chans att det kapas med 10-20% till...

T.ex. är jag nog rätt tveksam till att FM kommer köpa in alla 60 Gripen E/F som är sagt. Tror mer på runt 45-50 st. Om vi inte orkar hålla mer än 25 st igång idag så lär inte försvarsbudgeten ökas så att alla 60 är med i matchen. Och då kostar Gripen mindre än 10% att underhålla mot en F35a.

Om oljepriset håller i sig, vilket det ser ut att göra över överskådlig framtid, så lär ni i Norge få anledning att omvärdera talet. Det är bara en fråga om aritmetik. Inte svårt...
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-05-17 kl. 13:37.
Citera
2016-05-17, 15:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Om oljepriset håller i sig, vilket det ser ut att göra över överskådlig framtid, så lär ni i Norge få anledning att omvärdera talet. Det är bara en fråga om aritmetik. Inte svårt...

Oljepriserna kommer att gå upp kraftigt nu eftersom produktionen rasat nu under våren. Så Norges ekonomi kommer att förbättras under 2017. Men man har ändå stora kostnader för upprustning av försvaret utöver F-35 så det kommer att tära på statskassan.

Sverige kommer antagligen ha möjligheten att skjuta upp kostnader genom att senarelägga leveranser av Gripen E om det är många köpare som vill ha så snart som möjligt.
Citera
2016-05-17, 15:45
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Oljepriserna kommer att gå upp kraftigt nu eftersom produktionen rasat nu under våren. Så Norges ekonomi kommer att förbättras under 2017. Men man har ändå stora kostnader för upprustning av försvaret utöver F-35 så det kommer att tära på statskassan.

Sverige kommer antagligen ha möjligheten att skjuta upp kostnader genom att senarelägga leveranser av Gripen E om det är många köpare som vill ha så snart som möjligt.
OK, det är möjligt. Ändå tveksamt att det går upp. Iran börjar nu sälja efter att embargot är över, USA/Kanada är numer nästan helt egenförsörjning av olja/gas från skiffer olja och andra ställen på sin kontinent. etc. etc.

Nä, oljepriset lär säkert fluktuera hit och dit, men nå $150-200/fat som för några år sen lär nog knappast ske. Särskilt med den bräckliga finanssituation som råder i världen.
Citera
2016-05-17, 18:38
Medlem
Citat:
Nä, oljepriset lär säkert fluktuera hit och dit, men nå $150-200/fat som för några år sen lär nog knappast ske. Särskilt med den bräckliga finanssituation som råder i världen.
Hvis du ser bort i fra juni 2008 så har den aldri vært over $150. Ellers er den stort sett under $120.
Citera
2016-05-17, 19:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
T.ex. är jag nog rätt tveksam till att FM kommer köpa in alla 60 Gripen E/F som är sagt. Tror mer på runt 45-50 st. Om vi inte orkar hålla mer än 25 st igång idag så lär inte försvarsbudgeten ökas så att alla 60 är med i matchen. Och då kostar Gripen mindre än 10% att underhålla mot en F35a.

Fast nu har vi mer än dubbelt så många Fpl 39 igång just nu.
Citera
2016-05-17, 21:35
Medlem
SAAB har ju sagt att man har använt erfarenheter från neuron-projektet när man har utvecklat nya gripen. Någon som vet detaljer om detta? Själv har jag varken läst eller tycker mig se något som tyder på det när man sett mock-ups.
Citera
2016-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
SAAB har ju sagt att man har använt erfarenheter från neuron-projektet när man har utvecklat nya gripen. Någon som vet detaljer om detta? Själv har jag varken läst eller tycker mig se något som tyder på det när man sett mock-ups.

Antar att det har med avionik, mjukvaror, radarabsorberande material osv att göra. Alltså saker som ej syns med blotta ögat.
Citera
2016-05-17, 22:00
Medlem
Vore ju lite coolt om planet helt plötsligt ser ut som FS2020 när man avtäcker den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in