2016-05-15, 20:31
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är två skilda saker! exists fråga: "Varför tipsade PR om sej själv? Om han ville bli rentvådd, varför utgick han från att bli misstänkt, han var ej synlig i Mariestad den tiden samt alibi." lämnade jag det första svaret, det ang. hans arbetssituation. Ang. telefonsamtalet menade de först, om jag inte helt missminner mig, att det var en "afroamerikan" som ringt. Åtminstone någon med sådan brytning. Eftersom jag inte var den som ringde, så är jag fel person att ställa frågan till, om huruvida uppgiften är fel eller inte.

På den andra, ang. om PR ska ha erkänt på fyllan, svarade jag att jag endast känner till att en anonym tipsare påstådde detta. (Detta nämndes väl i ett Efterlystprogram?)

Slutligen på exists fråga om PU var tillsammans med Helena på Statt, svarade jag: "Om Helena var tillsammans med PU där vet jag inte, men hon dansade och hade kul med (åtminstone) en annan kille.". Varför skulle uppgiften om RE vara fel?

Du får gärna svara på en fråga jag ställde tidigare (för någon sida sedan):
"Har ni uppgifter som säger att Helena och en man vände tillbaka vid bron, för att ta en bil från trädgårdsskolan, eller är det spekulationer?"

Hej!

"Har ni uppgifter som säger att Helena och en man vände tillbaka vid bron, för att ta en bil från trädgårdsskolan, eller är det spekulationer?"

Det är en hypotes som vi har grundat på ett par olika vittnesuppgifter och händelser kring tid punkten runt " bron ".
Citera
2016-05-15, 20:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Hej!

Det är en hypotes som vi har grundat på ett par olika vittnesuppgifter och händelser kring tid punkten runt " bron ".

Finns det vittnen som sett Helena och mannen vända på/vid bron och gått till trädgårdsskolan?

Finns det vittnen som sett Helena och mannen komma till trädgårdsskolan och klivit in i någons bil och åka iväg därifrån?

Eller är det en hypotes grundad enbart på spekulationer/tolkningar utifrån vittnesuppgifter, typ som att "det måste ha varit på det sättet, därför att..."?
Citera
2016-05-15, 21:05
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Det börjar bli spännande nu i tråden sedan Bickan kom in i bilden.
Kan förstå PRs agerande till en viss gräns men så tufft som han uppenbarligen hade med span och ständiga förhör från 92 och framåt så var han säkert orolig att skiten skulle förstöra hans restauranger och ville ut ur bilden om än på ett annorlunda tillvägagångssätt.
Varför var inte PU satt under lika hård press vid denna tid kanske det hade brustit för han om dom gått in hårdare som mot PR.
Sen har vi BW är han borta ur bilden? men bra jobbat Bickan detta kan bli något

Kan förstå PRs agerande till en viss gräns men så tufft som han uppenbarligen hade med span och ständiga förhör från 92 och framåt så var han säkert orolig att skiten skulle förstöra hans restauranger och ville ut ur bilden om än på ett annorlunda tillvägagångssätt
Kommentar: Det är väl så vi tänkt också. Att ständigt under flera år ha utredarna efter sig kan nog få vem som helst att krokna. Att sättet PR försöker lösa det hela på inte är det mest lyckade har han ju själv på tråden reflekterat över. Det blev väl snarast så att han satte sig i klistret på allvar. Men nu löste det ju sig till slut.

Varför var inte PU satt under lika hård press vid denna tid kanske det hade brustit för han om dom gått in hårdare som mot PR.
Kommentar: Därför att han klarar att flyga under radarn. Som exempel kan tas att om PK inte väntat i fem år med att berätta vad han då berättar och när han väl berättar efter fem år talat om allt han vet. Samt om en del personer lämnat den informationen då som dom nu så sakta börjar dra sig till minnes så kan vi nog tänka oss att PU haft det nog så jobbigt som PR. Eller om PU själv traskat till utredarna redan 1992 då dom vädjar att alla som var på Statt den olycksaliga natten skulle höra av sig till polisen och inte väntat tills han blir kallad till förhör runt år 2000.

Sen har vi BW är han borta ur bilden?
Kommentar: Vi kan bara svara för oss själva. I våran bok är han absolut inte det.
Det är en av huvudorsakerna varför vi tröttar tråden med frågor om vad som verkligen hände under HA:s sista 48 timmar i livet.
Citera
2016-05-15, 21:28
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Finns det vittnen som sett Helena och mannen vända på/vid bron och gått till trädgårdsskolan?

Finns det vittnen som sett Helena och mannen komma till trädgårdsskolan och klivit in i någons bil och åka iväg därifrån?

Eller är det en hypotes grundad enbart på spekulationer/tolkningar utifrån vittnesuppgifter, typ som att "det måste ha varit på det sättet, därför att..."?

Hej!
Vi gav dig ett svar på din fråga i ditt inlägg # 10598.

Vi får nöja oss med det svaret för tillfället.
Citera
2016-05-16, 02:10
Medlem
Jag har inte en susning om vad stackars Helena råkat ut för.
Dock tror jag att lösningen finns att finna längs med E-20.
Citera
2016-05-16, 18:26
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Nu vet vi inte vad du menar med "för lämplig instans", men vi har lämnat materialet vidare till vad vi anser är lämplig instans. Reaktionen återstår väl att invänta..

En och en halv månad senare, har ni fått någon respons? I vilken form isåfall?
Inser denna "lämpliga instans" vilket otroligt arbete ni lagt ner på att tolka tråden? Vore spännade om ni vill delge oss andra svaret på det Bickan!
Citera
2016-05-16, 18:53
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
En och en halv månad senare, har ni fått någon respons? I vilken form isåfall?
Inser denna "lämpliga instans" vilket otroligt arbete ni lagt ner på att tolka tråden? Vore spännade om ni vill delge oss andra svaret på det Bickan!

Ta det lugnt nu! Ge Bickan tid, det är sista tåget som lämnar perrongen som går nu, blir inte fallet löst nu av Bickan kommer det förmodligen och troligtvis aldrig bli det. Därför är det inte bråttom.

Senast redigerad av Greensky 2016-05-16 kl. 18:56.
Citera
2016-05-16, 20:36
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ta det lugnt nu! Ge Bickan tid, det är sista tåget som lämnar perrongen som går nu, blir inte fallet löst nu av Bickan kommer det förmodligen och troligtvis aldrig bli det. Därför är det inte bråttom.

Sant! Ska försöka att stilla mig!
Citera
2016-05-16, 23:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hej!
Vi gav dig ett svar på din fråga i ditt inlägg # 10598.

Vi får nöja oss med det svaret för tillfället.

Jag bara funderade, då ni är "motståndare" till spekulationer osv.

I ert inlägg #10124 skriver ni:

"Vi har hela tiden haft som utgångspunkt att förutsättningslöst använda
" fakta "
och utifrån det försökt att ta oss vidare till nästa bit i kedjan.
Våran uppfattning är ju, vilket vi beskrivit tidigare, att just utredningen av Ha:s försvinnande har
haft mer än nog av teorier, spekulationer, rykten, utpekanden, listor på tänkta GM m.m. till rena gissningar."
(Mina fetmarkeringar.)

Det var enbart därför jag undrade om ni hade konkreta fakta på uppgiften.

Jag är fortfarande intresserad av var exakt den vita/ljusa bilen stod parkerad någonstans på sjukhusparkeringen. Var det där den stod i rekonstruktionsfilmen? Har ni - eller någon annan - kunskap om var vittnet såg mannen i vita shorts vid den ljusa bilen på parkeringen den aktuella natten? (Jag har uppgifter om var PU ska ha ställt sin bil på parkeringen, och är intresserad av om den parkeringsplatsen sammanfaller med vittnets.)

Har även nu fått uppgifter som säger att PU hade vita/ljusa shorts den aktuella kvällen/natten. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Citera
2016-05-17, 09:12
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:

" fakta "
Våran uppfattning är ju, vilket vi beskrivit tidigare, att just utredningen av Ha:s försvinnande har
haft mer än nog av teorier, spekulationer, rykten, utpekanden, listor på tänkta GM m.m. till rena gissningar."
(Mina fetmarkeringar.)

Jag är fortfarande intresserad av var exakt den vita/ljusa bilen stod parkerad någonstans på sjukhusparkeringen. Var det där den stod i rekonstruktionsfilmen? Har ni - eller någon annan - kunskap om var vittnet såg mannen i vita shorts vid den ljusa bilen på parkeringen den aktuella natten? (Jag har uppgifter om var PU ska ha ställt sin bil på parkeringen, och är intresserad av om den parkeringsplatsen sammanfaller med vittnets.)

Har även nu fått uppgifter som säger att PU hade vita/ljusa shorts den aktuella kvällen/natten. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Det som visas på Efterlyst har nog korrekt ställe på bilen som parkerades för att få det så verklighetstroget som möjligt och vid denna tid skulle den mannen vara PR enligt Efterlyst eller har jag fått allt bakom foten.
Vi får hoppas att dom idag sätter in PU i det scenariot och utgår från det.
Citera
2016-05-17, 18:18
Medlem
Bickans avatar
Citat:

" fakta "
(Mina fetmarkeringar.)

Hej!

" fakta "
(Mina fetmarkeringar.)

Svar: Det är därför vi inte vill svara på frågan just nu. Vi försöker att få uppgifter bekräftade så långt det går. Vi vill på det sättet undvika att bidra till flera teorier, spekulationer, rykten, utpekanden, listor på tänkta GM m.m. till rena gissningar.

Svar: Vi tar gärna det i ett PM. Inte för att undanhålla tråden något. Utan endast så att vi förstår och inte rör till något. Sedan är det bara att lägga ut det på tråden.( Vi vill här bara smyga in en liten varning. Rekonstruktionsfilmen ( om vi nu menar samma ) bygger på vad utredarna med flera ansåg hade inträffat och vad dom ansåg var relevant ).

Har även nu fått uppgifter som säger att PU hade vita/ljusa shorts den aktuella kvällen/natten. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?[/quote]
Svar: Vi kan bekräfta den uppgiften i den meningen att han hade en klädsel som kunde uppfattas som vit / eller ljus. Detta baserat på beskrivningar från flera olika och av varandra oberoende personer som sett honom innan Statt, inne på Statt och direkt efter att han lämnat Statt. Vi har beskrivit detta i ett av våra tidiga inlägg. Vi har en uppgift på att han senare under natten / morgonen skall varit i förd vita / ljusa lånade shorts och tröja även den lånad.
Citera
2016-05-17, 18:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Det som visas på Efterlyst har nog korrekt ställe på bilen som parkerades för att få det så verklighetstroget som möjligt och vid denna tid skulle den mannen vara PR enligt Efterlyst eller har jag fått allt bakom foten.
Vi får hoppas att dom idag sätter in PU i det scenariot och utgår från det.

Ja, det vore mest logiskt om det var så, just för "igenkänningsfaktorn". Hoppas att de som gjorde rekonstruktionen tänkte på det viset.

Ja, den mannen det syftades på då, var PR.

Vi får hoppas att utredningen kommer vidare; snart är det 24 år sedan Helena försvann...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in