Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
När man svarar på frågor i en allmän tråd som behandlar droger så är det bra om man håller sig med goda marginaler samt så långt det går ger ett objektivt svar. "Nä fan det är lugnt, gjort det massa gånger så kör på" är inte ett bra råd. Därför blir det en del ryt i den här tråden emellanåt.
Det handlar inte om att det är någon som har panik utan helt enkelt om vanligt jävla vett. Diskuterar man däremot mer specifika saker så blir ju personliga erfarenheter mycket mer relevanta.
Du har helt rätt i att tjacket före MDMA ökar neurotoxiciteten. Om man därtill käkar vad som egentligen är en ganska hög dos, men som gärna görs gällande som "lugn" så blir det ännu värre. Risken för uttorkning blir också högre av uppenbara skäl. Ofta underskattas hur pass tunga dessa båda droger är för våra hjärnor och det oroar i alla fall mig.
Det är skönt att se att det fortfarande finns sunda och ansvarstagande individer här.
Jag är rätt old hat, och har hunnit se effekterna av de kombinationer det varnas för, överdoser från "ögonmått", och allt annat folk tycker jag är fröken försiktig för att jag varnar för.
Det känns som att den generationen som nu börjar ta sin plats (och jag menar inte detta på något nedlåtande vis alls, att de yngre skulle vara korkade eller omogna), har lite för lite respekt för drogerna som används. Jag tror det kommer sig av det senaste årtiondets överflöd av RC:s, och den experimentlusta som följt med där, och jag tror många gör klokt i att sätta sig in i effekterna i en lite djupare grad än "Får dopamin och blir euforisk." Ska man knarka tycker jag man ska försöka göra det ansvarsfullt, dvs på ett sätt som inte skadar en själv i högre grad än nödvändigt, och absolut inte någon annan. Stryker man med pga flytande lever (it happens, räcker med paracetamol och alkohol. Toxicitet is a bitch) kommer många omkring en må fruktansvärt dåligt. Och det önskar väl ingen, eller hur?
Jag vill inte vara någons mamma, eller försöka framstå som "cool pga erfaren", jag vill bara att ni ska ta hand om er så ingen far illa. Peace and love.