2016-05-16, 20:05
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Skulle det vara någon lokal förmåga är det väl troligare att det rör sig om ingrepp med större skiftnycklar snarare än en vinkelkap. Man är bra pantad om man börjar kapa i en spänd vajer, men det kanske inte var de smartaste verktygen i lådan som gjorde detta i så fall (då kan de ju vara glada att ha kommit undan utan amputationsskador).

Hur tror du att vajer skall kunna färdas i motsatt spännriktning? En ny slags fysik? Det korta stumpen på nedre delen har ingen lagrad energi. Står man under kapsnittet är det fysikalisk omöjligt att bli träffad av wire. Jag har själv kapat spännkabel med förspänning om 12 ton, en meters fri längd, händer ingenting, wire måste ha en viss längd för att ha tillräckligt med lagrad energi.

Jag skulle då aldrig vilja hålla på med å gänga av muttrar i ändeläge med full spännkraft. Först släpper den ena.
Citera
2016-05-16, 20:05
Medlem
Såg två militärfordon i närheten av Gungvalamasten idag. Förmodligen en ren tillfällighet.
Att en så stor mast skulle falla är en skum känsla. Nu vet jag inte hur hög Gungvala är men den är rätt fet.
Citera
2016-05-16, 20:06
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
På en så hög mast är det minst 4-5 stagplan. I tråden finns info om masten i Östersund som inte rasade trots staglinebrott och personal klättrade upp och fixade utan extra säkerhetspådrag. Finns alltså marginal i konstruktionen. Vore intressant att veta varför linan var av i Östersund? Misslyckat sabotage?

Ok, det tyder på att det nog inte räcker med att ta ner en vajer eller alla 3 vajrarna I samma fundament. Man kanske måste koppla loss vajrar på mer än ett fundament för att masten ska bli instabil. Jag tycker att det tyder på att det har varit ett helt gang och att de måste ha varit organiserade.
Vajerfundamenten på en så hög mast måste nog ligga relativt långt bort ifrån varandra. Om de har använt nån typ av vinkelkap eller nåt så kanske det har varit 2 gäng men en vinkelkap var. En vid varje fundament.

På videon ser man en annan intressant sak. Fästena I fundamentet verkar vara bultade. Kanske går att skruva loss dem med en kraftig nyckel helt enkelt?
Citera
2016-05-16, 20:07
Medlem
Rex Roths avatar
Självklart gör man dörrknackning för att få veta något om "mystiska bilar" och okända människor. Folk på vischan har ju otroliga falkögon när det gäller sånt.
Citera
2016-05-16, 20:07
Medlem
Vilka jävla moppekillar skulle komma på att förstöra vajrar till en av sveriges högsta master. Moppekillar må gilla hyss men de är inte suicidala på det sättet.
Citera
2016-05-16, 20:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Det viktigaste är att vinna på internet. Vi kan fastslå att båda är idioter.

[...]
Vad har jag skrivit som var idiotiskt? Citera och förklara varför det var idiotiskt tack.

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
[...]
Nu har AB fått för sig att det kan vara "utländska personer". Sanningen är att ryssarna idag inte behöver kapa några master, dom är i princip världsledande på olika störningssystem så det räcker med en sketen jetkärra på 10-20km höjd för att störa ut stora delar av t.ex digital-tv sändare i landet.

Så utländska agenter är ett ganska kallt spår i detta fall.
Jag skulle vilja ha bilder på mast-fästena samt närbilder på sektionerna 20-22 tack....
Till skillnad från störsändning så kan ett sånt här sabotage utföras utan att vi någonsin med säkerhet kan peka ut vem som gjorde det. Ungefär som när jag djävlades med min gamla hyresvärd. Hon misstänkte nog att det var jag eftersom vi var ovänner men hon kunde ju inte veta säkert eller bevisa något.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Extremt märkligt att man sätter väktare på att vakta ett skyddsobjekt, de har inget där att göra. Det skall vara skyddsvakter från försvaret eller lämpligt företag, eller poliser som sköter skyddet på ett skyddsobjekt. Någon(Åsa Ragnar?) måste ha fått en fruktansvärd brainfart på Teracom, pinsamt är bara förnamnet.
Vad är det för fel på vanliga väktare? Det lär ju skydda från sabotage bara det är någon där. Det kanske inte skulle avhålla spetsnaz i en krigssituation men det håller nog vanligt bus borta.

Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Mycket käbbel I tråden om huruvida koaxialkablar kan få kortslutning och brinna eller ej.

Vet inte så mycket om mastkonstruktioner men jag antar att de är konstruerade för att klara en eventuell kabelbrand. Om det var det som hände så tror jag inte att det var orsaken att masten föll.
Jag har ju redan länkat till två TV-torn som rasat till följd av kabelbrand och någon annan länkade till en till sådan händelse så du behöver inte fundera mer på om det är möjligt, det är det. Det behöver inte bli så varmt att stålet i masten smälter, det räcker med några hundra grader för att det ska försvagas så mycket att det rasar om belastningen är hög från början.

Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Såg också spekulationer om att det skulle vara frågan om nån typ av attack mot Sveriges infrastruktur av främmande makt. Verkar ju helt omrimligt. Vad skulle de ha för nytta av att fälla en enstaka mast?
Se ovan. Det behöver inte handla om att slå ut kommunikation på nationell nivå, att bara djävlas kan vara motiv nog. Men det kan lika gärna vara inhemska ligister av något slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Du har så rätt så. En mast rasar inte av en kabelbrand.
Nej det är ingen attack mot Sveriges infrastruktur. Att ta en mast gör det samma. Då måste man slå till på flera ställen för att bryta sambandet.
Se ovan, master kan visst rasa av kabelbrand.
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En sak jag inte kan bekräfta men: Det är ganska mycket olyckor med folk som jobbar i master dom trillar ner osv. Sedan har dessa mast-arbetare ett reglemente att följa hur mycket utrustning dom får skicka upp per gång. Den lasten var inte så hög. Det resulterade i att mast-arbetare ofta själva bär upp utrustning istället för att använda vinschar etc för att lasten blir för stor.

Jag kan inte det här närmare och undrar om det bara är snömos från min sida eller om det stämmer? Eftersom enda sambandet med pojkarna som klättrade upp jag kan se, är ifall masten från början varit tungt lastat, sedan har x-antal personer klättrat upp i den. Det har fått masten att börja svaja. Nja, jag tycker det verkar osannolikt att pojkarna orsakat något, inte ens om dom var 50 pers tror jag det påverkat masten.

Däremot kan folk fått höra att personerna x och y klättrat i masten. Det kan dragit till sig vissa individer som varit nyfikna på maten. Väl på plats har någon fått för sig att göra ett hyss, dvs kapa vajrar eller skruva bort muttrar etc.

Att fälla masten är knappast ett spontant infall någon fått på plats. De kräver verktyg.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det är ganska självklart att det inte är ett "stresstest", då främmande makt vet precis det du och jag vet om samhällets beredskap + ganska mycket till. Om det inte är ungarna, eller några i ungarnas närhet eller någon inspirerad av filmen, så är det nog en "rättshaverist" av snittet Gryningspyromanen...

Oskarshamn berodde på träning med hund och extra stissighet hos personal.
Citera
2016-05-16, 20:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Expressen listar några tidigare mastsabotage. Såga av wire och skruva ur fästen verkar ha funkat förr.

http://www.expressen.se/gt/300-meter-hog-mast-har-rasat/
Ja, men idag är det tydligen helt omöjligt att skruva loss eller kapa vajrar på grund av infästningarnas åtdragningsmoment, att vajrarna är tillverkade av rostfritt stål eller att de är för tunga. Det kan heller inte röra sig om sabotage från främmande makt, eftersom ryssarna är snälla och all kritik mot Ryssland är Putin-paranoia

Den enda slutsatsen man kan dra är därför att masten fortfarande står kvar i oskadat skick.
Citera
2016-05-16, 20:10
Medlem
tyson2011s avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6433428 lyssna noga vid 30 sekunder.
Citera
2016-05-16, 20:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tråden har växt med 14 sidor sen jag sist läste, är det bekräftat att en vajer har kapats eller spekulationer?
Citera
2016-05-16, 20:11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ja, men idag är det tydligen helt omöjligt att skruva loss eller kapa vajrar på grund av infästningarnas åtdragningsmoment, att vajrarna är tillverkade av rostfritt stål eller att de är för tunga. Det kan heller inte röra sig om sabotage från främmande makt, eftersom ryssarna är snälla och all kritik mot Ryssland är Putin-paranoia

Den enda slutsatsen man kan dra är därför att masten fortfarande står kvar i oskadat skick.

Haha, tack för bra sammanfattning! Förklarar även varför media inte ser detta som huvudnyhet idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in