2016-05-16, 19:49
Medlem
Skulle inte en mutterspräckare funka på de muttrar som håller fast de gängade stängerna?
http://xtraboras.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/05/Etta17.jpg

Går snabbt, låter lite och är lätt att bära med sig.

http://images.esellerpro.com/2386/I/147/35/289.36.jpg

Finns ju även hydrauliska som enkelt kan kopplas till en liten handpump. Mycket smidigt.
Citera
2016-05-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ser ut att gå kapa enkelt med en batteridriven vinkelslip. Jag menar att det enkelt kommer gå se om vajrarna gått pga någon stått och sågat i dom. Vilken 17-åring som helst klarar av den såg-uppgiften.

Jag tror masten utsatts för sabotage. Inte av främmande makt som ryssar utan av lokalt boende personer. Varför ska det bli så komplicerat när folk börjar gissa på tänkbara gärningsmän? UFO:n, ryska spioner etc.

Skulle det vara någon lokal förmåga är det väl troligare att det rör sig om ingrepp med större skiftnycklar snarare än en vinkelkap. Man är bra pantad om man börjar kapa i en spänd vajer, men det kanske inte var de smartaste verktygen i lådan som gjorde detta i så fall (då kan de ju vara glada att ha kommit undan utan amputationsskador).
Citera
2016-05-16, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Bristande underhåll som påverkat masten på det här sättet hade garanterat upptäcks på TK som i regel utförs minst vart femte år. Jag ser detta som helt osannolikt på en anläggning av den här storleken.

Att det skulle påverkas av att några kids klättrar i masten är lika osannolikt. Folk verkar inte fatta vilka enorma belastningar masterna är designade för.

Jag sätter mina stålar på att vi aldrig får reda på vem som gjorde det här = främmande makt eller någon som vill få oss att tro att det är främmande makt.

Som någon skrev ovan - var beredd på medveten desinformation. Det märks redan i denna tråden.

Så enligt dina konspirationsteorier kan tråden läggas ner direkt, främmande makt har tagit över Flashback och allt kommer att hemligstämplas av myndigheterna.
Citera
2016-05-16, 19:52
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ser ut att gå kapa enkelt med en batteridriven vinkelslip. Jag menar att det enkelt kommer gå se om vajrarna gått pga någon stått och sågat i dom. Vilken 17-åring som helst klarar av den såg-uppgiften.

Jag tror masten utsatts för sabotage. Inte av främmande makt som ryssar utan av lokalt boende personer. Varför ska det bli så komplicerat när folk börjar gissa på tänkbara gärningsmän? UFO:n, ryska spioner etc.

Om det bara är för att sabotera, ja då kanske det rör sig om någon idiot. Men om samma idiot väljer att klättra upp i ett torn och såga ner skiten borde han inte ha iq nog till att kunna klättra.

Möjligtvis sågat snitt, droppat ett band till marken och använt bil eller dylikt för att dra ner skiten.

Finns det inget som säger hur de gått tillväga? Enkelt se om det rör sig om en destination eller såg. Känns lite mysko att de inte uttalat sig om det.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ett rätt typiskt stresstest.
Gör något för att se vilken reaktion det blir från samhälle och ffa myndigheter.

Oskarshamn idag är rätt typiskt för samma sak. Betyder inte att ryssen står för dörren, men till skillnad mot de som bestämmer här hemmavid gillar ryssarna att vara ovanligt väl förberedda. De har dessutom en förkärlek för att testa sådant som resten av världen tycker är alldeles för långsökt.
Det är ju saker som dessa som talar för det skulle kunna vara i linje med de där DDoS-grejerna vi råkar ut för, lite titt som tätt. Men än så länge måste jag erkänna att det lokala mupp-spåret verkar långt troligare.
Citera
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Verkar som att brottet på masten är nedanför stag-vajrarna:
https://www.youtube.com/watch?v=0msBoz677TA&feature=youtu.be

På videon ser man att infästningen till alla de 3 vajrarna är ovanför stället där masten gick av.

Nåt måste ha hänt med dessa stag-vajrar. Om en eller flera av dem kopplas bort så är det nog inte otroligt att masten viker sig.

Man ska väl inte utesluta nåt innan man vet säkert men jag tvivlar fortfarande på att det är en främmande makt som är inblandad.

Dock måste man ha ganska kraftiga grejer för att förstöra vajerinfästningarna på marken. De ser solida ut.

Kanske det kan vara korrosion/utmattning på vajerinfästningarna I maständen? Kanske räcker med att en lossnar så rasar masten.

Det är nog det yttre västra staglinefästet som har saboterats. Plockar man bort de tre övre linorna kan nog vikten av de motsatta dra ner masten. Den faller då längs tillfartsvägen.

Så hade vi gjort i Sovetunionen i alla fall.
Citera
2016-05-16, 19:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Faktum är att sådana här master inte väger så mycket som man tror. En av världens högsta TV-master av denna typ (628 meter i USA, North Dakota) väger enligt Wikipedia 392 ton.

Jag skulle tippa på att den kanske väger ca 3 ggr så mycket som Häglaredsmasten gjorde? Så drygt 100 ton för Häglared är en rimlig gissning.

Men naturligtvis är det trams att tro att 3 ungdomar på kanske totalt 250 kg skulle ha någon som helst påverkan på masten.

Intressant att denna nu fallna mast måste ha varit Sveriges 6:e högsta struktur alla kategorier. Och bara 3 meter lägre än den allra högsta :

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_TV-master_i_Sverige
Citera
2016-05-16, 19:56
Medlem
Hegamons avatar
En sak jag inte kan bekräfta men: Det är ganska mycket olyckor med folk som jobbar i master dom trillar ner osv. Sedan har dessa mast-arbetare ett reglemente att följa hur mycket utrustning dom får skicka upp per gång. Den lasten var inte så hög. Det resulterade i att mast-arbetare ofta själva bär upp utrustning istället för att använda vinschar etc för att lasten blir för stor.

Jag kan inte det här närmare och undrar om det bara är snömos från min sida eller om det stämmer? Eftersom enda sambandet med pojkarna som klättrade upp jag kan se, är ifall masten från början varit tungt lastat, sedan har x-antal personer klättrat upp i den. Det har fått masten att börja svaja. Nja, jag tycker det verkar osannolikt att pojkarna orsakat något, inte ens om dom var 50 pers tror jag det påverkat masten.

Däremot kan folk fått höra att personerna x och y klättrat i masten. Det kan dragit till sig vissa individer som varit nyfikna på maten. Väl på plats har någon fått för sig att göra ett hyss, dvs kapa vajrar eller skruva bort muttrar etc.
Senast redigerad av Hegamon 2016-05-16 kl. 20:01.
Citera
2016-05-16, 19:57
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Vad jag tror är ingen information annat än att det är information om vad jag tror.

Du kan googla fram den definitionen själv. Typisk 90-talist.

Ok, du påstår. Men fortfarande kan du väl specificera vad för desinformation som bedrivs i tråden, nej just det, lämpligt avatar för dig dock.
Citera
2016-05-16, 19:58
Medlem
DennisOlofs avatar
skunkjobb, ooppss, ok, kanske blandade ihop några saker. Men galvat brukar det nog vara, i alla fall byggt för att hålla och ska stå länge.

Jag tror masterna och området runt räknas in som skyddsobjekt, vilket innebär att vissa saker gäller i juridisk mening, eller enligt lagen. Men det är oftast bara närområdet, alltså precis intill masten man kan ha stängsel eller liknande, samt teknikbod och sådant. Syftet är ju mest för att motverka att folk klättrar upp i masten och sådant. Om det är så vid alla master vet jag inte, antagligen inte. Sedan hindrar det ju oftast ändå inte folk som verkligen vill upp. Kanske mer skydd mot att barn inte ska ta sig upp i masten.

Och visst kan man ha TV-övervakning och annat men som vanligt, det är ju en kostnadsfråga, jag har inte hört om något sabotage tidigare, eventuellt att man stulit utrustning och sådant för ekonomisk vinning, men inte att förstöra en mast så den faller till jorden genom att den går sönder.

Förhoppningsvis är det pojkstreck eller bara bus, och enstaka företeelse grej, vore värre om flertalet master saboterades. Det är ju inte bra i sådana fall.
Senast redigerad av DennisOlof 2016-05-16 kl. 20:02.
Citera
2016-05-16, 19:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Polisen säger sig vara helt 100% säkra på att det är sabotage.
Ja polisen går nog inte ut med dörrknackning, för att i samma andetag säga, - Vi är övertygade att någon vet något om det här.
Tyder i mina ögon på att det skulle vara någon som de boende känner till/har sett och kan peka ut, så tolkar jag det?

Mycket möjligt att det stämmer och att det är anledningen till polisens tystlåtenhet. Iof så är ju polisen ganska försiktig med att säga något annars också.
Citera
2016-05-16, 20:03
Medlem
Expressen listar några tidigare mastsabotage. Såga av wire och skruva ur fästen verkar ha funkat förr.

http://www.expressen.se/gt/300-meter-hog-mast-har-rasat/

[quote=Hellcat|57287559]det kanske är tv-pirater?[/QUOTE

Hittar vi den här loggan någonstans så har vi hittat de skyldiga:

http://i.ytimg.com/vi/a3_FSeace-c/hqdefault.jpg
Senast redigerad av HalfRunar 2016-05-16 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in