Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremy Roenick
Det är inte jag som säger att jag är en expert. Men jag sitter inte framför datorn och tror mig veta. Utan försöker dela med mig av det jag vet.
Om du tex sätter ihop elementen så har du oftast 4 punkter där bulten går i genom med 4 bult. Hur tror den en mast blir påverkad om man drar bulten olika hårt?
Du har ju erfarenheten,så frågan är. Där du varit. Med vilken NM har ni dragit bulten?
Vet du ens varför NM nyckel används?
Vad har du för erfarenhet av klättring i mast?
Dela med dig av din kundskap ist för att försöka spela Allan mot mig.
Jag hoppas verkligen inte man drar bultarna dras olika hårt när man sätter ihop en över 300m hög mast.
Jag tror att momentnyckel är ordet du söker och givetvis vet jag varför en sådan används, trots att jag aldrig satt ihop just en högmast.
Själv har jag aldrig klättrat högre än 70m i radiomast, men jag har sett en radiomast vikas och falla under monteringsarbetet med helikopter ovanför, den kan falla och bete sig ganska oförutsägbart beroende på konstruktion.
Det är inte min mening att spela Allan mot någon, men en stagbult brister inte vid svag vind pga lite rostangrepp, det händer bara inte oavsett klätterförbud eller vad du vill, det ska andra faktorer till.