2016-05-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Till skillnad från en kabel med icke koaxiella ledare menar du då? Jo för de är ju bara isolerade med papper eller Fatta detta: Det kan bli kortslutning i alla kablar med mer än en ledare, det finns inga kabeltyper som är immuna mot kortis. Däremot kan energikällan i matande ände vara utförd så att ingen farlig ström kan uppstå ens om det föreligger kortslutning och då kan det inte börja brinna.

Detta är dock helt överflödigt att diskutera då det hänt vid åtskilliga tillfällen att kablar börjat brinna i såna här master. Eller menar du att det inte har förekommit? Är de händelser jag länkade bara påhittade?

Du idiotförklarar mig via en länk. Du har stor erfarenhet av dessa kablar,telecom och master. Så du vet och kan allt om detta
Citera
2016-05-16, 18:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Du idiotförklarar mig via en länk. Du har stor erfarenhet av dessa kablar,telecom och master. Så du vet och kan allt om detta
Jag upprepar:
Detta är dock helt överflödigt att diskutera då det hänt vid åtskilliga tillfällen att kablar börjat brinna i såna här master. Eller menar du att det inte har förekommit? Är de händelser jag länkade bara påhittade?

Svara på det den här gången istället för att tramsa. Trams är inte ok här.
Citera
2016-05-16, 18:23
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEWMAN74
vet inte om denna videon postats tidigare i tråden....
Men en liten överblick av hur det ser ut...

https://gotamedia2.solidtango.com/video/se-unika-flygbilder-over-haglaredsmasten-efter-haveriet?t=00
Jag har inte riktigt förstått om det är ett skyddsobjekt eller inte. Om det är det så får man väl inte hålla på fota det hur som helst.

Citat:
- Vi är hundra procent säkra på att det handlar om sabotage. Vi har gjort flera fynd som tyder på att det är sabotage, säger utredningsbefälet
Undra vad man har hittat. Avslipat vajerfäste? Har GM fastnat på dolda kameran?
Citera
2016-05-16, 18:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Galvat och rostfritt är två helt olika material. Man galvaniserar aldrig rostfritt stål, det är vanligt kolstål man gör det med.
Kan det ha varit snö som töat, och därigenom blivit tyngre, som orsakade mastens kollaps? Det har ju varit riktigt kallt de senaste dagarna, och på över 300 meters höjd är det inte osannolikt att det drivit snö.
Citera
2016-05-16, 18:26
Medlem
fluffypuffys avatar
Kan det vara så att vi lobbas in i ett nato-samarbete, efter att amerikaner i op-utstyrsel kör en raid på svensk mark för att visa folket hur sårbara vi är?

Väntar på mer info om oskarshamn samt ev fler "incidenter" de kommande dagarna för att bekräfta teorin, men det är väl det mest logiska egentligen?
Citera
2016-05-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag har inte riktigt förstått om det är ett skyddsobjekt eller inte. Om det är det så får man väl inte hålla på fota det hur som helst.

Även om det är ett skyddsobjekt behöver det inte vara förbjudet att avbilda det. Avbildningsförbud är ett "tillägg".

I detta fall finns det inget förbud mot att avbilda objektet.
Citera
2016-05-16, 18:27
Medlem
Citat:
Jag upprepar:

Svara på det den här gången istället för att tramsa. Trams är inte ok här.

Varför ska jag det,du är experten på detta område. Så jag har ingen anledning att i frågasätta dig.
Jag är intresserad av hur en sådan här kabel ser ut. Vet du vad dom heter? Vill googla och läsa på om den/dom typer som finns i dessa master.
Så uppskattar om du kan hjälpa mig med den infon. Tack på förhand.
Citera
2016-05-16, 18:28
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Galvat och rostfritt är två helt olika material. Man galvaniserar aldrig rostfritt stål, det är vanligt kolstål man gör det med.

Varför i hela friden fortsätter ni käfta om det där. Det är ju med 100% säkerhet sabotage. Följer ni inte media?
Citera
2016-05-16, 18:30
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Om jag har uppfattat det rätt har Securitas fått i uppdrag att bevaka/ronda/köra tillsyn på master runt om i Sverige just nu.

Har själv en gång i tiden fått äran att åka på larm till sådana mitt ute i bushen, fick fan gå kilometervis p.g.a. vägbommar.

Nu rörde detta sig om telemaster, extra spännande då också utan någon exakt vägbeskrivning - "den finns utanför ort X, du ser den är det bara att åka mot den..." jo tjena. Detta var innan GPS var av betydande kvalité.
Citera
2016-05-16, 18:30
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är tydligen ett skyddsobjekt som det inte råder fotografiförbud på, om jag förstår tidigare poster rätt. Någon blaska hade visst ringt vederbörlig myndighet och frågat efter. Det finns så vitt jag förstår olika klasser på skyddsobjekt. Det vore dessutom svårt att upprätthålla ett fotografiförbud på ett objekt som är över 300 meter högt och syns 5 mil bort.
Citera
2016-05-16, 18:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det är tydligen ett skyddsobjekt som det inte råder fotografiförbud på, om jag förstår tidigare poster rätt. Någon blaska hade visst ringt vederbörlig myndighet och frågat efter. Det finns så vitt jag förstår olika klasser på skyddsobjekt. Det vore dessutom svårt att upprätthålla ett fotografiförbud på ett objekt som är över 300 meter högt och syns 5 mil bort.
Precis. Man kan ju jämföra med Kaknästornet. Det är också ett skyddsobjekt men man får fotografera det av hjärtats lust.
Citera
2016-05-16, 18:33
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Det är inte jag som säger att jag är en expert. Men jag sitter inte framför datorn och tror mig veta. Utan försöker dela med mig av det jag vet.

Om du tex sätter ihop elementen så har du oftast 4 punkter där bulten går i genom med 4 bult. Hur tror den en mast blir påverkad om man drar bulten olika hårt?

Du har ju erfarenheten,så frågan är. Där du varit. Med vilken NM har ni dragit bulten?
Vet du ens varför NM nyckel används?

Vad har du för erfarenhet av klättring i mast?

Dela med dig av din kundskap ist för att försöka spela Allan mot mig.

Jag hoppas verkligen inte man drar bultarna dras olika hårt när man sätter ihop en över 300m hög mast.
Jag tror att momentnyckel är ordet du söker och givetvis vet jag varför en sådan används, trots att jag aldrig satt ihop just en högmast.
Själv har jag aldrig klättrat högre än 70m i radiomast, men jag har sett en radiomast vikas och falla under monteringsarbetet med helikopter ovanför, den kan falla och bete sig ganska oförutsägbart beroende på konstruktion.
Det är inte min mening att spela Allan mot någon, men en stagbult brister inte vid svag vind pga lite rostangrepp, det händer bara inte oavsett klätterförbud eller vad du vill, det ska andra faktorer till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in