2016-05-16, 16:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Det skulle vara intressant att veta vilka linor som är kapade. Det säger en del om statikkunskaperna. Inte bara vilken sida utan på vilka höjder.

Vilka kan det då vara?

1. Ulf Borgström sadlar om i sin förstörelsekarriär. Det som talar emot - han borde hålla en lägre profil första tiden i friheten.

2. Kaosfolket. Det som talar emot - alldeles för mycket planering och för lite kaos.

3. Ensam galning med samhällshat men ändå med huvudet på skaft, typ Borgström. Sannolikt men det finns inte så många av dem.

4. Terrorister. Det som talar emot - inga döda

5. Ungdomar. Det som talar emot - lite för avancerat och allvarligt brott.

6. Utpressare. Det som talar emot - långsökt, finns ingen som lyckats med den taktiken.

7. Främmande makt. Det som talar emot - ytterst osannolikt förstamål.
Jag skulle säga att det utan tvekan rör sig om alternativ 3, med reservationen att det inte rör som om en galning. En galning klarar inte av att utföra relativt avancerade attentat som detta. Jag tror att vi letar efter någon eller några samhällskritiska svenskar.

Jag tror att vi kan glömma blattegäng, IS och främmande makter av de skäl som du nämner. Om de två sistnämnda skulle attackera svensk media så vore väl Kaknästornet ett betydligt bättre val av mål än den aktuella masten.
Senast redigerad av Gynekologstol 2016-05-16 kl. 16:29.
Citera
2016-05-16, 16:28
Medlem
Citat:

Förstamål? Kan ju röra sig om övningsverksamhet likt den som förekom under kalla kriget då det vid ett antal tillfällen skedde händelser som misstänktes vara sabotageförberedande alternativt högriskövning.

Som en del av mer avancerad övning eller praktisk kartläggning av svenska infrastruktur resurser (hur lång tid tar det att återbygga? Vilka nyckelföretag agerar? Vilka reservsystem nyttjas? Vilken är den faktiska/praktiska förmågan på de huvud/reservsystem som existerar? Hur hanteras händelsen offentlig i media? Går det att få det at se ut som en olycka?

Det är frågor som blir lättare at besvara med hjälp av en sådan händelse. Givetvis ska man inte vara paranoid det kan lika gärna röra sig om ungdomar med ett allt för stort intresse av sabotage som hobby eller någon annan idiot som tycker att de vore kul men man ska nog inte utesluta främmande makt när det rör sig om nyckelinfrastruktur.

Precis som med serverbranden i Tomteboda nyårsnatten 2013-2014
Citera
2016-05-16, 16:29
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:

Vilka kan det då vara?

1. Ulf Borgström sadlar om i sin förstörelsekarriär. Det som talar emot - han borde hålla en lägre profil första tiden i friheten.

Han behöver inte ha sadlat om, han började sin sabotageverksamhet med att just förstöra telestationer. Det skulle vara ganska likt honom att sluta cirkeln och börja om från början. Hans hat mot samhället är enormt och irrationellt. Jag skulle faktiskt vilja veta var han har befunnit sig under tiden före och efter, bara för att kunna avfärda honom från utredningen. Att fälla en mast skulle vara en fantastisk fortsättning på hans karriär.
Citera
2016-05-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Nej men polisen tar naturligtvis hjälp av kunnig personal och sammanställer resultat av fakta.
Nu när polisen fastslagit att det rör sig om sabotage får du ta och ringa och berätta om dom rostiga bultarna. DEt vore ju synd och skam om dom ska irra in på ett villospår bara för att den mest kunniga expertisen på området sitter hemma och tiger!

Det är inte jag som säger att jag är en expert. Men jag sitter inte framför datorn och tror mig veta. Utan försöker dela med mig av det jag vet.

Om du tex sätter ihop elementen så har du oftast 4 punkter där bulten går i genom med 4 bult. Hur tror den en mast blir påverkad om man drar bulten olika hårt?

Du har ju erfarenheten,så frågan är. Där du varit. Med vilken NM har ni dragit bulten?
Vet du ens varför NM nyckel används?

Vad har du för erfarenhet av klättring i mast?
Dela med dig av din kundskap ist för att försöka spela Allan mot mig.
Citera
2016-05-16, 16:42
Medlem
AmaiLius avatar
Tror också på att det är Putin och hans gäng som flyttat fram positionerna i media kriget. Det var en tv mast eller hur?
Citera
2016-05-16, 16:47
Medlem
feteprophetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Punkt 1 och 3 håller jag för mest sannolika. Med tiden kanske vi får svaret.
Ser ut som du missat punkten "Kriminella. I hopp om att störa ut blåljus för att lättare begå andra brott". Ser detta som mindre troligt än tex punkt 1 och 3.

Borde inte arg bonde/markägare finnas med där?
Citera
2016-05-16, 16:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Tack för bild-länk.

http://www.ladda-upp.se/bilder/atupbokvrhuzh/

Spår av brand-ja, kan ev vara tidigare blixnedslag, men mycket rost också, sen det märkliga, hållaren för stag-wire (vit pil) är tom (!). Här borde det ha hängt en sladdrande wire - om nu staget klippts nere på landbacken. Det blir inte brand i kablarna, det är hf-koaxer som är mycket grova samt vågledare, slår blixten ned eller annat stänger elektroniken på markplan av grejorna. det är samma område som jag pekade ut i min tidigare bild, något verkar ha farit rätt in i masten vilket då kan förklara avsaknaden av stag-wiren.

Att Teracom nu gasar ut vakter till andra master pekar på att dom inte har adekvata larm-system.
Killarna som fotade i masten kan ev sitta på bilder som kan ge mer info, just den del med rost och spår av brand kanske finns i deras kameror som dom inte haft i sin video, får se om det kommer något mer...
Är du säker på att där ska sitta någon vajer? Har du någon bild att jämföra med då masten var som den ska? Visst, det ser ut som en typisk vajerinfästning men det kanske kan vara något annat med.

Är du säker på att där inte sitter någon vajer? Den kan väl hänga på andra sidan nu. Jag tycker du än en gång drar mer slutsatser än vad bildmaterialet med dess bristfälliga upplösning egentligen medger.

Vadå blir inte brand i kablarna? Det är ju just precis vad som har hänt i flera andra sådana här torn så det där snacket kan du droppa direkt. Därmed inte sagt att kablarna har brunnit här men att säga att de inte kan göra det är helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Från BTs liveuppdatering:
http://www.bt.se/boras/livecenter-folj-senaste-nytt-om-masthaveriet-direkt/

Vilket tråkigt sammanträffande för pojkarna att masten rasade så att de blev identifierade.
Så går det när man ska skylta med sin brottsliga verksamhet på nätet Att de riskerade att åka dit på olaga intrång kan inte ha kommit som någon överraskning för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan det vara så att utrustning från främmande makt monterats på masten, och raset i själva verket var kontrollerat av försvarsmakten?

Skickar ju en ganska stark signal isf. Även utan mast hehe.
Vore det inte lite enklare (läs, troligare) att försvarsmakten helt enkelt tar bort den utrustningen istället för att förstöra hela masten. Inte någon trolig teori för fem öre.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-05-16 kl. 16:52.
Citera
2016-05-16, 16:49
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att veta vilka linor som är kapade. Det säger en del om statikkunskaperna. Inte bara vilken sida utan på vilka höjder.

Vilka kan det då vara?

2. Kaosfolket. Det som talar emot - alldeles för mycket planering och för lite kaos.

3. Ensam galning med samhällshat men ändå med huvudet på skaft, typ Borgström. Sannolikt men det finns inte så många av dem.

4. Terrorister. Det som talar emot - inga döda

5. Ungdomar. Det som talar emot - lite för avancerat och allvarligt brott.

6. Utpressare. Det som talar emot - långsökt, finns ingen som lyckats med den taktiken.

Kan inte att gradera din skala men som jag skrivit tidigare att det finns en symbolik i detta. Symboliken säger "vi/jag bestämmer / vill hämnas". Eller både och.

Vem i Borås vill visa att man bestämmer och hämnas på samhället?

Statistiken visar sitt tydliga språk för antalet anmälda brott jan-mar 2016 enligt BRÅ - 12kap Skadegörelse - mot stat, kommun eller landsting (ej klotter):
Ökning sedan föregående period 308% dvs. 13.159 st.

Detta beror i all tydlighet på den lavinartade ökande invandringen.

Rent statistiskt så har vi att göra med en invandrargruppering med motivet att visa att vi bestämmer och hämnas mot samhället. Boråspolisen begår inga statiska misstag om de riktar sina misstankar mot gängen Hässleholmen. I fredags släpptes en ohängd yngling som varit misstänkt men friad för skjutningar och senast våldsamt upplopp. (FB) Polis knivskuren Hässleholmen, Borås 10/5 2016

Känner mig lite "GW" här
Senast redigerad av Lodbrok09 2016-05-16 kl. 16:57.
Citera
2016-05-16, 16:50
Medlem
Här ser man den nedfallna masten från luften
Cirka 200 meter skrot.

http://x.cdn-expressen.se/images/6c/3d/6c3d37631dc84e4681fd6b3e5deff88d/16x9/1320@80.jpg
Senast redigerad av MS7 2016-05-16 kl. 16:54.
Citera
2016-05-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du säker på att där ska sitta någon vajer? Har du någon bild att jämföra med då masten var som den ska? Visst, det ser ut som en typisk vajerinfästning men det kanske kan vara något annat med.

Är du säker på att där inte sitter någon vajer? Den kan väl hänga på andra sidan nu. Jag tycker du än en gång drar mer slutsatser än vad bildmaterialet med dess bristfälliga upplösning egentligen medger.

Vadå blir inte brand i kablarna? Det är ju just precis vad som har hänt i flera andra sådana här torn så det där snacket kan du droppa direkt. Därmed inte sagt att kablarna har brunnit här men att säga att de inte kan göra det är helt fel.

Brand i kablar?
Vad för kabel blir det brand i? Och vad har gjort att det börja brinna i kabel?
Citera
2016-05-16, 16:53
Medlem
Ratis avatar
Säkert undermåligt skött och sönderrostad. Sen skyller man på sabotage.
Citera
2016-05-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Säkert undermåligt skött och sönderrostad. Sedan skyller man på sabotage.

Jag säger inte att du har rätt. Men jag TROR att detta kan vara nära sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in