2016-05-15, 22:50
  #661
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Offtopic:
I japan har du/hade generationslån, men det bygger på att barnen har ett sentimentalt band till huset dom växte upp i och tar i vissa fall över föräldrarnas lån för att kunna få äganderätten över huset

http://www.nytimes.com/2005/12/25/business/yourmoney/take-it-from-japan-bubbles-hurt.html?_r=0
.
I Sverige kan du också ta över lån i fastighet om du vill behålla den efter din anhöriges bortgång - däremot är det inget tvång.
Och det vore givetvis helt orimligt om man kunde samla på sig höger med skulder som man sedan testamenterade till anhöriga..
Citera
2016-05-15, 22:52
  #662
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hade de inte hunnit skilt sig?
Jo de hade visst det. Har inte så stor koll på kändisars/offentligas privatliv -- är ju rätt ointressant, men så rubrikerna när de gift sig och de fanns i minnet
Citera
2016-05-15, 23:15
  #663
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I Sverige kan du också ta över lån i fastighet om du vill behålla den efter din anhöriges bortgång - däremot är det inget tvång.
Och det vore givetvis helt orimligt om man kunde samla på sig höger med skulder som man sedan testamenterade till anhöriga..


Lol du tycker inte det vore "mysigt" om någon som Mona Sahlin kunde få bestämmande inflytande i något teknikföretag som kanske servar företag i kemi eller teknik, kanske t.o.m. ett kärnkraftverk, där hon känner någon kompis som kan fixa en kontrollstämpel på att serciceåtgärder är utförda för att de inte utförts av någon som har relevant kompetens....tänk vad gött och varmt det skulle bli för hennes familj i riksdagsgruppen, vilken "värme" hon skulle bjuda på medan oljefonden i Norge betalar via Folksam (återförsäkringsbolagen i exvis Storbritannien brukar inte betala ut)? Nu har väl förhoppningsvis inte Svartenbrandt några sådana verksamheter som finns att ta rätt på efter hans utslocknade liv.
Dock är det väl ganska illustrativt på när arvsreglerna inte "träffar", men det har ju funnits en handfull ganska tragiska fall där de sådana man tycker borde veta bättre fakiskt genom sin aktivism skadat den de menar sig hjälpa.
Citera
2016-05-15, 23:19
  #664
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lol du tycker inte det vore "mysigt" om någon som Mona Sahlin kunde få bestämmande inflytande i något teknikföretag som kanske servar företag i kemi eller teknik, kanske t.o.m. ett kärnkraftverk, där hon känner någon kompis som kan fixa en kontrollstämpel på att serciceåtgärder är utförda för att de inte utförts av någon som har relevant kompetens....tänk vad gött och varmt det skulle bli för hennes familj i riksdagsgruppen, vilken "värme" hon skulle bjuda på medan oljefonden i Norge betalar via Folksam (återförsäkringsbolagen i exvis Storbritannien brukar inte betala ut)? Nu har väl förhoppningsvis inte Svartenbrandt några sådana verksamheter som finns att ta rätt på efter hans utslocknade liv.
Dock är det väl ganska illustrativt på när arvsreglerna inte "träffar", men det har ju funnits en handfull ganska tragiska fall där de sådana man tycker borde veta bättre fakiskt genom sin aktivism skadat den de menar sig hjälpa.
Beroende på bolagsform så är det ju inget som hindrar sådant inflytande och inte heller att företag/inflytande ärvs .. så jag förstår inte inlägget riktigt..
Citera
2016-05-15, 23:39
  #665
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Beroende på bolagsform så är det ju inget som hindrar sådant inflytande och inte heller att företag/inflytande ärvs .. så jag förstår inte inlägget riktigt..

Det finns flera aspekter på det, inte bara arvsrättsliga, när det gäller större företag som är multinationella så kan det väl ibland vara fog för att fundera över konstitutionella frågor...i vilken utsträckning det är värt att ha åtalsimmunitet för statsråd som kanske är lite väl benägna at gå över lik för att behålla verksamhet och/eller huvudkontor i visst land för att "behålla jobben" (fast det brukar sluta precis motsatt när politiker lämnar förhandlingsbordet och ägnar sig åt aktivism). Men det är OT för Svartenbrandt tråden (får man väl hoppas).
Citera
2016-05-15, 23:49
  #666
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Beroende på bolagsform så är det ju inget som hindrar sådant inflytande och inte heller att företag/inflytande ärvs .. så jag förstår inte inlägget riktigt..


Det är där arvsrättsfrågorna också kan komma att spela roll, det är ingen slump att många företagsledare med privatägda multinationella företag valt att bosätta sig i England, det är i en del fall antagligen inte bara av skatteskäl. I ett bolag där kapitalet till stor del är bundet i tillgångarna kan det vara svårt för den som är kompetent nog att driva verksamheten att köpa ut resterande arvingar så att värdet fördelas lika mellan de formellt sett likaberättigade arvingarna enligt svensk rätt. En maka eller makes rätt går att fixa genom äktenskapsförord eller bodelning inom äktenskapet...men barnen micro..barnen, de kan bli en riktig huvudvärk långt utanför familjekretsen.
Citera
2016-05-16, 15:40
  #667
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Orkar inte läsa hela tråden.

Svartenbrandts dröm var att brinna inne.
Informationen kommer från nära anhörig.

Vet mer, men vill inte röja min identitet.
Citera
2016-05-16, 17:29
  #668
Medlem
Timeouts avatar
Nu är det klart att Svarten till 99,9 % tände på själv.

Polisen: Han tände troligen branden själv
Publicerad 16 maj 2016

"Lars-Inge Svartenbrandt, en av Sveriges mest kända kriminella personer, orsakade troligen själv den brand som tog hans liv.
– Vi anser att det är klarlagt att det var han själv som tände på. Det är fastslaget till 99,9 procent, säger Jo*** Ry***, chef för grova brott vid polisen i Örebro, till TT."
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-han-tande-troligen-branden-sjalv/
Citera
2016-05-16, 17:32
  #669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är det klart att Svarten till 99,9 % tände på själv.

Polisen: Han tände troligen branden själv
Publicerad 16 maj 2016

"Lars-Inge Svartenbrandt, en av Sveriges mest kända kriminella personer, orsakade troligen själv den brand som tog hans liv.
– Vi anser att det är klarlagt att det var han själv som tände på. Det är fastslaget till 99,9 procent, säger Jo*** Ry***, chef för grova brott vid polisen i Örebro, till TT."
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-han-tande-troligen-branden-sjalv/

Logiskt och egentligen ett ganska självklart resultat. Det var ett självmord.
Citera
2016-05-16, 19:33
  #670
Medlem
fuskas avatar
Så det sista han gjorde i livet var att försätta oskyldiga i fara ( dom övriga i huset). Ganska talande.. Man dör som man lever. HAHA!
Citera
2016-05-16, 20:10
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercashier
Läste ett helt vridet inlägg på dotterns blogg att de varit på bårhuset och kollat på den grillade Svarten. Hon vet att han hällde bensin över sig och tuttade på och så är hon knäckt över att han såg gräslig ut, dessutom luktade han inte hallontårta direkt.
Helt klart en dysfunktionell familj, om jag inte missuppfattade så var hans fd med på likvakan

Det har inte stått om bensin väl?
Lena skrev på bloggen eller sa till tidningen att det brann med blå låga. Då är det ngn alkohol mig veterligt. Konstigt hon hann se.
Men är kanske både och. De hade ju en bensindunk i garaget skrev Lena.
Tänk ändå att bråka o en blir så arg att hen tuttar fyr på sig. Vill veta ordväxlingen men den får vi väl tyvärr aldrig veta pga det bara var de två där.
Yxan är med intressant att få veta om. Vem som sa om den.
Citera
2016-05-16, 23:42
  #672
Medlem
Burgesss avatar
Vem står för kostnaderna för det som Svarten orsakade? "Änkan" ville ev hem igen. Är hon välkommen tillbaks efter det som hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in