Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-16, 01:16
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jo, jag håller med. Pat Buchanan har alltid varit min favorit. Men som jag förutsett sen ganska länge nu, så lär det bli Newt Gingrich, som också är en stor favorit hos mig.

Jupp, han sa det som Trump säger idag för 24 år sedan... helt makalös när man kollar tillbaka på tidigare intervjuer, t ex:

Han ger dessutom ett mycket mer intelligent uttryckt jämfört med The Donald.

https://www.youtube.com/watch?v=qBm7SZ_WjYY
Senast redigerad av -Mystic 2016-05-16 kl. 01:23.
2016-05-16, 02:44
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Skönt med ett troll, Duke är tyvärr för "extrem" i vanligt folks ögon, en yngre Pat Buchanan hade dock varit drömkandidaten som VP.
Trump har tidigare tagit avstånd från både Buchanan och Duke när Trump år 2000 förklarade varför han inte skulle kandidera för The Reform Party.

''So the Reform Party now includes a Klansman, Mr. Duke, a neo-Nazi, Mr. Buchanan, and a communist, Ms. Fulani. This is not company I wish to keep.''

http://www.nytimes.com/2000/02/14/nyregion/quotation-of-the-day-815233.html
2016-05-16, 10:04
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
USA har bland världens strängaste kampanjlagar där varje person och företag max får donera 2600 USD till en kandidat. För att gå runt det finns Super-PACs (PAC står för Political Action Committee) vilket är en fristående organisation (en stiftelse) som har till uppgift att stödja en viss kandidat, men den kandidaten får inte påverka stiftelsen i någon grad. Personen som kandiderar till president/senator/guvenör etc får alltså inte personligen samla in pengar till stiftelsen, får inte sitta i dess styrelse, får inte instruera stiftelsen i hur den ska agera etc. På så vis kan den ta emot hur stora donationer som helst.

I realiteten däremot så är naturligtvis banden mellan kandidaten och stiftelsen tight och det vet alla. Det är alltså bara en lagteknikalitet det handlar om.

Kampanjlagarna kräver däremot fortfarande att stiftelserna redovisar vart donationerna kommer ifrån (det behöver inte kandidaten göra för de som donerar max 2600 USD direkt) samt berätta att det är de som står bakom reklamkampanjer och liknande. Detta märks i att alla reklamfilmer för kandidater alltid har en text längst ner i stil med "Paid for by Trump for president inc", "Crazy christians for Cruz" etc.

Fast det där gäller enbart i de primära valen. I General Election till hösten har man bestämt kandidaterna och då får man donera hur stora summor som helst genom att man donerar till partikassan som sköter kampanjkostnader.
2016-05-16, 11:38
Medlem
CharlieMartels avatar
Tycker offentligt att Londons muslimske borgmästare borde genomgå IQ-test
Citat:
Donald Trump says he may not have 'a very good relationship' with David Cameron and says 'ignorant' new London Mayor Sadiq Khan should take an IQ test

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3592318/Donald-Trump-says-not-good-relationship-David-Cameron-says-ignorant-new-London-Mayor-Sadiq-Khan-IQ-t est.html
2016-05-16, 13:34
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Jo, jag håller med. Pat Buchanan har alltid varit min favorit. Men som jag förutsett sen ganska länge nu, så lär det bli Newt Gingrich, som också är en stor favorit hos mig.

Och tänker man efter så kanske inte åldern trots allt är den avgörande faktorn. Buchanan är bara 5 år äldre än Newt, och 8 år äldre än Trump.

Newt har jag sett som ett stolpskott tidigare när han var talman, men har ändrat mig nu. Han bidrar med ganska kloka synpunkter på FOX. Så visst, Newt är en lågoddsare. Carson, Christie, Rudy får andra roller, så de är uteslutna som VP.

Så vilka återstår? Condoleezza Rice vore ju spännande...
2016-05-16, 14:12
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Var har du fått detta ifrån? Jag hänger med dagligen i det amerikanska nyhetsflödet på den konservativa kanten och har inte ens hört ett knyst i den riktningen, utan istället tvärtom, att många är väldigt positiva till Newt.
Jag ser det överallt, på twitter och i kommentarsfält. Om en föreslår Newt som VP så kommer det omedelbart fem som säger att han vore en katastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Tycker offentligt att Londons muslimske borgmästare borde genomgå IQ-test
Underbart! Det är detta jag hoppas på: att han ska ge sig på europaeliten. Cameron är redan rädd så han skakar. Ju närmare valet vi kommer och ju högre opinionssiffror Trump har, desto större kommer kraven bli i England på att Cameron ska be om ursäkt, och frågan är om ens det räcker.

I samma artikel säger han för övrigt att han tycker UK bör lämna EU.
2016-05-16, 14:35
Bannlyst
Gingrich ser ju fan äckligt ut. Jävla tjockisen! Jag får KKK-vibbar direkt

Trump ska välja Clint Eastwood, han passar ju perfekt, även om han nog är lite för gammal
Watch Clint Eastwood Speak at Republican National Convention | YouTube

VP är en hederstitel och inget annat. Om Trump bli dödad? Herregud, om man är mäktig nog att döda Trump, har man inga problem att döda tjockisen Gingrich.
2016-05-16, 14:42
Bannlyst
newt är den enda i modern tid sen reagan som lyckats balansera en budget, han är omtyckt av många. skulle bli en bra VP pick eftersom att han både kan det politiska insiderspelet som Trump, men även bra relation med folket.
2016-05-16, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molon.labe
newt är den enda i modern tid sen reagan som lyckats balansera en budget, han är omtyckt av många. skulle bli en bra VP pick eftersom att han både kan det politiska insiderspelet som Trump, men även bra relation med folket.
Han är typ den enda vars fav/unfav siffror är sämre än Trumps
2016-05-16, 15:10
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag ser det överallt, på twitter och i kommentarsfält. Om en föreslår Newt som VP så kommer det omedelbart fem som säger att han vore en katastrof.

"Överallt"

Skulle du kunna ge oss ett sånt exempel på en kommentarstråd där 80-85% säger att Gingrich vore en katastrof? För när jag läser kommentarer till Trump-trogna bloggar så är folk övervägande positiva till Gingrich, även om det finns flera som är kritiska. Kritiken utgår alltid ifrån att man uppfattar Gingrich som för mycket en del av etablissemanget (men då har man inte heller förstått vad Trump letar efter). Gingrich är dock en av de allra mest populära. Jeff Sessions vinner dock bland puristerna.

Jag har dock aldrig stött på någon som stämmer in på det du skrev först:"Många ser det som omöjligt att rösta på Trump om Gingrich blir VP". Var finns alla dessa idioter, som skulle vara så ivriga att ansluta sig till #NeverTrump-lägret och låta Hillary vinna? Vad menar du med "många"? 2-3 stycken? Nåväl, kommentarsfält är ju alltid ett tillhåll för diverse dårar. Men att deras sinnesförvirrade kommentarer skulle vara något att lägga allra minsta vikt vid, kan vi ju lugnt avfärda.
2016-05-16, 15:33
Medlem
Menveds avatar
Citat:
"Överallt"

Skulle du kunna ge oss ett sånt exempel på en kommentarstråd där 80-85% säger att Gingrich vore en katastrof?
Kolla här t.ex.

https://theconservativetreehouse.com/2016/05/15/dr-ben-carson-reveals-who-is-not-on-donald-trump-vp-list/comment-page-1/#comments

Kritiken tycks gå ut på 1. Nafta, 2. Global warming, 3. Att han svek sin före detta hustru på något sätt som jag inte är insatt i, 4. Och rent allmänt att han är establishment.

Dock måste man säga att de som kommer till hans försvar är betydligt mer sansade och insatta.
2016-05-16, 15:49
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molon.labe

Precis. Om man väger samman alla faktorerna så blir Newt en riktig lågoddsare.

Det är värt att upprepa vad Trump har sagt att han letar efter:

Citat:
Donald Trump said Thursday he is looking for a vice-presidential candidate who has a close relationship with Congress, so that as president he can avoid having to sign executive orders that he described as a common feature of the Obama presidency. ...

“I think somebody with political experience, that really has a close relationship with the Senate, with Congress, where they go in and help so we don’t have to sign executive orders like President Obama does every hour,” Trump said. "It would be nice to actually get something passed as opposed to just saying ‘we’re signing it anyway.'”

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/05/trump-on-vp-search-looking-for-candidate-with-congressional-ties.html

Det blir alltså bara Newt Gingrich och Jeff Sessions kvar att välja på. Och Newt passar bättre in på det han letar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Han är typ den enda vars fav/unfav siffror är sämre än Trumps

I snitt har han bättre fav/unfav siffror än Trump, men ingen har mätt var han står på fyra år.

Det intressanta är dock de slående likheterna mellan Newts väg mot VP-posten och Trumps väg mot presidentposten:
  • Båda har negativ favorability spread. Det får man om man inte är en fegis, utan vågar säga sanningen med jämna mellanrum.
  • Båda har, på varsin front, länge varit en del av etablissemanget. Det gör att oroligt lagda purister kan plocka fram enskildheter från förra århundradet som de kan gå i taket över.
  • Just nu pratar alla om Newt som VP. Och som vi vet från Trump-fallen så gör det inget att en massa av snacket är negativt. Det viktiga är att folk i allmänhet ser Newt framför sig som VP, precis folk föreställer sig Trump som president.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in