2016-05-13, 13:33
Medlem
Vad händer med CSN om jag inte fixar sista uppgiften?

Hösten 2015 började jag läsa kursen en kurs som ligger på 30hp. Den tar slut nu till början av juni, så det har varit 15 hp per termin.

Den här vårterminen har jag även läst två andra kurser som vardera ligger på 7,5 hp så sammanlagt har jag läst 30 hp den här terminen.

Jag är klar med en av 7.5hp-kurserna.
Sista inlämningsuppgiften på 30hp-kursen är en uppgift som ligger på 3hp.
Sista uppgiften i den andra 7.5hp-kursen ligger på 1.5 hp.

Frågan:
Om jag klarar den sista uppgiften i 7.5hp-kursen, men inte klarar den sista i 30hp-kursen, har jag tjänat in tillräckligt med poäng för att bli berättigad CSN i framtiden? Och om jag inte klarar en av de sista uppgifterna, vad händer då med mitt CSN-bidrag (och lån) som jag får nu i slutet av terminen - blir jag återbetalningsskyldig för det eller hur funkar det?
2016-05-13, 14:08
Medlem
raw3ns avatar
Första året du pluggar så behöver du bara klara 62,5% av dina poäng. Pluggar du 30 poäng på en temin så behöver du klara 18 poäng av dem.

Det är ganska luddigt i din fråga vad du har läst, hur många poäng har du fått registrerade på antagning.se?
2016-05-13, 20:16
Medlem
Det är inte första året jag pluggar.

Det jag undrar är alltså, om jag (endast) klarar 25.5 högskolepoäng av de 30 högskolepoäng jag studerar denna termin (vilket blir 85%), kommer det göra att jag inte blir berättigad CSN i framtiden eller gör det att jag måste betala tillbaka något av CSN? Måste man klara 100% för att inte behöva betala tillbaka?

Det är lite i samma stuk som "Vad händer om jag inte klarar tentan?"

Finns det inget krav på hur många procent av poängen per kurs som man måste klara?
2016-05-13, 21:08
Medlem
raw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAwesome
Det är inte första året jag pluggar.

Det jag undrar är alltså, om jag (endast) klarar 25.5 högskolepoäng av de 30 högskolepoäng jag studerar denna termin (vilket blir 85%), kommer det göra att jag inte blir berättigad CSN i framtiden eller gör det att jag måste betala tillbaka något av CSN? Måste man klara 100% för att inte behöva betala tillbaka?

Det är lite i samma stuk som "Vad händer om jag inte klarar tentan?"

Finns det inget krav på hur många procent av poängen per kurs som man måste klara?

Om du redan har läst ett läsår så är det 75% som gäller för att behålla CSN.
2016-05-13, 21:14
Medlem
Okej, tack för svar =)
2016-05-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Ska läsa upp två gymnasiebetyg under totalt 5v, har aldrig haft med CSN att göra innan och läser man här så är det inte direkt nånting att se fram emot.

Vad kan ja söka för ersättning? Vad ska ja tänka på?

Går på akassa

Kolla om du kan få läsa dom och behålla a-kassan, annars kan du ju pröva kurserna och behålla a-kassan, då får du doc lägga 500 kr per kurs men antar att du tjänar på att göra så iaf.
2016-05-14, 12:52
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Kolla om du kan få läsa dom och behålla a-kassan, annars kan du ju pröva kurserna och behålla a-kassan, då får du doc lägga 500 kr per kurs men antar att du tjänar på att göra så iaf.

Fick behålla a kassan så än så länge slipper jag blanda in csn, som tur är.

Det där var dock ett bra förslag, ska ha de i åtanke i fortsättningen, tack
2016-05-14, 14:28
Medlem
Hej!

Jag går just nu sista året på en kandidatutbildning och har i nuläget ett par ofärdiga kurser pga personliga problem. Jag kommer inte att hinna ordna det till examen. Detta innebär såklart att jag inte kan hämta ut min examen än på ett tag och det har jag accepterat. Jag har dock ett par funderingar angående hur jag skall gå tillväga här och information har varit klurigt att få tag i. Det handlar inte bara om CSN men tror att denna post passar in bra här ändå. Hoppas jag på att några upplysta kan hjälpa mig!

Det är nu på sista året som saker har gått snett för mig och i nuläget kommer jag inte upp i CSN-spärren för framtida studier. Detta skulle inte vara ett problem ifall det vore tentor jag behövde fixa, men jag saknar några labbar på en kurs som går om igen nu till hösten. Jag tänker ta upp detta med studievägledare och skicka mail till kursansvarig ifall jag bara kan slinka in på kursen och komplettera mina labbar.

Den andra kursen jag behöver komplettera går endast på vårterminen, och labbarna jag har på hösten måste bli klara för att jag skall kunna få CSN. Har endast råd att gå en termin utan studiestöd.

Jag hade tänkt ansöka om studieuppehåll under hösten för att behålla min studentlägenhet. Kan man fortfarande delta i labbar då som oanmäld? Jag har omanmält mig till kursen också som plan B, ifall jag av någon anledning inte skulle få komplettera mina labbar. Hur skulle CSN se på poäng man har samlat in från en kurs man har gjort om? Har hört att de inte godtar de poängen.

Slutligen lite off-topic, men blir de griniga vid antagning till master om man hade kurser som släpade på kandidaten? Hoppas såklart inte att detta sabbar mina chanser allt för mycket sedan när jag har styrt upp allt elände

Tacksam för svar!
2016-05-14, 15:24
Medlem
consaniwursts avatar
På grund av personliga orsaker har jag inte kunnat studera under den senaste terminen vilket har lett till att jag inte klarar av CSN:s studiekrav för att få mer studiemedel. Därför tänkte jag läsa några kurser på Komvux för att nå studiekravet. Dock har jag ett högt snittbetyg från gymnasiet (21,8) och är rädd att det ska sänkas om jag läser kurser som jag får E i på Komvux.

Så min fråga är om kurserna jag läser på Komvux kommer påverka mitt slutbetyg från gymnasiet. Är typ desperat efter hjälp så snälla svara så är jag evigt tacksam!!!
2016-05-16, 12:04
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Tjena! Om jag går basår, blir betygen giltiga till att söka via BII då?
2016-05-16, 12:23
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcxyz1337
Två frågor angående den tekniska basterminen på kth:

1. Kan jag läsa den fast jag har A i både Matte 5 samt Fysik 2? dvs full behörighet.

2. Om jag inte läser den på Campus, utan t.ex. på Södertälje, har jag garantiplats till civ. utbildningarna som hålls på Campus?
Ja på båda.
2016-05-16, 15:17
Medlem
Kattpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinafaraj
Jag läser tekniskt basår på Chalmers, blir klar nu i maj.
Gick samhäll innan och bor redan i Göteborg, det har helt klart vart dem värsta månaderna i mitt liv då jag i princip inte haft ett liv... Men också det bästa jag gjort, har fått underbara kompisar och är extremt väl förberedd inför civ.ing programmen.
Basåret är betydligt svårare än jag trodde men så länge man är redo att ge upp allt så kommer man klara det fint fint. Jag vet inget om uppsala och dem andra skolorna, allt jag är vet är i jämförelse med tex. basårselever på kth och borås får vi inte ha formelsamlingen & miniräknare på alla tentor vilket dem får.
Det har varit tufft, men nu sitter formlerna i benmärgen och tidigare basårselever berättar att man har ett stort försprång första året på civ.ing programmen.

Ang boende så är hälften av klassen från andra städer och ingen verkar haft större problem.

Hoppas jag svarade på någon av dina frågor!
Hej!

Jag ska läsa tekniskt basår på Chalmers till höst och hade hoppats på att du kunde svara på någon fråga
1. Blev du antagen via betyg eller HP och hade du ett långt uppehåll innan du påbörjade studierna?
2. Kom du till basåret med eller utan Matematik 3 i bagaget? (Var ju frivilligt på samhäll)
3. Förberedde du dig någonting innan basåret och i så fall hur?

Sist så undrar jag vilka formler, satser och prefix ni förväntas kunna utantill? Har du en lista på dessa som du kan tänka dig att delge? Jag präntade in en hel del inför vårens högskoleprov men tänker att vore skönt att slippa lägga onödig tid på det i höst. Så det vore jätteuppskattat!

Mvh, Kattpaj

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in