2016-05-15, 21:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Nej det finns ingen vettig förklaring. Att ständigt upprepa att det finns ett sexualsadistiskt motiv utan något som helst bevis är ju verkligen att onödigtvis strö salt i den drabbade familjens sår.
Vilket tror du att familjen helst vill höra? Din variant?

Familjen vill naturligtvis veta den riktiga sanningen .
Det är väl knappast bättre för familjens skull med en massa inlägg där man
påstår att ett mördaren Nerijus är oskyldig trots att han är dömd två gånger ?
Det finns det ju heller inga som helst bevis för .
Jag har inte sett ett enda bevis eller några säkra fakta som talar för
att det skulle finnas en annan mördare .
Om mördaren Nerijus inte gjorde det för att få utlopp för sjuka sexuella
fantasier vad är din gissning att det rör sig om annars ?
2016-05-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, självklart inte. sådana svar får de till leda här inne.
De vill ha svar om vad som verkligen hände, frågan är ju (återigen hänvisar jag till deras målsägandebiträde) fortfarande "varför?"
Du har missförstått detta varför. Det är ett ifrågasättande varför: "varför tog du dig den groteska friheten att förverkliga ditt motiv och döda Lisa ?!!" Man väntar sig inget svar på en sådan fråga, den är existentiell. Den siste att kunna svara "vettigt" på den är NB själv. De frågar alltså inte efter motivet, eftersom de har tilltro till domen.
2016-05-15, 22:01
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hovrättsdomen sid 19:
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt./.../

Ja, "Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
>>> Tingsrätten var inte så bestämd. Ur tingsrättens dom:
- ”det kan röra sig om ett sexuellt motiv till gärningen” (sid 33),
- ”motivet till brottet kan ha varit sexuellt” (sid 33),

Hovrätten hänvisar alltså felaktigt till Tingsrätten som inte sagt att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
Hovrätten har således inte gjort någon egen bedömning i frågan.
Senast redigerad av Ydrik 2016-05-15 kl. 22:29.
2016-05-15, 22:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Äntligen ett inlägg OnT
Visst är det som du säger. Alla, inte minst Lisas familj, saknar en vettig förklaring (hänv. till Tore Brandtler) utom några envisa typer här i tråden, som minsann "vet" vad motivet var och frossar i olika teorier om det.
Vi andra får stilla hoppas att den dömdes bror kan kasta lite ljus över fallet, nu när han hör av sig och vill ha pengar.
Hur i hela världen skulle det kunna finnas en "vettig förklaring" till det som skett?
Det kan aldrig finnas något vettigt och begripligt över att en man rövar med sig en ung
tjej han inte har minsta anknytning till och släcker hennes liv.

Man försöker avkräva det meningslösa nån form av mening. Skapa någon rationalitet
där det inte finns en möjlighet att skapa en sån.

Det stora mysteriet i denna tråd är denna anmärkningsvärda ovilja att acceptera
verkligheten som den så brutalt tar sig ut. Den går inte att ta miste på, den är så övertydligt
presenterad i alla sina vedervärdiga delar.
Ändå vill inte alla kännas vid det som visas. Vill förneka, avvisa, göra om.
Vad beror det på?
Det finns absolut ingenting som tyder på att gärningsmannen som obestridligen är
identisk med Nerijus Bilevicius arrangerat sitt mord så att det skulle se sexualsadistiskt ut
och att någonting helt annat egentligen drivit fram det som utspelade sig.
Det vi ser är det som skedde: Nero överföll Lisa i syfte att beröva henne livet
i en akt av utstuderad sexualsadism. Gestalta en genomsjuk fantasi berövad allt
som har med "vettighet" att göra. Plåga och döda för sitt höga nöjes skull.
Praktiserad ondska på en nivå som är bortom det greppbara.
Det är en ond mans onda gärning och från den kommer ni aldrig att förmå plocka ut
något som inordnar sig i en kategori av något vettigt och förståeligt.

Man kan fortsätta efterfråga ett annat "motiv." Leta på men ni lär aldrig hitta något
annat än det vi redan har till hands.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-15 kl. 22:53.
2016-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen vettig förklaring. Att ständigt upprepa att det finns ett sexualsadistiskt motiv utan något som helst bevis är ju verkligen att onödigtvis strö salt i den drabbade familjens sår.
Vilket tror du att familjen helst vill höra? Din variant?
Som domen fastställt är motivet sexuellt. Begreppet sexualsdistiskt är en diagnos, inte ett motiv. Domstolar ställer inte diagnoser. Däremot framgår innebörden genom domen.

Hovrättsdomen sid 40:
Hon måste … ha förflyttats till slaktavdelningen där hon hängts upp.
Han har visat stor hänsynslöshet mot Lisa Holm.
[Han] har sannolikt efter det att Lisa Holm hängts upp dragit ner respektive upp hennes kläder.

Hovrättsdomen sid 4: Enligt hovrätten är det klarlagt att dödsorsaken var hängning eller strypning.

Det sexuella motivet är alltså en integrerande del i ett hänsynslöst hanterande och dödande av offret med en utstuderad och ovanlig metod av rituell karaktär. Övriga parafernalia på brottsscenen överensstämmer väl med vad litteraturen har att förmedla om denna typ av mord.
2016-05-15, 22:09
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Familjen vill naturligtvis veta den riktiga sanningen .
Det är väl knappast bättre för familjens skull med en massa inlägg där man
påstår att ett mördaren Nerijus är oskyldig trots att han är dömd två gånger ?
Det finns det ju heller inga som helst bevis för .
Jag har inte sett ett enda bevis eller några säkra fakta som talar för
att det skulle finnas en annan mördare .
Om mördaren Nerijus inte gjorde det för att få utlopp för sjuka sexuella
fantasier vad är din gissning att det rör sig om annars ?

Vem har påstått att NB är oskyldig? Ingen såvitt jag vet sedan Fagro försvann. NB är korrekt dömd för mord.
Gissa får du göra själv för jag är bara intresserad av fakta i ärendet.
2016-05-15, 22:12
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det danska monstret - psykopaten - är intressant i sammanhanget då han har samma förmåga till dubbelliv som nerijus. Med tanke på hans bakgrund är jag än mer nyfiken på NBs bakgrund. De hade samma yrke en sväng - flytt/budbil. NB stal en tv, undrar vad han kom undan med?

Självklart har Levander - om nån - koll på området. Den som är världsledande är R Hare och den boken har Levander granskat (Psykopatens värld) som sakkunnig - vilket givetvis var en stor utmaningen då det handlar om språkliga nyanser som kan bli fatala. Han får beröm av en annan kollega: Henrik Belfrage, docent och forskningschef, Regionpsykiatriskt centrum, Växjö - vars forskningsområde är bl.a. personlighetsstörningar.

Här följer ett tungt inlägg av Sten Levander och hans syn på den svenska rättspsykiatrin under rubriken Samvetslöshet och Perverterad moral. Klippet tar 1 tim och 2 min men det är väl förvaltad tid. Bl a tar han upp fenomenet "Preditator".
Håll till godo.
https://www.youtube.com/watch?v=KOCftGpTgF4
2016-05-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, "Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
>>> Tingsrätten var inte så bestämd. Ur tingsrättens dom:
- ”det kan röra sig om ett sexuellt motiv till gärningen” (sid 33),
- ”motivet till brottet kan ha varit sexuellt” (sid 33),

Hovrätten hänvisar alltså felaktigt till Tingsrätten som inte sagt att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
Hovrätten har således inte gjort någon egen bedömning i frågan.
OK, du anser att Hovrätten är befolkad av inkompetenta typer, som inte kan skriva svenska i en dom ? Riktigt hemskt.

EDIT: Även med din dystra syn på Hovrätten, så måste slutsatsen vara förenlig med deras utsaga. Jag håller för mest troligt att de har gjort en egen bedömning, men kanske inte lyckats uppnå dina krav på formuleringskonst. Att Hovrätten skulle uttrycka en slutsats om handlingen som de själva inte står bakom är bara för mycket...
Senast redigerad av LOE2 2016-05-15 kl. 22:28.
2016-05-15, 22:21
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
OK, du anser att Hovrätten är befolkad av inkompetenta typer, som inte kan skriva svenska i en dom ? Riktigt hemskt.
Anser jag INTE. Möjligen att de är lite lata.
2016-05-15, 22:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Vem har påstått att NB är oskyldig? Ingen såvitt jag vet sedan Fagro försvann. NB är korrekt dömd för mord.
Gissa får du göra själv för jag är bara intresserad av fakta i ärendet.

Ingen som har påstått att mördaren Nerijus är oskyldig sen fagro försvann ?
Och vad är fakta för dig ? Att Nerijus inte är en sexualsadist ?
Och hur ska du få tag i fakta så länge aset Nerijus kniper käft ?
Häng upp den jäveln i ett balsnöre lagom länge så snackar han snart .
Då möjligen kan du få dina fakta du frågar efter .
2016-05-15, 22:33
Medlem
Citat:
Anser jag INTE. Möjligen att de är lite lata.
Innebörden i det du säger är ju oerhörd och är den som jag skrivit, tycker jag. Att du nu lägger till lathet också gör ju inte saken bättre. Varför inte säga rent ut att du föraktar domstolen och stå för det. Det är för all del en rätt ovanlig hållning, men den är ju tydlig åtminstone. Det går liksom inte att å ena sidan säga att slutresultatet har blivit helt galet och å andra sidan förklara detta med lite [vardaglig ?] lättja hos en av de mest ansvarsbärande, rättsvårdande myndigheterna.
2016-05-15, 22:34
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ingen som har påstått att mördaren Nerijus är oskyldig sen fagro försvann ? /.../
Vem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in