2016-05-12, 19:55
Medlem
H.Bensons avatar
Var ute och tittade på ena spoten där jag planterade 3 frö. Nu var bara gropar där jag planterade fröna. Nåt har varit där iaf.

Andra spoten var bättre. Ett frö klarade sig inte. Den kom aldrig upp ur jorden men efter jag tog bort lite av jorden såg jag att den liksom hade växt som ett uppochnervänt U. Lät de va så och hoppades solen skulle göra så den rätade på sig. Tittade några dar senare, då var det tyvärr påhälsning av Herr Snigel.
Resten såg bra ut, som en liten nässla. ca 7-10 cm =)

Gör det något om man stoppar svansen upp, ner eller lite snett? Tryckte ner fingret ca 1 cm under jorden, la fröet med svans ner tror jag. Sen täckte jag igen med jord.

Hur går det för er?
Citera
2016-05-13, 17:49
Medlem
Felpost

Felpost
Senast redigerad av Cykelskjulet 2016-05-13 kl. 17:55. Anledning: Felpost
Citera
2016-05-13, 18:13
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Förveggade Ovela ratsastaja autos & Typhoons (ca 2-2½ vecka) och direktsådda OR autos. Hur är det att plocka fanleaves i utomhusodlingar? Stjälper mer än det hjälper?
Handlar inte om utomhusodling eller inte, det handlar vilken sorts planta du tänker göra det på, autos ska du generellt aldrig plocka friska löv på, earlys är en annan femma.
Citera
2016-05-13, 21:13
Medlem
10Ls avatar
Nu kan mycket gå ut gott folk. Nässlorna är 15cm i zon 2-3. Här är det kör som gäller. Vädret lugnar sig lite och då är det perfekt.
Om ni kör 50/50 bäddar glöm då inte täcka jorden med torrt gräs/löv etc. Utan täckning så skiter det sig. Slarva inte, flera cm tjockt.
Kör.
Citera
2016-05-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Nu kan mycket gå ut gott folk. Nässlorna är 15cm i zon 2-3. Här är det kör som gäller. Vädret lugnar sig lite och då är det perfekt.
Om ni kör 50/50 bäddar glöm då inte täcka jorden med torrt gräs/löv etc. Utan täckning så skiter det sig. Slarva inte, flera cm tjockt.
Kör.

Om man har haft bädd/bäddar ute sedan i mars. Ungefär hur mycket vatten kan man tänkas behöva hälla innan utplantering? Här ska det vara mulet och knappt något regn de närmsta dagarna.
Citera
2016-05-14, 06:15
Medlem
Köpte 50 frön till, blev norden seeds ak47 denna gång.

Tänkte skita i att förvegga. Denna gång ska jag sätta alla dessa 50 i deras 10l hinkar i direkt solljus där de ska få leva resten av sina liv.
Citera
2016-05-14, 10:11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Om man har haft bädd/bäddar ute sedan i mars. Ungefär hur mycket vatten kan man tänkas behöva hälla innan utplantering? Här ska det vara mulet och knappt något regn de närmsta dagarna.

Det beror på hur väl täckta de varit.
Jag hade nog kört på 25-40L /bädd beroende på spot och storlek (samt kommande väder).
Citera
2016-05-14, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zekunden
Köpte 50 frön till, blev norden seeds ak47 denna gång.

Tänkte skita i att förvegga. Denna gång ska jag sätta alla dessa 50 i deras 10l hinkar i direkt solljus där de ska få leva resten av sina liv.

Jag skulle vilja påstå att det är en av de bästa autos om finns att tillgå. Snuskigt potent samtidigt som den levererar feta nugs.

Kör nog också på ak47 även denna säsong.
Senast redigerad av Dodsknarkarnazi 2016-05-14 kl. 11:42.
Citera
2016-05-14, 14:32
Medlem
Citat:
Kör.
Vad är 50/50 bäddar?
Och enligt din guide så ska man väl täcka med växter som växer runt bädden och inte torrt gräs etc?
Undrar bara, för jag fattade inte riktigt vad du menade xd
Citera
2016-05-14, 15:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Vad är 50/50 bäddar?
Och enligt din guide så ska man väl täcka med växter som växer runt bädden och inte torrt gräs etc?
Undrar bara, för jag fattade inte riktigt vad du menade xd

50/50 koskit/p-jord. Täck med vad du vill, gräs, löv etc etc. Det spelar mindre roll så länge jorden inte är bar. Det mesta som brukar växa på backen är någon variant av högre gräs så ja repa det du har omkring dig och lägg på bädden.
Citera
2016-05-14, 15:39
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Jag skulle vilja påstå att det är en av de bästa autos om finns att tillgå. Snuskigt potent samtidigt som den levererar feta nugs.

Kör nog också på ak47 även denna säsong.

Och jag skulle säga att du förmodligen har för lite erfarenhet för att så tvärsäkert uttala dig om vart i hackordningen Norden auto AK 47 landar.
Det finns många som är bättre, därmed inte sagt att det är ett dåligt val.
Citera
2016-05-14, 15:47
Bannlyst
Citat:
Och jag skulle säga att du förmodligen har för lite erfarenhet för att så tvärsäkert uttala dig om vart i hackordningen Norden auto AK 47 landar.
Det finns många som är bättre, därmed inte sagt att det är ett dåligt val.

Det är din åsikt och får stå för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in