2016-05-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ni som förveggat auto inne under kass ljus och nu tror ni gjort ett smart drag och satt ut seedlings har med stor sannorlikhet brännt era plantor rejält. Det kommer straffa sig hela plantans liv. Avhärda är ett måste om solen är så jävelstark som den är nu.
Utplantering bör absolut ske när det är skitväder-ish ett par dagar.

Stämmer. La ut 6 st förveggade innan jag tänkte dra igång med resten för att se hur de beter sig och pröva på processen en gång då det är första gången jag gör det. Jag hade mina seedlings på balkongen i skugga i ca 30 timmar innan jag la ut dom, tyvärr så var det 27 grader och gassande sol hela dagen så när jag var där och tittade till dessa 2 dagar senare såg jag att 3 av plantorna hade fått några brända blad, som tur är så är det endast topparna av dessa blad. Finns fullt friska blad som inte alls är brända också. De brände sig även fast jag hade förberett dom i skuggan, men det var rätt oundvikligt med denna stekheta sol.

Det blir lite annorlunda när jag sätter ut resten då jag har det planerat när det ska vara molnigt i ett par dagar. Man lär sig hela tiden.
Citera
2016-05-10, 23:22
Medlem
Lagt ut första bädden nu i zon 5-6.
2 Random autoflower strains.

~2000L
U-jord

40 i denna bädd.
Tänkte vänta ett tag till tills jag planterar ut resterande 60 st av fröna.
Citera
2016-05-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Lagt ut första bädden nu i zon 5-6.
2 Random autoflower strains.

~2000L
U-jord

40 i denna bädd.
Tänkte vänta ett tag till tills jag planterar ut resterande 60 st av fröna.

Vad får du ut av en så stor odling med lite tur?
Citera
2016-05-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ni som förveggat auto inne under kass ljus och nu tror ni gjort ett smart drag och satt ut seedlings har med stor sannorlikhet brännt era plantor rejält. Det kommer straffa sig hela plantans liv. Avhärda är ett måste om solen är så jävelstark som den är nu.
Utplantering bör absolut ske när det är skitväder-ish ett par dagar.

Vande dem successivt vid solljus genom att sätta ut dem i solen på balkongen. Började med ca 4 timmar och ökade successivt soltiden tills att de fick åtminstonde 10 h sol. Satte ut dem för ett par dagar sedan. Tänkte kila dit i slutet av veckan, får se hur de stått sig då.
Citera
2016-05-11, 11:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudevico
Vande dem successivt vid solljus genom att sätta ut dem i solen på balkongen. Började med ca 4 timmar och ökade successivt soltiden tills att de fick åtminstonde 10 h sol. Satte ut dem för ett par dagar sedan. Tänkte kila dit i slutet av veckan, får se hur de stått sig då.

Tja eftersom du avhärdat dom så bör det gått bra.
Citera
2016-05-11, 14:00
Medlem
Tänkte återuppta ett gammalt intresse o hänga på er tråd. Sist jag såg en (ja inte bara en förstås) planta var i Norra Kalifornien på 90talet, det var grejer det! Mina frön är på väg o maken är övertalad ;-) Så här har jag tänkt o har lite frågor om nån orkar....

Önskade
Odla ute
Autoblommande
Femmade
Låga
Passa i Jämtland 63*N ,odlingszon 7

Köpt
Auto viking nl
Auto viking ak47
Auto viking sativa

Tänkte förgro i vattenglas.
Sen ner i torvbrikett o stå i miniväxthus på altan i fönstret (inglasad o isolerad altan) I direkt o indirekt sol. Inga lampor.
Ut på odlingsplats

Plats
Vid vårt fritidshus som ligger avlägset o får sälla/aldrig besök av utomstående.Området är dessutom kameraövervakat o larm. (inte för denna sakens skull dock) Tänkte sätta plantorna (ca 2-4 st) tillsammans med andra saker som solrosor,chiliplantor, kryddväxter ..helt öppet som i en "vanlig" rabatt. Blir det mer plant har jag ett ställe inne i skogen jag tittat på oxå. Ska helst vara klara till älgjakten som börjar i okt här, då det rör sig lite mer löst folk i krokarna.
1. Vid husvägg, i rabatt , inte sol förrän efter kl12 men sen till solned ca 22. Kan vara mycket blåsigt.
2. Göra en rabatt lite mer i skymundan. Inte ett helt naturligt läge för en rabatt men sol hela dagen o lite vindskyddat.

Frågor
Nu är dom iofs redan köpta fröna, men borde jag tittat på annan sort för mina önskemål?
Köpte från Nordenseeds...tänkte att dom skickar inom SV, vet ej om det stämmer. Tips på andra inköpsställen gärna?
Förgro... hur lång ska rottråden bli..bara spricka upp, nån mm eller cm? Läst lite olika
Ok att stå inne på altan tills dom blivit 10-20cm hög ca? Kommer ändå dröja innan jag kan plantera ut nåt.
Nackdel/fördel att sätta med andra växter?
Vill helst ha på plats 1..men är det för skuggigt?
Citera
2016-05-11, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson
Låter intressant, du får gärna dela med dig!

Sensimilla.se heter sidan.
Citera
2016-05-11, 17:28
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LunaLoke
Köpte från Nordenseeds...tänkte att dom skickar inom SV, vet ej om det stämmer. Tips på andra inköpsställen gärna?
Förgro... hur lång ska rottråden bli..
Vill helst ha på plats 1..men är det för skuggigtx?

Nordenseeds skickar inom Sverige, Cannaseeds.dk är också bra.

Så fort du kan se vart svansen är påväg sätter du den neråt i jorden.

Plats 1 låter inte som en ultimat plats, risken för mögel kommer öka desto mindre soltimmar du har, speciellt på morgonen då daggen ligger tung. Du säger dock att det blåser en hel del just där, kan funka, men det är inte det smartaste att välja bort 30‰ av dagens solljus.
Citera
2016-05-12, 00:24
Medlem
Har ett tiotal förveggade autos som blivit rätt stora redan. De blir 7 dagar gamla idag. Faktiskt de största yngligar jag sett. Norden seeds, tummen upp! De är redan större än mina barneys farm seeds som var 11 dagar gamla. Hmm. Dessutom kom nästan alla upp och så var inte fallet med barneys.. Iallafall, tänkte sätta ut dom på balkongen inatt så att dom får solljus ifrån 09:00 till 14:00 ca. Sen får de stå under lampan igen tills imorgon då jag kör samma sak. Tänkte göra detta ett par dagar tills jag sätter ut dom så att jag inte råkar ut för att mina små plantor ska få brända löv mina barneys fick.
Citera
2016-05-12, 01:12
Medlem
Har en del frön kvar, och det var massor med jobb att göra en stor bädd. Släpa dit jord till stället var ett helvete.
Har däremot hittat mig en fin björkskog och tänkte, kan jag trycka ner fröet direkt i marken,
typ gräva ett 2 cm djupt hål med nyckel och stoppa ner fröet?
Eller måste jag hacka upp jorden så den blir mindre kompakt?
(Förstår att det kan resultera i mindre skörd, ifall den går upp men tänker om det är mindre risk för att fröet germineras på det sättet)
Och nu till min följdfråga, antar jag att det blir mindre skörd dessutom om man stoppar ner direkt i marken istället för att anstränga sig och gräva upp marken lite innan.
Citera
2016-05-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Har en del frön kvar, och det var massor med jobb att göra en stor bädd. Släpa dit jord till stället var ett helvete.
Har däremot hittat mig en fin björkskog och tänkte, kan jag trycka ner fröet direkt i marken,
typ gräva ett 2 cm djupt hål med nyckel och stoppa ner fröet?
Eller måste jag hacka upp jorden så den blir mindre kompakt?
(Förstår att det kan resultera i mindre skörd, ifall den går upp men tänker om det är mindre risk för att fröet germineras på det sättet)
Och nu till min följdfråga, antar jag att det blir mindre skörd dessutom om man stoppar ner direkt i marken istället för att anstränga sig och gräva upp marken lite innan.

Om det är fel PH eller för kompakt så blir ett indirekt resultat att rötterna får kämpa mer jämfört med luftig jord, och på så sätt påverkas skörden negativt. Sen är väl risken för skugga i skog överhängande om den inte står i någon öppen glänta. Gräv en 10-liters grop och fyll med vanlig planteringsjord. Har frågat runt bland bekanta som odlar ute ofta och PH i kringliggande mark spelar inte >alltför< stor roll när man fyller hålet med PH-duglig jord, just eftersom att autos inte lever så länge så hinner inte omgivningen besudla jorden rätt igenom.
Citera
2016-05-12, 19:41
Medlem
Förveggade Ovela ratsastaja autos & Typhoons (ca 2-2½ vecka) och direktsådda OR autos. Hur är det att plocka fanleaves i utomhusodlingar? Stjälper mer än det hjälper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in