2016-05-13, 21:50
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Tycker nog att du missar lite av poängen här.
Frågeställningen var ju varför hon gjorde som hon gjorde, då har du en tanke om att hon ville vara mamma och då måste man ju fråga sig varför hon vill vara mamma om hon nu som sådan ger sig in i bedrägerier? Det hänger liksom inte ihop, det blir inget svar på den ursprungliga frågan.
Jag har inget emot din grundtanke och kan också tänka mig det men då borde hon också ha agerat som en sån.

Ja varför...jag kom att tänka på "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg, ang Monas förmodade etiska dilemma.

Citat:
Så här resonerar dr. Glas :
Doktorns hjärta blöder det leder honom in i långa tankebanor och inre resonemang kring vad som egentligen kan anses vara ”en läkares plikt”; är det att alltid följa föreskrifter, lag och ordning…eller finns det ibland goda grunder till att gå utanför samhällets uppsatta gränser? Vad är egentligen orsakerna till dessa gränser? Vem skapade dem? Vad innebär det att göra sin plikt – i verkligheten? Och kan det, i vissa synnerligen ömmande fall, finnas berättigade handlingar som kanske till och med skulle kunna innefatta…mord?

Vi har ju nu i politikertråden om Mona fått veta av Whosyourdaddy att hon i en Pod säger att spöket var/är hennes bästa vän.
Laban och Labolina
Citera
2016-05-13, 22:29
Medlem
Nicitas avatar
Min första tanke var också att dom "hade ihop det". Men det känns varken logiskt eller rimligt. Är ju inte så märkvärdigt att skilja sig liksom... Utpressning,känns inte heller rätt. Det borde hon kunnat få hjälp med,lite diskret. Känslan hamnar på Tacksamhet, Tillit. Skuld. Tänker att han kanske funnits där, vid något avgörande ögonblick, som vi inte vet något om, och att det skapat ett band som vi inte har insikt om. Jag uppfattar ett behov av honom,(för sin säkerhet). Jag tror att hon kan ha varit ordentligt rädd, pga tidigare upplevelser och "väntade", och litade på honom. Pga det gjorde hon sina val. Jag tror, att det nu vets om. Därav tystnaden.
Citera
2016-05-13, 22:55
Medlem
Finns två spår. Det ena handlar om Monas förflutna:

http://di.se/Artiklar/2010/5/27/2077...onen-i-ryggen/

Mona Sahlin fick barn tidigt, äldsta dottern Ann-Sofie, efter ett kort äktenskap med en chilensk invandrare, David Peña. Efter en tid som ensamstående mamma mötte hon i SSU sin nuvarande man, Bo Sahlin, och paret fick tre barn.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article522660.ab

När denne 1973 störtades och diktatorn Augusto Pinochet tog makten flydde de med vänstersympatier. Många hamnade här – med Palmes goda minne.

En hette David Peña.

– Han var så söt och vacker och jag blev vrålförälskad. Ja, och så vart det så, jag var 20 år och gravid. Jag hade gjort en abort året före, men det var helt okej att bli gravid igen – och jag kände att jag ville ha det barnet.

En undran är om Mona släppt banden till den chilenske man hon fick sitt första barn med? Eller har hon via honom på något sätt fått kontakt med denne chilenska familj? Mona är uppenbart fascinerad av just chilenare. I hennes ögon är de väl vackra och exotiska och det stärker tesen om en ny förälskelse i en chilenare (på äldre dar).

Det andra är att det är för simpelt? En kvinna betalar helt enkelt inte en man för sex...? Inte på hemmaplan? Det tyder snarare på att hon dragits in i någon kriminell skit vi nog inte skulle vilja ta i med tång ens.
Citera
2016-05-13, 23:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicita
Min första tanke var också att dom "hade ihop det". Men det känns varken logiskt eller rimligt. Är ju inte så märkvärdigt att skilja sig liksom... Utpressning,känns inte heller rätt. Det borde hon kunnat få hjälp med,lite diskret. Känslan hamnar på Tacksamhet, Tillit. Skuld. Tänker att han kanske funnits där, vid något avgörande ögonblick, som vi inte vet något om, och att det skapat ett band som vi inte har insikt om. Jag uppfattar ett behov av honom,(för sin säkerhet). Jag tror att hon kan ha varit ordentligt rädd, pga tidigare upplevelser och "väntade", och litade på honom. Pga det gjorde hon sina val. Jag tror, att det nu vets om. Därav tystnaden.

Det var en intressant tanke. Den köper jag absolut före en kärleksaffär.

Är väl också i linje med "Referenshumlas" senaste inlägg om "bäste vän". Det är dock något helt annat än att vara mamma
Citera
2016-05-13, 23:11
Medlem
Det som inte heller stämmer är ju att livvakten måste ha något kriminellt i bagaget om han nu tvingats ha falska intyg om en lön som är så enorm.

Är det någon ordningsmakten ska granska så är det livvvakten? Han har skyldighet att uppge riktiga uppgifter om sin inkomst, men på något vis betalar han sitt boende uppenbart med hjälp av svarta pengar då hans lön på 40 000 eller ev. 60 000 (med hjälp av Monas privata 20 000). Bara räntan på en mångmiljonerbostad blir ju enorm. Varifrån får han sina pengar? Eller har han tvättat pengar genom att köpa bostaden?
Citera
2016-05-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det var en intressant tanke. Den köper jag absolut före en kärleksaffär.

Är väl också i linje med "Referenshumlas" senaste inlägg om "bäste vän". Det är dock något helt annat än att vara mamma

Kanske är de vänner, han har en gång i tiden hjälpt henne ur en enorm knipa (och vet saker om henne som ingen annan får veta?) och hon står därför i tacksamhetsskuld till honom. När han då ber henne om hjälp med att skaffa en bostad blir hon sårbar och det förfalskade intyget framstår som harmlöst i jämförelse med det HAN en gång hjälpte HENNE med?
Citera
2016-05-14, 00:11
Medlem
Själv tycker jag det är lite intressant hur dessa två personer helt plötsligt har eller verkar ha försvunnit från jordens yta. Så jävla lätt är det inte.

Flyg till Santiago registreras ju. Även om hon hade burka på sig så syns det ju i biljettdokumentationen. Och den borde ju någon kunna släppa mot en lämplig dusör från någon kvällstidningsjournalist.

Snarare trycker dom i Sverige?

Min tanke är att någon av övriga styrelsemedlemmar i Iris (och dom är lätta att hitta) hyser åtminstone en av "Bonnie & Clyde". Annars så är det någon i Systembolagets styrelse, men de är så jävla många. Svårare att spåra.

Hotell Hulingen är osannolikt. Möjligen nere i källaren då.
Citera
2016-05-14, 12:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Själv tycker jag det är lite intressant hur dessa två personer helt plötsligt har eller verkar ha försvunnit från jordens yta. Så jävla lätt är det inte.

Flyg till Santiago registreras ju. Även om hon hade burka på sig så syns det ju i biljettdokumentationen. Och den borde ju någon kunna släppa mot en lämplig dusör från någon kvällstidningsjournalist.

Snarare trycker dom i Sverige?

Min tanke är att någon av övriga styrelsemedlemmar i Iris (och dom är lätta att hitta) hyser åtminstone en av "Bonnie & Clyde". Annars så är det någon i Systembolagets styrelse, men de är så jävla många. Svårare att spåra.

Hotell Hulingen är osannolikt. Möjligen nere i källaren då.

Det kan inte vara någon i Dan Eliassons krets då? Han som i någon intervju berömde sig av att vara Bodströms "torped" och nu är jävligt osynlig som rikspolischef? Och fått en ström av klagomål runt om i distrikten. Han mörkade ju fiffel medchefstillsättningar och lät kompisars fru åka med på tjänsteresor som generaldirektör på Försäkringskassan. Riktig politrukneger och ful som stryk.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-14 kl. 12:44.
Citera
2016-05-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker det verkar som Mona har en böjelse för att hjälpa svaga och svagsinta, en slags snällhet det är svårt att analysera. Ur askan i elden. De karlar hon omger sig med ger ju en indikation på hur hon styrs av krafter hon inte kan kontrollera.

http://www.allabolag.se/5567329254/bokslut

Det verkar inte som den gode Claes har haft några uppdrag de senaste åren, i sitt AB. Har han jobbat hos någon annan eller vad lever han på?

Uppdraget för Mona lär ju dra in någon miljon, som offentlig försvarare. Den enes död är den andres bröd.

Eller så hade Göran Persson rätt när han sa att det inte är hennes jobb att tänka. Jag tror hon är den som går på sådant här ganska lätt och i tider som dessa finns det säkert de so kan valsa för henne och få henne att skriva på vadsom helst nästan och och Mona är sedan lätt att skylla på.
Edit: med detta menar jag inte att Mona skulle vara utsn eget ansvar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-14 kl. 12:58.
Citera
2016-05-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicita

Jo och han kan med sitt sätt vara den som skapar behovet. Man vet ju inte hur hans bedrägerier drabbar andra och vad de får för tankar om han ifrågasätts och han då säger "Men jag gör det på order av Mona Sahlin!" Det finns en italiensk professor i ekonomisk historia, Carlo M. Cipolla, om ägnat sig åt bl.a. studier av kommersialiseringen av moderna uppfinningar och i samband med detta kommit fram till en sidoupptäckt innebärande att korkade människor är det farligaste som finns, han har t.o.m. gjort diagram med axlar över idioti och farlighet.
Citera
2016-05-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det som inte heller stämmer är ju att livvakten måste ha något kriminellt i bagaget om han nu tvingats ha falska intyg om en lön som är så enorm.

Är det någon ordningsmakten ska granska så är det livvvakten? Han har skyldighet att uppge riktiga uppgifter om sin inkomst, men på något vis betalar han sitt boende uppenbart med hjälp av svarta pengar då hans lön på 40 000 eller ev. 60 000 (med hjälp av Monas privata 20 000). Bara räntan på en mångmiljonerbostad blir ju enorm. Varifrån får han sina pengar? Eller har han tvättat pengar genom att köpa bostaden?

Skulle inte förvåna mig om det är någon som finns med i Dan Eliassons lilla bok om "Mina Vänner"....
Citera
2016-05-14, 13:49
Bannlyst
Har inte följt hela tråden, men köpte han lägenheten på Älgö ?? Det pratas om Ingarö o Huddinge etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in