2016-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
hahaha, helt offtopic, men är du så dum att du tror att oddsen för att en tärning blir en sexa är högre för att den råkat bli det 100.000 gånger i rad?? Sluta med din idiotiska tärningsjämförelse, alla tärningskast jämnar självklart ut sej i långa loppet såvida tärningen är korrekt konstruerad, så det blir lika många av alla 6 siffror på tärningen, sen är det oväsentligt hur långt "långa loppet är", kan vara 1 biljon tärningskast. Eller tror du på fullaste allvar att tärningen har ett minne och bryr sej vad den hamnade på senaste gångerna??

Du kan verkligen ingenting om sannolikhetslära, lägg ner idiotin och håll dej till topic.

on-topic: Jag är besviken att det bara gick upp 0.3% i april (men ändå, 45k värdeökning på mina tillgångar på en månad är inte fy skam), jag får nog fel som gissade +20% i år, men jag får inte lika jävla fel som dom som gapat om bubbla och krasch i flera år ....

Om 0,3% gav dig en värdeökning på 45k så måste din lya vara värd 15 miljoner.
2016-05-14, 02:17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du tycker det är efterblivet att förutse [t1, t2] baserat på [t0, t1]. Ändå är det just vad du gör när du förutsätter en förändring i den mer eller mindre obrutna mönstret sedan ekvationen som styr värdet senast förändrades i slutet av 1992.
Förklara vart du tror att jag har förutsatt en förändring (jag misstänker att du kommer komma på dig själv halvvägs och att jag inte får något svar på detta).

Förövrigt tror jag du misslyckades med att överhuvudtaget läsa texten, vilket är anledningen att man sällan orkar göra sånt där här. Poängen som illustrerades var inte att du inte kan prognostisera saker, det var att ett värde i t inte säger något om ett värde (eller riktning) i t+delta, om vi saknar övrig information.
Senast redigerad av Trillske 2016-05-14 kl. 02:24.
2016-05-14, 02:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
hahaha, helt offtopic, men är du så dum att du tror att oddsen för att en tärning blir en sexa är högre för att den råkat bli det 100.000 gånger i rad?? Sluta med din idiotiska tärningsjämförelse, alla tärningskast jämnar självklart ut sej i långa loppet såvida tärningen är korrekt konstruerad, så det blir lika många av alla 6 siffror på tärningen, sen är det oväsentligt hur långt "långa loppet är", kan vara 1 biljon tärningskast. Eller tror du på fullaste allvar att tärningen har ett minne och bryr sej vad den hamnade på senaste gångerna??

Du kan verkligen ingenting om sannolikhetslära, lägg ner idiotin och håll dej till topic.

on-topic: Jag är besviken att det bara gick upp 0.3% i april (men ändå, 45k värdeökning på mina tillgångar på en månad är inte fy skam), jag får nog fel som gissade +20% i år, men jag får inte lika jävla fel som dom som gapat om bubbla och krasch i flera år ....

Längsta inlägget du någonsin skrivit på flashback. Svettas lite under hävstången?
2016-05-14, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Om 0,3% gav dig en värdeökning på 45k så måste din lya vara värd 15 miljoner.

3 lyor á ca 5 millar

2016-05-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Längsta inlägget du någonsin skrivit på flashback. Svettas lite under hävstången?

nejdå svettas bara på gymet, ville bara läxa upp en mupp som inte kan något om sannolikhetslära, o pratar strunt om tärningar med minne.

siktar nu på +7% för året på mina br i Sthlm.
2016-05-14, 08:51
Medlem
Citat:

Dina resonemang bekräftar mer än något att det är en bubbla, dessutom bör du ändra din signatur så att siffrorna stämmer.
2016-05-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sen kommer lånetak på 6 ggr nettoinkomsten som kommer krossa marknaden.
Den som maxbelånar sig idag, och har säg 50KSEK månadsinkomst, kommer att ha ca 31K kvar efter skatt och räntor är betalda. Hur skulle överheten motivera en tvingande sänkning av max belåningsgrad?
Skulle 31 KSEK per månad inte vara tillräckligt att ha kvar för övriga utgifter?
2016-05-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det kan ju i allra högsta grad gå åt helvete eftersom folk tydligen inte accepterar hur irrelevant tärningsexemplet är på alla sätt och vis

Mja, tärningsrullning är nog inte så relevant att basera förändringar i bostadspriser på.

Låt oss säga så här i stället. Bilköerna/trafikintensiteten in mot centrala Stockholm har ökat med tiden. (Vi kan säga att vi mäter på E4 och andra infartsvägar).

Och så kallar vi trafiken för trafikbubbla, enligt samma principer som bostadsbubbla.

Är det verkligen givet att en dag så kommer trafiken att ha minskat ned bara så där. Dvs trafikbubblan har pyst ur?

Kan vi inte säga att sannolikheten att trafikbubblan pyser ur är ungefär lika som att bostadsbubblan pyser ur? Eller?
2016-05-14, 10:48
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Mja, tärningsrullning är nog inte så relevant att basera förändringar i bostadspriser på.

Låt oss säga så här i stället. Bilköerna/trafikintensiteten in mot centrala Stockholm har ökat med tiden. (Vi kan säga att vi mäter på E4 och andra infartsvägar).

Och så kallar vi trafiken för trafikbubbla, enligt samma principer som bostadsbubbla.

Är det verkligen givet att en dag så kommer trafiken att ha minskat ned bara så där. Dvs trafikbubblan har pyst ur?

Kan vi inte säga att sannolikheten att trafikbubblan pyser ur är ungefär lika som att bostadsbubblan pyser ur? Eller?
Också en dålig liknelse, men om priset på bensin (räntan) går upp till 50 kr/l, så ja.
2016-05-14, 11:07
Medlem
Citat:
nejdå svettas bara på gymet, ville bara läxa upp en mupp som inte kan något om sannolikhetslära, o pratar strunt om tärningar med minne.

Oj det var ett ras som heter duga det, från 20% till 7% (hoppas du inte bränt "vinsten" i förväg). Vad är det för avancerade formler du använt när du kom fram till +7% i år?
2016-05-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Också en dålig liknelse, men om priset på bensin (räntan) går upp till 50 kr/l, så ja.

Tveksamt. De som kör bil i Stockholm gör det för att de måste. När trängselskatten ökade så ökade även antal fordon i Stockholm så jag tror varken på bostads- eller trafikbubbla.
2016-05-14, 11:09
Medlem
Citat:

Du lär ju få bättre avkastning på börsen, speciellt om du tar med i beräkningen, avgifter, underhåll osv.. på dina 3 st 5 miljoners lyor. + att på börsen så sköter det sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in