Citat:
Jag röker i regel alltid mina pipor i botten. Till skillnad från blown, så tycker jag att flertalet av de tobakssorter jag bränner smakar som bäst frammåt slutet. Då kommer också ofta en rejäl dos nikotin.En ny pipa smakar alltid helvete på slutet, men det går ju snart över.
Citat:
Jag vill vänligen men bestämt rekommendera att i början röka ett par pyttesmå stopp i din pipa, för att på det viset bränna till ett bra kollager i botten. Det är nämligen där det är svårast att få till om man slarvar med att röka en ny pipa.Har hört att man ska stoppa pipan till hälften ca 10 gånger innan den är inrökt. Stämmer detta? Fick förklarat för mig att inrökningsstoppen inte smakar lika bra som när pipan är inrökt. Är det då lämpligt att röka in pipan med billigare tobak (typ Hamilton)? Har även läst på flera forum att Capstan Blå är bra tobak att röka in en pipa med. Har inte möjlighet att ta mig till en tobakshandel just nu, men går den (eller annan liknande tobak) vanligtvis att köpa i vanliga kiosker?
Citat:
Det där får du helt enkelt lära dig med tiden... Jag vill ha olika fukthalt på olika tobaker, men rent generellt tycker jag att Bovedapåsar som ger 69% relativ luftfuktighet är lagom i ett konserveringsglas.Angående tobakens fuktighet tycker jag det är klurigt att avgöra vad som är bäst. Vissa säger att man bör torka tobaken ett tag och inte röka direkt från burken. Hur länge bör den torka (t.ex. Peterson Gold Blend som snart kommer med posten)? Torkningen ska tydligen förebygga tungbränna.
Citat:
Skrapa ur skålen försiktigt med ett pipverktyg. Aska är bra, oförbränd tobak är dåligt.
Citat:
Inte alls! Det är väldigt bra frågor du ställer.Låt mig få tillägga att jag tycker det här med "kaka" är lite överdrivet! Jag vill ha ett så tunt lager av kol som möjligt i mina pipor! Jag gillar smaken av briar, och min bästa pipa var helt enkelt fruktansvärd att röka in! Antagligen var inte träbiten ordentligt urkokad, så den svettades bokstavligt talat i början. Det smakade fan, men nu när den är inrökt känner jag smaken av träet i bakgrunden när jag röker, på ett sätt som aldrig annat än förhöjer upplevelsen!
Lite kol skall det vara i den, men jag håller efter den, och blir det för mycket borrar jag upp den!