2016-05-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om jag svetsar fast en aluminiumbit på en stor lastbil, biten sticker ut två meter från sidan och väger ensamt 20 kg, fyller lastbilen med något tungt så den väger mycket. Accelererar upp så lastbilen når sin topphastighet på 90 km/h. Då har vi ett ekipage med mycket joule. Jag kör sedan så nära att aluminiumbit slår emot lyktstolpar. Hade jag kunnat kapa lyktstolpe efter lyktstolpe med den utstickande aluminiumbiten eftersom det är så många joule som kommer farandes?

Grejen är den att det händer väldigt olika saker om ett objekt åker i 90km/h eller 900km/h. Testa att slå i en spik genom att bara släppa hammaren på spiken 1000ggr och den kommer fortfarande sticka upp. Slå en gång jävligthårt(tm) och den åker ner trots att det kanske är mindre energi i det enda slaget än de första 1000.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du nämnde tidigare att det är joule man skall räkna om man skall se vad som händer när planet körde in i väggen

Ja, joule är en enhet för energi.
Citera
2016-05-12, 07:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En föremål kan lekande lätt tåla vikten av en kula, men om kulan i en viss hastighet så penetrera kulan föremålet.

En glasskiva kan lekandes lätt tåla vikten av en människa, men hoppar samma människa ner på glasskivan så kan den lätt kollapsa.

Isen på en sjö kan lätt tåla vikten av en person, men hoppar personen ner på isen kan den brista.

Vad menar du är märkligt med detta när det är fullständigt naturligt att det kan funka att bära belastningen av en viss massa i ett statiskt tillstånd, men kan bli haveri/kollaps i en dynamisk situation
Det här var ju riktigt anti-intellektuellt, Tinnitus. Hastigheten är skitsamma, det fortfarande vikten på ytan som föremålet inte orkar hålla emot.

Om en person som hoppar ner på isen med en hastighet som motsvarar dubbla personens vikt, blir det exakt samma sak som att en dubbelt så tung snubbe stod där från början. Samma sak gäller kulan och glasskivan
Citera
2016-05-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det här var ju riktigt anti-intellektuellt, Tinnitus. Hastigheten är skitsamma, det fortfarande vikten på ytan som föremålet inte orkar hålla emot.

Om en person som hoppar ner på isen med en hastighet som motsvarar dubbla personens vikt, blir det exakt samma sak som att en dubbelt så tung snubbe stod där från början. Samma sak gäller kulan och glasskivan

Inget av det jag skrev var fel, och du försöker bara provocera med en massa skit helt i onödan, sluta med det och väx upp lite...

Hade du själv inte intellekt nog för att begripa att hastigheten skapar en ökad kinetisk energi som vid kontakt med ytan kommer att generera högre belastning än vid statiskt tillstånd. Hastigheten var alltså i i högsta grad relevant i mitt exempel då det handlade om en given vikt som ytan tålde i statiskt tillstånd, men inte i ett dynamiskt vilket kan skapas med hastighet....
Citera
2016-05-13, 08:19
Bannlyst
Här är ett test man skulle kunna göra. Ta en 3 cm tjock stålbalk och slå den med några hundra km/h rakt in i en flygplansvinge av aluminium. Kolla sedan om stålbalken skärs rätt av, eller om den går igenom aluminiumvingen.
Citera
2016-05-13, 08:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekapitulera
Här är ett test man skulle kunna göra. Ta en 3 cm tjock stålbalk och slå den med några hundra km/h rakt in i en flygplansvinge av aluminium. Kolla sedan om stålbalken skärs rätt av, eller om den går igenom aluminiumvingen.

Vad skulle ett sådant test visa menar du?
Dels har väl ingen påstått att flygplanen förblev oskadade och dels missar ditt 'test' helt flygplanets rörelseenergi.
Citera
2016-05-13, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad skulle ett sådant test visa menar du?
Dels har väl ingen påstått att flygplanen förblev oskadade och dels missar ditt 'test' helt flygplanets rörelseenergi.
Det visar om en aluminiumvinge kan skära igenom en 3 cm tjock stålbalk. Frågor på det?
Citera
2016-05-13, 09:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det visar om en aluminiumvinge kan skära igenom en 3 cm tjock stålbalk. Frågor på det?

Tror du att du och din bil utsätts för samma krafter, och blir lika skadade, om ni kör in i ett berg i 20 km/h som om man släpper samma berg på er i 20 km/h? Det är nämligen vad du vill testa här...
Citera
2016-05-13, 09:12
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Ditt test skulle inte visa det förhållandet vid 911 händelsen, då det var planet som hade hög hastighet när den träffade fasaden inte tvärtom som du beskriver i ditt test!
Citera
2016-05-13, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ditt test skulle inte visa det förhållandet vid 911 händelsen, då det var planet som hade hög hastighet när den träffade fasaden inte tvärtom som du beskriver i ditt test!
Det skiter väl jag i, jag vill bara veta om man kan skära igenom en tjock stålbalk med en aluminiumvinge.
Du får gärna bygga hela jävla pansarkryssaren Potemkin i aluminium och blåsa in i en grid av tjocka slålbalkar i överljudsfart, bara du visar att en vingformad aluminiumbit kan skära rakt igenom griden.
Citera
2016-05-13, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du att du och din bil utsätts för samma krafter, och blir lika skadade, om ni kör in i ett berg i 20 km/h som om man släpper samma berg på er i 20 km/h? Det är nämligen vad du vill testa här...
Nej. Jag vill testa om en aluminiumvinge kan skära igenom en tjock stålbalk.
Citera
2016-05-13, 09:47
Medlem
Citat:
Vingarna slet loss de flesta stålbalkarna vid svetsfogarna och böjde stålbalkarna. Om du tittar på nedanstående bild ser du förhoppningsvis det. Det ljusa utanpåliggande aluminiumskalet har lossnat så att man ser de underliggande stålbalkarna. Längst till vänster är balkarna bara intryckta, inte avslitna. Närmare centrum av flygplanskroppen ser man att skadorna är trappstegsformad enligt det mönster som stålbalkarna är hopfogade med varandra. En del balkar kan ha skurits av, de som träffades av motorerna och den centrala delen av vingbalken. Men det går inte att avgöra utan att studera stålbalkarna på nära håll.
https://www.cs.purdue.edu/homes/cmh/simulation/phase3/Run11/NorthFaceWTC1.jpg
Citera
2016-05-13, 09:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Kan en planka gå tvärs igenom en tegelvägg?
tornadoresultat...

Det handlar om rörelseenergi vilket du helt missar i ditt "experiment"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in