2016-05-06, 07:31
Medlem
Jorden jag tänkt införskaffa: http://www.ladda-upp.se/bilder/kisfuygcjjmrjx/
Groparna som är grävda på en avskild bit av vår åkermark - växer bara lövträd, ytlig mossa och en massa nässlor. Har ingen PH-mätare, så vet inte om jag vågar hålla i jord direkt i hålen som är ca 8-10 liter, eller om jag bör ja plastpåse emellan: http://www.ladda-upp.se/bilder/bkychxrzgrhot/
Så här ser jorden ut när man drar upp den. Aningen kompakt och kanske för mycket lera, därför jag funderar på plastpåsarna: http://www.ladda-upp.se/bilder/kutqjvzweeev/

Synpunkter?
Citera
2016-05-06, 11:11
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
I vegg och nästan till stretchens slut så ska de ha koskit mycket N. Där kickar benmjöl in om man har blandat i det. Man vill trappa ner på N så det inte bara blir blad.
Men det finns 100tals olika enkla fina utegrows. Hönsskit kalk och torv är en annan. Kolla internationella cb sidor. Polacker, Finnar och Danskar som lyckas är det bara att kopiera.

Jag har mycket erfarenhet men är inget orakel. Det finns inte en lösning. På min spot och många andras funkar 50/50 limpor jävligt bra. Bucket grows finns det mycket duktigare folk än jag (40-70 krukor/hinkar har jag nog kört ute/växthus, räknas inte tycker jag).
Icmag är en bra början.
Vad har gruset för funktion då? Ja, jag är rädd att det ska bli för mycket blad och lite blommor om man kör 50/50 koskit/jord i krukor men jag litar på dig. Är benmjöl också bra att slänga ovanpå jorden när de blommar eller hur menar du?
Citera
2016-05-06, 12:26
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Vad har gruset för funktion då? Ja, jag är rädd att det ska bli för mycket blad och lite blommor om man kör 50/50 koskit/jord i krukor men jag litar på dig. Är benmjöl också bra att slänga ovanpå jorden när de blommar eller hur menar du?

Gruset ger dig en rez ala hempy.
Benmjölet blandas in från början, lita inte på någon.
Citera
2016-05-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Tycker att det är riktigt svårt att hitta ett bra ställe att plantera på. Det får liksom inte vara för nära vägar, stigar, småhus m.m. Vilka online-kartor utgår ni ifrån när ni letar plats?
Tips på hur man kan frakta plantorna som man för-veggat utan att de går sönder/bryts av?

Jag gillar platser som är privata men som inte används, tex. en diskret igengrodd plätt inom ett stort industriområde som inte används. Då vet man att det inte kommer röra sig så mycket folk där, inga som rastar hundar, letar svamp, promenerar eller barn som leker där.

Med bing maps kan man i lite större städer se i fågelperspektiv och byta vinklar på perspektivet (nord, syd, väst, öst), väldigt bra.

https://www.bing.com/maps/
Citera
2016-05-06, 13:54
Medlem
ronnyriddares avatar
Har läst massivt men tar en genväg i brist på tid, har tänkt att planera dem i 10-15L krukor direkt som frön efter germinationen. Tänkte gräva ner dem och sedan sätta fröna direkt i, det jag undrar över är hurvida det behövs gödsel/pjord då samt hur pass aggressivt man ska vattna. Har läst på massor men hittar inga konkreta svar utefter metoden jag vill använda. Ska väll erkänna att jag har problem med läsförståelse med. Om ni har tips eller förslag på enklare metoder som ej består av täckodling eller i säck då det kommer synas betydligt bättre tar jag tacksamt emot dem!
Citera
2016-05-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronnyriddare
Har läst massivt men tar en genväg i brist på tid, har tänkt att planera dem i 10-15L krukor direkt som frön efter germinationen. Tänkte gräva ner dem och sedan sätta fröna direkt i, det jag undrar över är hurvida det behövs gödsel/pjord då samt hur pass aggressivt man ska vattna. Har läst på massor men hittar inga konkreta svar utefter metoden jag vill använda. Ska väll erkänna att jag har problem med läsförståelse med. Om ni har tips eller förslag på enklare metoder som ej består av täckodling eller i säck då det kommer synas betydligt bättre tar jag tacksamt emot dem!

Köp vanlig blomjord/planteringsjord. PH omkring 6 verkar vara standard för auto. Blanda gärna ut med lecakulor i botten 2 cm och lite spritt i jorden. Vattna sparsamt. Ned med fingret en 4-5 cm och känn efter om det är fuktigt. Om = vattna inte. Näring verkar enligt många som sysslar med större auto-odlingar knappt behövas (odlar själv photo, första året jag provar på auto utomhus), men att tillsätta vanlig näring typ tomatnäring går att göra efter en månad i måttlig dos.
Citera
2016-05-08, 20:00
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Tycker att det är riktigt svårt att hitta ett bra ställe att plantera på. Det får liksom inte vara för nära vägar, stigar, småhus m.m. Vilka online-kartor utgår ni ifrån när ni letar plats?
Tips på hur man kan frakta plantorna som man för-veggat utan att de går sönder/bryts av?
Onlinekartor räcker bara så långt, dom flesta är några år gamla och det som ser öppet ut har ofta mycket 3-4 års björkar som täcker upp. Mitt tips är att man letar upp generella områden och förbereder sig med några sativa solisar och ger sig ut på promenad.

Längs med järnvägar är dock generellt tacksamt då folk håller sig undan dem och det är "naturligt" öppet.

Har nu planterat ut 10 av trettio frön, två förädlade 2 v och dom andra är bara förgrädda. Återkommer med bilder när det är något att visa upp
Senast redigerad av Utomhus123 2016-05-08 kl. 20:04.
Citera
2016-05-09, 18:21
Medlem
DirtyNorths avatar
Börjat frakta jord till mitt ställe och såg att allt är kvar (hinkar, näring) sen förra sommaren, men nu till frågan.
Kan jag använda samma näring även fast den legat ute i skogen översnöad hela vintern eller tar näring skada av att varit ute hela vintern?
Citera
2016-05-09, 21:58
Medlem
Har poppat en hel drös med bönor i 5x5cm startpots. Hur länge kan jag låta de växa där i? Är 2 veckor alldeles för länge?
Citera
2016-05-10, 21:23
Medlem
H.Bensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Kan ju nämna att det finns en känd svensk återförsäljare som har samtliga Nordens strains och det är dessutom billigare där.

Låter intressant, du får gärna dela med dig!
Citera
2016-05-10, 21:29
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Har poppat en hel drös med bönor i 5x5cm startpots. Hur länge kan jag låta de växa där i? Är 2 veckor alldeles för länge?

Funkar.
Citera
2016-05-10, 22:12
Medlem
10Ls avatar
Ni som förveggat auto inne under kass ljus och nu tror ni gjort ett smart drag och satt ut seedlings har med stor sannorlikhet brännt era plantor rejält. Det kommer straffa sig hela plantans liv. Avhärda är ett måste om solen är så jävelstark som den är nu.
Utplantering bör absolut ske när det är skitväder-ish ett par dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in