2016-05-12, 11:27
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Undrar hur media hade agerat om hon varit en man!
Mycket hårdare. Rädslan för att beskyllas för att hacka på kvinnor gör att media fegar.
Citera
2016-05-12, 11:29
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Om det är så att Solsidan-intyget använts för att lura en bank så är det fråga om en ny uppgift av stort allmänintresse.

Expressen har dock inte förmedlat det som en ny uppgift, vilket får mig att tro att det handlar om en intern missuppfattning på Expressenredaktionen.

Det ligger nog till så här:

Expressen har fått tips sen en längre tid tillbaka, och bevakade MS rörelser. När sen spökets inlaga till Hyresnämnden blev en offentlig handling fick Expressen bråttom att publicera innan någon konkurrent vågade publicera. Sen har dom själva suttit och bevakat vad som grävts fram i denna tråd och sen bara masat sig till registratorn hos departementet och begärt ut Mona:s mail som är en offentlig handling.
Jag har inte sett något djupare gräv från Expressens sida, och det blir mer av denna typ av "journalistik", där man portionerar ut äldre synder i förhoppning om gratisgräv från hatade siter.

Expressen och Expo har ju publicerat folks skrivande på nätet som går tillbaka till 2007 och försökt få det att se ut som en dagsfärsk skandal, när det är gammal skåpmat i ny förpackning. Det ser också ut som om Expressen vill undvika att rota för mycket i detta. Och det är SvD som har tagit greppet på Kulturminister där Expressen har backat.

Detta tyder mer på ett beställningsjobb för att få bort Mona, och tajmingen är ju fantastisk om vi ser till att Chiles president gör sitt första besök i Sverige precis samtidigt med denna "skandal":
http://www.expressen.se/nyheter/chiles-president-pa-historisk-resa-i-sverige/
Citera
2016-05-12, 11:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Bra tanke!
Kanske den rimligaste hittills.
En begynnande demens behöver inte ha inkräktat på hennes personlighet ännu, så hon kan visst helt glatt skrivit på vad som helst i all sin storhet.

Finns det en möjlighet att Spöket kan ha haft tillgång till hennes dator och mailkonto? Betrodd som han var, beskyddare som han var?
Om han skrivit själv och fläskat till med en etta för mycket, så måste hon "erkänna ett misstag"?
Glöm demens, suggan är ju inte ens 60. Två frågor kvarstår.
Vart kommer spökets svarta pengar ifrån?
Varför backar Måna upp honom?
Citera
2016-05-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Demens kan börja tidigt, ofta med att tidigare karaktärsdrag förgrovas.
Citera
2016-05-12, 11:39
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Om det är så att Solsidan-intyget använts för att lura en bank så är det fråga om en ny uppgift av stort allmänintresse.

Expressen har dock inte förmedlat det som en ny uppgift, vilket får mig att tro att det handlar om en intern missuppfattning på Expressenredaktionen.
Troligen har man refererat till intyget som kopplat till medlemskapet i Brf därför att det kom till ytan i samband med HLS inlaga till Hyresnämnden. Men intyget är daterat en vecka före köpekontraktet skrevs. Mycket hög sannolikhet att intyget var avsett för låneansökan/löfte.
Citera
2016-05-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Först: tack 2006 för uppgift om MS bolag. Det är alltså den enskilda firman "Firma Mona Sahlin". Men brevet till Hansdelsbanken från 2015 är censurerat (av Expressen?). Det står att HLS är anställd "av min egna firma, Mona Sahlin XXXXXXXXX (F-skattesedel finns)". Mina 9 X står för att det är ett ord med ungefär 8-10 bokstäver som är överstruket. Bolaget skulle t.ex. kunna heta Mona Sahlin Enterprise, men det kan inte ha något ord framför "Mona Sahlin" . (När jag skrivit detta slår det mig att jag kan vara helt fel ute, kanske anger hon sitt personnummer som en del av företagsnamnet).

Tokugawa: RUT beskrivs på spanska här, https://es.wikipedia.org/wiki/Rol_%C3%9Anico_Tributario det är ett chilenskt personnummer, ursprungligen för skattskrivning (Tributario). ASrtikeln anger att ett nummer aldrig ändras, jag skulle tro utan att veta säkert att förekomsten av ett RUT-nummer för HLS bara innebär att han någon gång i livet varit folkbokförd i Chile. Också utlänningar som är verksamma i Chile får RUT.

Jag har försökt dechiffrera MS kontoutdrag hos skatteverket (SKV), det som syns i inslaget från Expressen.

3 april (ingående ställning) var hon skyldig skv 244031 och därtill kfm 25164. Svk debiterar ytterligare preliminärskatt 13 april om 3798. Förmodligen för hennes preliminärdeklaration för företaget. Hon åker på en kostnadsränta hos skv om 2935 men gör en hastig inbetalning om exakt 60000 den 22 april. Efter detta har hon en skuld hos skv om 190764 kr. men den skulden nollar skv genom att föra över hela skulden till kfm.

Kortfattat har MS nu en skuld hos kfm om 215 tkr.

Detta är inte avsett som skaller om MS. Kfm borde ha införsel i hennes lön, hon har helt enkelt inte några 60 tkr att betala HLS.

Den gillar jag .. om detta stämmer så har andra myndigheter klara signaler om att
inskrida ..Det kan vara så att det är ett bolag som Mona driver som betalar lön
Men den typen av uppdrag i demokratins namn hon har eller har haft ställer för trovärdighet.
krav på "klara papper " Den byken kommer att behöva vaskas annars kommer ju efterträdaren att ställas inför en omöjlig uppgift..verksamheten kan ju läggas ner ... Ett hederligt misstag är ngt man rättar till. Ett upplägg är ngt man mörkar och försöker skyla över. Skalbolagsfiffel med konstiga betalningar från en tidigare statsministerkandidat --som lever gott på det allmänna med noll kvalifikationer. Det kan dom glömma rakt av att dom kan mörka ... Förvaltningen och stats TV och hela gänget -Här finns klara tydliga siffror som det verkar av konkret art i myndighetspapper .. Vilket betyder att det är ngt annat än ren pajkastning... Mycket bra jobbat... om detta stämmer . Stora Journalistpriset ...Vill, inte åklagaren fånga de uppgifterna skall han säga upp sig själv. " FÖR Feg " Svetsaren kalla till presskonferensen.
berätta vad F*n det är för skumma typer .En demokrati fungerar bäst med snabba sanningsenliga uppgifter Är man hederlig så samarbetar man med de myndigheterna + demokratin ..
Vill man mörka är det samma sak som att säga " VI vill inte ha några väljare ". Svårare än så är det inte.
Citera
2016-05-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är inte hundra på att jag oreserverat håller med dig. Även om jag skulle ha enorma summor att röra mig med lagligt är det tveksamt om jag skulle välja en livsstil som drar blickar till sig och riskerar göra mig måltavla för människor med stort våldskapital och få spärrar som vill ta genvägar till rikedom.

Jag vet åtskilliga människor i min bekantskaps/umgängeskrets som lätt skulle kunna cascha långt över 10 miljoner utan att det direkt skulle påverka deras portmonnä och de bor bra men relativt anspråkslöst i övre medelklassområden. De sticker inte ut. Vissa av dem väljer stora motorer i sina i övrigt alldagliga bilar men de flesta kör lågmälda svenssonbilar.

Kontentan är att många som hederligt har mycket pengar tycker inte om att skylta med det. R8 Spider skriker "titta på mig".

Kan inte lånen ha varit täckmante[[/b]l för att tvätta svarta pengar?
Av de teorier som hittills presenterats tycker jag teorin att spöket utövat utpressning eller tryck på Sahlin känns mest trolig. Omfattningen och typen av tjänster tycker jag lite lutar åt det.

Det kan ju vara så att Mona har stort kapital på utländska konton från personer/organisationer/myndigheter hon för sitt liv inte vill ska komma fram. Att känslan av att vara utvald och ha enorm ekonomisk makt gjort henne fartblind. För henne med kanske åtskilliga tiotals miljoner på konto utomlands är ett sketet papper sak samma.

Oavsett vad så känns det som Mona har politiskt och offentligt förbrukat sina nio liv många gånger om. Om hon åker dit, frågan är om hennes liv för första gången på allvar är i fara? Vad vet hon och om vilka och bedömer de att de kan lita på Mona...
Mycket intressanta teorier.
Citera
2016-05-12, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Exakt hur menar du att ett arbetsintyg skulle hjälpa HLS att tvätta svarta pengar vita? Hört talas om kontrolluppgifter?
Arbetsintyget hjälper HLS att få stora lån. Räntor och amorteringar betalas med svarta pengar. När tillgången säljs deklareras försäljningen som vanligt, reavinstskatt betalas, överskottet är nu vita pengar.

Edit: Det här är väl enklast tänkbara upplägg på en pengatvätt?
Citera
2016-05-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Instämmer. Att få insyn i MS privata angelägenheter är nog rätt svårt men man kunde tycka att det skulle ha framkommit lite mer om livvakten vid det här laget? Killen verkar ju inte vara typen som håller en låg profil.
Citera
2016-05-12, 11:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det ligger nog till så här:

Expressen har fått tips sen en längre tid tillbaka, och bevakade MS rörelser. När sen spökets inlaga till Hyresnämnden blev en offentlig handling fick Expressen bråttom att publicera innan någon konkurrent vågade publicera. Sen har dom själva suttit och bevakat vad som grävts fram i denna tråd och sen bara masat sig till registratorn hos departementet och begärt ut Mona:s mail som är en offentlig handling.
Jag har inte sett något djupare gräv från Expressens sida, och det blir mer av denna typ av "journalistik", där man portionerar ut äldre synder i förhoppning om gratisgräv från hatade siter.

Expressen och Expo har ju publicerat folks skrivande på nätet som går tillbaka till 2007 och försökt få det att se ut som en dagsfärsk skandal, när det är gammal skåpmat i ny förpackning. Det ser också ut som om Expressen vill undvika att rota för mycket i detta. Och det är SvD som har tagit greppet på Kulturminister där Expressen har backat.

Detta tyder mer på ett beställningsjobb för att få bort Mona, och tajmingen är ju fantastisk om vi ser till att Chiles president gör sitt första besök i Sverige precis samtidigt med denna "skandal":
http://www.expressen.se/nyheter/chiles-president-pa-historisk-resa-i-sverige/

Det är ett intressant uppslag. Det finns så mycket på Mona att man kan ta vad som helst och bara publicera så ryker hon. Det viktiga är inte denna händelsen utan varför Mona ska bort?

Kan det finnas ett nära förestående terrorhot? Att man helt kommer lägga om invandringspolitiken och då passar inte sådana som snyftande Romson och blåsta babblande Mona att figurera i TV-rutorna eller på förstasidorna? Undrar vilka det mer är som ska knuffas utför stupet? Undrar också vilka som orkestrerar det hela i så fall?
Citera
2016-05-12, 11:46
Medlem
RudyardKipling: Stämmer med mina erfarenheter. Har en hel del bekanta med tillgångar som skulle klara Spökets bil + lya, men de lever inte så alls. På sin höjd Audi Q3, Volvo XC60 eller liknande. Bra boende ,men inte spektakulärt leverne utåt.
Citera
2016-05-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är inte hundra på att jag oreserverat håller med dig. Även om jag skulle ha enorma summor att röra mig med lagligt är det tveksamt om jag skulle välja en livsstil som drar blickar till sig och riskerar göra mig måltavla för människor med stort våldskapital och få spärrar som vill ta genvägar till rikedom.

Jag vet åtskilliga människor i min bekantskaps/umgängeskrets som lätt skulle kunna cascha långt över 10 miljoner utan att det direkt skulle påverka deras portmonnä och de bor bra men relativt anspråkslöst i övre medelklassområden. De sticker inte ut. Vissa av dem väljer stora motorer i sina i övrigt alldagliga bilar men de flesta kör lågmälda svenssonbilar.

Kontentan är att många som hederligt har mycket pengar tycker inte om att skylta med det. R8 Spider skriker "titta på mig".

Kan inte lånen ha varit täckmantel för att tvätta svarta pengar?
Av de teorier som hittills presenterats tycker jag teorin att spöket utövat utpressning eller tryck på Sahlin känns mest trolig. Omfattningen och typen av tjänster tycker jag lite lutar åt det.

Det kan ju vara så att Mona har stort kapital på utländska konton från personer/organisationer/myndigheter hon för sitt liv inte vill ska komma fram. Att känslan av att vara utvald och ha enorm ekonomisk makt gjort henne fartblind. För henne med kanske åtskilliga tiotals miljoner på konto utomlands är ett sketet papper sak samma.

Oavsett vad så känns det som Mona har politiskt och offentligt förbrukat sina nio liv många gånger om. Om hon åker dit, frågan är om hennes liv för första gången på allvar är i fara? Vad vet hon och om vilka och bedömer de att de kan lita på Mona...

Mycket bra teorier. Bevisar att flashback är minst 100ggr bättre än expressen och aftonbladet på granskning. Detta är teorier men som sådana kan man hitta bäring i något av det hela. R8 Spider skriker "titta på mig". inte bara det utan lätt fånget lätt förgånget. Bränner man pengar på sådan skit har man fått tag i dessa pengar på ett enkelt sätt. T ex mutor eller annan utpressning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in