2016-05-11, 23:35
  #11941
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rochefort10
Som när man hittade en fem veckor ung Amarillo på hyllan. Magi. Så länge humledrivna öl är färska så känns det som att en öl från dalarna kan vara lika bra som från Boston. Det är ju ändå ingen rocket-science.

De bästa ölerna är nog ändå lite rocket-science skulle jag vilja påstå. Även om det finns vissa bra svenska öl så har de aldrig kommit i närheten av de bästa amerikanska jag smakat. Tyvärr har jag aldrig haft äran att testa t.ex. Heady eller Pliny, men jag misstänker att det är med dem som med de bästa imp. stouts från staterna, dvs. att de är i en klass för sig. Att brygga en IPA på den nivån innefattar lite mer än att bara vräka i en massa humle...
Citera
2016-05-12, 10:26
  #11942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
De bästa ölerna är nog ändå lite rocket-science skulle jag vilja påstå. Även om det finns vissa bra svenska öl så har de aldrig kommit i närheten av de bästa amerikanska jag smakat. Tyvärr har jag aldrig haft äran att testa t.ex. Heady eller Pliny, men jag misstänker att det är med dem som med de bästa imp. stouts från staterna, dvs. att de är i en klass för sig. Att brygga en IPA på den nivån innefattar lite mer än att bara vräka i en massa humle...
Ja, med tanke på hypen kring öl som heady så måste det vara en dos rocket science inblandad, annars skulle ju alla bryggt liknande. Jag har haft turen att få prova en del av de bättre östkustarna, heady, sip of sunshine, en del från trillium, other half, hf osv, och jag måste tyvärr säga att svensk ipa inte ens är i närheten. Ölet som stigberget bryggde för gbg beer week ryktas ju ha varit jäkligt bra, så den kanske är närmast.
Citera
2016-05-12, 10:53
  #11943
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Ja, med tanke på hypen kring öl som heady så måste det vara en dos rocket science inblandad, annars skulle ju alla bryggt liknande. Jag har haft turen att få prova en del av de bättre östkustarna, heady, sip of sunshine, en del från trillium, other half, hf osv, och jag måste tyvärr säga att svensk ipa inte ens är i närheten. Ölet som stigberget bryggde för gbg beer week ryktas ju ha varit jäkligt bra, så den kanske är närmast.

Just när det gäller Heady (som väl allmänt anses vara världens bästa IPA) så ligger ju hemligheten i jästen enligt bryggaren. Naturligtvis har man lagt mycket tid på att få till maltbasen och humlingen rätt, men det gör man med alla bättre IPA, men jästen är ju tydligen helt unik för Alchemist eftersom man tagit fram den själv. Vissa av beskrivningarna jag sett av den får det ju att låta som att den har mycket jästig fruktighet snarare än bara humledriven sådan, men eftersom jag som sagt inte testat den själv kan jag inte kommentera vidare.

Det kanske just är attityden att öl inte är rocket-science som gör att svenska bryggerier är ohjälpligt akterseglade jämfört med det stora landet i väster. För visst finns det bra grejer i Sverige, men som sagt knappast något som når upp till världsklass. För det krävs det nog betydligt mer än att man bara tar fram ett recept med kommersiell malt, jäst och humle samt brygger det i en ren och hygienisk process som de flesta här verkar nöja sig med att göra. Det krävs nog helt enkelt lite rocket-science.

Nu ryktas det ju om att Alchemist ska expandera för att kunna få ut sin öl till lite butiker, så förhoppningsvis är de svenska importörerna på tårna så att vi kan börja få hit några lass färsk Heady.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2016-05-12 kl. 10:57.
Citera
2016-05-12, 11:19
  #11944
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Just när det gäller Heady (som väl allmänt anses vara världens bästa IPA) så ligger ju hemligheten i jästen enligt bryggaren. Naturligtvis har man lagt mycket tid på att få till maltbasen och humlingen rätt, men det gör man med alla bättre IPA, men jästen är ju tydligen helt unik för Alchemist eftersom man tagit fram den själv. Vissa av beskrivningarna jag sett av den får det ju att låta som att den har mycket jästig fruktighet snarare än bara humledriven sådan, men eftersom jag som sagt inte testat den själv kan jag inte kommentera vidare.

Det kanske just är attityden att öl inte är rocket-science som gör att svenska bryggerier är ohjälpligt akterseglade jämfört med det stora landet i väster. För visst finns det bra grejer i Sverige, men som sagt knappast något som når upp till världsklass. För det krävs det nog betydligt mer än att man bara tar fram ett recept med kommersiell malt, jäst och humle samt brygger det i en ren och hygienisk process som de flesta här verkar nöja sig med att göra. Det krävs nog helt enkelt lite rocket-science.

Nu ryktas det ju om att Alchemist ska expandera för att kunna få ut sin öl till lite butiker, så förhoppningsvis är de svenska importörerna på tårna så att vi kan börja få hit några lass färsk Heady.
jag kan fylla i med att det är svårt att brygga BRA öl. att svänga ihop något är lätt.
ju mer du brygger desto mer saker börjar du beakta, det tar aldrig slut.
Citera
2016-05-12, 14:30
  #11945
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Apropå bra öl, igår drack jag det bästa jag druckit i min korta ölkarriär; Yeastus Christ Supersour från To Øl. En IPA lagrad nio månader i Chardonnay-fat tillsammans med mjölksyra. Riktigt riktigt fin, men förmodligen halvknepig att kunna få hem några flaskor.
Citera
2016-05-13, 08:16
  #11946
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rochefort10
Som när man hittade en fem veckor ung Amarillo på hyllan. Magi. Så länge humledrivna öl är färska så känns det som att en öl från dalarna kan vara lika bra som från Boston. Det är ju ändå ingen rocket-science.

Igår serverades en två dagar ung Samuel Adams Rebel Raw, burkad i Boston i tisdags. Galatea såg till att några flak flögs över och jag tror det var 5 krogar som fick köpa ett eller två flak var. Det går att få tag i färsk humledriven öl även från andra länder om det finns ett engagemang som i detta fall. Jävligt kul initiativ.
Citera
2016-05-13, 09:01
  #11947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Apropå bra öl, igår drack jag det bästa jag druckit i min korta ölkarriär; Yeastus Christ Supersour från To Øl. En IPA lagrad nio månader i Chardonnay-fat tillsammans med mjölksyra. Riktigt riktigt fin, men förmodligen halvknepig att kunna få hem några flaskor.

Jag tycker det låter underligt! To ØL har försäljning till 24 länder.

To Øl har öppnat en ölhall i Köpenhamn i stadsdelen Nørrebro. Lokalen som är på 750 kvadratmeter innehåller 13 jäskar där nya ölsorter skall tas fram. Om några veckor skall kunder kunna få färsk öl direkt från metalltankarna. Det blir inga standardfavoriter utan är ölen slut så är den. Sedan kommer det nya förbättrade sorter.
Finns även en restaurang i anslutning till ölhallen. Skall drivas av en av Danmark yngsta Michelinkockar.

Där finns även en av Köpenhamns mest omskrivna och kanske bästa pizzeria Bræst. Ligger även en thailändsk restaurang Kiin Kiin. Restaurangen har en stjärna i Guide Michelin.

Jag skall göra några besök där i sommar.
Citera
2016-05-13, 16:51
  #11948
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag tycker det låter underligt! To ØL har försäljning till 24 länder.

To Øl har öppnat en ölhall i Köpenhamn i stadsdelen Nørrebro. Lokalen som är på 750 kvadratmeter innehåller 13 jäskar där nya ölsorter skall tas fram. Om några veckor skall kunder kunna få färsk öl direkt från metalltankarna. Det blir inga standardfavoriter utan är ölen slut så är den. Sedan kommer det nya förbättrade sorter.
Finns även en restaurang i anslutning till ölhallen. Skall drivas av en av Danmark yngsta Michelinkockar.

Där finns även en av Köpenhamns mest omskrivna och kanske bästa pizzeria Bræst. Ligger även en thailändsk restaurang Kiin Kiin. Restaurangen har en stjärna i Guide Michelin.

Jag skall göra några besök där i sommar.

Just To Øls brygder är lätt att få tag i, ett flertal sorter. Däremot just Yeastus Christ (som, om mina sökningar stämmer verkar ha släppts 2013) känns nog nästintill omöjlig. Försökt leta efter någon sida att beställa ifrån, kan till och med tänka mig ett helt kolli av den. Men inte ens det verkar gå att ordna.
Citera
2016-05-14, 00:55
  #11949
Medlem
Quorthons avatar
Måste finnas ett samband mellan bra musiksmak och bra öl. De flesta amerikanska bryggerier på CBC kommenterade min Bolt Thrower tröja. Dagens mest positiva överraskning var nog kanske Hyllies double nitro.
Citera
2016-05-14, 01:25
  #11950
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Måste finnas ett samband mellan bra musiksmak och bra öl. De flesta amerikanska bryggerier på CBC kommenterade min Bolt Thrower tröja. Dagens mest positiva överraskning var nog kanske Hyllies double nitro.
Har också gjort den kopplingen, dödsmetal och cannabis verkar vara populärt hos bryggerier i USA.
Citera
2016-05-14, 01:29
  #11951
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Har också gjort den kopplingen, dödsmetal och cannabis verkar vara populärt hos bryggerier i USA.

Hur fan får du in cannabis i den här tråden, cannabisöl?

Jesus Christ... nu får ni ge er.
Citera
2016-05-14, 01:30
  #11952
Medlem
Bizmarcks avatar
Ölmässa i Köpenhamn i helgen, ingen som är där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in