Citat:
Ursprungligen postat av
mallasohra
Ja, med tanke på hypen kring öl som heady så måste det vara en dos rocket science inblandad, annars skulle ju alla bryggt liknande. Jag har haft turen att få prova en del av de bättre östkustarna, heady, sip of sunshine, en del från trillium, other half, hf osv, och jag måste tyvärr säga att svensk ipa inte ens är i närheten. Ölet som stigberget bryggde för gbg beer week ryktas ju ha varit jäkligt bra, så den kanske är närmast.
Just när det gäller Heady (som väl allmänt anses vara världens bästa IPA) så ligger ju hemligheten i jästen enligt bryggaren. Naturligtvis har man lagt mycket tid på att få till maltbasen och humlingen rätt, men det gör man med alla bättre IPA, men jästen är ju tydligen helt unik för Alchemist eftersom man tagit fram den själv. Vissa av beskrivningarna jag sett av den får det ju att låta som att den har mycket jästig fruktighet snarare än bara humledriven sådan, men eftersom jag som sagt inte testat den själv kan jag inte kommentera vidare.
Det kanske just är attityden att öl inte är rocket-science som gör att svenska bryggerier är ohjälpligt akterseglade jämfört med det stora landet i väster. För visst finns det bra grejer i Sverige, men som sagt knappast något som når upp till världsklass. För det krävs det nog betydligt mer än att man bara tar fram ett recept med kommersiell malt, jäst och humle samt brygger det i en ren och hygienisk process som de flesta här verkar nöja sig med att göra. Det krävs nog helt enkelt lite rocket-science.
Nu ryktas det ju om att Alchemist ska expandera för att kunna få ut sin öl till lite butiker, så förhoppningsvis är de svenska importörerna på tårna så att vi kan börja få hit några lass färsk Heady.