2016-05-11, 15:40
Medlem
highfives avatar
Något som ingen berört från ansökan är vittnet ED som på kvällen 18 00-18 30 den 17/5 tittat in i ödehuset och inte fann några ben där. Det är troligtvis samma kvinna som jag fick PM om tidigare och hon har vad jag förstått fått erbjudande från press att uttala sig, men avböjt. Dessutom har polisen enligt pm:et förhört henne minst två gånger. Orsaken till att hon blev förhörd var att en annan person sett hennes bil parkerad där på kvällen den 17/5 och rapporterat detta till polisen. Tydligen en bil med speciellt utseende och inte den bil ED äger idag.

I vilket fall är det märkligt att hennes vittnesmål hamnat i slasken. Med detta vittnes utsago så har benen hamnat i ödehuset efter 17/5 kl 18 30.
Citera
2016-05-11, 15:47
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
I vilket fall är det märkligt att hennes vittnesmål hamnat i slasken. Med detta vittnes utsago så har benen hamnat i ödehuset efter 17/5 kl 18 30.

Varför då? Det finns ju ett annat vittne LV som tittade in i huset antingen morgonen 18e eller 19e, och då låg det heller inga ben där. Vad skulle ett till vittne ha gjort för skillnad?
Citera
2016-05-11, 15:54
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Varför då? Det finns ju ett annat vittne LV som tittade in i huset antingen morgonen 18e eller 19e, och då låg det heller inga ben där. Vad skulle ett till vittne ha gjort för skillnad?

Var det inte så att när LV vallades utanför ödehuset så var det väl inte helt klart att han hade sett ner mot golvet? Har för mig att han mer studerat elledningarna. Det var om jag minns rätt 18/5 kl 09 30 cirka.
Citera
2016-05-11, 16:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten

Stämmer INTE.
LV tittade aldrig på golvet, i förhör berättar han, at han medans han fortfarande stod på marken, enbart tittade upp i taket iom han var intresserad av några el-amaturer då han är elektriker och för ca 25 år sedan gjort något jobb inne i Gula Huset.

Här är ljudfil på LVs förhör:
http://www.mediafire.com/download/86...C+16295657.mp2
Citera
2016-05-11, 16:30
Medlem
highfives avatar
Vad skedde mellan 28/4-4/5 förutom att VB försvann den 4/5?

1 Det var slagningar på KJs bil.
2 VB uppgavs vara rädd.
3 KJ fyllde år den 28:e (om jag minns rätt)
4 Mart*n Någ*t (i,o) dyker upp på Faceb.

Jag lämnade in tips till polisen angående denna MN efter att han skrivit på MPS sida där de sökte efter VB och efter jag sett vad han skrivit tidigare på sitt konto och endast under perioden 28/4-3/5. Minns inte ordagrant, men något i stil med Borde inte hennes pojkvän ha nåt att säga? Kanske han hade kört med nån bil och hämtat henne?
I vilket fall verkade detta väldigt intressant för polisen och mitt samtal kopplades vidare till den operativa enheten direkt.

Inte märkvärdigt idag, men kring 10/5 var det rätt framsynt eftersom de flesta trodde hon joggat till KJ eller MB för att plugga. Ännu märkvärdigare blir när man läste på hans FB-sida hur han uttrycker sig där. Avslutar hela sitt tillfälliga konto 3/5 med "bara dö". Jag är rätt säker på att denna MN vet mer än de flesta av oss. Om det är en av de två transvestiterna som var i omlopp vid tiden, en polare till KJ, KJ själv eller MBs son låter jag vara osagt. I vilket fall får jag intrycket att den som skriver 28/4 och 3/5 inte mår så bra av någon anledning. Sen kring den 10/5 så är samma person betydligt mer skärpt.
Senast redigerad av highfive 2016-05-11 kl. 16:51.
Citera
2016-05-11, 18:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Angående benen i ödehuset som Kyrö skriver om i resningsansökan.
Spelar ingen som helst roll eftersom domstolen har tagit hänsyn till när benen kan ha placerats i ödehuset.
Inget som påverkar domslutet i sak.

HR
Citat:
Enligt Hovrättens mening har det därför varit fullt möjligt för Kristoffer Johansson att på kort tid förflytta sig i området och placera kroppsdelarna i det gula huset den aktuella helgen.

Punkt 72 är också en sån där typisk försvarsharang att man inte utrett alla telefoner. Utfyllnadspunkterna och dess innehåll är mer rappakalja än viktiga omständigheter.

Punkt 78 om mordoffrets Facebook. Samma där allt är inte utrett vilket tillhör försvarstaktik utan substans. (Moster Agdas utedass är inte heller utrett)

75 gånger nämns den alternativa gärningsmannens namn i den här ansökan som Kyrö skrivit. Och inte något finns som visar att det kan röra sig om en annan gärningsperson än den som är dömd.
Citera
2016-05-11, 18:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Några allmänna reflektioner

Jag har gått igenom resningsansökan idag och gjort ett antal kommentarer som jag ev. redovisar senare.

Det är ett gediget arbete Kyrö gjort, låt vara att mycket av grundjobbet med all sannolikhet gjort av andra. Ingen detalj verkar ha varit för liten för att tas med. Det är väl också samtidigt en tänkbar svaghet. Jag är inte säker på att den optimala taktiken i en sån här ansökan är att skjuta på både högt och lågt och svinga åt alla möjliga och omöjliga håll.

En rimlig slutsats är att valet av denna taktik betingas av en insikt hos Kyrö att de saknar riktigt dynamitmaterial; saker som om inte skjuter hål på så åtminstone allvarligt skadar bärande fundament i hovrättens resonemang i skuldfrågan och bevisvärderingen. Alltså gäller det att försöka övertyga HD om att det finns så många mindre brister och frågetecken kring både bevis och utredningskvalitet att man åtminstone borde ta om rättegången för att klara ut dessa.

Skulle det kunna gå vägen? Jag vet inte, men jag förhåller mig skeptisk. Resning är ett s.k. extraordinärt rättsmedel. Det har aldrig varit lagstiftarens avsikt att det ska användas som någon slags tredje instans för överprövning eller för att det dykt upp en del mindre frågetecken. Det måste vara mer substans än så.

En av trådens allra bästa (och alltid lika sakliga) skribenter uttryckte det hela bra:

Ansökan är partisk och ska naturligtvis så vara. Man kan ändå konstatera att den precis som rayravioli är inne på blandar ihop saker:

- Hur utredningen bedrivits och eventuella misstag/medvetna felgrepp i den
- Styrkan i bevisen mot Kristoffer
- Styrkan i teorin om Berg som alternativ gärningsman.

Här blir det i mitt tycke lite för många resonemang som jag inte är säker på att HD kommer bli särskilt imponerade av. Det finns ingen automatik i att fel i detaljer här eller där gör att centrala bevis mot Kristoffer blir svagare. Och de blir naturligtvis inte heller svagare i sig själva för att polisen inte hållit Berg häktad och gjort husrannsakan i både villan, sommarstugan och sushirestaurangen. För att hårdra det: Anta att man hittat en mordplats och där hittat grejer och DNA som kunde knytas till Kristoffer, samt även DNA-fynd på offret av den kvalitet som fanns i Lisa Holm-fallet. Då hade man inte rimligen kunnat påstå att bevisen inte hade något värde eftersom ingen undersökt Bergs bil och källare.

Här närmar vi oss det som hela tiden varit pudelns och fallets kärna: Blodet i bakluckan. Precis som LKVN skrev i ett inlägg så lyckas inte Kyrö heller snacka bort det. Av det enkla skälet att det inte går. Som den förste av KJ:s tre ombud går han hela vägen och introducerar alternativteoretikernas ondsinte planteringsmördare som duttat lite blod i bakluckan, ev. slängt in en tejprulle i lägenheten och sen styckat och spritt ut kroppsdelar för att allt skulle se ut som ett verk av en galning. Men lika lite som någon annan har han det minsta bevis som talar för denna fantasifulla hypotes. Det förblir en helt friflygande spekulation. Och friflygande spekulationer har ingen plats i en rättsprocess.

Samtidigt förblir detta blodfynd också kärnan i frågan om hur mycket det ska krävas för att dömas skyldig till ett mord. Det här är ett jobbigt fall. Det går inte att hitta någon rimlig förklaring till att bevisbilden ser ut som den gör utan att KJ är skyldig till eller åtminstone djupt inblandad i mordet (Vilket rättsligt är samma sak). Men visst: Det saknas direkta bevis och till skillnad från Lisa Holm-fallet har vi ingen mordplats och inget mordvapen. Ska man kunna dömas skyldig på det när det samtidigt finns en person som skulle kunna ha ett tänkbart motiv (även om det inte direkt dräller av män som dödat sina unga älskarinnor för att de är för påflugna, även om man ibland kunnat tro det att döma av argumenten i tråden), inte har ett fullgott alibi och själv har betett sig suspekt efter försvinnandet (Även om jag och fler med mig menar att det finns bra förklaringar till det).

Problemet för Kristoffer är att rättsapparaten redan har fällt sitt utslag i frågan. Att hans team hittat en del märkligheter och oklarheter och sen fläskar på med gamla klassiska motargument mot åklagarsidan i repris som extra ammunition räcker troligen inte. Men osvuret är bäst.

Så du tycker inte att det är anmärkningsvärt att Kyrö har hittat så pass många och viktiga felaktigheter?

Uppenbara fel och försök att dölja det som talar för KJ,s sak?

För mig så ger det en väldig stor känsla av olust inför det som uppenbarligen skett, det går tyvärr inte att bortse ifrån att de två så kallade "objektiva" åklagarna inte har jobbat objektivt och att de som har gjort utredningen tyvärr har varit nära grov vårdslöshet med sanningen.

Och jag undrar fortfarande hur KJ som inte ens kan knyta sina skor klarade av att städa bort alla bevis utom just den lilla blodsdroppen i bakluckan.
Citera
2016-05-11, 19:01
Medlem
highfives avatar
Den 17/5 kl 22 35 upphör polisman BN sin bevakning av MB. Det var för övrigt samma dag som "Micke" och BN fotograferade i Lakaträsk efter tips från medium (ansökan p98). Så på natten var det möjligt även för MB att flytta benen till ödehuset. Att bevakning av misstänkt kan ske på detta sätt (att de är tillsammans i cirka tre timmar) är väldigt underligt. Dessutom fortsätter bevakningen av samma polisman som "Micke" redan träffat. Detta bygger på att det som står under p98 är sant. Undrar hur många gånger polisen umgicks med KJ under tiden de hade bevakning på honom?
Citera
2016-05-11, 19:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Den 17/5 kl 22 35 upphör polisman BN sin bevakning av MB. Det var för övrigt samma dag som "Micke" och BN fotograferade i Lakaträsk efter tips från medium (ansökan p98). Så på natten var det möjligt även för MB att flytta benen till ödehuset. Att bevakning av misstänkt kan ske på detta sätt (att de är tillsammans i cirka tre timmar) är väldigt underligt. Dessutom fortsätter bevakningen av samma polisman som "Micke" redan träffat. Detta bygger på att det som står under p98 är sant. Undrar hur många gånger polisen umgicks med KJ under tiden de hade bevakning på honom?

Sen säger Micke i förhör att han åkte till Lakaträsk för att hämta källvatten den 18/5. Åtminstone trodde han det. Han kom inte riktigt ihåg. Han kom inte ihåg vilken väg han åkte heller. Om nu han och polisman BN var där den 17/5, varför åkte MB med fru dit igen dagen efter?
Citera
2016-05-11, 19:58
Medlem
Metar1s avatar
Citat:
Sen säger Micke i förhör att han åkte till Lakaträsk för att hämta källvatten den 18/5. Åtminstone trodde han det. Han kom inte riktigt ihåg. Han kom inte ihåg vilken väg han åkte heller. Om nu han och polisman BN var där den 17/5, varför åkte MB med fru dit igen dagen efter?

"Micke" avser spaningsledare M*cael Sel*ni.
Citera
2016-05-11, 20:01
Medlem
Det kanske bara är jag, men... Är det inte ovanligt med åtta sökningar i bilregistret på en gammal skrotig kärra som ägs av en okänd diagnos-gosse i Boden inom loppet av mindre än en månad?
Känns ju riktigt normalt.

Borde det inte vara möjligt att ta fram vem som gjort sökningarna?
Citera
2016-05-11, 20:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metar1
"Micke" avser spaningsledare M*cael Sel*ni.

Ja säkert är det så. Micke kallas även MB i förhören så det är inte alltid lätt att skilja Mickarna åt.

Tyckte det var lite väl hårresande, men det hade inte förvånat mig.
Senast redigerad av highfive 2016-05-11 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in