2016-05-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Ja, absolut. Källor får du skaffa egna, men jag är väl bekant med flera av de aktuella personerna i denna soppa.

MB är värre än vad som framkommit. Karln är komplett störd och fick också lämna mediehuset i Luleå.
Varför lokalmedia inte ens öppnar resningsansökan kan säkert du också räkna ut. Sannolikt för att han är god vän med tjock-Tommy på NSD som är kriminalreporter och helt utan grund anses vara guru på området, trots att han bara torrt refererar vad polisen uppger varje gång.

M Selini är en latmask, men inte alls dum. Han har varit högt uppsatt i fotbollsklubben Bodens BK och känner i princip hela Boden. Även folk i MB:s närhet.

Björn Nagander, polisen som delvis lyckas avslöja polisens bluff, är stenkorkad född 1982 och uppvuxen på Hertsön i Luleå.
Han var duktig på hockey i sin ungdom (bättre än vissa som i dag spelar i SHL) och spenderade inte mycket tid på att tänka.
Sen fick han någon fix-idé och slutade med hockey för att istället bli bodybuilder, vilket slutade med att han blev polis och senare dök upp i Idol och sjöng. Dessutom relativt bra.

Mig veterligen är MB och tjock-Tommy ganska bra vänner, så någon kritisk granskning av länets tidningar kan vi inte se fram emot.
Dessvärre är Boden litet och med tanke på att Selini känner precis alla i vuxen ålder så har han med säkerhet haft att göra med MB eller hans släkt/nära vänner flera gånger tidigare.

Jag vågar med säkerhet påstå att jag är den i tråden som har i särklass störst insyn i hur polisen i Luleå och Boden jobbar. Möjligen undantaget eventuellt skriva poliser som inte är här för att berätta sådant.

Polisen i hela landet är en osedvanligt dåligt fungerande myndighet med personal som regelmässigt skarvar, fuskar och latar sig - men i Norrbotten är det faktiskt ovanligt illa.

Hur jag vet det behåller jag för mig själv eftersom min lust att outa mig är rätt begränsad.

Du har ingen källa. Anade det.
Citera
2016-05-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt enig där. Kyrö har lagt ner tid på detta. Här får nog HD fundera lite längre än snömoset från Hurtig (Lisa fallet). Dock tror jag inte på att HD tar upp det.

Jag tror faktiskt inte heller att HD tar upp fallet, även om jag kan tycka att det vore intressant om så skedde.
Dock brukar man ju vara väldigt restriktiva med att göra det, så det känns inte så sannolikt.

Däremot är ett stort antal av Kyrös invändningar högst relevanta. Dels i avseende vad man gjort felaktigt, men även gällande delarna man helt enkelt undvikit att göra.

Det är även intressant att nära nog 100 procent av alla vittnen mot KJ bedöms som trovärdiga, även när uppgifterna kommer efter fem försök.
Samtidigt är nästan 100 procent av vittnesmålen som minskar misstanken mor KJ bedömda att inte vara trovärdiga och kastas därmed bort.

Det är faktiskt märkligt.
Personligen tror jag att det kostade KJ möjligheten att bli friad. Hade man dessutom gjort de undersökningar som borde gjorts så hade vi rent av kunnat sitta med en annan gärningsman.

Tycker att det sammantaget känns rätt otrevligt att polisarbetet varit så undermåligt. Så borde det inte gå till, faktiskt.

Det är tyvärr problematiskt att KJ skaffar sig ett ordentligt försvar först nu när chanserna krympt avsevärt.
Med Kyrö från start tror jag faktiskt polisen hamnat i en ganska stor skitstorm och möjligen gjort utredningen ordentligt.
Citera
2016-05-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har ingen källa. Anade det.

Grattis. Det brukar ofta ligga såna källor öppet?
Så dum kan ju inte ens du vara.
Citera
2016-05-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ursäkta men vad är det du inte förstår? Vem säger att någon man visat intresse för KJs bil?
Vad säger det rent bevismässigt? Ingenting din fullständiga blådåre. Och har HR ansett att det inte finns fog för plantering så är det redan dömt och då lär inte HD köra över det, så länge det inte finns bevis.
Polisen blir alltid anklagade för att inte arbeta förutsättningslöst. Bara för att en advokat gapar om kontaminering och andra män som visar intresse för en biljävel betyder det inte att det leds i bevis.
Är det något mer du hade att framföra Einstein?

Du, Einstein... Till att börja med krävs inte nya bevis för att få resning beviljad.
Det räcker med omständigheter som inte var kända av rätten och som kan ha betydelse för hur man valt att döma.

KJ dömdes i praktiken främst på blodbesudling i bagaget och där tog rätten ställning till att det inte var speciellt mycket som talade för plantering. Inte till följd av bevisning, utan till följe av att man uppskattade den möjligheten som liten.

Den uppskattningen hade givetvis gjorts på andra grunder om samtliga omständigheter var kända, vilket de inte var. Eftersom rätten förvägrades dessa uppgifter.
På samma sätt finns vittnen som man helt sonika spolat för att dom pekar åt fel håll. Även det hade varit försvårande omständigheter i tingsrätt.
Men inte heller detta kände rätten till eftersom det pekade åt fel håll.

Däremot fick man veta att vittnesuppgifterna var samstämmiga om att skrik kommit från lägenheten.
Det var ju inte alls sant, det kom vittnena på efter fem förhör.
Det framgick inte i rätten.

På samma sätt presenterades vittnen i rätten som trodde sig sett en säng bäras på loftgången.
Men rätten fick inte veta att andra vittnen uppgett att det mycket väl kan varit så att observationen avsåg när grannarna bar ut ett skåp.
Inte heller detta fick rätten veta.

Angående kontamineringen så framgår det alldeles tydligt vad som avses om man åtminstone försöker läsa mer än en sida. Det är svårt att inte se risken för det utifrån vad som beskrivs.
Vilket inte heller framkom i rätten.

Och så fortsätter det på en lång rad punkter. Det finns helt enkelt en lång rad omständigheter som är av ganska stor betydelse för utredningen som undanhållits.

Som du, med ditt tonläge, borde känna till så åligger det inte försvaret att presentera bevis för att plantering har skett. Däremot skadar det inte om det finns omständigheter som gör att rätten inte kan utesluta att så kan ha skett.
Att en person kikar och spanar in i den senare kontaminerade bilen i samband med 4-5 maj är en omständighet som gör det klart svårare att utesluta att personen intresserade sig av bilen av just dessa skäl.

I just det fallet åligger det inte försvaret att bevisa att just den personen avsåg att plantera bevis.
Däremot borde det legat på polisen att försöka få tag i den personen och få en förklaring till vad den pysslade med och genom det kunna avskriva planterings-motivet.

Så ska det normalt fungera, men om man istället kastar bort vittnesuppgiften så slipper man ju göra sig omaket att göra polisarbete.

Allt detta borde du så klart redan veta eftersom du vet allt, men det är nog en smula svårt när du knappast läst igenom resningen än.
Citera
2016-05-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Grattis. Det brukar ofta ligga såna källor öppet?
Så dum kan ju inte ens du vara.

Ligga?

Nej, jag har - till skillnad från dig - tilltro till rättsväsendet. På goda grunder. Det fjärde mest rättssäkraste landet i Världen!
Citera
2016-05-10, 01:07
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
En kontrollerbar källa tack. Poliskorruption med vänskapsrelationer låter väldigt grovt.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2519&grupp=18573&artikel= 5314544

Lyssna, är ganska intressant...
Citera
2016-05-10, 01:13
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Här kommer resningsansökan. Rätt sjuka uppgifter i den.

HD målnummer Ö2149-16.

https://minfil.org/G1R4m3b9bf/HD___2149-16_Aktbil_1.pdf

Jag tackar ödmjukast!

Jag, liksom troligen alla som läser ansökan, måste säga att det är en otroligt välarbetad sådan.
Hade glömt hur värdelös förundersökningen egentligen var och hur många luckor det finns. Om polisen bara hade skött sitt förbannade jobb och gått till botten med MB hade inga såna avgörande frågetecken funnits kvar. Det är för fan löjligt, de orkar inte ens ta sig igenom VB:s Facebook, för att inte tala om kontaminering och annat slarv.

Nu har jag förvisso bara läst halva ansökan, men har ett par korta frågor jag kanske hinner få svar på under tiden jag läser klart.
Så fort jag ser ordet "plantering" gällande ett svenskt brottsmål ryggar jag tillbaka direkt, men detta är ingen Rönnbäcksk advokat så jag kan inte låta bli att undra.

Vem är det som ska ha planterat detta? Jag vill minnas att det diskuterades här om den riktiga GM (MB?) ska ha gjort det? Är Kyrö inne på samma spår tror ni?
Hur har det då gått till? Har GM då planerat detta och sparat blod som han dessutom ska ha hindrat från koagulering?

Nog för att jag har vissa förutfattade meningar om polisen i Norrbotten och deras kompetens, objektivitet och till viss mån korruption men plantering av bevis är nog inte ens deras kopp te. Mig veterligen finns det bara ett fall som är känt i Sverige, polismannen som la fimpar på en brottsplats i Malmö, finns det fler?

Under åren har jag ofta pendlat från att vara säker på KJ:s skuld till osäkerhet men har på senare tid känt mig mer och mer bekväm med att han faktiskt är skyldig, och är nog inne på det efter att läst ansökan också. Även om den får en att undra över total skuld.
Citera
2016-05-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee

Under åren har jag ofta pendlat från att vara säker på KJ:s skuld till osäkerhet men har på senare tid känt mig mer och mer bekväm med att han faktiskt är skyldig, och är nog inne på det efter att läst ansökan också. Även om den får en att undra över total skuld.

Jaha så det handlar om vad man är bekväm med. Det finns ju praktiskt taget inget bevis mot KJ förutom lite blod som skall ha runnit ner i bakluckan. Vilket ju i sig vore helt otroligt korkat att inte tvätta bort om det var han. Någon måste helt enkelt ha lyckats hälla in blod genom springan i bakluckan.
Vem som hade ett solklart motiv och som dessutom var på väg åt det hållet samtidigt som VB gick från KJ, vet vi ju. Man behöver inte vara särskilt smart för att inse att mordet utfördes på ett sätt som skulle se ut som ett vansinnesbrott. Han visste ju att KJ var lite udda. Jag tror också att det var meningen att kroppsdelarna som fanns i huset skulle hittas ganska snart. Då skulle det vara kört för KJ som hade sitt föräldrahem åt samma håll.

Inse sanningen och sluta upp med bekvämlighetspositioner. Rätt man skall sitta bakom lås och bom.
Citera
2016-05-10, 01:47
Medlem
Oj oj oj. Om jag vore MB skulle jag inte sova särskilt väl längre. ( Om han nu öht har gjort det de senaste tre åren).

Kyrö skjuter sönder MBs alibi, med all rätt. Samt spanarna som ljugit och lämnat felaktiga uppgifter om bevakningen av MB.
Senast redigerad av glendale 2016-05-10 kl. 01:56.
Citera
2016-05-10, 01:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursäkta men vad är det du inte förstår? Vem säger att någon man visat intresse för KJs bil?
Vad säger det rent bevismässigt? Ingenting din fullständiga blådåre. Och har HR ansett att det inte finns fog för plantering så är det redan dömt och då lär inte HD köra över det, så länge det inte finns bevis.
Polisen blir alltid anklagade för att inte arbeta förutsättningslöst. Bara för att en advokat gapar om kontaminering och andra män som visar intresse för en biljävel betyder det inte att det leds i bevis.
Är det något mer du hade att framföra Einstein?

Det rör sig ju inte bara om att " någon man visat intresse för KJs bil?"
Utan denna man visade intresse för KJs bil samma kväll, eller dagen, ca kl 23, efter VB försvann.
Och dessutom; denna mannen lämnade snabbt stället när vittnet såg honom.
Och mannen lämnade snabbt platsen i en bil, som i typ bil och färg, stämmer med den alternativa GMs i fråga, nämligen MB's svarta Nissan Terrano.
MB säljer sedan inom kort just denna svarta Nissan Terrano som ju stämmer
med bilen som vittnet såg mannen lämna platsen i.

Har du överhuvud taget läst resningsansökan?
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-10 kl. 02:17.
Citera
2016-05-10, 01:54
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jaha så det handlar om vad man är bekväm med. Det finns ju praktiskt taget inget bevis mot KJ förutom lite blod som skall ha runnit ner i bakluckan. Vilket ju i sig vore helt otroligt korkat att inte tvätta bort om det var han. Någon måste helt enkelt ha lyckats hälla in blod genom springan i bakluckan.
Vem som hade ett solklart motiv och som dessutom var på väg åt det hållet samtidigt som VB gick från KJ, vet vi ju. Man behöver inte vara särskilt smart för att inse att mordet utfördes på ett sätt som skulle se ut som ett vansinnesbrott. Han visste ju att KJ var lite udda. Jag tror också att det var meningen att kroppsdelarna som fanns i huset skulle hittas ganska snart. Då skulle det vara kört för KJ som hade sitt föräldrahem åt samma håll.

Inse sanningen och sluta upp med bekvämlighetspositioner. Rätt man skall sitta bakom lås och bom.

Har du också Asperger och inte kan förstå vissa ord i särskilda sammanhang? Med bekväm menar jag förstås att jag tror att rätt person är dömd förstår du.
Hur har denna kalkylerande gärningsman gjort för att förhindra koalugering menar du?
Citera
2016-05-10, 01:58
Medlem
Vilket foto som blivit manipulerat är det som syftas på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in