2016-05-08, 18:27
Medlem
Jag tänkte gå all in nu efter att ha gått ner 33 kg på 5 månader.

Senaste 5 månaderna har jag ätit frukt(Ekologiskt) och LCHP(Ekologiskt), men då kalori-underskott och små-ätit hela dagarna, har gått ner i vikt men mått skit mentalt för det mesta. Väger just nu 117kg.

Så jag boostade min ketos nu genom att vattenfasta i 40 timmar. Sen åt jag en middag som heter duga med mycket fett för ett tag sedan, kallpressad eko kokkosolja (4-5 msk), Kallpressad ekologisk rapsolja(mycket), ekologiskt kött(2hg viltkött), ekologiska wookgrönsaker. Avslutade med en eko kopp grönt té och lite tillskott av olika slag. Så tänkte jag att en typisk dag för mig ska se ut.

Jag tänkte köra på exakt 100% ekologiskt, bara grönsaker som kolhydrater, fett i mängder och kokkosoljan för att boosta min ketos ännu mer. Endast äta 1 gång per 24 timmar och då få i mig ordentligt med kalorier, mest genom fett.

Tänkte träna Cardio (sprint) eftersom jag har låga T värden (13) och är i 20 års åldern, låga T-värden tror jag beror på en tidigare psykofarmaka behandling. Periodisk fasta ska visst också hjälpa T-värderna att gå upp en aning - vet dock inte om detta är broscience angånde T-värderna och fasta, men periodisk fasta är bra som ni såklart vet :P .

Tillskotten jag ska ta är Ashwagandha, Omega3-fiskolja, Naturligt mineral tillskott med spårämnen (som t.ex. Helamin), Askbrobinsyra(C-vitamin), D-vitamin, Magnesium, Kalcium (Eftersom jag inte äter mjölkprodukter), kelp, och en öljäst som innehåller ca 100% RDI av alla B-vitaminer i enkel dos förutom B7 som innehåller 17% - av denna öljäst tänkte jag ta dubbeldos och i dubbeldos får man även i sig 96% av RDI av Zink.

Jag har hemma L-tryptofan i lösvikt jag köpt i Finland, borde jag äta 0.5gram på kvällarna eftersom jag inte får i mig det på annat sätt genom kosten? Eller borde jag skippa det? Eller borde jag ta 5-htp istället?

Jag äter inte häller ägg.

Och surkål har jag tänkt göra egen bara för att få en bra tarmflora.

Samt dricka ekologiskt té flera gånger på dygnet som grön rooibos, rooibos, grönt té, pepparmynta och andra sorter jag hittar i det ekologiska soritmentet.

Måste säga att just nu känner jag mig otroligt fräsch och tillfreds mentalt.

Något jag borde tänka på?

Undviker gärna allt med över 7% kolhydrater då jag tänkte köra en väldigt strikt lchf diet med periodisk fasta. Och göra detta 7 dagar i veckan 52 veckor om året.
Citera
2016-05-08, 22:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Allt låter bra, men snälla: Skippa rapsoljan. Det är rena döden. Inflammatorisk som sjutton (vilket leder till nedstämdhet och övervikt med mera).

Jag säger det bara för att jag tror du kommer må bättre av det, inte för att du behöver tycka som jag. Om du vill fortsätta med det är det helt lugnt, jag säger det bara av ren omtänksamhet.

Jag visste faktiskt inte att du vägt så mycket som 150 kg.

Önskar dig all välgång. Du gör verkligen mycket arbete med dig själv.
Citera
2016-05-09, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Allt låter bra, men snälla: Skippa rapsoljan. Det är rena döden. Inflammatorisk som sjutton (vilket leder till nedstämdhet och övervikt med mera).

Jag säger det bara för att jag tror du kommer må bättre av det, inte för att du behöver tycka som jag. Om du vill fortsätta med det är det helt lugnt, jag säger det bara av ren omtänksamhet.

Okej tack! Det är alltså en bluff detta med enkel/fler -omätttade fetter? Vad finns det för mer mättade fetter förutom kokkosoljan i butiker då jag inte äter mjölk? Finns det någon fara då man inte äter kolhydrater med för mycket mättade fetter?

Jag tänker på en gång; nej har man inte kolhydrater finns det ingen fara med fett.
Citera
2016-05-09, 08:05
Medlem
Citat:

http://fetter.se/fettguiden/ är detta en bluff?
Citera
2016-05-09, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Okej tack! Det är alltså en bluff detta med enkel/fler -omätttade fetter? Vad finns det för mer mättade fetter förutom kokkosoljan i butiker då jag inte äter mjölk? Finns det någon fara då man inte äter kolhydrater med för mycket mättade fetter?

Jag tänker på en gång; nej har man inte kolhydrater finns det ingen fara med fett.
Ja, det är precis tvärtom. Mättat fett är bra, det andra dåligt. All forskning visar på det. Jag vet precis hur de gamla forskningsresultaten blev manipulerade för att visa att mättat fett var dåligt. Finns hur mycket som helst info om det.

Nu när jag provade att googla "Mättat fett nyttigt" så ser jag att de lyckats med att få massa falsk propaganda på första sidan av sökresultaten. För några år sedan, när informationen om detta spred sig jättesnabbt så hade de ännu inte hunnit åtgärda googleresultaten. Google säger själva att de anpassar sökträffarna enligt vad myndigheterna vill:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/google-vill-straffa-faktafientliga-sajter

Citat:
"Frågan är ju hur man ska lyckas korrigera människors missuppfattningar? Människor blir väldigt defensiva, men om de själva söker efter informationen på Google kommer de antagligen att befinna sig i ett mer mottagligt tillstånd."

Vi är inga jävla robotar, vi är fria människor. Ta tillbaka makten för helvete. Dom vill ha oss sjuka, dumma och lydiga.

Om mättat fett: http://www.svd.se/varna-for-mattat-fett-ar-inte-vetenskapligt

Edit: Källor till bra fett är förutom kokosolja viltkött. Anledningen till att det är bra fettkälla är att de äter saker som växer ute. Om kor har fått beta gräs och inte fått foder från människan så har köttet perfekt fettsammansättning. Fiskar har ju naturligtvis bra fettsammansättning eftersom de lever vilt (finns odlad fisk också som lever i bassänger, deras kött är icke bra). Sen lever ju fiskar i havet vilket är människans soptipp, så de är ju fulla av gift.

Vad det gäller älg och ren så kan man äta de fetare delarna av djuret om man vill ha i sig fett. Finns exempelvis färs.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-05-09 kl. 11:41.
Citera
2016-05-09, 11:34
Medlem
Citat:
Något så in i helvete.

De råden gör dig kroniskt inflammerad. Kronisk inflammation leder till depression, övervikt, ont i kroppen plus massa annan skit.
Citera
2016-05-09, 12:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bluff och bluff... det finns en del fel i artikeln som att mättat fett är farligt. Det är fleromättade vegetabilska oljor som inte är bra. Olivolja, avokadoolja och måttligt med rapsolja är OK. Smör är perfekt, i synnerhet från gräsbetande djur. Margarin är skräp. Industriellt härdade fetter kan innehålla farliga transfetter och hittas oftast i bakverk.

Idisslare som betar sin naturliga föda är den bästa källan till långkedjig omega3 utanför fisk och skaldjur.
Citera
2016-05-09, 15:35
Medlem
Citat:
Något så in i helvete.

De råden gör dig kroniskt inflammerad. Kronisk inflammation leder till depression, övervikt, ont i kroppen plus massa annan skit.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8654328
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326600

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Bluff och bluff... det finns en del fel i artikeln som att mättat fett är farligt. Det är fleromättade vegetabilska oljor som inte är bra. Olivolja, avokadoolja och måttligt med rapsolja är OK. Smör är perfekt, i synnerhet från gräsbetande djur. Margarin är skräp. Industriellt härdade fetter kan innehålla farliga transfetter och hittas oftast i bakverk.

Idisslare som betar sin naturliga föda är den bästa källan till långkedjig omega3 utanför fisk och skaldjur.

https://www.youtube.com/watch?v=vKBsNGiRgAA du har fel om olivolja :-)

Avokadoo olja ska jag dock kolla upp
Citera
2016-05-09, 18:35
Medlem
Citat:
PING

Borde jag skippa wookgrönsakerna också? Är olika om man köper coops eller ICA, har sett någon morot och haricoverts där i.. Kanske bara tomat, grön(isbergs)sallad och gurka som gäller? Med lite vinäger till och kokkos olja?

Kom på att kryddorna inte häller är ekologiska, borde jag skippa dom då och bara köra ekologiskt örtsalt?
Citera
2016-05-09, 19:06
Medlem
Citat:
Borde jag skippa wookgrönsakerna också? Är olika om man köper coops eller ICA, har sett någon morot och haricoverts där i.. Kanske bara tomat, grön(isbergs)sallad och gurka som gäller? Med lite vinäger till och kokkos olja?

Kom på att kryddorna inte häller är ekologiska, borde jag skippa dom då och bara köra ekologiskt örtsalt?
Wookgrönsaker är bra. Stek i kallpressad avokadoolja, det blir jäkligt gott. Avokadoolja tål att stekas i, till skillnad mot många andra oljor. Den innehåller så klart fleromättade och enkelmättade fetter men grejen är att dessa fetter är inte dåliga i sig, det är bara när vi får i oss sådana otroliga mängder av dom som det blir knas. Lite avokadoolja fixar man. Rapsolja däremot ett instabilt fett som inte pallar höga temperaturer i stekpannan, det förändrar dess kemiska struktur så att det blir grovt skadligt för kroppen.

Såvida du inte steker varje dag bör det inte vara något problem. Om du tycker det blir gott att steka i kokosolja så är det ju bättre så klart.

Nu är ju även salt inflammatoriskt men detta salt brukar (brukade) jag använda (försöker sluta med salt): http://www.spicemaster.se/ortsalt-original

Gott så in i helvete. Sen kan du ta och pressa vitlöksklyftor på wooken efter att du stekt det. Jag gillar att krydda med cayennepeppar, blir så jäkla sött och smakfullt. Jag använder bara ekologiska kryddor. Till en wook skulle jag nog köra paprikapulver, vitlökspulver och oregano. Krydda efteråt.

Jag pallar sällan att ägna tid åt mat. En period när jag åt LCHF så köpte jag en jättestor stek i butiken och sen ställde jag in den i ugnen på 150 grader i tre timmar eller vad det tog. Sen kunde man bara skära stora skivor från den och krydda med örtsalt om man ville. Hela ungsfatet badade i härlig köttsaft när man tog ut steken. Jag brukade köpa hela ekologiska lammstekar och äta upp hela steken på en gång.

Edit: Jag stekte alltid i avokadoolja när jag stekte ty jag pallar inte smaken av kokosolja när man steker i den. Kokos är gott som torkade flingor enligt mig men som olja luktar och smakar det inte så gott.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-05-09 kl. 19:08.
Citera
2016-05-09, 19:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=vKBsNGiRgAA du har fel om olivolja :-)

Avokadoo olja ska jag dock kolla upp
LOL!

Tror du på allt på internet?
Citera
2016-05-09, 19:25
Medlem
Citat:
Wookgrönsaker är bra. Stek i kallpressad avokadoolja, det blir jäkligt gott. Avokadoolja tål att stekas i, till skillnad mot många andra oljor. Den innehåller så klart fleromättade och enkelmättade fetter men grejen är att dessa fetter är inte dåliga i sig, det är bara när vi får i oss sådana otroliga mängder av dom som det blir knas. Lite avokadoolja fixar man. Rapsolja däremot ett instabilt fett som inte pallar höga temperaturer i stekpannan, det förändrar dess kemiska struktur så att det blir grovt skadligt för kroppen.

Såvida du inte steker varje dag bör det inte vara något problem. Om du tycker det blir gott att steka i kokosolja så är det ju bättre så klart.

Nu är ju även salt inflammatoriskt men detta salt brukar (brukade) jag använda (försöker sluta med salt): http://www.spicemaster.se/ortsalt-original

Gott så in i helvete. Sen kan du ta och pressa vitlöksklyftor på wooken efter att du stekt det. Jag gillar att krydda med cayennepeppar, blir så jäkla sött och smakfullt. Jag använder bara ekologiska kryddor. Till en wook skulle jag nog köra paprikapulver, vitlökspulver och oregano. Krydda efteråt.

Jag pallar sällan att ägna tid åt mat. En period när jag åt LCHF så köpte jag en jättestor stek i butiken och sen ställde jag in den i ugnen på 150 grader i tre timmar eller vad det tog. Sen kunde man bara skära stora skivor från den och krydda med örtsalt om man ville. Hela ungsfatet badade i härlig köttsaft när man tog ut steken. Jag brukade köpa hela ekologiska lammstekar och äta upp hela steken på en gång.

Edit: Jag stekte alltid i avokadoolja när jag stekte ty jag pallar inte smaken av kokosolja när man steker i den. Kokos är gott som torkade flingor enligt mig men som olja luktar och smakar det inte så gott.

Jag tänker på morötterna i wook-grönsakerna, är de verkligen så hälsosamma?

mm.. vitlöksklyftor.. tack för tipsen!

Ska köra så mycket mättade fetter som möjligt. Och som jag förstår det då jag inte äter mjölkprodukter så är det endast kokkosolja jag kan äta?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
LOL!

Tror du på allt på internet?

Nej inte allt. motfråga då - Vart hämtar du din information? nätet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in