Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Nu har jag insett att Trump kommer sopa banan med Hillary, och här är några faktorer:
(1) Polls nu visar ett litet, minskande, övertag för Hillary. Dock vet vi att Trump är underskattad på ungefär samma sätt som SD i Sverige, så sanningen är nog att det är jämt.
(2) Trump kommer igång tidigare med sin kampanj i och med att Hillary måste kämpa vidare med Bernie. Trump kan nu under tiden använda all sin tid att tala väl om Bernie som en anti-establishment underdog, precis som han själv är. Så han kommer få många av Bernie Sanders supporters på sin sida!
(3) Själva racet blir ju Hillary, establishment som representerar den impopuläre Obama, mot Trump, den spännande fräscha nykomlingen som ska "Make America Great Again"
(4) Och rent tekniskt kommer Hillary köra en traditionell kampanj, mesig och feg, medan Trump nu fått stor erfarenhet av att knocka ut motståndare med en helt annan tuffare stil. Hillary kommer att bli helt överkörd i debatter och olika "affärer".
(5) Hillary har ju dessutom personliga lik i bagaget, som korruption, och även nedkletad (ursäkta uttrycket) med sin mans olika affärer i Orala rummet.
Slutsats: Trump mosar.
Jag delar denna analys. Jag tror att det inte ens kommer att bli särskilt jämnt i slutändan, utan Trump kommer att fullständigt köra över Clinton. Han är för bra på karaktärsmord, förlöjligande och att verkningsfullt dra fördel av motståndares svagheter och lik i garderoben, och där finns det mycket att hämta hos Clinton. Han känner henne dessutom sedan många år, varför han i detta fall vet särskilt väl vilka ömma punkter han ska slå mot.
Tilläggas kan att han fortfarande håller på och lär sig, han förbättrar sig hela tiden, medan Clinton i stort sett redan har nått sin fulla potential som politiker. Han har dessutom gått igenom och härdats av ett sällan skådat elddop av attacker under primärvalet, där inget riktigt har bitit på opinionen, trots att det har funnits gott om fadäser att använda mot honom.
Detta att det kommer att bli en jämn kamp eller att han rent av inte kan vinna, det tror jag mest är önsketänkande från det mediepolitiska etablissemanget.
Det som skulle kunna hindra Trump vore väl ett mord eller plötsliga hälsoproblem eller något dylikt.