Citat:
Ursprungligen postat av
Finisterre
Det är inte bra. Dock förståeligt att miljöskydd inte är prio i denna valrörelse. Vet ej om det är en bestämd åsikt, men tror han pratat om att avskaffa federala miljöskyddsverket.
Det Trump har sagt är att han tänker skära ner rejält på en lång rad departement, och föra ner frågorna på delstatsnivå. Det gäller t.ex. undervisning och miljöfrågor.
Det finns mängder av miljöproblem, men de riktiga miljöproblemen är oftast av lokal natur. Men det finns lika många falska alarm, och det är just dessa som får största utrymmet, och man pumpar in enorma summor pengar i detta, i centrala och globala organisationer, och dess falska budskap sprids som en väckelserörelse och har för många praktiska syften blivit den nya moderna religionen. Klimathysterin (AGW) är det främsta exemplet.
Men det finns många exempel på sådana här falska miljölarm. som nästan alltid växer till hysteriska proportioner innan de kollapsar ihop och glöms bort. Ta t.ex. snacket på 80-talet om den stora skogsdöden som skulle ske pga surt regn. Ju mer man pumpar in pengar i jätteorganisationer, ju mer har de anledning att hålla liv i de miljölarm som hela deras existens berättigas av, och incitamentet att stämma av emot verkligheten försvinner, samtidigt som de gynnas av att sprida falsk alarmism.
Så miljöfrågor sköts oftast bäst på lokal nivå. Bättre att delstaterna själva får ta hand om, och göra de nödvändiga avvägandena, kring riktig miljöförstörelse som t.ex. fracking och vindkraft.
Beträffande freon och ozonlagret så finns det verkligen utrymme för skepticism. Trots att användningen av freon (CFC) är utrotat sen många år, så ökar nu storleken på ozonlagret och är återigen upp på all time high. Why? Jag håller ögonen på den här frågan, men till skillnad från AGW-frågan är den inte vetenskapligt avgjord.
Min största invändig mot Trumps hairspray-babbel är att jag tycker att det är bögigt. Och nej, eftersom det finns utrymme för tvivel åt båda hållen beträffande freon och ozonlagret, så är jag inte beredd att stödja ett återinförande av freon-baserade hårsprayer för att tillfredsställa Trumps fjolliga böjelser.
Nej, jag litar egentligen inte på Trumps omdöme i miljöfrågan. Även om jag tycker att han har mer rätt än fel, så är ju miljöfrågan, precis som judefrågan, något där folk hamnar i känslomässiga extrempositioner med "religious fervor", istället för att förnuftsmässigt studera sakfråga efter sakfråga.
Samtidigt ligger det i naturen för hans kampanj att han ska (mer eller mindre måste) tala positivt om kol- och frackingindustri. Han kunde dock med fördel ha hållit käften om hårspray. Verkligheten kommer dock ikapp dem i hög fart beträffande frackingens problem (både kostnadsmässigt och miljömässigt), så om de får bestämma över detta på delstatsnivå, och göra avvägandena där, är det ju det bästa.