2016-05-08, 07:51
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Okej, bilden i sig kan man tycka vad man vill om. Bilden är bra och tagen vid rätt tidpunkt. Cool och modig tjej dessutom. Dock känns den genomskinlig och lite "cheezy", den hade varit mäktig om det var på 80 eller 90-talet i Stockholm, eller i USA på 60-talet. Därför är tanten med väskan en bild som är mycket mäktigare, den är tagen i en tid där nazismen var på frammarsch och orsakade mycket våld. Nu är den tagen i Borlänge 2016 vilket gör att det hela blir överdrivet och löjligt. Nazismen idag är stendöd och de 100tal som håller på med det är inget hot mot någonting, de är antingen enbart ideologer eller WT-snorungar som vill hitta en identitet.

Hela grejen har fått en överdriven spridning just av den anledningen, "sorglig utveckling för Sverige" osv har man sett av tunga namn på sociala medier, vilket är totalt korkat då verkligheten är totalt tvärtom. Man drar generella slutsatser av enskilda fall vilket är ett tydligt tecken på idioti. De har EN demonstration och plötsligt är nazismen tillbaka igen från ingenstans. Vilket är precis den bild som NMR ville förmedla. Följaktligen hade det bästa varit att totalt skita i dem. Se dem som de stollar de är och inte som någon farlig maktfaktor.

Men, ni som fortfarande tror att bilden är photoshoppad. Titta på filmen från DT först där scenariot är filmat, länk finns i början av tråden. Svara sedan igen på varför ni tror den är photoshoppad. Det ska bli intressant. Vissa saker går helt inte att argumentera om. Jag tror att ni egentligen inser att bilden är äkta, men i era konspirationskåta hjärnor så vill ni tro att allt som ni inte gillar är en lömsk plan av vänstereliten. Titta ut från tunneln.

Det som är grejen med en "bra" bild, den växer bortom vad som egentligen hände.
"Tanten" i Växjö var 37 (och hade dåliga nerver) när bilden togs, coola tjejen i Borlänge är 43. Verkligheten har ganska lite att göra med vad som händer med en bild och hur den uppfattas av betraktaren.
Che var en slaktare och en mördare och den ikoniska bilden av honom är egentligen ett gruppfoto.
Citera
2016-05-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Oavsett vad man tycker om aktionen i övrigt, inte fan krävs det cojones för att ställa sig med hela etablissemanget i ryggen mot en helt marginaliserad och till stor del avskydd grupp?
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag skulle aldrig i helvete ställa mig ivägen för NMR iaf. De är våldsromantiker med noll att förlora. Men det kanske bara är jag som är feg?
Nej! Anonymt vågar jag skriva att det var en flock dresserade apor som demonstrerade och att HA är ett gäng fetknoppar på gubbcyklar, men jag vill inte stå för det med namn och bild.

Tjejen har mer balls än alla nazister tillsammans.
Citera
2016-05-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Nej! Anonymt vågar jag skriva att det var en flock dresserade apor som demonstrerade och att HA är ett gäng fetknoppar på gubbcyklar, men jag vill inte stå för det med namn och bild.

Tjejen har mer balls än alla nazister tillsammans.
Jag tror du förväxlar mod med något annat.
Citera
2016-05-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Jag tror du förväxlar mod med något annat.
Jag skrev inte 'mod' utan 'balls'. Stake!

Mod är förstås något mer storartat, trots allt.
Citera
2016-05-08, 08:15
Medlem
oldtimedrunks avatar
Genuin, planerad eller fejk, det spelar ingen roll! Bilden är troligen glömd av allmänheten nu, det är bara i denna tråd bilden lever vidare.

Bilden är inte stark, bilden är trams. Tess har anammat lite revolutionsakrobatik och leker medborgarrättskämpe i 60-talets USA, konflikterna hon ser finns inte.

"Nazisterna" gjorde en kraftsamling och fick ihop några hundra från troligtvis hela norden. Så det stora nazisthotet är ett påhitt och det vet vänstern själva. De måste hålla nazihotet vid liv annars har de inget existensberättigande.

Tess är ingen "medborgare som fått nog", hon är en proffsdemonstrant och vänsterextremist. Om jag inte minns fel så är damen med handväskan i växjö inte heller någon vanlig gammal tant som fått nog. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=6099595 På den tiden fanns inte internet så därför kunde lögner och halvsanningar frodas.

" Den "gamla damen" på bilden heter Danuta Danielsson och är 38 år när bilden tas. Hon har gått till torget där tumultet uppstår. Att hon av de flesta antas vara betydligt äldre än sina 38 år beror förmodligen på hennes kläder och det på kortet åldrade ansiktet.

Danuta var ingen krutgumma. Danuta har under lång tid levt med svår ångest och stått under psykiatrisk vård."
Citera
2016-05-08, 08:35
Medlem
shaktas avatar
Bilden finns numer på CNN och jämför själva bilden med andra RIKTIGA protester och inte något PR jippo. CNN tycker bilden platsar bland Tinanmen i Kina osv.

http://edition.cnn.com/2016/05/05/europe/swedish-protest-nazis-woman/index.html

Nu måste det väl endå gå i brallan för både Tess och David. Hade protesten varit helhjärtad och bilden råkade tas på måfå så är det en sak, men nu är den inte det.
Senast redigerad av shakta 2016-05-08 kl. 08:46.
Citera
2016-05-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Känner en viss koppling till slöjmadde som skulle blivit misshandlad på en p-plats i Fagersjö. Här har vi en trotskistisk aktivist från Köping som av någon underlig anledning under någon sekund befunnit sig framför ett demonstrationståg i Dalarna. Dessutom samtidigt som en annan trotskist från expo som just samma sekund fick upp kameran. Men som man säger, världen är liten.

Och ta mig fan, just i samma sekund fanns det 3 (tre!) nazister på plats. Världen är som sagt väldigt liten. Och ser man lite utanför bilden ser man att det fanns många andra på plats, världen blir mindre och mindre. Och bland andra, på plats, fanns det fler fotografer och till och med en som videofilmade.

Här är en annan bild där fotograf och människor var på plats i samma sekund
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22774432.ab
Konspirationsteorier om den?
Citera
2016-05-08, 09:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Genuin, planerad eller fejk, det spelar ingen roll! Bilden är troligen glömd av allmänheten nu, det är bara i denna tråd bilden lever vidare.

Bilden är inte stark, bilden är trams. Tess har anammat lite revolutionsakrobatik och leker medborgarrättskämpe i 60-talets USA, konflikterna hon ser finns inte.

"Nazisterna" gjorde en kraftsamling och fick ihop några hundra från troligtvis hela norden. Så det stora nazisthotet är ett påhitt och det vet vänstern själva. De måste hålla nazihotet vid liv annars har de inget existensberättigande.

Tess är ingen "medborgare som fått nog", hon är en proffsdemonstrant och vänsterextremist. Om jag inte minns fel så är damen med handväskan i växjö inte heller någon vanlig gammal tant som fått nog. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=6099595 På den tiden fanns inte internet så därför kunde lögner och halvsanningar frodas.

" Den "gamla damen" på bilden heter Danuta Danielsson och är 38 år när bilden tas. Hon har gått till torget där tumultet uppstår. Att hon av de flesta antas vara betydligt äldre än sina 38 år beror förmodligen på hennes kläder och det på kortet åldrade ansiktet.

Danuta var ingen krutgumma. Danuta har under lång tid levt med svår ångest och stått under psykiatrisk vård."

CNN ger ett helt annat perspektiv än vad du kommer fram till:

De jämför bilden med 21 andra rätt kända bilder av kamp och frihet.
Jag har ingen egentlig åsikt om rätt eller fel här men kom fan inte och säg att bilden inte haft genomslag. Det kan man bara säga ifall man inte följer världen öht.
BBC har haft bilden på "ettan" osv.
Citera
2016-05-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YF-PR
Möjligt att detta sagts både 1, 2 och 5 gånger men har dessvärre inte tid att läsa igenom tråden nu (eller hitta klippet) - sorry.

Det faktum att flera kameramän/journalister rusar fram för att putta undan grabben som ställer sig bakom henne och applåderar är enligt mig ett klockrent bevis för att det var en planerad aktion där huvudpoängen var att hon skulle vara ensam mot nazisterna.

Förjävligt beteende att göra så enligt mig och mitt hat mot svensk media fortsätter att växa.

Ok. Kolla vad det står på fotografens rygg. Kan du komma att ändra uppfattning om det står Nordfront Media på "fotografen".
Är han och de andra i omgivning också med i komplotten.
Kommer ditt hat mot svensk media växa ytterligare om det står Nordfront Media.

Titta en gång till.
Och sen kan du redovisa vad det står på ryggen.

(sån tur att jag hann googla och be om videoträffarna) Det finns massor med träffar. Bilden och videon verkar spridas överallt.
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/szwecja-tess-asplund-czarnoskora-kobieta-przeciwko-neonazistom,641717.html
Citera
2016-05-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Hur kan man ta årets bild när det är över 7 månader kvar av året?

Månadens bild kan jag köpa. Rubrik borde ändras och även reglerna för denna löjliga tävling. Ska man nu utse årets bild så ska det banne mig göras den 31/12 varje år.

Årets bild kan man väl ta när som helst under året. Men juryn som avgör vilken bild som blir årets bild har inte ens sammanträtt ännu.
Håller med om att rubriken borde ändras. Det är varken årets bild eller fusk.
Citera
2016-05-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag vet inte vad hon har skrivit, men allt handlar om hur man protesterar, och att Rowling skulle ha någon koll på en demonstration i Sverige är inte troligt.

Det finns inget provokativt i nazisternas demonstration, tycker man det så är man en del av problemet, och inte lösningen.

När man har en stam- och gruppmentalitet kan man dock tycka det, och vips kan man förhärliga förlorarbeteendet.

Det vore dock mycket ärligare att säga att man helt enkelt inte tycker om nazister, och att det känns rätt att de får lida sådant här. Tyvärr är väl sådant svårt när det krockar med självbilden och man rationaliserar därför, eller diktar om vad man ser. Förmodligen har du, exponerad, mycket gemensamt med huliganer och andra som så lätt accepterar tanken om, "not on our turf".

Och det är inget försvar att säga, men nazisterna... två fel blir inte ett rätt.

Så kan vi nu släppa tanken om att hon är modig, tuff, stoisk eller fredlig? Det hela är bara ett svagt och riskfyllt beteende där någon ger efter för sina lustar.

Ok, jag tycker inte om nazister.
Citera
2016-05-08, 09:37
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
CNN ger ett helt annat perspektiv än vad du kommer fram till:

De jämför bilden med 21 andra rätt kända bilder av kamp och frihet.
Jag har ingen egentlig åsikt om rätt eller fel här men kom fan inte och säg att bilden inte haft genomslag. Det kan man bara säga ifall man inte följer världen öht.
BBC har haft bilden på "ettan" osv.

Ok, så bilden har spridits utanför sveriges gränser och tagits upp av utländska medier, inget konstigt egentligen med dagens teknik att sprida information och bilder. Jag tror dock inte att den är något allmänheten bryr sig om eller kommer att bry sig om framöver. Bilden är bara ytligt fluff, den representerar en påhittad konflikt. En kvinna uppbackad av etablissemanget och skyddad av polisen mot en obskyr skara hatade män utan någon som helst makt. Knappast att jämföra med folk som ställer sig framför maktens pansarvagnar.
Bara för att de visar denna bilden ihop med mer ikoniska och klassiska bilder betyder inte att denna bilden är det. Det kan vi avgöra i framtiden. Media vill dock att bilden ska bli klassisk uppenbarligen men eftersom bakgrunden till bilden är tunn och påhittad så är jag övertygad om att den inte kommer bli klassisk. En ensam svart kvinnas kamp mot det nazistiska styret i Sverige, tillåt mig för fan att gapskratta!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in