Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Ok. Jag fick intrycket att jag hade gjort något slags fel och du därför dragit någon slutsats om att jag inte hade någon nämnvärd koll.
Fast där skulle jag nog vilja iterera att jag inte uttalat så mycket skattningar.
Så jag förstår inte riktigt var detta kommer ifrån.
Jag har ingen invändning mot det. Ingen har riktigt förklarat för mig hur man mäter upp bubblan. Än så länge är jag i ovisshet om någon bubbla.
De jag nämnde som estimerar risk (och defaultrisk) som kommer i uttryck i räntor och CDS-pris ändrar kontinuerligt sina bedömningar.
Och KPI rör på sig. Det gör att "priset" att ge kredit och viljan att ta "kredit" rör på sig.
Det är en konsekvens av vad jag skrivit.
Om det sedan leder till olika hastigheter i ökning i kredit eller om det faktiskt leder till reduktion i kredit är osagt. Att påstå att det sista med någon slags nödvändighet kommer att ske skulle jag vilja syna.
Ingenting du har sagt i det här meningsutbytet kan anses felaktigt. Jag håller också helt med om att det inte finns någon möjlighet att "mäta upp" en bubbla. Ingenting här sker med nödvändighet.
Jag vet ärligt talat inte vad jag själv ska tro om allt detta.
Vad jag vet, efter att ha studerat vad som anförts om historiska skeenden, är att värderingar av t.ex. aktier, fastigheter, etc, varierar kraftigt med helt irrationella känslosvängningar mellan optimism/pessimism. Varenda topp tycks kännetecknas av en överdriven optimism, varje botten av extrem pessimism. Denna pendelrörelse verkar inbyggd i den mänskliga naturen.
I princip är det mer fråga om psykologi än utanförliggande faktorer. Tydligast är det väl i samband med aktiekrascher som sker då och då.
Jag litar helt enkelt inte på människors rationalitet. Därför är jag också oroad över skulduppbyggnaden. Det kan komma en dag då låntagarna inser att deras skulder blir övermäktiga, och långivarna likaledes blir medvetna om det oundvikliga i kommande kreditförluster. Och då kommer värderingarna att ändras.
Det har hänt förut och kommer att hända igen.
Ta nu inte detta som någon form av invändning mot ditt eget resonemang. Jag försöker bara förklara hur jag tänker och vilka bevekelsegrunder som ligger bakom.
En relaterad sak som jag tycker framgår av den här tråden, är att folk har förhoppningar baserat på sin egen situation. Exempel:
1. Några hoppas på en bostadskrasch eftersom de valt att stå utanför marknaden i väntan på bättre tider.
2. Andra skjuter upp sina fastighetsaffärer av oro för en kommande nedgång, som de vill vänta ut.
3. På andra sidan har vi de som inte tror på en nedgång eftersom de själva sitter högbelånade med nyligen inköpta fastigheter.
4. Sen har vi spekulanter som tjänar sina pengar på en uppgång, och gärna vill att den skall vara för alltid.
Alla ägnar de sig på ena eller andra sättet åt rationaliseringar. Det är intressant i sig. Vi är inte så rationella som vi tror.