• 1
  • 2
2016-05-07, 08:23
Medlem
Hej!

Min sambo jobbar deltid fastanställd i butik. Hon har idag 10 timmar i kontraktet - men har sen ett år tillbaka jobbat i snitt 16.5 timmar per vecka. Nu står vi inför ett bannbyte där vi behöver ha iaf 13 timmar på kontrakt och undrar lite vad för rättigheter hon har.

Till att börja med jobbar hon mer än 200 timmar per år, vilket man inte får. Kan hon kräva ut övertidsersättning för överstigande timmar? Året innan jobbade hon minst lika mycket, men hade bara 4 timmar på kontrakt så då var det ännu mer över dom tillåtna 200 timmarna.

Sen finns det en LAS aspekt till det här - hon står som tredje i kön. I vintras fick personen som stod som nummer fyra fler timmar på sitt kontrakt. Min sambo tog upp diskussion men chefen hävdar då att min sambo inte uttryckligen har begärt fler timmar, vilket hon har men inte kan bevisa i form av mails.

Dessutom råder det oklarhet i dom personen som står före i kön - person nummer ett har valt att gå ner i timmar på sitt kontrakt då han kände sig utarbetat, rimligtvis bör han förlorat sin plats? Person två har ändrat sin anställningsform x antal gånger, och pluggar nu men jobbar helger och mindre tid än min sambo.

Vad gäller och vad har hon för argument för att få fler timmar på kontrakt?
Senast redigerad av Jayboy 2016-05-07 kl. 08:36.
Citera
2016-05-07, 08:32
Medlem
Du är aningen otydlig i din text. Hon har kontrakt på 19 timmar, men jobbar bara 16,5 och sedan ännu mindre?

Hon jobbar också extra ett antal timmar. I de flesta branscher är det så, att de timmar man jobbar extra per vecka om man är deltidsanställd, ger endast mertidsersättning ( något högre än vanliga timlönen), först när du kommer över det normala arbetstidsmåttet per vecka för branschen, så räknas det som övertid. Man får göra max 200 mertidstimmar OCH 200 övertidstimmar per år, i de flesta branscher. Såvida man inte är timanställd.

Nej, den kollega som önskade gå ner i tid förlorar inte sin plats i kön.
Citera
2016-05-07, 08:37
Medlem
Förlåt, slant på tangenbordet. 10 timmar har hon på kontrakt.

Kollade hennes lönespec nu - hon har en timersättning + ob för sena tider. Är det inte så att mertiden ska stå separat på kontraktet?

Edit: Löste på hennes kontrakt nu:

Deltidstjänst genomsnitt 10 timmar
arbetstiden kan dock vid behov efter överenskommelse utökas, varvid överskjutande tid inom ramen för ord.arbetstid ersättas med gällande timlön, samt tid därutöver enligt reglerna för övertidsarbete.

Så mycket för mertidsersättning antar jag.
Senast redigerad av Jayboy 2016-05-07 kl. 08:46.
Citera
2016-05-07, 09:19
Medlem
Räknade just ut att min sambo jobbade 641 mertidstimmar 2015. Enligt lag får man bara jobba 200 timmars mertid.

Vad gäller i ett sånt här fall?

Och om vi säger att hon nått taket på mertimmar för 2016 - men har utryckt en önskan om fler timmar. Kan arbetsgivaren ge mertidstimmar till någon annan då hursomhelst? Här borde ju LAS kicka in antar jag?
Senast redigerad av Jayboy 2016-05-07 kl. 09:21.
Citera
2016-05-07, 11:35
Medlem
Ingen?
Citera
2016-05-07, 12:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Den där kön kan du glömma. Arbetsgivaren premierar vem de vill. De kan även välja att plocka in helt ny personal för fast anställning om de vill.
Citera
2016-05-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Den där kön kan du glömma. Arbetsgivaren premierar vem de vill. De kan även välja att plocka in helt ny personal för fast anställning om de vill.

Hon har en fast anställning. 10 timmar på kontrakt sen maj, 4 timmar innan det. Hon har jobbat 641 timmar utöver sin kontrakterade tid 2015 - 2016 är på samma sätt.

LAS kön handlade om fler timmar på kontrakt, inte anställningsformen.
Citera
2016-05-07, 12:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Räknade just ut att min sambo jobbade 641 mertidstimmar 2015. Enligt lag får man bara jobba 200 timmars mertid.

Vad gäller i ett sånt här fall?

Och om vi säger att hon nått taket på mertimmar för 2016 - men har utryckt en önskan om fler timmar. Kan arbetsgivaren ge mertidstimmar till någon annan då hursomhelst? Här borde ju LAS kicka in antar jag?

Angående mertid så det ända som händer är att hon eventuellt får färre timmar av sin arbetsgivare eller erbjuds en större mängd ordinarie arbetstid så mertiden minskas.

Arbetsgivaren kan erbjuda mer tid till vem han vill oavsett LAS så länge det inte gäller någon form av återanställningsrätt.

Vad är du ute efter?

Du vill hitta ett sätt att tvinga arbetsgivaren ge fler ordinarie timmar? Det går inte utan det är arbetsgivaren som väljer vem han vill anställa. Han kan om han vill ta in någon helt annan eller öka timmar för en redan anställd. Även vem han väljer att ge extra timmar är helt upp till arbetsgivaren och har inget med LAS att göra.

Har ni pratat med arbetsgivaren?
Citera
2016-05-07, 12:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hon har en fast anställning. 10 timmar på kontrakt sen maj, 4 timmar innan det. Hon har jobbat 641 timmar utöver sin kontrakterade tid 2015 - 2016 är på samma sätt.

LAS kön handlade om fler timmar på kontrakt, inte anställningsformen.

Är du säker på att det gäller en tillsvidareanställning.
Titta en gång till i kontraktet så du är säker! Det är inte otänkbart men det känns som det lika bra kan röra sig om en visstidsanställning och det kan ha viss betydelse i sammanhanget.
När du ändå kollar kontraktet kolla så att arbetstiden också står med.
Citera
2016-05-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är du säker på att det gäller en tillsvidareanställning.
Titta en gång till i kontraktet så du är säker! Det är inte otänkbart men det känns som det lika bra kan röra sig om en visstidsanställning och det kan ha viss betydelse i sammanhanget.
När du ändå kollar kontraktet kolla så att arbetstiden också står med.

Nej, det är en tillsvidareanställning. 10 timmar på kontrakt. 4 timmar från maj 2015 då det var en visstidsanställning.

Vi har självklart pratat med arbetsgivaren. Det är ett stort företag som hat blivit prickade för liknande situation så dom slingrar sig så mycket dom kan.
Citera
2016-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du vill hitta ett sätt att tvinga arbetsgivaren ge fler ordinarie timmar? Det går inte utan det är arbetsgivaren som väljer vem han vill anställa. Han kan om han vill ta in någon helt annan eller öka timmar för en redan anställd. Även vem han väljer att ge extra timmar är helt upp till arbetsgivaren och har inget med LAS att göra.

Har ni pratat med arbetsgivaren?

Ja, jag vill se om det finns en laglig rätt att öka hennes timmar på kontrakt. Hon jobbar trots allt 60% mer än vad kontraktet säger - och hon ligger nästan 380 timmar mer än vad arbetstidslagen säger att man får. Siffror för 2015 då, men det körs på i samma takt.

Vi har nyligen lyft att få fler timmar på kontraktet då en kollega som blev anställd senare fick fler timmar än vad in sambo har. Då hävdades det att min sambo inte utryckt att hon vill ha fler timmar, och dom krävde bevis i form av e-post eller liknande.
Senast redigerad av Jayboy 2016-05-07 kl. 12:49.
Citera
2016-05-07, 13:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ja, jag vill se om det finns en laglig rätt att öka hennes timmar på kontrakt. Hon jobbar trots allt 60% mer än vad kontraktet säger - och hon ligger nästan 380 timmar mer än vad arbetstidslagen säger att man får. Siffror för 2015 då, men det körs på i samma takt.

Vi har nyligen lyft att få fler timmar på kontraktet då en kollega som blev anställd senare fick fler timmar än vad in sambo har. Då hävdades det att min sambo inte utryckt att hon vill ha fler timmar, och dom krävde bevis i form av e-post eller liknande.

ok då börjar det klarna för mig. Det kan finnas andra regler i kollektivavtal och det är generellt svårt att få en helhetsbild över hur det ligger till via ett forum.

Angående laglig rätt att öka hennes kontrakt hittar jag inget och tror inte det finns. Du kan påtala att du jobba för mycket mertid och då måste arbetsgivaren gå ner i mertid eller erbjuda dig en större del ordinarie arbetstid.

När det gäller LAS och turordning vid företrädesrätt är det inte helt enkelt och en arbetsgivare kan ganska enkelt komma runt det genom att hävda att du saknar kvalifikationer eller utbildning för vissa av arbetsuppgifterna. Det är dock arbetstagaren som skall anmäla så det är svårt att bevisa utan att ha det på papper.

25 a § En deltidsanställd arbetstagare som har anmält till sin arbetsgivare att han eller hon vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, dock högst heltid, har trots 25 § företrädesrätt till sådan anställning.

Som förutsättning för företrädesrätten gäller att arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses genom att den deltidsanställde anställs med en högre sysselsättningsgrad och att den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer för de nya arbetsuppgifterna.

Företrädesrätten gäller inte mot den som har rätt till omplacering enligt 7 § andra stycket. Lag (2006:440).

26 § Om flera arbetstagare har företrädesrätt till återanställning enligt 25 § eller företrädesrätt till en anställning med högre sysselsättningsgrad enligt 25 a §, bestäms turordningen dem emellan med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Lag (1996:1424).
Rättsfall (2)
AD 1996 nr 39: I samband med att viss verksamhet, arbetsmarknadsutbildning, överförs från...
AD 1997 nr 123: En arbetsgivare (ett aktiebolag) i plåtslageribranschen sade på grund av...
Lagrumshänvisningar hit (1)
Ändringar/Förarbeten (1)

27 § Har besked om företrädesrätt till återanställning lämnats enligt 8 § andra stycket eller 16 § andra stycket, kan företrädesrätt inte göras gällande innan arbetstagaren har anmält anspråk på företrädesrätt hos arbetsgivaren.
En arbetstagare som antar ett erbjudande om återanställning behöver inte tillträda den nya anställningen förrän efter skälig övergångstid.

Om arbetstagaren avvisar ett erbjudande om återanställning som skäligen borde ha godtagits, har arbetstagaren förlorat sin företrädesrätt.

32 § En arbetsgivare som avser att anställa en arbetstagare, när någon annan har företrädesrätt till återanställning i verksamheten eller företrädesrätt till en anställning med högre sysselsättningsgrad, skall först förhandla med den berörda arbetstagarorganisationen på det sätt som anges i 11-14 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Detsamma gäller när fråga uppkommer om vem av flera företrädesberättigade som skall få återanställning eller en anställning med högre sysselsättningsgrad. Lag (1996:1424).
Senast redigerad av Diablo1118 2016-05-07 kl. 14:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in