Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Jo men du tror väl inte att alla bryr sig om dina små barnsliga ordlekar. Jag kan ju precis lika lätt säga "bara någon som själv saknar intellekt tycker att Trump är intellektuell" och tro att jag då dödar alla invändningar. Det funkar inte så grabben! Du får argumentera för att Trump är intellektuell bäst fan du vill men att tro att sådana tricks som du körde där funkar är inte så intelligent. Notera också skillnaden mellan att vara intelligent och intellektuell om du nu tänker argumentera vidare kring detta.
Det finns många många tjuriga människor nu runt om i världen, som är så innerligt bittra när Trumps enorma framgång har kört över deras småaktiga förhoppningar.
Och nej, jag leker inga ordlekar. Jag skrev det där i
förväg. Jag hade inte alls räknat med att så många skulle nappa på det.
Varför skrev jag det? För att det är sant. (Om sanningen är en ordlek för dig, så bör du nog fundera över om det inte är just du själv som ägnar dig åt ordlekar).
Det är en enkel och tydlig sanning, och något som behövde sägas. Jag hade inte stött på Scott Adams blogg vid det laget, men han säger det bättre än någon annan:
http://blog.dilbert.com/post/139541975641/the-trump-master-persuader-index-and-reading-list
Detta är hela poängen: 1) Trump har ett särskilt utmärkt intellekt, och 2) han har spelat det på ett sätt så att den ouppmärksamme missar detta faktum. Är du sur för att detta är sanningen?
Sen har jag inte sagt att Trump är en intellektuell (som t.ex. i meningen att han enligt marxistisk samhällsanalys skulle tillhöra den intellektuella samhällsklassen, vilket han uppenbarligen inte gör). Jag har använt ordet
intellekt, vilket är synonymt med
förnuft. Fast han vinner lik förbannat över s.k. "intellektella" i deras eget spel.
Som Sherlock Holmes skulle ha sagt, det krävs 1) god iakttagelseförmåga och 2) god slutledningsförmåga, för att upptäcka sånt som de flesta missar. Det är precis det som jag och Scott Adams har påpekat m.a.p. på Trump. Folk i allmänhet saknar de mentala förmågorna att upptäcka allt möjligt här i livet, t.ex. att se vem som har ett utmärkt intellekt. Det faktum att Trump inte presenterar sig som en "intellektell" (med ordval, miner, klädstil osv) gör att han har kunnat flyga helt under radarn för de allra flesta. Bara de som har förmågorna som Sherlock Holmes beskriver har uppmärksammat vad han hållit på med. Och Scott Adams har bättre än någon annan beskrivit hur han utnyttjat detta till sin enorma fördel.