2016-05-05, 09:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Att jämföra med läkemedel är löjligt. Sådana är kontrollerade och skrivs ut av läkare.
Vad vi ska ha är ett samhälle utan knark. Det är målet som vi alla ska arbeta mot. Det ska uppnås genom t.ex. hårdare gränskontroller (enbart identitetskontroller räcker givetvis inte), utökade resurser till ex.vis polis, soc., rehabilitering, kriminalvård m.m. och strängare straff, bl.a. för narkotikabrott.
Enbart genom att införa riktiga fängelser får vi fram mycket pengar till detta. En fängelseplats kostar tio gånger så mycket i Sverige som en i USA. Det finns ingen anledning att fortsätta detta pengaslöseri. Dalt är dyrt och kostar mycket mer än ordentliga, avskräckande fängelsestraff.

Det är det nya som behövs i svensk drogpolitik.
Varför är det löjligt att jämföra med läkemedel?
Mig veterligen har vi hela apotek fulla med läkemedel, som är bara att köpa vid önskan.

Sin din Utopiska dröm om ett samhälle utan "knark", kommer aldrig någonsin ske.
Inte ens i ditt kära Nordkorea, som man låser in befolkning i stora läger och minerar gränser och har en skyddszon mot HELA Sydkorea.
Och att man minerar gränser, där flödar drogerna väl.

Dock ändå upprepar annars dina innehållslösa ord, om hårdare gränskontroller.
Men hur vi ska betala dessa vägrar du berätta för någon av oss.
Vart du ska hitta personal till ~4800km gräns och ~450000km?
Vi pratar om minst 2-300000 med likvärdig utbildning som polis.
Och kostnaden för denna, vem ska stå för detta?
Vi pratar faktiskt om pengar i biljonklassen.

Det finns inget som heter avskräckande fängelsestraff, då detta inte hjälper.
I ett flertal länder har dom dödsstraff på narkotikabrott, det hindrar inte handeln alls.
Vilket vi har berättat för dig många gånger, finns inget som stoppar narkotikan.
Då det helt enkelt finns för mycket pengar i försäljningen.
Skoj du jämför USA, som har än mer droger i sina fängelser.
Så där ser vi vad det betyder att spara pengar på tillgången på droger.
Älskar när du skjuter dig i foten på det viset, denna gång med en bazooka.

Sen är det repressiv NP är inget nytt, det är som att köra i samma gamla hjulspår IGEN!!!
Ganglere2 är för sämre folkhälsa.
Citera
2016-05-05, 10:58
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Berusning går att få av många olika droger. Vad gör det ena bättre eller sämre än det andra?
Det är förstås de skadeverkningar som olika droger har relativt till hur de används. Här finns förstås politiska aspekter som spelar in, ta bara det att man i Sverige länge försökt öka skaderisken genom att förhindra missbrukare tillgång till rena sprutor.

Citat:
Att jämföra med läkemedel är löjligt. Sådana är kontrollerade och skrivs ut av läkare.
Vad vi ska ha är ett samhälle utan knark. Det är målet som vi alla ska arbeta mot.
Då de droger som läkare skriver ut många gånger är narkotikaklassade, vilket för de flesta är knark - dvs en drog som är klassad som narkotika, så framstår ditt resonemang som självemotsägande. Förstår att du kopplar knark till illegalt bruk, vilket gör att en missbrukare som får sina droger utskrivna på recept till något annat än en knarkare. I flera europeiska länder får narkomaner heroin utskrivet på recept, sk legalförskrivning. Det är alltså ett ypperligt sätt att få folk sluta knarka, eller förstår jag dig rätt nu?

Det också intressant att, även om du finner jämförelsen med läkemedel irrelevant med argumentet att amfetamin och morfin inte är knark när doktorn skriver ut det, påtalar detta som en form av kontrollerad försäljning. Så är det förstås, varför också jämförelsen blir relevant då vi diskuterar olika former av marknadsregleringar kontra den situation vi fått här med siktet på ett narkotikafritt samhälle: dvs en marknad som istället för att vara reglerad sköts av den organiserade brottsligheten.
Citera
2016-05-05, 11:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, jag hoppar inte över att svara på inlägg annat än sådana som går till personangrepp, förolämpar, tramsar o.likn. Jag svarar i den takt jag hinner. Har annat att göra också så det kanske kan ta några dagar ibland. Får väldigt många att svara på i den här tråden.

Gränskontroller, gällde det?
Sådana är fullt möjliga att ha givetvis. Nej, jag anser inte att vi ska ta efter Nordkorea i allt. Det har jag redan svarat på. Jag tog upp det landet och några andra som ex. på att man kan ha god kontroll över sina gränser.
Andra ex. kan vara t.ex. Australien, Ryssland, Japan, Kanada, Irland, Schweiz m fl.
De allra flesta länder i världen släpper inte in människor hur som helst, ja t.o.m. utan giltiga papper, utan att personen ens kan bevisa vem han är som man gör i Sverige.

Andelen av ett lands befolkning i fängelse?
Tja, en viss andel av en befolkning är alltid kriminella. Jag anser att det är bättre att de är inlåsta och då inte kan begå brott än ute i samhället. I Sverige behöver straffen skärpas. Minst sagt. Gäller inte bara narkotikabrott. Alltså så ska en större andel av befolkningen sitta inlåst.
Du missar att enda anledningen till att narkotikabrukare belastar rättsväsendet är att såna som du vill att det ska vara så.
Vi skulle få ett bättre samhälle om vi slutar att straffa de med beroendeproblematik

Alkoholpolitiken drivs av att försöka med beprövas erfarenhet och vetenskap göra det bästa man kan åt problemen.
Tänk om man kunde göra detsamma med narkotikaproblemen, i stället för ideologi.
Citera
2016-05-05, 19:49
Medlem
Gabriel Wikström ska diskutera narkotikapolitik med Magnus Linton i SVT2 22.20.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1196876033702728&id=974730045 917329
Citera
2016-05-06, 06:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, du hoppar alltid över de som ger dig frågor du vet du inte har nått svar på.
Det sker varje gång du är här, allt du förmåga är att slänga ut floskler som aldrig besvaras när de är utmanade.

Du har en enkel fråga att svara på, vart ska vi hitta all personal +2-300000 personer och ett par biljoners kostnad.

Australien där låter det du har tittat på för mycket Borders security Australia.
Det finns gott om droger i Australien.
Ryssland har gott om droger, och stängda gränser, sedan när?
När dom också minera sina gränser?
Kanada har inga stängda gränser och mycket gott om droger.
Irland Schweiz, de har ingen större brist på droger dom heller, och inte speciellt stängda gränser.
Tänker du efter på nån av dina exempel?

Sen är du väl medveten om att Sverige har ID-kontroll, vart har du varit dom senaste månaderna?

Sen att straff skärps, vad ska du uppnå med detta?
Att vi får en större fängelsebefolkning och till vilket syfte?
Och vem ska betala för detta?
antar du säger knarkaren, men ta pengar från en knarkare som inte har pengar.
Så ska du betala fängelsepersonalen med dessa icke existerande pengar?
Skulle du få driva detta lands narkotikapolitik.
Så skulle du ge oss en fasciststat med polis med obegränsade befogenheter.
Det låter som ett land där den oskyldiga delen av befolkningen kommer få lida extremt.

Som jag har skrivit tidigare, både i den här tråden och andra så kostar en fängelseplats i Sverige betydligt mer än i många andra jämförbara länder. Faktiskt hela tio gånger mer än i USA som ex. Då är ändå det ett land med ett högre löne och prisläge än vad Sverige har.
Vi skulle alltså kunna hålla en betydligt högre andel av vårt lands brottslingar inlåsta där de inte begår brott mot vanliga människor och det till en lägre kostnad om vi bara införde riktiga fängelser istället för dyrt dalt i hotelliknande institutioner. Det blir dessutom mer avskräckande.
Gäller i hög grad vid narkotikabrott. Där räddar det också liv genom att t.ex. knarklangare hålks inlåsta.
Det är något nytt som behövs i svensk drogpolitik.
Citera
2016-05-06, 07:27
Medlem
Hegernatarens avatar
Den nuvarande svenska narkotikapolitiken är givetvis vidrig. Vad angår det staten ifall jag vill droppa lite syra för att fördriva tiden ifall jag ska köra en lång sträcka? Ett vidunderligt förmynderi är vad det är!

Dock är jag pessimistisk till att rövhålen i regeringen kommer att ändra sig. De verkar mer intresserade av att dränka landet i en brun sörja av undermänniskor än att säkra grundläggande mänskliga rättigheter som att koppla av i solskenet med holk en vacker vårdag som denna.
Citera
2016-05-06, 09:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare, både i den här tråden och andra så kostar en fängelseplats i Sverige betydligt mer än i många andra jämförbara länder. Faktiskt hela tio gånger mer än i USA som ex. Då är ändå det ett land med ett högre löne och prisläge än vad Sverige har.
Vi skulle alltså kunna hålla en betydligt högre andel av vårt lands brottslingar inlåsta där de inte begår brott mot vanliga människor och det till en lägre kostnad om vi bara införde riktiga fängelser istället för dyrt dalt i hotelliknande institutioner. Det blir dessutom mer avskräckande.
Gäller i hög grad vid narkotikabrott. Där räddar det också liv genom att t.ex. knarklangare hålks inlåsta.
Det är något nytt som behövs i svensk drogpolitik.
Och jag har svarat dig, i dessa fängelser finns det än mer droger.
Varför vill du ha fängelser med mer droger?
Sen när du fått arrestera och sätta denna +1miljon i fängelse, vem ska sköta landet Sverige?
Sen säger du "inte begår brott mot vanliga människor", då har du helt plötsligt exkluderat de som konsumerar droger, då själva konsumtionen är ett offerslöst brott.
Brott med offer, ja, de har väl ingen några invändningar att de ska straffas på nått sätt.
Berätta gärna hur fängelser i USA är avskräckande, de står för ~5% av jordens befolkning.
Och har 20-25% av jordens fängelse population.
Berätta hur detta är avskräckande?
Nu när vi vet det är precis tvärtom.

Men frågan är, vi har fängelser i Sverige som inte kan hålla droger ute.
Lägger man mindre pengar som i USA, så får man än mer droger och våld.
Varför ska man välja ett system med mer droger, speciellt när du hela tiden säger det krävs bara mer.
MER kostar pengar, men det är du inte villig att göra, och sen finns inte dessa pengar heller.
Du har ju liksom inte svarat på hur vi ska stänga den Svenska gränsen mot att droger förs in.
Frågan försvinner liksom inte, då du har en icke uppnåerlig idé.
Då vi aldrig kommer ha pengar till eller aldrig kommer hitta personal till.
Vi kommer inte ens komma till 10% i vad du tror ska funka.
Vi kommer inte klara av att införskaffa 2-300000 anställda.
Vi har inte råd att starta upp biljon stora organisationer, då vi inte ens har pengar till detta.

Även så har USA mycket hög mordfrekvens, så hur det räddar liv är intressant i hur du kom fram till den slutsatsen.
Är en total olöslig gåta.

Att fortsätta en repressiv/restriktiv NP, det är inget nytt.
Det är som att fortsätta köra i exakt samma hjulspår på en väg som hela tiden skördar liv.
Det smarta vore att byta hjulspår, där folk inte dör.
Och där har vi förebilder i Portugal, Holland och Tjeckien, som ser mindre döda och mindre sjukdomar i spåren av drogerna.
Det är det nya som behövs.
Detta är därför vi vet du inte har folkhälsan i ditt intresse.
Citera
2016-05-06, 09:31
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Du menar en Utopisk dröm?
Sen har inte orden varit tomma, då vi skördar många liv på denna Utopiska tanke om en drogfrivärld.

Klyban, min vän, eller ska jag kanske kalla dig min nemesis?

Citat:
Hur ska denna nolltolerans kunna uppnås?
Vi klarar ju inte ens hålla fängelser drogfria.
Och vart ska vi hitta personalen och pengarna(gissar på ett antal biljoner)?

Vet inte riktigt så det är tur att Sverige sluppit mig som politiker.

Förslagsvis väl kontrollerade gränser, vidareutbildning för fångväktare, mer resurser till poliserna som arbetar med ungdomar. Var pengarna ska komma ifrån har jag ingen aning men det skulle ju vara en fördel om industrier inte valde bort Sverige som ett produktionsland. Mer inhemsk produktion och självförsörjning inom landet skulle skapa fler arbeten. Om det invandrar färre människor till landet så kanske arbetena räcker bättre till den redan existerande befolkningen också och på så sätt få upp sysselsättningen. Men som sagt, tur att inte jag har något ansvar i den här röran. En legalisering är absolut inte ett alternativ.
Citera
2016-05-06, 09:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Klyban, min vän, eller ska jag kanske kalla dig min nemesis?

Vet inte riktigt så det är tur att Sverige sluppit mig som politiker.

Förslagsvis väl kontrollerade gränser, vidareutbildning för fångväktare, mer resurser till poliserna som arbetar med ungdomar. Var pengarna ska komma ifrån har jag ingen aning men det skulle ju vara en fördel om industrier inte valde bort Sverige som ett produktionsland. Mer inhemsk produktion och självförsörjning inom landet skulle skapa fler arbeten. Om det invandrar färre människor till landet så kanske arbetena räcker bättre till den redan existerande befolkningen också och på så sätt få upp sysselsättningen. Men som sagt, tur att inte jag har något ansvar i den här röran. En legalisering är absolut inte ett alternativ.
Vart ska du få pengar till att se till att narkotikan inte kommer över gränsen.
Du är medveten om att vi har ~4800km gräns?
Och på detta ~450000km2 landyta.

Detta är en Utopisk dröm, och 100% orealistisk.
Antar du också tror dig värna om folks hälsa, frågan är då varför du stödjer vårt förbud.
Samtidigt vi ser Portugal, Holland och Tjeckien, som får/har en förbättrad folkhälsa på drogområdet än vi har.
Så om en legalisering räddar liv, varför ska vi då inte legalisera?
Citera
2016-05-06, 10:06
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Vart ska du få pengar till att se till att narkotikan inte kommer över gränsen.
Du är medveten om att vi har ~4800km gräns?
Och på detta ~450000km2 landyta.

Detta är en Utopisk dröm, och 100% orealistisk.
Antar du också tror dig värna om folks hälsa, frågan är då varför du stödjer vårt förbud.
Samtidigt vi ser Portugal, Holland och Tjeckien, som får/har en förbättrad folkhälsa på drogområdet än vi har.
Så om en legalisering räddar liv, varför ska vi då inte legalisera?

Bomber, granater och flytande minor! Okay, överdriver men fler kustjägare åt folket iallafall. Ett NATO värdlandsmedlemskap skulle kosta sina goda kronor också och helt utan garantier för hjälp vid ett behov som ett världskrig t.ex. och skulle knappast bry sig om droger över svenska gränserna heller. Gläds med medborgare av ovannämnda länder. Kanske de kan lansera sig som europeiska drog-turistparadis? Det är inte vägen för oss och absolut inte efter ett halvhjärtat försök bestående mest av ekande tomma ord om en icke-existerande nolltolerans.
Citera
2016-05-06, 10:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Bomber, granater och flytande minor! Okay, överdriver men fler kustjägare åt folket iallafall. Ett NATO värdlandsmedlemskap skulle kosta sina goda kronor också och helt utan garantier för hjälp vid ett behov som ett världskrig t.ex. och skulle knappast bry sig om droger över svenska gränserna heller. Gläds med medborgare av ovannämnda länder. Kanske de kan lansera sig som europeiska drog-turistparadis? Det är inte vägen för oss och absolut inte efter ett halvhjärtat försök bestående mest av ekande tomma ord om en icke-existerande nolltolerans.
Vet inte varför man ska turista och inbilla sig detta sen hjälper när man kommer hem till sitt land där man bor.
Varför inbillar du dig att jag säger turister ska få bättre folkhälsa genom resa tillfälligt till ett annat land?
Varför?

Du verkar inte vara villig att betala för nolltolerans, varför då ha kvar ett meningslöst system som är fallerat och skördar liv?
Sen är frågan, vill du leva i en fasciststat där man pissar på folks rättigheter?
För vi ska inte inbilla oss de bara kommer ge sig på de som konsumerar droger.

Och vart ska du hitta pengarna och personalen?
Vi pratar ju om minst 2-300000 och biljoner som krävs, bara för starta upp det.
Detta är bara för gränserna, sen har du ytterligare ~450000km land yta att hålla reda på.
Drogfritt samhälle är en Utopisk och orealistisk dröm, som aldrig N Å G O N S I N kommer ske, någonsin!!!

Tomma ord, är att du inte ens vet hur du säger vi ska kolla gränser och ta bort drogerna i landet.
Men hur du ska finansiera personalen, utrustning och utbildning av dessa har du inget svar på.
Idag pyntar vi ~25MILJARDER på knarkkriget, påverkan detta har på tillgången.
Är samma som påverkan av ett sandkorn skulle ha på bilen, om jag körde bilen över sandkornet.
dvs inget händer, på sin höjd flyttar sig sandkornet lite.
Citera
2016-05-06, 12:24
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:

Tomma ord, är att du inte ens vet hur du säger vi ska kolla gränser och ta bort drogerna i landet.
Men hur du ska finansiera personalen, utrustning och utbildning av dessa har du inget svar på.
Idag pyntar vi ~25MILJARDER på knarkkriget, påverkan detta har på tillgången.
Är samma som påverkan av ett sandkorn skulle ha på bilen, om jag körde bilen över sandkornet.
dvs inget händer, på sin höjd flyttar sig sandkornet lite.

Som sagt, gränskontroll och ett ordentligt försvar som i fredstid kan ägna sig åt illegal droghandel. Om landet kunde bära kostnaden av ett försvar förr i tiden så kan landet bära den nu. I jämförelse, vad skulle det kosta att förlora landet till främmande makt? Vad talar för att inte det ÄR främmande makt som dränker landet med droger? Det har ju faktiskt hänt på andra håll i världen genom historien som ett led i att pacificera befolkningen.

Då måste naturligtvis politikerna gå den främmande makten till mötes och börja göra affärer?
En passiv neddrogad befolkning är väl alla politikernas önskedröm. Det skall börjas i tid! Speciellt i förorterna där det ofta uppstår diverse problem som kulturkrockar och dylikt.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-05-06 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in