2016-05-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Livstidsdömda har oftast fått vänta på utresa tills straffet har tidsbestämts. Enligt den nya lagen från förra året borde han kunna sättas i en roddbåt till hemlandet betydligt tidigare. Hur det löses med strafftiden i så fall har jag ingen aning om. Vet heller inte om det tillämpats i något fall än.
Ja, det verkar ju logiskt. Det kanske finns svar på sådana här frågor i "det finstilta" i aktuellt nytt avtal.
2016-05-05, 01:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
NB ska nu till KUMLA där han under 6-8 veckor ska genomgå en analys av psykolog och säkerhets
personal ang: ev: Hotbild.
Därefter ska han placeras på en anstalt klass 1. Ex: Tidaholm eller Skogome mfl.
Sedan påbörjas kontakt med han eget land och lämplig placering.
(Liknande Ryska förhållanden).
Om Ni tänker tillbaka i tiden om det tragiska mordet i Arboga på Max och Saga.
Så blev Tyskan placerad på Hinnseberg, under en viss tid som var ganska kort.
Därefter tvångsförflyttades hon till anstalt i Tyskland ganska snabbt.
Enligt NY LAG så ska livstidsdömda förflyttas till sitt eget hemland så snart det går och alla handlingar klara.
EN gissning....tror jag NB kommer att placeras någonstans i klass 1 fängelse i Sverige under c:a 1-1,5 år och därefter tvångsförflyttas till sitt eget land.

Hoppas han ruttnar bort där.

Skogome är inte säkerhet klass 1 på, så där kommer han inte att placeras som första anstalt.
Tidaholm har visserligen en del program men det är fortfarande en anstalt som inte en typ som den här kommer till först. Det finns inte så många anstalter att välja på för den här typen, så det bör bli bland samma slag så som sexbrottsdömda.
Norrtälje är väl en bra anstalt på sexbunkern där Eklund fick en hel del stryk, så han inte vågade gå ur cellen. Alltså transport till Tidaholm, och till och med Gryningspyromanen ville bli förflyttad och inte sitta på samma avd som Eklund. Fosmo fick flytta också eftersom han opponerade sig mot Eklunds ankomst.
Nja, Arbogamörderskan satt på Hinseberg och var utfryst, och sedan i Ystad, och tillbaka till Hinseberg igen har jag för mig. Sedan placerades hon i Tyskland.
2016-05-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, det verkar ju logiskt. Det kanske finns svar på sådana här frågor i "det finstilta" i aktuellt nytt avtal.

Den nya lagen som är en EU anpassning där det påstås att hela straffet ska kunna avtjänas i hemlandet borde det vara möjligt att tidsbestämma detta efteråt.

Sen har jag en känsla av att den verkliga strafftiden för livstidsdömda har ökat. Att det tidigare har varit totalt 12 år med rabatter verkar i dag vara närmare 15 -16 år. Jag tror därför och är övertygad om att hur väl än NB uppför sig blir det nog ingen frihet på de närmaste 18 åren om inte mer.
2016-05-05, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Skogome är inte säkerhet klass 1 på, så där kommer han inte att placeras som första anstalt.
Tidaholm har visserligen en del program men det är fortfarande en anstalt som inte en typ som den här kommer till först. Det finns inte så många anstalter att välja på för den här typen, så det bör bli bland samma slag så som sexbrottsdömda.
Norrtälje är väl en bra anstalt på sexbunkern där Eklund fick en hel del stryk, så han inte vågade gå ur cellen. Alltså transport till Tidaholm, och till och med Gryningspyromanen ville bli förflyttad och inte sitta på samma avd som Eklund. Fosmo fick flytta också eftersom han opponerade sig mot Eklunds ankomst.
Nja, Arbogamörderskan satt på Hinseberg och var utfryst, och sedan i Ystad, och tillbaka till Hinseberg igen har jag för mig. Sedan placerades hon i Tyskland.

Tidigare brukade dylika figurer hamna på Saltvik men den har ändrat inriktning och numera verkar det vara Norrtälje som gäller. De kör efter begreppet lika barn leka bäst.
2016-05-05, 01:45
Medlem
Citat:
Den nya lagen som är en EU anpassning där det påstås att hela straffet ska kunna avtjänas i hemlandet borde det vara möjligt att tidsbestämma detta efteråt.

Sen har jag en känsla av att den verkliga strafftiden för livstidsdömda har ökat. Att det tidigare har varit totalt 12 år med rabatter verkar i dag vara närmare 15 -16 år. Jag tror därför och är övertygad om att hur väl än NB uppför sig blir det nog ingen frihet på de närmaste 18 åren om inte mer.
Jag tänker inte i termer av vedergällning, enbart angelägen om säkerhet. Utan en genomgripande personlig utveckling, självklart grundad på ett erkännade och ett ansvarstagande, är 18 år lika litet som 12 år. Man kan ju lite krasst säga att han levt i 35 år och inte vuxit upp, tvärtom utvecklat de mest bisarra och farliga personlighetsdrag. Enbart tiden gör ingen förändring, om vi inte tänker oss frigivning vid 90 års ålder eller p g a sjukdom i ett tillstånd av framskridet döende.
2016-05-05, 01:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tidigare brukade dylika figurer hamna på Saltvik men den har ändrat inriktning och numera verkar det vara Norrtälje som gäller. De kör efter begreppet lika barn leka bäst.

Det stämmer Härnösand är känt för sina interner. Det ser däremot ut som att dom ändrat inriktning just där. Man borde egentligen kört in dom på Kumla eller Hall och låtit djungelns lag råda. Men inom 5 minuter vore dom döda så det låter man ju bli.
Senast redigerad av Moosky 2016-05-05 kl. 02:12.
2016-05-05, 01:59
Medlem
Citat:
Jag tänker inte i termer av vedergällning, enbart angelägen om säkerhet. Utan en genomgripande personlig utveckling, självklart grundad på ett erkännade och ett ansvarstagande, är 18 år lika litet som 12 år. Man kan ju lite krasst säga att han levt i 35 år och inte vuxit upp, tvärtom utvecklat de mest bisarra och farliga personlighetsdrag. Enbart tiden gör ingen förändring, om vi inte tänker oss frigivning vid 90 års ålder eller p g a sjukdom i ett tillstånd av framskridet döende.

Jag har ingen avvikande mening om detta. Det var bara en reflektion från den krassa verkligheten.
Denna typ av förbrytare med dessa drag har en tendens att återkomma efter att de släpps. I vart fall så länge de är i någorlunda fysisk form.
2016-05-05, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt! Ibland behövs det lite reflexioner när man engagerat följt en sådan här lång rättsprocess.

En avrundning.

För NB börjar det nu med en flera veckor lång utredning av kriminalvården med bl.a. psykolog och där skulle man förstås vilja vara en sommarfluga på väggen

Frågan är hur samarbetsvillig han kommer att vara?
Och hur pass illa felkopplad hans hjärna är?

Jag har ingen uppgift på hur många män det är som misshandlar och dödar kvinnor - och som sedan erkänner brottet och som dessutom ber om hjälp till ett normalt liv

Det är mycket svårt och kanske t o m omöjligt för NB att erkänna det självförakt som han i grund och botten har
Ett självförakt som är grundat i tidig barndom

Jag tror inte utredningen på Kumla kommer att ge ngt - han fortsätter med sina lögner för att "hålla ihop" sig själv
2016-05-05, 08:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det skulle inte förvåna mig om han vill överklaga till EU. Inte för att det kommer att påverka något utan för att han verkar vara den typen som vägrar inse att dörren är stängd. Han bankar på för att enligt egna tankar skapa rättvisa, fast han innerst inne vet att dörren aldrig kommer att öppnas.
Ja, han vill säkert överklaga till EU. Men det blir som sagt svårt för honom.

MrFold utredde den här möjligheten bra tidigare i tråden:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Kan man överklaga Högsta domstolens avgöranden?
Nej, Högsta domstolen är sista instans.
2016-05-05, 10:26
Medlem
Tamborinos avatar
Googlade på litauiskt fängelse , finns en del info och bilder .
Vilka råttbon det verkar vara , helt perfekt om NB kommer dit så fort som möjligt .
Livstid är livet ut där så det är bara att hoppas på att straffet omvandlas till litauiskt livstidsstraff , det kanske inte funkar så men det vore perfekt !
2016-05-05, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En pneumatstång är inte att förakta; den kan användas till mycket - och lastaren har bevisligen befunnit sig ute på vift just under den tid varken AB eller IB säkert kunnat säga var NB befann sig.NB var påfallande intresserad av makabra, groteska, dubbeltydiga bilder. Han visste att han bara kunde segra i ölets och korsets tecken; där var han oövervinnerlig.Då kan vi utesluta gödselbrunnarna eftersom de nog är lite för sofistikerade för NB:s mer jordnära smak. Det är, som i den uråldriga leken, sten, sax, påse som gäller + tejp och snören. - Men det optimala draget kan ha varit lastaren.
Ja stenen på klicken kom för att objektet i påsen klipptes ur sitt sammanhang och han gjorde vågen

Har du läst vågen? i spektrat av ljusbryt
Ibland räcker inte en bild utan det kräver flera på en gång, precis som en videos bildande sång
-Ett respass kommer ned I en snara från ovan och skänker en himmelskt stor och hjärtinnerlig glädje. En befrielse från de annars obligatoriska plikterna.
-Objekt kläs i påsliknande fodral med händerna bakåt
-Objektet tejpas med en bindel för ögonen, så att bara ett öga kan se ut - TITTA
-Bakgrunden är en kaklad miljö med något lite bågformat fönster
-Underbyxorna ned tröjan håller du upp
-Jag ser på och ser dum ut och förstår inte vad som sker
-Du kanske råkar dö
-Jag återupplivar dig
Så kasta om ordningen och njut nu av detta i Hur psoriasisen kliar och hur jag vill komma ut ur dina ögon till temat att: Andas in & Andas ut
& Hur hjärtat stegras i rytmen när det inte får något att andas in. Takykardi uppstår ur detta faktum

en bakbunden person spelar med
näsan längst ut på hävstänger och ut strömmar tonerna till musiken

och så långt är det ju en helt normal video med detaljer som förekommer i de flesta moderna video dagligen. Inget speciellt att notera med det.

Sök nu videon som Nerijus gillar men som inte längre finns kvar. Förslagsvis genom ett videosök på url till videoklippet som nerijus gillar.
https://www.google.se/search?q=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DxDOW62AOr-Y&tbm=vid&cad=h
Så kanske det finns ett visst tema som återkopplar till ämnet enligt ovan.

https://muhammedbilderna.wordpress.com/
Muhammed bilderna brukar hjälpa till att påvisa vad som är dagens tabu och sådant tenderar att ändras med tiden. Så visst ok Nerijus gillar så klart vanliga videos och resten måste vara rena tillfälligheter.

Algoritmens taktila slutsats
Att Google sedan associerade videon Min omhuldade med en lång skönt stilstudie från det vardagliga livet (på ryska) där flickor och kvinnor skadades på ett eller annat sätt är naturligtvis rena tillfälligheter och det är bara roligt när en 6 årig flicka nästan blir överkörd av ambulansen. HA HA det är humor det!!! Google bygger sina algoritmer på klustertänkandet i gruppbeteenden och visar ramverket och sådan skit. Med andra ord rena tillfälligheter, för resten av algoritmens associationer var starka, ja omnipotenta ryska män, politiker eller idrottsmän så sammantaget säger det alltid ingenting, eller. Kanske googles ironi har försökt karaktärsmörda Nerijus och likasinnade rent associativt. Men det vet vi ju, sådana är sökmaskinerna!!!

-De saknar allt annat underlag än Statistiken bakom kognitiva klusterhandlanden i praktiserande centraltendens. Lättfotade är de och styrs bara av hur andra styr. Vem fan bryr sig, liksom. Jag har aldrig sett något av det tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus är den ende som vet EXAKT vad som hände. Vi vet genom åklagarens beskrivning av händelseförloppet det vi BEHÖVER veta om händelseförloppet för att förstå att Nerijus är gärningsman och för att förstå hur hans djävulska gärning gått till.
De enda som har moraliskt rätt att kräva en förklaring av Nerijus det är Lisas familj.
Och - det viktiga - frågan de vill ha svar på är VARFÖR.
Vi behöver ingen exakt förklaring för bevisen talar för sig själva ihop med åklagarens beskrivning av händelseförloppet. Vi förstår hur det gick till och vad hans motiv var.
Offrets familj har rätt att få veta: "varför valde han just Lisa, varför skedde det här just då, var det planerat, varför dödade han henne - var det hans plan från början, varför gör en människa det här ofattbara mot en annan människa"?

Fattar du nu TheForeigner?

...
Lägg ner lite energi på att ta till dig fakta och låt så småningom sanningen sjunka in.

Sanningen om mördaren Nerijus.
Sakligt och väldigt återhållsamt, men ändå fullt med poänger och reflektioner från någon som har läst på väl i tråden som helhet. Jag tackar och bockar för det! Olé

Suckarnas gång på 2 minuter i stället för 55 timmars lönnsirap om senaste flugan som larv i något av skarvarna på alla öppna sår. Sedan vidare till nästa förpuppning. Tack för sammanställningen många har nog tänkt på en sådan men inte mäktat med.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-05-05 kl. 11:08.
2016-05-05, 11:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ponera att han på Sveriges initiativ förs till litauiskt fängelse. Enligt dig ska svensk lag följa honom in den litauiska verkställigheten. Vad betyder det för en eventuell tidsbestämning ? Ska svenska myndigheter ta ställning till en begäran om tidsbestämning i Litauen ? Om inte, förutsätts ett förfarande om tidsbestämning motsvarande det svenska finnas i litauisk rättspraxis ? Hur blir det om så inte är fallet ?

Bekymmersamt tycker jag det är att han teoretiskt kan bli fri efter bara 12 år (18 år vore inte mycket mera betryggande, allt annat lika), utan att vi vet vilka kriterier som gäller för frigivning ö h t. I värsta fall skulle han vara ute bara 48 år gammal och lika farlig som någonsin, om inte en enastående personlighetsförändring ägt rum. Jag tycker att det är skillnad på t ex en sedelförfalskare, en full dråpare och en driftsstyrd, planerande mördare. De första två kan anses ha fått "betala" för sitt brott och förmodas ha tagit varning och dragit lärdom av straffet. Den tredje kategorin kan väl ingen expert någonsin ställa ut några garantier för, samtidigt som han utgör en dödlig risk för andra människor. Man kan tänka så här: NB kan antas ha länge burit på den latenta möjligheten av ett mord som detta på LH, ändå har ingen kunnat se några allvarliga hot i den personen, några har t o m dagarna före mordet kunnat vara beredda att gå i god för honom. Efter tio års vårdande på anstalt, så är det inte osannolikt att han är lika välbeteende och lugn som många tyckte att han var strax före mordet och han har säkert förstånd att erkänna sitt brott och bedyra att han aldrig ska göra om det (utan att egentligen själv veta om han kommer att kunna stå för sitt löfte, ens om det är ärligt menat). Vem är den att anse sig kunna se in i hans själ och avgöra att den dödliga faktorn X nu vårdats bort ?

Min femkrona..

I min mening är det troligt att han inom kort kommer tvångsförflyttas. Han har inga kopplingar till Sverige mer än möjligtvis ett utgånget anställningskontrakt, han har ej medborgarskap eller asylsökande och han har ingen egentlig egen anledning att genom Kriminalvårdens utredning bli kvar på svensk mark. Han är en gästarbetare, i praktiken med samma innebörd som om han vore en turist.
Lägg därtill ett potentiellt ilskemummel på alla Sveriges högsäkerhets-anstalter. Vem vet inte, vem han är och vad han gjort?
Den svenska domen skulle i så fall översändas till litauiska kriminalvårdens klor och en lämplig placering vore Lukiskiu-fängelset eller liknande där uteslutande mördare med livstidsstraff placeras.
Förenklat genom vad som gäller här för Nerijus, och bestämmelser om övergång inom EU med tillhörande ramverk, har staten han här kan överföras till, inget lagutrymme att lämna något medgivande om översänd dom.
Detta innebär att Litauen i så fall måste verkställa den svenska domen.
Om det i framtiden (minst 10 år) väcks fråga om tidsbestämt straff, oavsett vilken EU-stat han befinner sig i, avgörs det i Örebro Tingsrätt.

Om det sedan i framtiden uppstår utrymme att pröva om tidsbestämt straff, går ej att svara på eller förutse just nu.
För det första bör ett adekvat erkännande komma, och det är väl egentligen då man skulle kunna spåna lite. Som läget är nu, är det bara livstid som går att förhålla sig till.
Utifrån en grovgissning skulle iaf jag tro att även om han sjunger ut, så är hans handling i detta så avgörande tung att han har höga tvåsiffrigt antal år till sin frihet. En manipulativ personlighet lurar inte den dom som ligger på honom. Speciellt delarna som rör hur han betett sig efter brottet, och nästan genomgående i förhör.
Min upplevelse är att fhL Lindström egentligen kan vara den som bäst känner Nerijus genom detta.
Jag upplever inte att Arne eller kollegor känner honom inte, hans grannar i slottsflygeln känner honom inte. inte ens hans egen familj känner honom.
Intervjun med Lindström nyligen, är i mina ögon det enda handfasta som genom en lite djupare analys, skulle kunna utgöra hur Nerijus klarar sig bakom galler.
http://sla.se/skovde/2016/05/04/han-holl-fast-vid-lognen?refresh=true

Länk till aktuell lag (2kap - 1,2§):
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-201596-om-erkannande-och-verkstallighet-av_sfs-2015-96

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in