Citat:
Aha, ok. Jag trodde livstid innebar att man fick skaka galler som minst det antal år vanliga maxstraffet har, dvs 18 år, och att det tidsbestämda livstidsstraffet då aldrig kan bli lägre än 24 år (pga 2/3-delsregeln).
Så avseende rapporten från BRÅ undrar jag om det gäller postulerad eller verklig strafftid, de där 20-25 åren.
Aha, ok. Jag trodde livstid innebar att man fick skaka galler som minst det antal år vanliga maxstraffet har, dvs 18 år, och att det tidsbestämda livstidsstraffet då aldrig kan bli lägre än 24 år (pga 2/3-delsregeln).
Så avseende rapporten från BRÅ undrar jag om det gäller postulerad eller verklig strafftid, de där 20-25 åren.
Citat:
OK! Ni som kan detta, hur blir det, o hur kan det bli? Lova att det blir läääääääänge!
OK! Ni som kan detta, hur blir det, o hur kan det bli? Lova att det blir läääääääänge!
Det är den officiella strafftiden som anges i statistiken. Man får komma ihåg här att det är fråga om en villkorlig frigivning och att den frigivne t ex är skyldig att vara inskriven i frivården och ha en övervakare i ett år. Villkorlig frigivning kan också förverkas om du begår nya brott under den tid den löper. Då får du avtjäna både ditt nya straff och den förverkade frigivningstiden.
Ingen kan nog säga säkert hur länge Nerijus får sitta. En sak som kan ligga honom i fatet och som vi redan diskuterat en hel del är om han fortsätter neka - det kan ses som hinder för rehabilitering och därmed tillräckligt minskad brottsrisk. Det brutala överfallet på en för honom helt okänd kvinna signalerar att han är mycket farlig, särskilt förmodligen med en viss mängd alkohol eller droger i kroppen. Vill han inte erkänna tror jag han får det svårt åtminstone vid de första ansökningstillfällena att få domstolen med sig. Samtidigt är det ett enda brott, vilket gör honom lite svår att jämföra med några av de livstidsdömda som suttit länge och fortfarande sitter utan att ha fått tidsbestämning:
- John Ausonius (häktad sen 1992, behöver ingen närmare presentation)
- Helmer Ljus (dömd 1999 - ingen tidsbestämning trots att han är 88 år. Två mord med drygt 10 års mellanrum)
- Arklöv, Axelsson och Olsson (sen 1999, två mord och mordförsök/bankrån. Här spelar rimligen också in att en tidsbestämning är ett säkert sätt att göra sig utomordentligt impopulär hos polisen och många, många andra)
Tommy Zethraeus har ju också fått vänta i över 20 år innan han nu till slut fått sitt straff bestämt till 36 år och blir fri 2018.
Med nuvarande praxis kan jag inte tänka mig att Nerijus kommer undan med kortare tid än 18-20 år i fängelse. Jag tror dock att han har en chans att bli fri. När det gäller Ausonius och kanske framför allt Anders Eklund skulle jag inte bli förvånad om de faktiskt får sitta tills de dör.