2016-05-04, 04:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Ingen aning vem morsan ska skypa med. Jag gissar hon fortsätter jaga Nerijus i första hand. Fängelserutinerna tillåter väl åtminstone ett samtal i veckan. Ingen aning förstås.
Skarpt läge för lite wallraffande i närområdena.
Att, modern har en nyckelroll i dramat är ställt bortom allt rimligt tvivel. I min psykkarriär stötte jag på en och annan psykopat som inkluderade rituellt mord och pedofili. Jag minns en handledare som jobbade på rättspsyk på den tiden den var inhyst på Långholmen. Denne gav flera skrämmande exempel på psykopatiska gärningar och utredningar som också fick rubriker.
Inte minst minns jag en hypotes från dennes sida hur en psykopat blir till. Denne menade att i begynnelsen i interaktionen mellan moder (alt vårdare) sker ingen känslomässig anknytning till barnet. Barnet tvingas anknyta till sig själv och som en följd utvecklas en narcissisistisk personlighet med empatistörning. Barnet har aldrig bekräftats av modern som i sin tur aldrig bekräftats emotionellt i sin utveckling. Minns att också handledaren utryckte att det handlade om en själslig sjukdom utan bot.
Det må vara som det vill med min handledares hypotes. Personligen anser jag den inte helt bakom flötet även om det runnit mycket vatten under bron.
Frågan om skypandet ställde jag med en blandning av allvar och ironi men nog skulle det vara intressant att veta hur Modern försöker greppa situationen, hon måste ju få bibehålla den tvångsmässiga telefonkontakten med sonen.
Det du beskriver om avsaknaden av den känslomässiga anknytningen mellan moder och barn och vad resultatet kan bli, det är riktigt skrämmande, hur barnet vänder detta inåt och vilken störd personlighet det kan bli. Och modern som behandlats på samma vis överför detta som ett slags ont arv till barnet. Och barnet utvecklar dessa störningar som ett skydd, som ett alternativ till det som saknas, för att kunna hantera situationen och överleva.
Bekräftelse som saknas, det känns som att det är en röd tråd mellan Modern och Nerijus. Så rädd han är att hon inte ska bli nöjd, så ängslig han är för att inte få bli bekräftad – då känns det precis som att han är liten igen. Liten, ensam, hjälplös och känslomässigt övergiven. Han hatar den känslan. Han hatar att han måste kräla för att få bekräftelse.
Jag tror att din handledare hade rätt när han uttryckte att det handlade om en ”själslig sjukdom utan bot”, när en psykopat ”blir till” i interaktionen mellan mor och barn när ingen känslomässig anknytning sker till barnet och barnet tvingas anknyta till sig själv.
”En själslig sjukdom utan bot” har nog också Nerijus som sexualsadist.
Vad jag förstått om sexualsadister så är det inget som kan ”botas”, en sexualsadist är och förblir det oavsett terapi o.dyl. Om jag ska leka psykolog nu så kan jag mycket väl tänka mig att Nerijus inte haft någon känslomässig anknytning till sin mor som liten, hon har ej kunnat ge det ett barn behöver så väl, det viktigaste av allt.
B.la därför (men också såklart en del andra faktorer) har han utvecklats till det monster han blev och monstret förblir det han är så därför måste han vara inlåst – för alltid.
Citat:
Och inför moderns aviserade ankomst tilltar stressen/stormen till orkanstyrka. Behovet att gestalta tvångstankarna, agera ut (fly), från den glupska modern går inte längre att hejda. "All lust vill evighet, djup djup evighet" yttrade en gång Nietzsche på sitt underfundiga vis. Sexualiteten (inkl sadismen) är Nerijus metod att slippa verkligheten en liten stund på jorden.
Absolut! Stressen och ångesten blev helt outhärdlig när han visste att moderns ankomst närmade sig. Om bara ångesten kunde försvinna, försvinna en kort stund, det vore värt allt. Ångest så stark så tankarna dunkade i skallen, det måste han ju ”omvandla” till något så ångesthelvetet rensas ut, även om det bara är en kort stund. Det är värt det tycker han, det han gjorde mot Lisa, han var ju ”tvungen”.
Citat:
Anknytningsproblematiken är känd. Blir du inte bekräftad tvingas du underhålla dig själv. Vi vet inte i vilket skick modern var vid Nerijus födelse, Det kan ha funnits signifikanta andra som bekräftade AB tillräckligt.. Nerijus var förstfödd och modern livrädd för den lille mannen med penis. Hennes avsky och skräck för män lämnade spår i familjeprocessen. Frågetecknen är många och jag tillåter mig att tänka högt.
Nu tänker jag också högt. I förhören när Irina skulle beskriva bröderna så sa hon att Aivaras var ”mammas pojke” och Nerijus var ”pappas pojke” och att det då var naturligt att Nerijus var den som bestämde hemma. Kanske det är så att relationen mellan mamman och Aivaras varit en helt annan (och bättre!) än den mellan mamman och Nerijus. Om Nerijus påminner mest om pappan så kan man tänka sig lite hur han var. Kanske han drack mycket och var våldsam mot mamman och barnen, att de fick vara rädda för honom p.g.a instabilt psyke p.g.a drickandet. Fysisk misshandel från pappan och psykisk misshandel från mamman. Nerijus var ju äldst så han fick väl mest stryk av båda och tvingade sig själv att koppla bort alla känslor som kunde göra ont, vände allt inåt.
Aivaras är ju den i familjen som verkar mest normal. Mamman kanske hade en varmare och närmre relation till honom och han var ju också lite känslig så mamman tog honom i försvar när pappan var full och skulle bråka.
2016-05-04, 04:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Frågan om skypandet ställde jag med en blandning av allvar och ironi men nog skulle det vara intressant att veta hur Modern försöker greppa situationen, hon måste ju få bibehålla den tvångsmässiga telefonkontakten med sonen.
Det du beskriver om avsaknaden av den känslomässiga anknytningen mellan moder och barn och vad resultatet kan bli, det är riktigt skrämmande, hur barnet vänder detta inåt och vilken störd personlighet det kan bli. Och modern som behandlats på samma vis överför detta som ett slags ont arv till barnet. Och barnet utvecklar dessa störningar som ett skydd, som ett alternativ till det som saknas, för att kunna hantera situationen och överleva.
Bekräftelse som saknas, det känns som att det är en röd tråd mellan Modern och Nerijus. Så rädd han är att hon inte ska bli nöjd, så ängslig han är för att inte få bli bekräftad – då känns det precis som att han är liten igen. Liten, ensam, hjälplös och känslomässigt övergiven. Han hatar den känslan. Han hatar att han måste kräla för att få bekräftelse.
Jag tror att din handledare hade rätt när han uttryckte att det handlade om en ”själslig sjukdom utan bot”, när en psykopat ”blir till” i interaktionen mellan mor och barn när ingen känslomässig anknytning sker till barnet och barnet tvingas anknyta till sig själv.
”En själslig sjukdom utan bot” har nog också Nerijus som sexualsadist.
Vad jag förstått om sexualsadister så är det inget som kan ”botas”, en sexualsadist är och förblir det oavsett terapi o.dyl. Om jag ska leka psykolog nu så kan jag mycket väl tänka mig att Nerijus inte haft någon känslomässig anknytning till sin mor som liten, hon har ej kunnat ge det ett barn behöver så väl, det viktigaste av allt.
B.la därför (men också såklart en del andra faktorer) har han utvecklats till det monster han blev och monstret förblir det han är så därför måste han vara inlåst – för alltid.
Absolut! Stressen och ångesten blev helt outhärdlig när han visste att moderns ankomst närmade sig. Om bara ångesten kunde försvinna, försvinna en kort stund, det vore värt allt. Ångest så stark så tankarna dunkade i skallen, det måste han ju ”omvandla” till något så ångesthelvetet rensas ut, även om det bara är en kort stund. Det är värt det tycker han, det han gjorde mot Lisa, han var ju ”tvungen”.
Nu tänker jag också högt. I förhören när Irina skulle beskriva bröderna så sa hon att Aivaras var ”mammas pojke” och Nerijus var ”pappas pojke” och att det då var naturligt att Nerijus var den som bestämde hemma. Kanske det är så att relationen mellan mamman och Aivaras varit en helt annan (och bättre!) än den mellan mamman och Nerijus. Om Nerijus påminner mest om pappan så kan man tänka sig lite hur han var. Kanske han drack mycket och var våldsam mot mamman och barnen, att de fick vara rädda för honom p.g.a instabilt psyke p.g.a drickandet. Fysisk misshandel från pappan och psykisk misshandel från mamman. Nerijus var ju äldst så han fick väl mest stryk av båda och tvingade sig själv att koppla bort alla känslor som kunde göra ont, vände allt inåt.
Aivaras är ju den i familjen som verkar mest normal. Mamman kanske hade en varmare och närmre relation till honom och han var ju också lite känslig så mamman tog honom i försvar när pappan var full och skulle bråka.

Annars är det väl ofta så att äldsta barnet uppfostras "strängare" efter rådande pedagogik och ideal medan föräldrarna har en något slappare inställning om detta vad gäller de yngre syskonen. Det verkar ofta resultera i att äldsta barnet i en syskonskara tar på sig bror duktig koftan och kanske t.o.m. kan visa en lite ogin attityd inför yngre syskon, ibland kan de t.o.m. visa lite martyrdrag som kan visa sig att de tar på sig en oombedd föräldraroll för sina yngre syskon även långt upp i vuxenålder. Detta är högst induktiva observationer från bekantskapskrets och min egen familj inkluderad.
Kanske AB (eller IB) är inblandad i en indirekt roll på något vis, inte nödvändigt så att han initierat en händelsekedja som ledde till detta resultat, men NB kanske motiverats av något i sin roll som storebror eller äkta man.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-04 kl. 04:27.
2016-05-04, 07:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag vill tvärtom hävda att att en feltryckning som leder till fickringning är fullt möjlig i det här fallet, vilket jag tidigare har tagit upp i tråden.

Ett tänkt scenario:
L*sa slår igång musiken och sätter i sina hörlurar redan inne på cafét: S. 122
R*becka kommer också ihåg att L*sa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden. Om L*sa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för lyssnandet. Hon tror att L*sa i samband med detta höll mobilen i handen.

Låt säga att L*sa söker upp appen Spotify, slår igång den och sätter i hörlurarna. Mobilen håller hon i höger hand för att skicka sitt sms framme vid mopeden. Den åker sedan ner i jackfickan, den högra.
Därefter trycker hon in sin påse i mopedens fack och förbereder färden. Nyckeln stoppas in i låset och en av hårsnoddarna hamnar på den högra handleden när håret ska fixas. Arbetskamraterna har precis åkt iväg och NB närmar sig. Han går över vägen och fram till parkeringen. Han påkallar här L*sas uppmärksamhet.
Hon stiger av mopeden med hjälmen på vänster arm. Hörlurarna åker av och höger hand ner i fickan för att lossa anslutningen. Just här kan hon ha kommit i kontakt med senaste sms, om det fanns kvar på displayen och autolåset inte hade hunnit sätta in.

L*sa hade väl en iPhone 4? På en iPhone 6 kan du lätt av misstag komma åt "detaljer", placerad i högra hörnet på displayen. Ett tryck och en lur visas. För att en sådan fickringning ska ske behövs två tryckningar i höger hörn. Om jag inte minns helt fel ser rutan något annorlunda ut hos iPhone 4 med texten "ring" ovanför sms´en. Lätt hänt då att med en touch ringa upp personen i fråga och iPhone´s skärm är tryckkänslig.

Alltså; oavsett typ av iPhone är det fullt möjligt med fickringning, vilket har skett mig vid ett otal tillfällen.

Jo, jag var nog lite otydlig. Resonemanget jag förde utgick från hur en misstags-ringning från hem-menyn dvs telefonens startmeny skulle kunnat gå till.
Men givetvis - Om telefon redan i fickan haft kontakt/samtal/sms-meny förberett - Ja då ligger en fickringning bara ett knapptryck bort. Fullt möjligt.

Helt korrekt att en iphone 4 har en snabbknapp för uppringning genom sms-meny.
Här får jag även tillägga att man inte kan gå från en musikapp, direkt till kontakt/samtal/sms-meny. Man måste passera hem-menyn först.
Anta då hellre att hon kan ha startat musiken (appen igång i bakgrunden) innan hon smsar pappan?
2016-05-04, 07:51
Medlem
Hmmm...
NB är pappas pojke och han hatar kvinnor

Med största sannolikhet har NB behandlat sitt ex och frun på samma sätt som hans far behandlade hans mor - psykisk misshandel

Om nu fadern misshandlade barnen, kanske både fysiskt och psykiskt och modern blundade för detta - då är det ett oerhört svek av mamman
Hon skyddade Lillebror istället

Många berättar i vuxen ålder hur dom utsattes för misshandel och övergrepp under uppväxten - av sin pappa eller styvpappa och hur mamman blundade och lät det ske

Ett fruktansvärt svek som kanske är värre än faderns misshandel
2016-05-04, 08:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Såg nyligen ett program om ett amerikanskt fall som påminde om mordet på Lisa. Offret hittades bunden, silvertejp runt huvudet och delvis avklädd men inte utsatt för något sexuellt. Där förklarade man att mördare ofta vill förödmjuka offren så mycket som möjligt. Avsikten är inte alltid att våldta. Bara förödmjuka. Där kan vi ha svaret på vad som hände Lisa.

Låter väl inte helt otroligt men vad skulle NB ha för motiv att förödmjuka Lisa? Han kände henne ju inte alls. Är det någon kvasipsykologisk/rasbiologisk tanke om att hon representerar det Svenska samhället kanske?
2016-05-04, 08:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Låter väl inte helt otroligt men vad skulle NB ha för motiv att förödmjuka Lisa? Han kände henne ju inte alls. Är det någon kvasipsykologisk/rasbiologisk tanke om att hon representerar det Svenska samhället kanske?

Tyvärr går det inte att belägga med källa och jag är inte benägen att gräva i det då jag ogärna gissar om sådant, men både LH och AB(jogg) bär ganska stora likheter utseendemässigt med NB´s egna dotter. Därigenom även mamman?
Det är iaf två personer som Nerijus av någon anledning inte träffar, eller ens vet var dom befinner sig. Vem vet, det kanske är dessa två personer som utgör trigger?
2016-05-04, 08:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo, jag var nog lite otydlig. Resonemanget jag förde utgick från hur en misstags-ringning från hem-menyn dvs telefonens startmeny skulle kunnat gå till.
Men givetvis - Om telefon redan i fickan haft kontakt/samtal/sms-meny förberett - Ja då ligger en fickringning bara ett knapptryck bort. Fullt möjligt.

Helt korrekt att en iphone 4 har en snabbknapp för uppringning genom sms-meny.
Här får jag även tillägga att man inte kan gå från en musikapp, direkt till kontakt/samtal/sms-meny. Man måste passera hem-menyn först.
Anta då hellre att hon kan ha startat musiken (appen igång i bakgrunden) innan hon smsar pappan?

Javisst. Det är också precis vad jag säger i mitt inlägg; L*sa slår igång musikappen (om man utgår ifrån R*beckas vittnesmål) och sätter i sina hörlurar för att därefter sms´a.
2016-05-04, 08:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst. Det är också precis vad jag säger i mitt inlägg; L*sa slår igång musikappen (om man utgår ifrån R*beckas vittnesmål) och sätter i sina hörlurar för att därefter sms´a.

Haha, jag behöver nog en kopp kaffe här
2016-05-04, 09:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Står även nåt liknande på kriminalvårdens sida.

Det är rambeslut inom EU det verkar handla om.
Vi diskuterade detta för nån månad sen och nån tipsade om tyskan i Arbogafallet som dömdes till livstid och utvisning.
Dömd 2009 och utvisad 2012 mot sin vilja:

Jag vet att vi diskuterade det. Men tog upp det eftersom det i tidningarna endast nämns i termerna att han kan bli överförd om han vill .
Har journalisterna bara dålig koll?
2016-05-04, 09:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag är ingen psykolog utan återger bara vad de berättade om mördaren i det fallet och vad förklaringen ofta var när offren hittas avklädda utan några synbara sexuella övergrepp. De har väl ett behov av att förnedra och förolämpa andra på grund av hur de själva är och vad de varit om i sitt liv? Någonstans har det gått snett. Jag har alltid svårt att se något bra motiv till mord.

Ja som sagt så tycker jag inte alls det låter helt otroligt med ett sådant motiv. Förnedring. Jag har själv varit inne på det i kombination med hämnd eller vedergällning av något slag. Man vill betala en oförrätt man anser sig blivit utsatt för. Svårt att se vad NB skulle ha för behov att förnedra / ta hämnd på Lisa. En simpel avspisning som han på något vis missuppfattar och får det att brinna till i skallen på han är väl möjligt. Annars måste det nog vara ett symbolvärde av något slag. Kanske så som rotesau spekulerar även om jag tycker just det verkar långsökt.

Hypotetiskt skulle det även kunna handla om förnedring / hämnd / vedergällning av/mot Lisas familj, eller som jag skrev tidigare Svenska samhället, eller bara "samhället", eller militären, eller LS. Blir dock ännu svårare att få NB att passa in i sådana motivbilder.

Det finns självfallet inga bra motiv till mord. Det finns dock motiv man lätt kan förstå och de man har väldigt svårt att förstå.
2016-05-04, 09:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja som sagt så tycker jag inte alls det låter helt otroligt med ett sådant motiv. Förnedring. Jag har själv varit inne på det i kombination med hämnd eller vedergällning av något slag. Man vill betala en oförrätt man anser sig blivit utsatt för. Svårt att se vad NB skulle ha för behov att förnedra / ta hämnd på Lisa. En simpel avspisning som han på något vis missuppfattar och får det att brinna till i skallen på han är väl möjligt. Annars måste det nog vara ett symbolvärde av något slag. Kanske så som rotesau spekulerar även om jag tycker just det verkar långsökt.

Hypotetiskt skulle det även kunna handla om förnedring / hämnd / vedergällning av/mot Lisas familj, eller som jag skrev tidigare Svenska samhället, eller bara "samhället", eller militären, eller LS. Blir dock ännu svårare att få NB att passa in i sådana motivbilder.

Det finns självfallet inga bra motiv till mord. Det finns dock motiv man lätt kan förstå och de man har väldigt svårt att förstå.

Det är som sagt en spekulation ja. Om den är långsökt eller inte vågar jag inte uttala mig om, mer än att vi faktiskt inte har en aning om varför Nerijus inte träffar sin dotter och tidigare käresta. Att det faktiskt är sådan distans att han inte ens vet var dom befinner sig.
Vem som ligger bakom initiativet till denna distans, har vi heller ingen aning om.
Spekulationen består till viss del i att Irina utseendemässigt är raka motsatsen.
Om jag skulle bedöma det objektivt/sammantaget med mina ögon, skulle jag säga att hans egen dotter är lik Lisa till 70-80%.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-04 kl. 10:01.
2016-05-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är som sagt en spekulation ja. Om den är långsökt eller inte vågar jag inte uttala mig om, mer än att vi faktiskt inte har en aning om varför Nerijus inte träffar sin dotter och tidigare käresta. Att det faktiskt är sådan distans att han inte ens vet var dom befinner sig.
Vem som ligger bakom initiativet till denna distans, har vi heller ingen aning om.
Spekulationen består till viss del i att Irina utseendemässigt är raka motsatsen.
Om jag skulle bedöma det objektivt/sammantaget med mina ögon, skulle jag säga att hans egen dotter är lik Lisa till 70-80%.

Det fetstilta.
Vart ser du det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in