2016-05-03, 23:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Behövs alltså inte Neros samtycke:

"Samtycke enligt första stycket krävs inte om den dömde
1. är medborgare och bosatt i den andra medlemsstaten,
2. efter verkställigheten av påföljden kommer att utvisas
till den andra medlemsstaten till följd av ett i domen
meddelat beslut om utvisning enligt 8 a kap. utlänningslagen (2005:716)"
Står även nåt liknande på kriminalvårdens sida.
Citat:
Du som är dömd till fängelse i Sverige, men har ett annat hemland kan få avtjäna straffet där. Det är ingen rättighet att få bli överförd och du kan också bli överförd mot din vilja.
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/domd-till-fangelse/avtjana-fangelsestraff-i-annat-land/
Det är rambeslut inom EU det verkar handla om.
Vi diskuterade detta för nån månad sen och nån tipsade om tyskan i Arbogafallet som dömdes till livstid och utvisning.
Dömd 2009 och utvisad 2012 mot sin vilja:
Citat:
Schürrer har motsatt sig utvisningen. Först berodde det på att hon arbetade med en resningsansökan till högsta domstolen, men i slutet av februari avslog HD ansökan.
Tillsammans med sin advokat Per-Ingvar Ekblad har Schürrer överklagat Kriminalvårdens beslut ända upp till regeringen – utan resultat.
Varför Schürrer inte vill tillbaka till sitt hemland har advokaten inte velat berätta.
http://www.expressen.se/nyheter/christine-schurrer-utvisad-till-tyskland/
2016-05-03, 23:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Två frågor kring påståenden.
1. Döden inträffar tidigare än han tänkt sig? Vad menar du? Om hans mål är att plåga henne psykiskt och/eller fysiskt så är väl mission completed och har han dragning åt bindningar, asfyxi och tejpande så är det väl inte mer att förvänta i det sammanhanget. Vad han ägnat sig åt innan hon slutligen hängs upp vet väl ingen.
2. Planlöst irrande? Han skär väl ner henne direkt, för henne till Martorp med tanke på en oerhört snäv tidsram. Han ter sig mer än målmedveten så snabbt som detta går i mitt tycke.

1. När offret är på plats går det troligen mycket fort. NB har faktiskt berättat en del om hur han har gått till väga. Genom sina handlingar. Utefter A:s uppgift är det ingen svår gissning att han kör en variant på samma tema med LH.
Upphittade bevis ger att tämligen omgående efter porten in till ladan blir det våldsamt.
Jag skulle tro att även om GM är mycket starkare än sitt offer är det tämligen besvärligt att hänga en fullt medveten person som kämpar för livet. Därför är LH någonstans mellan porten och mjölkrummet försatt i ett tillstånd där hon fortfarande lever men är i dåligt skick, kanske medvetslös. Klart är dock att hon dör hängande. Att förloppet inte får ta för lång tid är givet. LH är död tämligen fort efter det att brottet inleds. Sen arrangeras fantasin.

2. Att kroppen ska till Martorp är klart en del av planen. Troligen har han alternativa platser men denna plats är bestämd när han väl kör igång. Det är ingen virrfärd dit. Direkt dit, gör det han ska, sen direkt hem.
2016-05-03, 23:19
Bannlyst
Citat:
1. Döden inträffar tidigare än han tänkt sig? Vad menar du? Om hans mål är att plåga henne psykiskt och/eller fysiskt så är väl mission completed och har han dragning åt bindningar, asfyxi och tejpande så är det väl inte mer att förvänta i det sammanhanget. Vad han ägnat sig åt innan hon slutligen hängs upp vet väl ingen.
Om objektet försvinner ur repsponsläget för tidigt kan nog nerijus mycket väl ändå fortsätta. Råttgångar av dekaders frodiga inredning håller ögonen levande för denne cheesus. Det fanns betydligt enklare ställen än klädskåpet etc. Han grisar sig helt enkelt i ljuset av vad andra sedan ska upptäcka, perspektiven är ganska breda. Kräver exakt EQ för att veta vad som är exakt tvärtom. Hade han varit flinkare med pennan kanske han ritat också.

Korrekt ingen vet vad han ägnat sig åt innan hon hängs upp, inte heller om hon hängs levande eller död vilket förundersökningsprotokollet också nogsamt noterar liksom fyndbilden utbredning vid hängning och dessförinnan i ladans riktning från mopedplatsen. FUP talar om exakt vad som motsäger att objektet hängts levande i mjölkrummet.

Citat:
2. Planlöst irrande? Han skär väl ner henne direkt, för henne till Martorp med tanke på en oerhört snäv tidsram. Han ter sig mer än målmedveten så snabbt som detta går i mitt tycke.
Ja, han hade nog ingen exakt tidsram. Döden inträffar tidigare än han tänkt sig för i hans fantasier är objektet mer uthålligt än i verkligheten, LH dör alltså tämligen omgående. Han fortsätter att gestalta fantasierna fastän han drabbats av objekts respons-förlust. vilket kan förklara spåren och det mycket snabba förloppet. Han tar enorma risker så han hade nog tänkt sig lite längre tid (gissar jag) man kan läsa reservationerna i fup som att osäkerheten kring förloppet kan bero på att det finns flera varianter på samma eller liknande tema vilka har praktiserats. Fynden är utspridda.

Tankemässig stamning
Planlöst irrande i handlingens mening är något som Nerijus börjar göra när han är frustrerad och saker inte går hans väg, han kanske parkerar om bilen, hämtar teleskoptraktorn, han skär repen i delar i mjölkrummet och lämnar dem i delar på platsen, eller "börjar göra sönder sig själv som brodern säger." börjar göra sönder sig själv som brodern säger. det är korta episodiska perioder där Nerijus återorkestrerar sig själv. Men beteendemässigt står han och stammar, när han tänker ser det ut som, men visst fan är det fart på han ingen när han tar tillbaka kontrollen, För irrande kommer nog bara när han är stressad men det hjälper honom.

Som helhet är det delar vilka inte nödvändigtvis motsäger det du skriver.
2016-05-03, 23:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att NB har problem med att tänka i flera steg.

Han var kåt och upphetsad den där helgen, möjligtvis också berusad, att angripa ett offer var relativt enkelt, därför gick fantasi till verklighet, dock så hade han ingen tanke på vad som skulle hända sedan.

Ett sexuellt övergrepp var planerat, vad som skulle hände efter det hade NB inte ägnat en enda tanke, därför blev städningen ett aggressivt hastverk, tror jag.

Mitt fetade.
Må så vara, men om han planerar ett sexövergrepp, varför strypa henne först? Nekrofil, blir min enda gissning i så fall.
2016-05-03, 23:22
Medlem
Citat:

Efter han genomfört sin fantasi beter han sig snabbt iskallt rationellt vill jag påstå. Alibi-skapandet startar på studs. In med "skräpet" (ursäkta) i skuffen, en kopp kaffe i all hast, till Martorp och hem för Skype med lilla Mamsen. Till Handlarn med hustrun och sedan hem.

Sedan somnar han direkt (enligt IB), förmodligen nöjd med sitt förvärv. Han har kontroll på läget.

En annan sak jag noterat.

IB, som sannerligen inte är ett sanninngsvittne dock, beskriver AB som lugn, snäll och skulle aldrig ljuga. Dessutom inte kör bil onykter och lugnare än NB.

När Modern skall beskriva NB låter det som att det snarast är AB, hon beskriver. Lugn, snäll och problemfri.

När NB beskriver sin bror AB blir det annorlunda. Då har NB tagit hand om AB som (enligt honom) hade haft drogproblem.

Vem skickade Modern "värktabletter" till? NB.

Dom (Modern, NB) verkar ikläda sig olika roller, vad som passar bäst för situationen.

För mig framstår AB den sundaste personen i den familjen.
2016-05-03, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
1. När offret är på plats går det troligen mycket fort. NB har faktiskt berättat en del om hur han har gått till väga. Genom sina handlingar. Utefter A:s uppgift är det ingen svår gissning att han kör en variant på samma tema med LH.
Upphittade bevis ger att tämligen omgående efter porten in till ladan blir det våldsamt.
Jag skulle tro att även om GM är mycket starkare än sitt offer är det tämligen besvärligt att hänga en fullt medveten person som kämpar för livet. Därför är LH någonstans mellan porten och mjölkrummet försatt i ett tillstånd där hon fortfarande lever men är i dåligt skick, kanske medvetslös. Klart är dock att hon dör hängande. Att förloppet inte får ta för lång tid är givet. LH är död tämligen fort efter det att brottet inleds. Sen arrangeras fantasin.

2. Att kroppen ska till Martorp är klart en del av planen. Troligen har han alternativa platser men denna plats är bestämd när han väl kör igång. Det är ingen virrfärd dit. Direkt dit, gör det han ska, sen direkt hem.
Ja, det är så jag menar: den extremt snäva tidsramen indikerar att det är planerat snarare än att irra hit och dit, fundera på platser. Han går ju rakt som en räls:
A (brottsplatsen) B (vägval, transportsträcka) C (Martorp och den avsides boden) D (hem och skypar kall som en fisk).
Utöver detta är det givetvis en mall i skallen på svinet som sexualsadist dvs hur mordet ska utföras relaterat till hans vansinniga sexuella fantasier, var han tänkt sig vara likaså - och detta är i sig en planering som sen iscensätts när väl offret finns tillgängligt. Att sjösätta sina planer som garanterat är som en intrampad stig i hans sjuka hjärna som runkmotiv vill säga..
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 23:33.
2016-05-03, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är ju hörlur(arna) då.
Som förvisso kan ha tagits ur och avhängts nedför bringan.
Tagits av med en handske kvar på handen?
En hörlurs-avtagning som av naturliga skäl då sker efter att hon tagit av sig hjälmen (med en handske kvar).
Med den kvarstående frågan om hur/varför Nerijus då tagit med sig även hjälmen?
Viktigt för honom?

Skulle gissa att musik körts genom någon app. Normal dislay-layout för iphone:
http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2013/06/iphone-5-home-screen-ios-7.jpg
(phone = samtalslista/telefonbok)
En feltryckning som leder till fickringning är väl möjlig, men enligt min åsikt inte konklusivt sannolik.

Jag vill tvärtom hävda att att en feltryckning som leder till fickringning är fullt möjlig i det här fallet, vilket jag tidigare har tagit upp i tråden.

Ett tänkt scenario:
L*sa slår igång musiken och sätter i sina hörlurar redan inne på cafét: S. 122
R*becka kommer också ihåg att L*sa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden. Om L*sa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för lyssnandet. Hon tror att L*sa i samband med detta höll mobilen i handen.

Låt säga att L*sa söker upp appen Spotify, slår igång den och sätter i hörlurarna. Mobilen håller hon i höger hand för att skicka sitt sms framme vid mopeden. Den åker sedan ner i jackfickan, den högra.
Därefter trycker hon in sin påse i mopedens fack och förbereder färden. Nyckeln stoppas in i låset och en av hårsnoddarna hamnar på den högra handleden när håret ska fixas. Arbetskamraterna har precis åkt iväg och NB närmar sig. Han går över vägen och fram till parkeringen. Han påkallar här L*sas uppmärksamhet.
Hon stiger av mopeden med hjälmen på vänster arm. Hörlurarna åker av och höger hand ner i fickan för att lossa anslutningen. Just här kan hon ha kommit i kontakt med senaste sms, om det fanns kvar på displayen och autolåset inte hade hunnit sätta in.

L*sa hade väl en iPhone 4? På en iPhone 6 kan du lätt av misstag komma åt "detaljer", placerad i högra hörnet på displayen. Ett tryck och en lur visas. För att en sådan fickringning ska ske behövs två tryckningar i höger hörn. Om jag inte minns helt fel ser rutan något annorlunda ut hos iPhone 4 med texten "ring" ovanför sms´en. Lätt hänt då att med en touch ringa upp personen i fråga och iPhone´s skärm är tryckkänslig.

Alltså; oavsett typ av iPhone är det fullt möjligt med fickringning, vilket har skett mig vid ett otal tillfällen.
2016-05-03, 23:42
Medlem
Citat:
Står även nåt liknande på kriminalvårdens sida.

Det är rambeslut inom EU det verkar handla om.
Vi diskuterade detta för nån månad sen och nån tipsade om tyskan i Arbogafallet som dömdes till livstid och utvisning.
Dömd 2009 och utvisad 2012 mot sin vilja:

Från 1 April 2015 är det kriminalvården som beslutar om fångöverföring inom EU.

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2015/april/nya-regler-for-overforing-till-och-fran-eu-lander

Det nya lagen 2015:96 http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-201596-om-erkannande-och-verkstallighet-av_sfs-2015-96 kom till för att det ska strävas efter en snabbare transport av dömda till sina resp. hemländer. den är giltig på domslut efter 2015.04.01. Om 11 § kommer att tillämpas kan det gå fort.
Senast redigerad av April62 2016-05-03 kl. 23:47.
2016-05-03, 23:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Då blev det alltså så som man anade redan vid den första häktningen...

Det ser så ut. Och då fanns ingen teknisk bevisning. Den plante...sorry, tillkom lite senare

Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Håller med dig. Det är den enda anledningen varför jag är här, att vi ska få veta vad som hände egentligen. Klarhet i fallet. Vad skulle ha kunnat göras för att få mer klarhet. Jag är inte här för att vilja sätta någon eller någta dit, varför skulle jag det, absolut inte. Jag faller inte tänka svat-vitt utan brett. Jag har inte några kännslomässiga skäl att föja detta, bara viljan att få klara besked till alla oklarheter, gärna med säkra bevis.

Samma här.
Jag har aldrig engagerat mig i en krimtråd tidigare. Men den här har blivit nästan som en drog. Och det man suktar efter och hela tiden sedan 8 juni 2015 suktat efter är information. När yppandeförbudet slog till blev detta extra prekärt. Men även efter dess, under hela processen, har minsta lilla nyhet i detta fall varit något att girigt sluka, dock hela tiden otillfredsställd. Allt beroende på alla oklarheter.
Nu är det slut med det. Vi kommer nu, med HD:s avslag, aldrig att få veta något mer. (Om inte NB kallar till presskonferens illa kvickt).

Man får helt enkelt förlika sig med detta. Livet går vidare för oss utanför murarna. Jag har hur mycket som helst att tänka på och avgiftningen har redan pågått ett tag, avseende detta falls inverkan.
Men det är klart, skulle något sensationellt hända är man väl på det igen.
Ja, lite önskar jag ännu allt, att t.e.x. mamma balt ska uttala sig, eller frun, brodern, vem som helst. Lite skoj vore det ju. Och intressant.
2016-05-03, 23:46
Medlem
LeeVans avatar
Det finns starka indicier som tyder på att Nerijus Bilevicius lillebror sitter på kunskap som han rimligen inte skulle ha tillgång till. Detta givet min övertygelse att Nerijus aldrig inför sin lillebror skulle ha erkänt ett mord som han vid den tidpunkten inte ens var officiellt misstänkt för.

Så hur kunde Aivarus veta, eller ana? Intuition?
Senast redigerad av LeeVan 2016-05-04 kl. 00:19.
2016-05-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Från 1 April 2015 är det kriminalvården som beslutar om fångöverföring inom EU.

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2015/april/nya-regler-for-overforing-till-och-fran-eu-lander

Det nya lagen 2015:96 http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-201596-om-erkannande-och-verkstallighet-av_sfs-2015-96 kom till för att det ska strävas efter en snabbare transport av dömda till sina resp. hemländer. den är giltig på domslut efter 2015.04.01. Om 11 § kommer att tillämpas kan det gå fort.

Det låter hoppfullt.
2016-05-03, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Efter han genomfört sin fantasi beter han sig snabbt iskallt rationellt vill jag påstå. Alibi-skapandet startar på studs. In med "skräpet" (ursäkta) i skuffen, en kopp kaffe i all hast, till Martorp och hem för Skype med lilla Mamsen. Till Handlarn med hustrun och sedan hem.
Sedan somnar han direkt (enligt IB), förmodligen nöjd med sitt förvärv. Han har kontroll på läget.
Ja, tyvärr är det nog "skräpet" i hans ögon. Ett objekt som är till för hans höga nöjes skull, en lägre stående varelse att utnyttja och fullborda sjuka sexuella planer med.
.. och sen in med "skräpet" i skåpet. Jag kan nästan se hur han förnöjt borstar handflatorna efteråt.
Lugn, iskall och äcklig. Gillar inte frugans blinier och vill fira med en pizza.

Dess innan ramlar morsan in i skärmen: " Hej Nerijus plutten min, Har du haft en fin dag? Gjort nåt speciellt när ni är lediga?"
Alltså... minuter efter han tryckt in Lisa med våld i skåpet ringer han morsan - av alla korkade handlingar.
Citat:
När Modern skall beskriva NB låter det som att det snarast är AB, hon beskriver. Lugn, snäll och problemfri.
Ja, du har rätt. Hon tar ABs positiva egenskaper (lugn, snäll, kan inte ljuga, kör lugnt och nyktert) och applicerar dem på NB och inte en siffra stämmer?
Som om hon pratar om dem likt en enda broderlig amöba.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in