Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Ni som spekulerar på en nedgång, vad använder ni för instrument?
Jag köpte bearx15 och har behållit det, idiot som man är sånhade jag missat att läsa på om urholkningseffekten, så jag ligger back några tusenlappar.
Nu har jag köpt minufutures i stället men är lite orolig för stop loss och dålig likviditet, så att jag inte kan bli av med dem vid behov.
Vad är era erfarenheter, några tips till en newbie?

Nu lär ju troligtvis OMX (om det var underliggande) öppna på rött, så du kanske kommer ut bättre än vid stängning.
Finns inga "bra" eller "dåliga" instrument att använda för att spekulera i både kort och lång, utan det är upp till personen som handlar att avgöra om det är något att ha, då vi alla har helt olika uppfattning om risk och tidsperspektiv, bl.a.
Handla på (med riktiga pengar), men gå inte in med för stora summor, förslagsvis handla "AVA" över 1000 kr så slipper du courtage. Det tar tid att lära sig och finns inga genvägar och enligt mig är A & O ens psykologi, att kunna ta dem dåliga perioderna utan att tappa greppet. Det är när det börjar gå dåligt som man sätts på prov.
Sätt upp dina egna regler, följ dem och lär dig om stop-loss. Kan bara tala för mig själv, men hade inte stop-loss funnits hade detta inte varit något för mig, då jag blir så jävla girig när det börjar gå dåligt.