2016-05-03, 01:13
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej jag tycker, fortfarande, inte att vi vet hur det gick till.
Och om det skulle vara så att NB nu har något att berätta
så tycker jag förstås att det vore otroligt intressant.
Exakt vad i det här hemska mordet vill du att han ska förtydliga?

Eller vill du veta exakt hur han lyckades trycka in Lisa i skåpet?
2016-05-03, 01:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"I've had every promise broken, there's anger in my heart", passande textrad. Plötsligt hittar man en massa låtar som tycks passa in på NB:s mordiska sinne alternativt att det nu är "The End" för kräket..

Håller med om att hans flackande hit och dit tyder på en rastlöshet som inte är normal. Jobbar på en plats ett tag, håller sig isolerad, helt anonym. Förvånar mig inte om det så småningom kommer fram annat fanskap som han gjort. Hursomhelst lär han ha förberett sig i tanken länge på det som hände och kanske har han gjort en del förarbeten innan, som "övning". Kan ju vara ett spännande moment enbart att se ut ett "offer" som han bara tar kontakt med, utan att göra något mer, bara behålla tanken på vad han skulle ha kunnat gjort.

Ja han har högst troligt ägnat sig åt övningar innan gjorde realitet av sina tankar.
Typ liknande det han gjorde med A. Hade inte mordet på LH hänt dagen efter händelsen med A hade den händelsen aldrig setts som något hotfullt men något skum.
Det är säkerligen en övning han har gjort, att se hur lätt man kan få en person att göra något utan att personen i fråga förstår vad det handlar om.
Flera har säkert råkat ut för liknande händelser utan att något hänt och därför inte förstått att de är utsatta för ett test.
2016-05-03, 01:15
Medlem
develis avatar
Citat:
"Vi mot dom"-mentaliteten märktes övertydligt vid intervjuerna med mamman, också hur de idealiserar varandra. Lite smått och gått ur den kategorin från intervjun: "konspiration mot min son" och också att fejka en fin fasad utåt: "har aldrig haft problem med Nerijus, han är så lugn och snäll".
Nu har hon ju tecken på att leva i ett sorts förnekande och önskan att hålla fasaderna uppe via sina uttalanden - även om jag rent generellt ställer mig något reserverad till blame-the-mother-theory rakt av (tror det är mer komplext än så).
Däremot finner jag det märkligt med tanke på hennes krampaktiga utspel i media att hon inte åkte till Sverige under rättegång. Restriktionerna släppte väl efter TR om jag inte minns fel. Undrar om hon besökt honom nåt i häktet?
2016-05-03, 01:23
Medlem
Citat:
Du missförstod mig nog: jag skrev hur det gick (med berättandet osv), inte hur det gick till (som vi inte vet i detalj och inte lär få veta under överskådlig tid).
2016-05-03, 01:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Son of Sam i New York utnyttjar inte sin rätt att appellera (bidragande kan ju vara hans egen säkerhet för all del) och säger att han skulle döda igen, om han släpptes ut. Hur det är med Rader, vet jag inte, men han har åtminstone varit helt öppen med sina erkännanden och beskriver sig själv som ett monster.
Rader har en behandlingsform som påminner om Pavlovs hundar..
Enligt professor Bonn (som kommunicerar med honom brevledes) så är han en mönsterfånge och som den psykopat han är så biter inte straff/tillrättavisningar/restriktioner/"hot" och han behandlas via ett sorts belöningssystem. Kan inte "botas" men kan hållas i schack som inlåst:
Citat:
2016-05-03, 01:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det kallar jag inte erkännande direkt utan något kriminalvården har i sin vårdplan helt enkelt.
Ja, men Axmyr dödade väl inte någon i sexualsadistiskt syfte? Och var står det att dom flesta erkänner ? Ett erkännande är då dom berättar i detalj att dom är skyldiga och vad dom gjort . Inte att dom säger en massa för att få tidsbestämt. Alla kommer ut förr eller senare. Axmyr är ett jävla dåligt exempel också för den delen. Vi talar om ett sexmord på en 17 årig tjej med hängning och sexuella perversa sadistiska inslag, så att blanda det med vanliga mord är inte intressant.

Det finns dom som aldrig erkänt som suttit i 16 år, så det står inte i lagstiftningen att du ska erkänna för att få komma ut.
Brottet har inte med saken att göra. Alla livstidsdömda sitter för allvarliga brott. Utan att ta fullt ansvar för sin gärning samt gå i terapi för densamma så är det jäkligt svårt att få sitt straff tidsbestämt. Så länge NB nekar så får han vackert sitta och virka dukar helt enkelt. Samarbetar man med snuten och kriminalvården från dag ett så kommer man att få absolut kortast möjligaste straff. För NB skulle det kunna vara ca 20 år brutto eller nåt sånt. Om han fortsätter att neka så får han sitta bra mycket längre än så.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-05-03 kl. 01:36.
2016-05-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rader har en behandlingsform som påminner om Pavlovs hundar..
Enligt professor Bonn (som kommunicerar med honom brevledes) så är han en mönsterfånge och som den psykopat han är så biter inte straff/tillrättavisningar/restriktioner/"hot" och han behandlas via ett sorts belöningssystem. Kan inte "botas" men kan hållas i schack som inlåst:
Fascinerande. Behandlingsbar men obotlig sjukdom, alltså, ungefär som alkoholism. Kanske t o m Rader kan ha kommit till insikt och ser det som en obotlig sjukdom, som han lider av. Men skillnaden är att alkoholismen normalt utgör ett hot främst mot personen själv. En nykter alkoholist kan vara nykter i decennier, vara mentor för andra alkoholister, hålla föredrag osv och ändå, nästan oförklarligt, plötsligt återfalla, dock "bara" förstöra sitt eget liv. Om återfallet skulle gälla mördande, så är det ju inte längre individens ensak. Jag lutar därför åt att en sexmördare måste hållas inlåst livet ut.
2016-05-03, 01:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Exakt vad i det här hemska mordet vill du att han ska förtydliga?

Eller vill du veta exakt hur han lyckades trycka in Lisa i skåpet?

Dina frågor är så oseriösa att det är meningslöst att svara.
2016-05-03, 01:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har hon ju tecken på att leva i ett sorts förnekande och önskan att hålla fasaderna uppe via sina uttalanden - även om jag rent generellt ställer mig något reserverad till blame-the-mother-theory rakt av (tror det är mer komplext än så).
Däremot finner jag det märkligt med tanke på hennes krampaktiga utspel i media att hon inte åkte till Sverige under rättegång. Restriktionerna släppte väl efter TR om jag inte minns fel. Undrar om hon besökt honom nåt i häktet?
Självklart är det mer komplext än så, men mammans roll har nog varit tongivande i det han blev.
Förnekelse, självbedrägeri samt att hålla fin fejk-fasad ingick nog i deras uppfostran.
Känslomässiga störningar, kärlekslöst hem. Har nog hänt en hel del där i barndomen där förmodligen båda föräldrarna gjort sitt till för att ge barnen en otrygg och ohälsosam uppväxt. För att en människa ska utvecklas till en Nerijus krävs nog en maximalt olycksalig blandning av flera faktorer som påverkat honom under uppväxten.

Inte en chans att mamman besökt honom, hon pratade ju inte ens med honom i telefon när restriktionerna hävdes, däremot så pratade hon med Rönnbäck(!) Mamman sa ju i media att "vi är nöjda med advokaten och vi vill behålla henne i HR". Vilka hon syftade på med "vi" framkom inte, däremot att hon inte hade pratat med Nerijus. Mystiskt.

På avstånd, hemma i Litauen, kunde hon gå på i media om att NB var oskyldig.
Att sitta med på en rättegång - se offrets familj - och försöka hålla god min och stötta sin "oskyldige" son, det hade hon inte pallat, det hade varit alldeles för skamligt. Hon vet att han är skyldig och agerar därefter men låtsas inte om det, utåt.
2016-05-03, 01:54
Medlem
Citat:
Dina frågor är så oseriösa att det är meningslöst att svara.

Eftersom det är DU som eftersöker dom, måste du väl kunna svara. Eller?
2016-05-03, 01:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Irina pladdrade på naivt, särskilt från början, bl.a. sa hon att "NB kommer aldrig att säga någonting om han inte vinner på det".
Så tror jag det är.
Ja, hon kunde inte se nåt som skulle få honom att erkänna om skyldig (sagt i förhör innan domslut) och det säger en hel del om hans personlighet och som sen skådats fram till dags datum.
Finns det vinstvinning (psykopatiska drag, renodlad psykopati) så kan vederbörande börja prata och uppvisa en slags kriminell stolthet (hör väl ihop med det grandiosa/överlägsna/hybris) och vill skryta, imponera, chockera. Detaljer presenteras med en sån råhet och kyla att den mest erfarne kan behöva en spypåse..Det finns en slags jargong hos vissa som om de vore experter (kaxighet och arrogans) och vill väl ses på detta sätt av omgivningen. Ju högre IQ, ju högre förslagenhet. Det är intressant att läsa om när Bundy "konsulteras" om Green river morden, att följa skådespelet psykologiskt sett mellan honom och FBI agenten Keppel. Det är som att korsa svandansen och tuppfäktning.
2016-05-03, 01:57
Medlem
Citat:

Det har du rätt i. De viktigaste frågorna HUR? NÄR? VAR? är fortfarande obesvarade.

Detta är naturligtvis otillfredsställande för alla, inklusive de anhöriga. Längre räckte dock inte förundersökningen i detta ärende. Mycket synd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in