Citat:
Om Hurtig skulle vinna gehör för framställningen om bland-DNA (pkt 59-60), så får det vittgående konsekvenser för all framtid. Man kan ju aldrig utesluta att de inblandade DNA-spåren ligger intill varandra. Han tycks mena att de för att inte bedömas tillföra enbart ringa bevisvärde ska ligga ovanpå varandra eller rentav ihoprörda. Men även om så vore fallet, kan ju inte uteslutas att det ena DNA:et, det understa, är gammalt. Vad han hävdar är alltså, att om två DNA-fynd ligger "för nära" varandra, så är de av ringa bevisvärde. Kort sagt, s k bland-DNA-spår ska inte tillmätas något större värde. Om HD skulle acceptera denna åsikt, så vore det prejudicerande. Men det tror jag inte att de kommer att göra. Vad det kokar ihop till är nämligen, att försvaret hävdar att den tilltalades DNA är gammalt, medan offrets kan vara nytt, vilket kan hävdas även om spåren sitter 1 dm ifrån varandra. Ok. Hon.
Måste erkänna att jag inte är säker på om jag ens lyssnat på HR-förhör med AK. Ska göra så vid tillfälle.
Om du syftar på BHs kritik mot att blandbild på snöret kan ha uppstått pga provtagningstekniken på NFC så påstår han i punkt 59 att den uppgiften framkommit efter samtal med ansvarig på NFC.
Enligt mig är det dock ingen nyhet. Självklart kan det vara så att LHs och NBs DNA befunnit sig någon millimeter från varandra på snöret och när NFC-teknikern topsat området har bådas DNA fastnat på topsen och gett en blandbild.
Blandbild säger bara att bägges DNA fångats på samma tops och inom det ytområde som topsats.
Förstår inte hur BH kan anse sig sakkunig när det gäller att kritisera NFCs vedertagna provtagningstekniker.
Måste erkänna att jag inte är säker på om jag ens lyssnat på HR-förhör med AK. Ska göra så vid tillfälle.
Om du syftar på BHs kritik mot att blandbild på snöret kan ha uppstått pga provtagningstekniken på NFC så påstår han i punkt 59 att den uppgiften framkommit efter samtal med ansvarig på NFC.
Enligt mig är det dock ingen nyhet. Självklart kan det vara så att LHs och NBs DNA befunnit sig någon millimeter från varandra på snöret och när NFC-teknikern topsat området har bådas DNA fastnat på topsen och gett en blandbild.
Blandbild säger bara att bägges DNA fångats på samma tops och inom det ytområde som topsats.
Förstår inte hur BH kan anse sig sakkunig när det gäller att kritisera NFCs vedertagna provtagningstekniker.
Om jag tänker rätt, så vill jag mena att hans resonemang mynnar ut i tomma intet - han turnerar bara sitt generella resonemang om att NB:s DNA är gammalt, var än det påträffas. Detta är en bevisvärderingsfråga i ett sammanhang och är inte något särskilt med s k bland-DNA. Därmed inget nytt, som inte varit känt för HR. Nil.