Ursprungligen postat av
magiciadehex
Jättebaby var en ganska passande beskrivning på Nerijus, ibland.
Irina har han snärjt genom att vara ömsom ynklig och hjälpbehövande och ömsom hårt kontrollerande. Ungefär som när en katt fångar en mus och låter den springa lite ibland, lekfullt, för att sen genast få övertaget och kontrollen. Han kan nog spela hjälplös när han behöver det, Nerijus, för att sen få som han vill.
Mycket frustrerad över tillvaron var han, med en fru han bara hade som just hemmafru, att sköta de praktiska bestyren och att vara underordnad sin man. Tristess, frustration och ett helt kärlekslöst förhållande. Inte kan han tända alls på sin fru, är bara jobbigt när hon försöker något. Klart som fan att han måste supa sig full, för att härda ut, för att bedöva lite av den starka ångest och alla tvångstankar som pyr. Han är likgiltig inför sin fru men när han är full känns det lite bättre, då kan han få utlopp för en del av sin frustration. Det går ut över Irina, vars självkänsla hamnar i botten.
Precis som han vill.
Aivaras stänger helst in sig på sitt rum så han slipper Nerijus elaka spel och nycker.
Han är ju van det beteendet sen barnsben. "Bättre fly än illa fäkta."
Är en konstig konstellation av tre personer, där två av dem - Irina och Aivaras - är rädda för den tredje - Nerijus. Rädsla ger makt, det vet han så väl. Makt och kontroll.
Master and Servant.
Dysfunktionellt är bara förnamnet.
Jag tror att Nerijus inte fattat att livstidsstraffet är definitivt förrän nu. Han tycks ha trott att en advokat skulle kunna ljuga honom ur detta. Så fel han haft hela tiden, gudskelov.
Han är skyldig till den värsta skamliga gärningen av alla - att ha dödat och skändat en försvarslös flicka, ett barn. Nu är han också skyldig till den skamliga gärningen att ha offrat sin bror och sin fru - bara för SIN EGEN skull. Trots sin skuld. Kan man komma längre ner på den moraliska mänskliga stegen? Jo, det tycker han, ett erkännande är det som gör att man hamnar allra, allra längst ner.
I hans värld, där endast hans behov och vilja existerar, de andras olycka spelar ingen roll, det har det aldrig gjort, de är ju bara pjäser i hans spel.
Och den kära Modern då, var i spelet är hon?
Hon spelar en viktig roll - som drottningen i schack.
Hon är med och styr och ställer i det mesta och Nerijus har alltid längtat efter att få bekräftelse av henne, han vill så gärna höra att hon är nöjd över honom, han vill vara till lags, men berömmet uteblir som oftast. Och nu skulle hon ju komma på besök, vad skulle hon tycka om det liv de byggt upp där i Kinnekulle? Tänk om hon skulle tycka att det inte dög?
Skynda, skynda hem varje kväll för att passa tiden när mamma vill skypa. T.o.m kvällen han dödade Lisa skyndade han sig hem, kunde ju inte missa mammas samtal.
Dysfunktionellt är bara förnamnet.
Jag tror att både Nerijus och mamman låtsas inför varandra.
Hon låtsas tro att han är oskyldig och han låtsas tro på henne.
Hon har sagt från början att vad han än gör så får han inte erkänna något som "han inte gjort".
Typ:"Tänk vad alla ska säga då och tänk på din far som är sjuk, han kommer att dö om han tror att du är mördare." Jag tror att hon hellre ser att han tar livet av sig än att han erkänner sig skyldig. I en intervju förra sommaren när hon babblade på om konspirationer och annat så sa hon b.la att "hon var orolig för att han skulle ta sitt liv." I sammanhanget kändes det lite konstigt, nästan mera som en uppmaning för hon hade inte ens pratat med honom då än, fast man fick ringa.
Att hon inte sen dök upp på rättegångarna och stöttade sin son säger en hel del.
Det värsta för Nerijus är nog straffet från mamman, om hon förskjuter honom (igen, som när han var tonåring). Han vill vara till lags. Han gör som han blir tillsagd. Av mamman.
Ett erkännande kommer aldrig att komma, det är jag nästan helt säker på.
Det finns inte i Nerijus värld.
Han ser inte sig själv som skyldig, han gjorde bara det han var tvungen - för sin egen skull.
Brottet är skamfyllt, men han känner ju ingen skam - därför är han ju inte skyldig.
Aldrig, aldrig kommer han att säga orden: "jag gjorde det, jag är skyldig", för då visar han sig ju svag.
Så länge han inte erkänner så är han oskyldig i sin falska mammas ögon.
Så jävla dysfunktionellt beteende.
PS: Nu skulle det vara mycket intressant med ett litet hemma-hos-reportage hos familjen i Litauen.
Tänker framförallt på mamman och Irina. Den stackars utpekade Aivaras har nog flytt fältet.
Hoppas, hoppas att han så småningom bemöter lögnerna.
Även Irina borde ta bladet från munnen men det är nog att hoppas på för mycket.