2016-05-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amisch
Det gick åt helvete.

Avspärrat en bra bit innan arenan så gick inte ens att försöka ställa sig hos nån i biljettkassan.

Avcheckning med säsongskort och legitimation för att ta sig förbi avspärrningarna.

Såsom jag fattade det så valde curvan att stå utanför hela matchen i protest. En jäkla massa bomber och rök i samlingen utanför avspärrningarna iaf. Protest mot något man själv ställt till med.

Lite besviken på närområdet. Inga samlingsbarer eller liknande. Frågade folk om barer att se matchen men alla hänvisade till centrum.

Tog bussen in mot centrum för att leta ställe. Inte det man är van med att varje bar ska ha en tv. Mycket som var stängt också. Är det så att kulturen med att se matcher på barer kanske inte riktigt finns? Tänker med söndagar och allt att man kanske mest ser den hemma med familjen?

Iaf så lyckades vi hitta en tv. Skabbigt spel/internet ställe. 10tal lokala i åldrarna 16-65 och okej med medhavd öl så nåt sorts lokalt fick man väl iaf med sig.

Gött med inhopp av quaison då största anledningen till resan var just han med sin AIK-bakgrund. Tråkigt att han aldrig riktigt får till det. Han har otroligt mycket boll i sig men det känns som mycket av det taktiska och grintan saknas.

Väldigt mysig stad att bara strosa runt i. Livligt med söndagsmarknad och ett behagligt lugnt.

Grämer mig ändå rejält då man skulle fått beskådat Cassano också.

Nej, måste säga att detta debakel ändå lämnat en besk smak och det blir nog några andra länder dom närmsta fotbollsresorna. Även fast derby della laterna alltid stått högt upp på listan.

Edit.
Maresca också han hade varit fantastisk att få uppleva! Styrde och ställde på mitten. Och med instoppad tröja!

Så trist. Fullständigt vansinne. Och det fanns ingen speciell hotbild angående denna match. Utan precis som du nämner så var det en möjlighet att se gamla storspelare som Maresca, Gilardino och Cassano samt ett par svenskar på en klassisk arena.

Men detta är en förklaring till att publiken sviker. De är så jävla motarbetade, på alla jävla sätt. Jag trodde dock att man skulle kunna göra undantag för turister och familjer. För om man nu bestämt sig för att kriga ner och döda ultras, så borde det vara familj och turism som skulle ersätta?

På söndagar vet jag inte var var man ser matchen. Puben hade varit min gissning. För även om söndagsmiddagen är viktig, så är ungdomsarbetslösheten så jävla hög i Palermo att det borde finnas många som gärna tar några öl och ser en match tillsammans.

Jag vet att du skrivit i tråden innan om resan, men jag reagerade inte eftersom jag inte hade observerat problemen där. Fan. Var mer ihärdig nästa gång, så hjälps vi åt.

Tack för att du dock gav feedback på hur det slutade även om det inte var så lyckosamt.

Sicilien under våren är dock fantatiskt. Hoppas att ni får möjlighet att njuta.
Citera
2016-05-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Så trist. Fullständigt vansinne. Och det fanns ingen speciell hotbild angående denna match. Utan precis som du nämner så var det en möjlighet att se gamla storspelare som Maresca, Gilardino och Cassano samt ett par svenskar på en klassisk arena.

Men detta är en förklaring till att publiken sviker. De är så jävla motarbetade, på alla jävla sätt. Jag trodde dock att man skulle kunna göra undantag för turister och familjer. För om man nu bestämt sig för att kriga ner och döda ultras, så borde det vara familj och turism som skulle ersätta?

På söndagar vet jag inte var var man ser matchen. Puben hade varit min gissning. För även om söndagsmiddagen är viktig, så är ungdomsarbetslösheten så jävla hög i Palermo att det borde finnas många som gärna tar några öl och ser en match tillsammans.

Jag vet att du skrivit i tråden innan om resan, men jag reagerade inte eftersom jag inte hade observerat problemen där. Fan. Var mer ihärdig nästa gång, så hjälps vi åt.

Tack för att du dock gav feedback på hur det slutade även om det inte var så lyckosamt.

Sicilien under våren är dock fantatiskt. Hoppas att ni får möjlighet att njuta.

Tack för din omtanke!

Och det gjorde gott att bara få gnälla lite.

Är inne på samma spår som dig. Helt obegripligt att man stänger ner insläppet för alla utom säsongskort. Att stänga ner curvan hade väl varit mer förståligt. Jag menar dom står där har väl också säsongskort?

Även om dessa problem går väldigt mer rotande än bara handla om en curva. Läktaren är en spegling av samhället brukar det väl heta och jag är en av dom som ständigt försvar läktaren när mindre insatta vänner raljerar fritt om läktarvåld och huliganism och kräver åtgärder hit och dit. Ordna upp samhället och staten istället svarar jag och får mumlanden tillbaka. Samma sak när integration och rasism diskuteras. Problemen ligger inte i människors åsikter och handlande utan i min mening i samhällsuppbyggnaden.

Nog om det dock!

Palermo, vilken stad! Bergen i bakgrunden och havet i horisonten. Ständigt närvarande natur. Vackra parker och otroliga byggnader. Lagom stor stadskärna, iaf den gamla delen, som lätt utforskas till fots. Kyrkor i alla gatuhörn, helt öppna att strosa in i och bara häpnas av målningar, statyer och utformning.

Blev tipsade av ägaren till det lilla b&b, casa galeti på via Narciso cozzo varmt rekommenderat, om en restaurang att besöka. Eftersom ni är nordbor så är det inget konstigt för er att gå dit tidigt sa han. Vi var på låset 19.30 när dom öppnade och en timme senare ringlade kön långt ner för gatan. 40 euro totalt för två st tvårätters med dessert och vin är bara löjligt. Löjligt! Ferro DI cavallo ifall någon har vägarna förbi!
Citera
2016-05-01, 19:49
Medlem
Härlig skildring. Precis vad som behövs för att sätta saker i perspektiv. Och att få blod och tårar in i tråden. Reseskildringar höjer tråden. Fortsätt väldigt gärna med store eller mindre iakttagelser.

Ballardini har fått fyra matcher nu. Första var borta mot Juventus, som såklart slutade med en storförlust.

Nästa oavgjort mot Atalanta, sedan vinst mot Frosinone och nu vinst mot Sampdoria.

Och Gilardino har gjort mål i de båda senaste vinstmatcherna. Tar ansvar och visar vägen. Alldeles oavsett var Palermo spelar nästa säsong så bör Gilardino spela i Serie A. En spelare som garanterar 10 - 15 mål.

En av de sista världsmästarna. Och han vann U21-EM före det. Och såklart CL osv...

Men poängen är att han har gjort 187 mål i Serie A. Endast Di Natale 208 mål och Totti 247 har gjort fler av nu aktiva spelare. Men det är klart att Di Natale gör sina sista matcher denna säsong och Gilardino är sex år yngre än Totti.

Han är onekligen en av de stora målskyttarna, och jag tror att han skulle kunna fortsätta leverera i mittenlag några år till.
Senast redigerad av Brille68 2016-05-01 kl. 19:54.
Citera
2016-05-01, 21:16
Medlem
Cowells avatar
Vet någon när Juves prisutdelning ska hållas och om Viasat kan tänkas sända den?
Citera
2016-05-02, 19:45
Medlem
Ranieris Leicester har pumpat in blod i ett sterilt PL.

Medan hela världen är engagerad i kvällens match mellan Chelsea och Tottenham, så är den gode Ranieri på flyget. För direkt efter matchen igår så ville han hem till Italien för att idag tillbringa lite tid med sin 96-åriga mamma. Och flyger ikväll tillbaka till England. Då han landar är matchen över...
Citera
2016-05-02, 20:03
Medlem
Under de sista 20 åren har det såklart funnist många italienska tränare i PL. Vialli, Zola, Lombardo, Di Canio, Guidolin och såklart stora tränare som Mancini och Ancelotti. För att inte nämna outsidern Di Matteo. Och såklart Capello för engelska landslaget. Och nästa år kommer Conte som en stor profil.

Calcio influerar engelsk fotboll i allra högsta grad.

Ranieri återvände efter att ha tränat Chelsea till att nu träna Leicester. Och ikväll kan Chelsea se till att han fullständigt osanolikt vinner PL med Leicester. En gigantisk bedrift, om den lyckas föras i hamn...
Citera
2016-05-02, 20:23
Medlem
För mig är Ranieri en genomsympatisk och samtidigt riktigt duktig tränare. Ranieri och Mazzone är på en egen nivå i det sammanhanget. Zeman är fantastisk, men knappast sympatisk utan tvärtom egensinnigt rebellisk i sin kamp för vad han anser vara rätt. På gott och ont.

Alla tre har såklart tränat Cagliari... Även om de är mer förknippade med Roma. Fast kanske inte romaren Ranieri... För idag spelar Genoa mot Roma... Och 2011 spelade Genoa mot Roma, med Ranieri som tränare... Och Totti gav Roma ledningen med 0-3 i början av andra halvleken. Och sedan förlorade Roma. Man släppte in fyra mål och matchen slutade 4-3, och Ranieri fick sparken... Det vill jag gärna få en förklaring till av någon som kan omständigheterna bättre än mig... För många anser att det var ett medvetet sätt att få bort Ranieri. Vilket onekligen skulle var obehagligt hemskt.

Men det kan vi vänta med. För ikväll vill jag hålla fokus på Ranieris Leicester.
Senast redigerad av Brille68 2016-05-02 kl. 20:27.
Citera
2016-05-02, 20:42
Medlem
Såhär ska man börja en PK:
https://www.youtube.com/watch?v=mcn1rbhnA0w

Han har satt tonen, och vågat ha drömmen vid liv samtidigt som han har haft fötterna på jorden:

https://www.youtube.com/watch?v=q6gX0LERybU
Citera
2016-05-02, 20:55
Medlem
Min son bestämde sig inför denna säsong att följa ett lag i PL. Inte ett av de stora men inte ett av de allra sämsta. Ett mitten-bottenlag med potential. Han valde Leicester...

Han fick Vardy-tröjan i julklapp. Ett klart brott mot vår regel att han endast får ha tröjor av spelare han sett, men han ville... Och det var anledningen till att han var tvungen att vänta ända till julen...

Han har den på sig just nu...

Min enda connection med Leicester är Ranieri. Så jag kunde sitta och dilla om hur han förde Cagliari från Serie C till Serie A. Hur han började sin resa som tränare. Diskutera hur enkelt man samtidigt brilliant han utnyttjade sina resurser. Och hur skickligt de faktiskt spelade.

Just därför har denna resa varit fantastisk.
Citera
2016-05-02, 21:09
Medlem
Totti gör mål igen. Såklart. Han är så jävla övelägsen alla andra i Roma att det blir tragikomiskt. Fullständigt vansinne, och därmed kunde Roma vinna med 2-3 mot Genoa...

Men ikväll hade det inte haft någon betydelse om Totti gjort hattrick för romaren för kvällen tillbringar sin dag med sin 96-åriga mamma.
Citera
2016-05-02, 21:57
Medlem
”Let’s do it for Ranieri”

https://pbs.twimg.com/media/CheZCAOXEAAbKGP.jpg:large

Men det skiter väl överbetalda divor i. Att det finns en rivalitet mellan Londonlag? Jo men jag tror att Chelsea består av andra spelare?

Följer det via la Gazzettas liverapportering.

Tottenham leder med 0-2 i halvlek och jag går och lägger mig. Knappast som att jag skulle se matchen alldeles oavsett.
Citera
2016-05-02, 23:00
Medlem
(Från mobilen i sängen)

Chelsea kvitterar, och Ranieris Leicester är mästare. Vansinnigt fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in